1

Onderwerp: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Hallo ieder,

Berry Schipper, 38 jaar, getrouwd, 2 kleine draakjes die maar 1 constante snelheid en geluidsniveau aanhouden, Docent Business Plan en Marketing, 2 meter 2 en 108kg (ik val verdorie geen gram af, ondanks al het trainen in de hitte hier) en woonachtig in Cambodja. Doel is Almere 2010. Misschien in de categorie 100+ kilo; die zouden ze eens moeten instellen, compleet met qualificatiemogelijkheden voor Hawaii; krijg ik stemmen voor hier?

Ik ben een zwemmer, heb al eens in een training het zwemdeel van Almere in een uur gedaan en in een Tritogether in 1:10, kom aardig mee op de fiets, maar lopen is hel. Heb een levenlang basketball achter de rug en knie en lopen was altijd onmogelijk totdat ik ging Chi-runnen. Nog steeds geen pretje, maar ik kan iig een uur achtereen rennen zonder knieproblemen.

Trainen in Cambodja op een moutainbike met 'tractorbanden' maakt me hopelijk gehard en ik mag mezelf graag wijsmaken dat ik strax in normale temperaturen en luchtvochtigheid op m'n racefiets op een fatsoenlijke weg met dezelfde inspanning makkelijk 5-8 km p/u sneller zal gaan. Afgelopen vrijdag van Phnom Penh (hoofdstad) naar Kep (kustplaatsje) gefietst: 172km a 22 per uur; geen fantastische snelheid, maar daar was het ook de situatie niet naar.
M'n schema is nu grofweg 3 keer p/w fietsen waarvan 1 lange afstand, 2/3 p/w rennen waarvan 1 'lange' afstand: 9-12km en 1 keer p/w zwemmen.

Voor Almere toch geen qualificatie eisen he? Ik doe in december de halve marathon van Angkor Wat en in maart de 70.3 in China; zou misschien genoeg zijn, als er eisen zijn.

Ik ga maar eens het forum doorlezen, op zoek naar info over reis-fiets-zakken of hoe die dingen ook heten, groot formaat (maat 49-50) fietsschoenen die je wat sneller aan en uit krijgt dan die krengen die ik nu heb, triathlonbikes en/of sturen e.d., voeding die ik hierheen gestuurd kan krijgen, trainingsmogelijkheden in de buurt van Hilversum tijdens de kerstvakantie en voornamelijk een mooi hardloopschema.

Oh ja en ik heb het vorige week voor het eerst hardop gezegd, toen iemand me vroeg wat voor werk ik deed: "Ik heb een jaar vrij genomen om te trainen voor een Iron Man." Oh... wat voelde dat goed. Jaloers?

Could be worse, could be raining

2

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

He Berry

Blijf je het hele jaar in Cambodja? Als je een jaar vrij hebt ga je daar toch niet een jaar zitten? Wij waren er met 2 weken wel klaar. Zie ook www.travel4us.nl (nee, das geen reisbureau)

Gaaf om te lezen man, denk je een beetje om alle old fashion bermbommen daar :-)
De halve marathon van Ankor Wat. Hmmm......aan de ene kant ben ik heel jaloers, maar eigenlijk ook weer niet. Voor je mentale training kan je het beste rondjes lopen op de killing fields :-)

Petje af voor wat je doet en hopelijk tot mails hier

A+
Arthur

3

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Hoewel een bijzonder en indrukwekkend land, ben ik na 5 jaar ook wel meer dan klaar met Cambodja, maar we zitten hier omdat mijn vrouw voor Unicef werkt en we hebben nog een jaar te gaan voordat we weer naar een ander land verkassen.
Ik heb hier 4 jaar lesgegeven, maar DAAR ben ik op dit moment wel helemaal goed klaar mee: Cambodjaanse studenten blinken niet uit in zelfstandig denken -niet hun fout, zo zit de cultuur en voornamelijk het onderwijssysteem nu eenmaal in elkaar- en dat is nu juist een essentieel onderdeel van het schrijven van business- en marketingplannen.
Dus toen ik begin dit jaar voor de geboorte van onze dochter 5 maanden in Nederland was en weer 2 periodes les kon geven aan de HEAO in Arnhem, werd ik weer dusdanig 'verwend' met het niveau van de studenten aldaar, dat ik dit jaar even niet de motivatie kon opbrengen om weer weeeeeeken achtereen de 4 P's op te dreunen.

