1

Onderwerp: Drills vs Duur

Een paar mooie tips van Kevin Koskella, omdat de meeste triatleten vaak te weinig drills doen en te veel meters zwemmen. Hier 2 stukjes:

Practice drills or build endurance?

What should your focus in swimming be?

It really depends on what level swimmer you are.

If you’re:

-A new swimmer
-Still swimming flat in the water with no hip rotation
or
-Plateauing or having a tough time making gains

then I would recommend 90-100% of your time spent in the water to be practicing drills! It sounds extreme, but if you want to make significant improvements in the water, you have to make some short-term sacrifices to make bigger gains in the long run.

This massive amount of drills isn’t meant to last forever. True beginners will likely have to keep drill work at a high level for several weeks. More advanced swimmers may just need a few days of intensive drill work to get past a hurdle. Think of it more as a “boot camp” for your swim stroke.

As you begin to improve, you can start backing off on the drills and start adding on more yardage and endurance work. Never let go of drills altogether, there are benefits to doing the more advanced swimming drills even if you are Michael Phelps!

I recommend even if you have your swim completely handled to continue doing about 10-15% of your workout as drills.


Hier nog een artikel

Here's an example of a three-phase, 12-week beginner's plan for building swimming volume. It is best suited to triathletes preparing for Olympic-distance events.

Weeks 1 to 4: Gradually decrease drills from 80 percent of your yardage to 20 percent. Gradually increase yardage from 1,200 to 2,200 per workout.

Weeks 5 to 10: Keep drills at 20 percent of your yardage. Gradually increase yardage from 2,200 to 3,200 per workout.

Weeks 11 to 12: Taper. Increase drills to about 30 percent of your workout. Decrease yardage to about 2,000 per workout before your race.

Again, each athlete is a little different in terms of the total volume and rate of volume change that work best. The emphasis should be on technique first.

2

Re: Drills vs Duur

straffe kost...

3

Re: Drills vs Duur

ik zou dan ook graag de drills zien. ik wil wel techniek oefenen maar met welke drills,
ik doe bv,
bi-lateraal ademen (proberen)
50 m alleen met linker arm, dan 50 alleen rechts
hoofd aantikken en zo

wie heeft er nog meer???

Goof.

4

Re: Drills vs Duur

Om af te trappen...

http://www.goswim.tv/entries/s/1/drills.html

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

5

Re: Drills vs Duur

Tja, drills uitleggen op papier is lastiger dan voordoen... zal het proberen.

voor bijna alle drills zou ik zeggen,rustig zwemmen (adem 1op3 of 1op5), voor stabiele balans.

oefening 1: wanneer je je arm het water insteekt, niet gelijk doorhalen maar met een golfje opnieuw insteken. dus insteken, met vlakke hand het water weer uitkomen en opnieuw insteken en dan pas doorhalen.
doel: het langer maken van je slag

oefening 2: wanneer je je hand terug brengt naar voren je oksel aantikken, dit is de kortste weg naar voren.
doel: dit zorgt ervoor dat je je hand goed recht voor je het water insteekt, als je met zwaaiend armen zwemt steek niet snel je hand precies recht voor je in het water, waardoor je deels stuwing naar de zijkant maakt ipv naar achter.

oefening 3: beide handen voor je in het water houden en dan steeds om-en-om één slag doen.
doel: je kan je zo bewust bezig houden met de hele cycle van je slag, ga je bv zwabberen dan zet je teveel af naar de zijkant en te weinig naar achter.

en wellicht meer van toepassing voor het zwemmen in (niet doorzichtig) buiten water. een cadanszoeken waarbij je om de zoveel slagen je hoofd een klein stukje optilt om vooruit te kijken.
(ik zit nu achter mn pc mijn slagen na te lopen)
Of je nu 1op2, 1op3 of 1op4 slagen ademt, neem daar een veelvoud van (bv elke 6 of 8 slagen) om op te kijken. Ik doe dat dan vlak voordat ik adem ga halen. ipv dat ik mijn hoofd opzij draai om adem te gaan halen, trek ik mijn hoofd vooruit uit het water om daar te beginnen met adem te halen (en ondertussen te kijken) en het adem halen te eindigen aan de zijkant om in het ritme te blijven. Het kost mij op deze manier er weinig energie om tocht te kunnen zien waar ik zwem.

Met het stukje van le coq over techniek of meters maken ben ik het helemaal eens. investeer zoveel mogelijk tijd in je techniek.

6

Re: Drills vs Duur

Dus eigenlijk meer bezig zijn met gerichte techniekoefeningen dan met meters maken. Je concentreren op stukjes van de zwembeweging, om het geheel te perfectioneren. gevolg zou dan moeten zijn dat je efficiënter met je energie omgaat, waardoor je sneller zwemt met hetzelfde energieverbruik? Klinkt eigenlijk best logisch.

7

Re: Drills vs Duur

Juist Paul, voor oefeningen heeft Cesar meteen de beste site gegeven. Duidelijke filmpjes met uitleg.
Ik doe eigenlijk geen training zonder drills. Sowieso altijd een wriksetje tijdens het inzwemmen. Om een indicatie te geven zelfs m'n goede zwemmers (niveau sub 4.20 op 400) besteden meer dan 25% van hun zwemtrainingstijd aan drills. Zeker zwemmers die qua niveau niet onder de 15 min op de kilometer zwemmen, zou ik adviseren om > 50% van de tijd aan drills te besteden, drills in langere sets te integreren en duursets op te splitsen in korte intervallen met veel herhalingen.

8

Re: Drills vs Duur

dank jullie wel
in ieder geval weer een aantal drills om mee aan de slag te gaan.

Goof.

9

Re: Drills vs Duur

Hoe bouw je de drills dan in een training, voor de afstand of intervallen, of aan het einde van een training.  en ga je dan bv 100m drill1, 100m drill2, of pak je iedere training een bepaalde drill.  Of een drill-training en de volgende een afstand-zwem

Ik zwem nu 2 a 3 keer per week in totaal per training ong. 2000m. Soms iets meer en soms iets minder. Dit jaar ga ik voor het eerst buitenzwemmen op de OD.

Goof.

10

Re: Drills vs Duur

Integratie kan op veel verschillende manieren. Zo kan je, bv. 10*25 drill-25 rustig glijden zwemmen waarbij je de drill probeert te vertalen naar het rustige zwemmen. Daarbij leer je langzaam snel zwemmen, en niet andersom. Je kunt ook 5 a 10 minuten een oefeningen doen met een bepaald accent, bv de catch, en daarna een setje met wat kortere afstanden zwemmen, bv. 3*200 rustig glijden waarbij het voorwaarde is dat je technisch ok zwemt. Tijd is niet belangrijk. Zo kan je eindeloos varieren, Le Coq kent vast nog 1001 variaties.

Nog een mooie animatie van hoe het er ongeveer zou moeten uitzien; http://www.swimsmooth.com/

Langzaam snel! (of snel langzaam?)