1

Onderwerp: Zwemtraining 1 uur of meer

Meestal als ik ga zwemmen train ik een 1 uur. Is het ook verstandig om af en toe langer dan een uur te trainen, bijvoorbeeld 1,5 of 2 uur achter elkaar.

Mvg,

Ronald

2

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Ik neem aan dat dit een vraag is?

Maar het is maar net waar je voor traint. Als je de klassieke afstand (3,8km) dat kan niet iedereen in een uur, maar de gemiddelde zwemtraining geloof ik ook niet dat veel dit halen in een uur.
Train zelf meestal 1 uurs trainingen in het zwembad en zomers in buitenwater verschillend van 20min tot 1,5 uur. In het verleden wel vaak 2 uurs trainingen gedaan met het zwemmen. Vindt het zelf wel leuk, je kunt namelijk leuke grote setjes zwemmen zoals 15x 200m. Maar ook bijv. 1e uur interval en 2e uur techniek en duur.

3

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Slecht idee om techniek te gaan trainen onder vermoeidheid, denk ik!

Of het zin heeft om langer dan een uur te trainen hangt een beetje af van de ambities. Het heeft imo weinig zin om meer dan een uur meters (korter eigenlijk ook niet) te maken zo lang je niet kunt zwemmen, dus dan onder de voorwaarde dat je de meertijd ongeveer allemaal in techniek steekt. Maar ik zal wel een beetje afwijken van de gemiddelde gedachte.

Cesar

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

4

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Ik kan alleen voor mezelf spreken en zwemmen is mijn sterke punt, maar ondanks een redelijk mooi doel van 1 uur voor de 3.8 train ik nooit langer dan 45-50 minuten. Drills, drills, drills & drills. Saai als een rechte hoepel, maar wel effectief.
Zwemmen is alleen maar techniek; uithoudingsvermogen doe je onderweg gratis op tijdens het fietsen en rennen.

Could be worse, could be raining

5 Laatst bewerkt door Bleek (21-11-09 10:46:26)

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Berry schreef:

Ik kan alleen voor mezelf spreken en zwemmen is mijn sterke punt, maar ondanks een redelijk mooi doel van 1 uur voor de 3.8 train ik nooit langer dan 45-50 minuten. Drills, drills, drills & drills. Saai als een rechte hoepel, maar wel effectief.
Zwemmen is alleen maar techniek; uithoudingsvermogen doe je onderweg gratis op tijdens het fietsen en rennen.

Zwemconditie doe je op door te zwemmen, niet door te fietsen of hardlopen. Hier moet ik wel bij zeggen dat het verschil uitmaakt of je 2x per week 45min zwemt of 4x.

Als je redelijk kan zwemmen dan zou je af en toe best wat langer kunnen gaan zwemmen, maar ligt ook aan je doelen en of je de tijd erin wilt steken. Je kan dat halfuur namelijk ook hardlopen of fietsen.

En, gezien de aard van je vragen Ronald, vraag ik me af of je bij een triathlon vereniging zit en zo nee; is dit niet misschien een idee smile Daar loopt een hoop praktische kennis rond.

6

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Cesar schreef:

Slecht idee om techniek te gaan trainen onder vermoeidheid, denk ik!

Was even als voorbeeld, maar ik ben er van overtuigd dat je na een intensieve training nog wel wat kunt gaan trainen op coördinatie en techniek. Je kunt dan een herstel setje mooi combineren met wat techniek of coördinatie oefeningen. Het is van belang om je techniek te behouden zelfs als je moe bent, daar kun je dan mooi op trainen.

Maar als je iets nieuws aanleert dan zou ik daar natuurlijk niet voor kiezen wink

7

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Zit sinds september bij een triathlon vereniging. Maar vind het belangrijk om veel tijd in het zwemmen te steken, omdat ik zwemmen het moeilijkste onderdeel vindt (tot nu toe).

Mvg,

Ronald

8

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Hoi Sensa

Ik ga mee met Mr Arby, afhankelijk waar je voor traint. Ga je niet voor de "hele" dan zou ik het niet doen. Kan alleen uit eigen ervaring spreken..........ik heb nooit langer dan een uur gezwommen, afgezien van de 3,8 km :-)

Langste training was 3 km, die redde ik binnen het uur, zowel 3km interval als 3km non-stop. Ook een beetje afhankelijk wat je met je zwemtijd wilt bereiken? Wil je 13 of 14 min op 1 km zwemmen?