Could be worse, could be raining

4

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Maar nu to the point....

Nee geen kwalificatie eisen in ALmere, alleen een limiet van 15.00 uur. Zwemmen kun je voldoende om de finish te halen, fietsen duidelijk ook. Er staan hier veel topics over goede fietsen in verschilklende prijsklassen dus daar kom je ook wel uit.

Wil je de marathon hardlopend kunnen volbrengen dan zul je een uitgebalanceerd schema nodig hebben met feedback van een online coach ( email uitwisseling?) ofzo. Ik weet zo niet hoe dat praktisch te regelen is, maar anderen vast wel op dit forum. Hilversum heeft toch ook een triahtlon vereniging? Schrijf die eens aan.... Dan kun je in de kerstvakantie face to face met hun trainer overleggen oid.

Succes en houd ons op de hoogte van je vorderingen!!!

5

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Hoi Vanzella

Ik beschouw mezelf absoluut niet als een uitzondering, maar je bewering "Wil je de marathon hardlopend kunnen volbrengen dan zul je een uitgebalanceerd schema nodig hebben met feedback van een online coach " vind ik niet helemaal terecht.

Ik heb Almere een aantal keren gedaan en de 1e keer kreeg ik als tip mee dat ik voor het halve marathon punt niet mocht wandelen, verder alleen bij de verzorging tijdens het drinken. De 2 keren daarna heb ik een enkele keer een minuut gewandeld en de laatste 6 versies nooit gewandeld. Een on-line coach heb ik nooit gehad.

Wel 2x met een schema van Martin Breedijk getraind, goed mee getraind, maar de feedback was er niet echt. Ik deed wat er op het schema stond en als het te veel was mocht ik het aanpassen met de gedachte "luisteren naar het lichaam".

Wil je de marathon goed uitlopen dan moet je heel veel koppel trainingen doen tot aan 120+30 aan toe. tel daar al je koppels 90+20 (echt veel) bij op en je kans is meer dan 75% dat je de marathon in de triathon gewoon uit kunt lopen zonder noemenswardige problemen. Ik ga uit van een deelname op normaal middelmatig niveau, niet a la Jacob :-) but correct me if I'm wrong.

A+
Arthur

6

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Jazeker ik ben jaloers!!!!
Hilversum heeft een leuke vereniging www.tvhilversum.nl en ga ook eens langs bij www.total-triathlon.nl dat zit ook in Hilversum. Leuke winkel om kerstkadootjes te kopen wink
Je schema ziet er goed al zal je lange duur training wat langer moeten. En ik ben voorstander van koppeltrainingen. bv 3 x (30fi-5lo) al was dat voor een halve dus misschien moet die voor een hele wat langer

Veel plezier met je jaar als prof wink

7

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Hmm, ik heb nog nooit een koppeltraining 90-20 gedaan, laat staan 120-30. Lopen van de fiets is wat mij betreft vooral een mentale kwestie en het fysiologische deel heb je niet langer dan een uur voor nodig.

Ik vind het belangrijker dat de kwaliteit van de afzonderlijke training zo hoog mogelijk ligt. Ik weet het; vloeken in de kerk, maar daar had ik toch al geen moeite mee.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

8

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

dank voor de feedback. Ik wilde wel graag gebruik maken van een online coach en heb Lars Karmelk benaderd, maar ik kan m'n (dollar-)centen maar 1 keer uitgeven en moet m'n Van Tuyl fiets nog wat opleuken en dus of een fietsreistas of een 2e fiets aanschaffen voor hier.
Ik zal TV Hilversum aanschrijven, heb ook nog contacten met TV Arnhem, misschien dat het ook wel de moeite waard is om een uurtje daar naar toe te rijden.

