1 Laatst bewerkt door Jeroengsm (10-02-10 12:52:22)

Onderwerp: Hybride of alleen echte racefiets geschikt?

Vorig jaar met het oog op de triathlon een racefiets gekocht, en moet zeggen... wat fietsen die dingen k*t! Ik haaaat dat stomme stuur, en die dunne bandjes ga ik zeker een x dubbelvouwen als ik om een auto heen een stoepje neem en vergeet dat ik op mijn racefiets zit. Verder zitten die schakeldingessen een kilometer van waar je handen zitten tegen de stuurpen aan, en zitten die kleine zadeltjes voor geen meter.
Mijn vriendin, inmiddels ook triathlon-enthousiast en braaf 2 maanden mee aan het rennen en zwemmen, is inmiddels ook aan een fiets toe en denkt er niet eens over een racefiets te kopen op basis van ongeveer dezelfde bezwaren. <insert flinke schep zout> Bovendien wil ze er zoiezo eigelijk geen wegens een imagoprobleem: alle mensen die je in Den Haag en omgeving tegenkomt op een racefiets zijn vrijwel zonder uitzondering extreme proleten die op drukke zondagen over krappe dijkjes rauwzen en al schreeuwend kindertjes omver fietsen. Met hun dikke pens in een paars licra pakje gehesen met allemaal reclames erop. Maar dat terzijde.</flinke schep zout>
Hier zitten natuurlijk nooit triathleten bij, dat snappen wij ook wel ;-)
Kunnen we echt niet om die racefiets heen? Zijn er niet meer middenmoters/hekkensluiters die een triathlon uitrijden op een hybride met net iets dikkere banden en een relaxed recht mtb stuurtje? Of eindig je dan standaard buiten de maximum tijd?

Jeroen & Aimee - Den Haag.
Serious newbies - Juni 2010 > sprint.
Sterke punt: we zien er wel heel sportief uit!
Zwakke punt: we kunnen jammer genoeg nog weinig ;-)

2

Re: Hybride of alleen echte racefiets geschikt?

rare uitleg

3 Laatst bewerkt door René S. (09-02-10 20:21:02)

Re: Hybride of alleen echte racefiets geschikt?

Post eens een fotootje van je fiets, ben bijzonder benieuwd hoe je "martelros" eruit ziet big_smile!

Maar serieus: waarom heb je een (nieuwe) racefiets gekocht? Miss beter de vraag te stellen voordat je een racefiets aanschaft of eerst eens wat proefrijden op een bijvoorbeeld "geleend" exemplaar.
Ik heb bijvoorbeeld afgelopen seizoen de eerste triathlons gedaan op mijn oude racefiets (ik zit er dus wel lekker op) met opzetstuurtje en nu "pas" een tt-fiets opgebouwd. Daarnaast was mijn eerste wetsuit was ook geen nieuwe.
Het is een dure sport, dus kijk eerst even goed rond en laat je goed informeren voordat je iets nieuws aanschaft.

Of iedere soort fiets tijdens een triathlon is toegestaan weet ik overigens niet (kijk bijvoorbeeld eens bij de NTB-regelementen waaraan de fiets moet voldoen).

Succes!

4

Re: Hybride of alleen echte racefiets geschikt?

Misschien moet je je fiets iets meer kansen geven.
Ik had da gevoel ook de eerste tochten. Int begin veel pijn van het harde kleine zadel, maar na enkele weken helemaal niets meer. Stuurt iets gevoeliger dan een gewone fiets, kwestie van veel tijd mee doorbrengen en ook dat zal wennen.
En niet elke wielertoerist is respectloos tegenover andere weggebruikers hoor.
Zoals in elke sport heb je nu eenmaal bullebakken en vriendelijke mensen. Heb nog nooit schreeuwend kindertjes omver geduwd. Eerder vriendelijk laten merken da ik eraan kom, als ik moet remmen tot ik helemaal stilsta dan is dat maar zo, zeg altijd sorry, vriendelijk goeiedag, en dank je wel.

Eens je er wat vaker mee weg bent geweest geraak je er echt wel mee vertrouwd hoor.


succes

5

Re: Hybride of alleen echte racefiets geschikt?

Hoi,
Ik ken de overweging.... Ik ben vorig jaar met triathlon gestart en heb mijn eerste OD op een hybride gedaan.... Op zich prima te doen, echt snel ben je er niet mee nee, maar ik was gewoon op tijd binnen hoor. Ik wilde niet meteen een grote uitgave doen, eerst maar eens proeven aan zo'n triathlon. En.... verkocht? Ben dus nu aan het sparen voor een racefiets. Niet meteen een hele serieuze triathlonfiets hoor, meer een fiets waar ik zowel op kan trainen als een wedstrijd op kan rijden. Ik verwacht wel dat ik een stuk soepeler en sneller ga fietsen.....
Succes!!

6

Re: Hybride of alleen echte racefiets geschikt?

Tnx voor je bijdrage, we dachten al dat het kan maar leuk te horen dat iemand er ervaring mee heeft. En wat cool  dat je gelijk een OD hebt gedaan! Wij gaan eerst eens beginnen met een sprint, missch later in het seizoen nog een OD. Dat er zoiets bestaat als een Trainingsfiets, met daarnaast blijkbaar nog een extra wedstrijdfiets!?! is voor ons  een ander universum waar we ons nog niet zo veel bij voor kunnen stellen. Eerst maar eens het eerste kruisje achter onze naam zetten, zien we daarna wel welk materiaal ons het meeste ophield onderweg. jij ook succes bij je volgende wedstrijd!

Jeroen & Aimee - Den Haag.
Serious newbies - Juni 2010 > sprint.
Sterke punt: we zien er wel heel sportief uit!
Zwakke punt: we kunnen jammer genoeg nog weinig ;-)