Qua tijd van het trainen.......is het niet zo dat je nooit meer dan (ongeveer) 3/4 van de max afstand traint? Uiteraard als we dan alleen praten over de lange afstand en een hele enkele fietstraining uitgezonderd wellicht. Ik train nooit meer dan 3 km zwemmen, ±35 lopen en 140 fietsen. Voor halve en kwart ligt dat uiteraard anders voor wat betreft die 3/4.

Maar, ikke is leek voor wat betreft trainingsleer. Dus voordat de hele goegemeente er weer over valt........mee eens met bovenstaande?

A+
Arthur

9

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Bij zwemmen is het vaak ook nog puzzelen wanneer het zwembad beschikbaar is en hoe vaak heb je tijd/mogelijkheid om te zwemmen, daarnaast is natuurlijk de periodisering van belang.  Voor de meeste triatleten is een uur training genoeg  (maar dan wel een paar keer per week), zeker voor mindere zwemmers. Onder vermoeidheid veel fouten opslaan in het motorisch geheugen heeft niet zo veel nut. Dus werk vooral uitgerust aan techniek en watergevoel en pas als je die techniek goed kan toepassen ga je trainen onder vermoeidheid. Bij een rustige duurset is de techniek, ontspanning en het gevoel belangrijker dan het tempo, maar ja dat is mijn visie en wie ben ik....
Ik zou niet van die 3/4 regel uitgaan, al is het voor lopen en fietsen niet onaardig, op het zwemmen zou ik hem niet toepassen.

10

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

Over techniek en watergevoel ben ik het eens met le Coq.

Qua uren en lengte van de training hangt het inderdaad af van het doel. Voor een hele heb ik bijvoorbeeld niet zoveel gedaan qua zwemmen omdat in verhouding mijn loopniveau veel lager is dan het zwemniveau. En dat die tijd dus nuttiger anders besteed kan worden voor het betere eindresultaat. Dat was vaak niet meer dan 1 a 2 uur per week zwemmen. Met een paar uitschieters naar drie keer per week net voor de hele. Vaak zijn dat dan clubtrainingen die toch al een uur zijn, Of een training van 45-60 min met veel rustige techniek voor mezelf (als je een goede trainer tot je beschikking hebt kun je dat beter daarmee doen natuurlijk), of buitenwater trainingen in de zomer waar je al naar gelang motivatie ergens 30 minuten tot een uur zwemt. Echter dan heb je het over een zwemmer met een technisch redelijke basis waar nog moeilijk iets gewonnen kan worden. Voor beginnende zwemmers levert het waarschijnlijk in verhouding meer op om te investeren in technische verbeteringen.

In de tijd dat ik nog probeerde stayerwedstrijden te doen was mijn zwemniveau echter veel belangrijker voor het eindresultaat in de wedstrijden. In die tijd was ik ook nog wedstrijdzwemmer en zwom ik toch wel 4-5 uur in de week het hele jaar door. Soms werden er dan door de kring waarin ik wedstrijden zwom ook nog centrale trainingen georganiseerd van 1,5 tot 2 uur. Deze waren vaak in mei net voor de zwemkampioenschappen, en voor mij ideaal te gebruiken als extra impuls naar de echte vorm. Dat soort trainingen gebruikte ik dan alleen om de periodisering echt erin te krijgen. Misschien was het ook beter geweest om een gelijkmatiger opbouw door het voorseizoen heen naar dat soort lange trainingen te doen, maar vaak ben je toch gebonden aan tijden in het zwembad waarop het bad beschikbaar is.

Piet

11

Re: Zwemtraining 1 uur of meer

In eerste instantie is een 45 tot 60min per keer zwemmen voor de meeste triatleten voldoende. Ga je de lange afstand doen dan is het niet slecht om een paar maanden voor de wedstrijd een aantal trainingen te doen waarbij je meer dan een uur zwemt. Misschien heb je het fysiek niet echt nodig, maar psychisch is het wel goed om een aantal keer zo lang in het water te liggen.

Dit soort trainingen doe ik dan niet een zwembad, maar als het weer en de temperatuur het toelaat in het open water.

Jason