Even de rookie uithangen, maar koppeltrainingen zijn hetzelfde als brick trainingen he? Meteen, of met minimale pauze van het fietsen naar het lopen? 120-30 staat -ben ik bang- voor 120km fietsen gevolgd door 30km lopen...
Ik volg -samen met m'n 2 trainingspartners hier- voorlopig zo'n beetje de aanbevelingen in een boek van Steve Trew. Deze zit tussen de bovenstaande adviezen in: elke afzonderlijke training moet van hoge kwaliteit zijn en hij raadt 1 brick/koppel training per twee weken aan.

Hoewel ik vanochtend bewust zit te treuzelen om niet te gaan, wil ik ook 1 keer per week Yoga blijven doen. Ik vind het vreselijk saai, maar het is goed voor de chronisch korte en stijve spieren die ik altijd al had. Iemand daar goede ervaringen mee?

Could be worse, could be raining

9

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

petitmas schreef:

Hoi Vanzella

Ik beschouw mezelf absoluut niet als een uitzondering, maar je bewering "Wil je de marathon hardlopend kunnen volbrengen dan zul je een uitgebalanceerd schema nodig hebben met feedback van een online coach " vind ik niet helemaal terecht.

Ik heb Almere een aantal keren gedaan en de 1e keer kreeg ik als tip mee dat ik voor het halve marathon punt niet mocht wandelen, verder alleen bij de verzorging tijdens het drinken. De 2 keren daarna heb ik een enkele keer een minuut gewandeld en de laatste 6 versies nooit gewandeld. Een on-line coach heb ik nooit gehad.

Wel 2x met een schema van Martin Breedijk getraind, goed mee getraind, maar de feedback was er niet echt. Ik deed wat er op het schema stond en als het te veel was mocht ik het aanpassen met de gedachte "luisteren naar het lichaam".

Wil je de marathon goed uitlopen dan moet je heel veel koppel trainingen doen tot aan 120+30 aan toe. tel daar al je koppels 90+20 (echt veel) bij op en je kans is meer dan 75% dat je de marathon in de triathon gewoon uit kunt lopen zonder noemenswardige problemen. Ik ga uit van een deelname op normaal middelmatig niveau, niet a la Jacob :-) but correct me if I'm wrong.

A+
Arthur

Ha Petitmas,

Als jij het niveau van Berry had met zijn zwakke knieen en gewicht had jij ook een coach met een gestructureerd programma en extra feedback nodig om over 10,5 maanden Almere hardlopend te volbrengen. Mijn statement is gebaseerd op zijn situatie, geen generalisatie.

Ik heb Almere ook zonder coach en zonder wandelen gedaan (net als jij), maar had dan ook al marathon's gelopen in het verleden en ben 30 kg lichter. Is dus niet te vergelijken.

Groeten
Jeroen

10

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Hoi Vanzella

Oeps, dat kon ik niet weten, dan heb je gelijk :-)

@Jacob.........kan je dan een tipje van de sluier oplichten hoe je aan eend ergelijke klassering komt in Almere :-) ? Ben ik wel benieuwd naar. 120-30 is ook niet mijn favoriete training, 90-20 overigens wel, maar dat terzijde.

Ik heb veel baat bij de koppels gehad, ook veel "losse" duurlopen gedaan en marathons gelopen, maar als jij nog nooit 90-20 hebt gedaan (of langer) hoe train jij dan om ruim 9 uur een dergelijk tempo te lopen en te fietsen?

A+
Arthur

11

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Hard en lang trainen. Dat vooral.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

12

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Beste Berry ,
Hard en lang trainen voor jou in dit geval is totaale waanzin !!!!...
Zwemmen is geen probleem lees ik ,gewoon lekker uit het water komen en fris aan het
fietsen beginnen .
Loop 3x per week met 1dag herstel  bouw dit rustig op ,onzin om in mei al 30 km te lopen .
Loop  regelmatig is een 20 km  vanaf de maand Mei .
Loop is wat wedstrijdjes voor je km en tempo gevoel, loop dan het tempo wat je in Almere op de marathon
kan lopen bv 10 a 11km per uur . Laat iedereen gaan jij traint voor Almere dat is het doel !!!!!!!!!!
Loop 2 x 25 km   en 2x 30 km rustig tempo HSF Z 1 tot 2. Tot 2 weken voor Almere.

Probeer zo veel mogelijk te fietsen 1x tempo duur +_  80 km incl in en uit rijden .
                                                   1x interval korte heftige versnellingen  +_  60 km
                                                   1 x duur training rustig  fietsen opbouwend naar
170 tot 200 km[ veel 120 tot 150km] onderweg mag je best ergens een bakkie koffie drinken  . Deze
lange duur taining doe je 3x met 1 week  er tussen . Tot 2 weken voor Almere
Loop is een stukje na je fiets training  1 uurtje is voldoende  .bv 1x per week na je tempo week later na je tempo duur week later na je duur fiets training .
Probeer 3 maanden voor Almere echt serieus naar je doel toe te werken .
Almere is nagenoeg een vlak parcours  ,heuvel of berg training heeft geen nut maakt de kans op blesure
groter . Duur vermogen opbouwen dat is belangrijk .
Maak een wedstrijd schema  bv  1.15 zwem  incl wissel   6.15 fiets incl wissel  4.45 loop  = 12.15 uur .
Test ook je voeding en drank in je trainingen .
Deel je trianingen in bv  6dagen 1 dag rust   5 dagen 2 dagen rust   2weken 1week rust  3weken 1 week rust .
Ben je moe sla dan een training over, maar geef hier te snel en teveel aan toe .Train met een hartslag meter
en neem je rustpols s'morgens op  en hou deze in de gaten .
Luister naar je Lichaam .
Sta uitgerust aan de start ,en laat je niet gek maken door al die andere goed getrainde triathleten .

Dit is geen wetenschappelijk onderbouwd schema ,een kleine leidraad van hoe te trainen  voor de klasieke triathlon afstand    3,8   180    42.195    ... om gezond te finishen ......
Suc6  Rapido .

triathlon is 3 x beter

13

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Voor de begrijpende lezers; ik heb nooit gezegd dat hard en lang tegelijk plaatsvind.
Waar het om gaat is dat iedereen op zoek lijkt naar een gimmick; als je dat doet dan wordt je snel.

Je word snel van consistent hard werken. Lang en hard trainen is een zustervisie van HJ's HTFU.
Lang en hard heeft niets te maken met fysiologische staat maar met de staat van de geest.

Hard trainen kan net zo goed een heel ontspannen duurrit van 45 minuten zijn. Is soms ook erg zwaar.

En nu verder met de reguliere uitzending.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Neem nog een paracetamolletje ,tijdens de wedstrijd ?
Rapido

triathlon is 3 x beter

15

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

+ 1,

ontspannen trainen is soms heel zwaar. Want hard trainen is veel leuker big_smile

16

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Rapido schreef:

Neem nog een paracetamolletje ,tijdens de wedstrijd ?
Rapido

Is dit een opmerking in mijn richting of ben je weer karakteristiek onsamenhangend?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17 Laatst bewerkt door Berry (16-10-09 13:10:20)

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Dank Rapido voor je uitgebreide post; kan ik wat mee.
Van 1 van m'n trainingsmaten hier -een ultra runner die net bekeerd is tot de Tri-secte- heb ik de tip gekregen om m'n looptraining voorlopig in blokken van 10-15 minuten rennen, gevolgd door 3-5 minuten lopen (a 6 of 6.5km p/u.) Beter voor de knie en aangezien ik toch geen illusies heb de marathon onder de 4.5 uur te rennen EN je op deze manier nog steeds een aardige gem snelheid kunt behouden, lijkt het mij wel wat. Hoe kijkt de goegemeente hier tegen aan?

Even voor de duidelijkheid: ik ben welliswaar 108 kilo, maar ben niet te dik o.i.d. Het grootste deel zit wel op de juiste plekken zeg maar. Ik kan er ongetwijfeld nog iets af krijgen, maar niet genoeg om het lopen dusdanig te beinvloeden.

Could be worse, could be raining

18

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Is dit een opmerking in mijn richting of ben je weer karakteristiek onsamenhangend?

Voor de begrijpende lezer ,en nu verder met de reguliere uitzending.

Rapido

triathlon is 3 x beter

19

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Het is bijna grappig.

Als je een probleem hebt met mijn meningen of de manier waarop ik met mijn sport omga dan zou het je sieren om dit gewoon te zeggen.  Of ga natuurlijk vooral weer verder met loze kreten vanuit de anonimiteit roepen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

20

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Heb eerder het idee dat jij mij niet serieus neemt !
dit aan de hand van de reply's die je geeft .

Ga vooral zo door met de beleving van je sport je bent goed bezig .
Alleen heb ik zo mijn twijfels over medicijn gebruik wat ik op je weblog lees  kan
acute hartstilstand veroorzaken , met alle gevolgen voor jou en de zuiverheid en goede naam
van de triathlon sport ,die ik zeerwaarschijnlijk al beoefende voor dat je ooit van triathlon gehoord had.

suc^6
Rapido

triathlon is 3 x beter

21 Laatst bewerkt door Cesar (16-10-09 16:07:16)

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Vind je het gek als dat zo zou zijn Rapido?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

22

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Zoals ik al zei; het is makkelijk, dat anoniem reageren op mijn meningen en dat ook nog met een stekend bedoelde opmerking die je vanuit mijn (persoonlijke, open en bloot) weblog haalt.

Ik reaguurde op jou en de berichten die ik per e-mail kreeg met een uitleg over wat ik bedoelde met hard en lang. Een term waar jij maar voetstoots van aannam dat dit een slecht advies was.

Verder ben ik vereerd dat jij als triathloneerste je zo druk maakt om mijn gezondheid. Laat ik je geruststellen dat dit niet zonder veel nadenken gaat, wat ook de reden is dat ik voor paracetamol kies en niet voor een NSAID, een advies dat door de meeste sportmedici wordt gegeven.

http://www.nedtriathlonbond.org/LinkCli … mp;mid=538



Eerlijk gezegd interesseert het me niets hoe lang jij de sport beoefent en het is tekenend dat in zo'n jonge sport als triathlon jij je beroept op je anciënniteit om een slecht onderbouwd punt meer waarde te geven. Het argument van autoriteit is veruit 1 van de meestgebruikte en intellectueel meest verachtelijke manieren om je gelijk te halen.

Verder vind ik je verdere opmerkingen nogal misplaatst. Mocht ik komen te overlijden tijdens een triathlon dan is natuurlijk het ergste dat dit triathlon een slechte naam bezorgt.

Weet je wat; je laffe anonimiteit mag je houden; mocht je me ooit in persoon zien, stel je dan aub niet voor.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

23

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Je reageert als een gefrustreerde marinier .
Nergens probeer ik mijn gelijk te halen.
Ik had voor Berry een trainings advies om gezond te finshen .
Ik hoef mij niet voor te stellen je kent me al .
Rapido

triathlon is 3 x beter

24

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

Niet alleen ga je wederom niet inhoudelijk op mij in, je verlaagd je ook nog eens tot het op de man spelen(ad hominem).

Klasse!

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

25

Re: Trainen in Cambodja voor Almere 2010

en weer on topic...

Could be worse, could be raining