1

Onderwerp: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Hallo,

Sinds al een aantal jaren doe ik aan triathlon en train ik hiervoor. Langzamerhand zijn het aantal trainingsuren aardig opgelopen en ook het aantal dagen dat ik train per week. Daarnaast heb ik me iets meer in de theorie achter het trainen verdiept.
Het begrip supercompensatie komt dan als nel om de hoek kijken; de eigenschap van het lichaam om na een belasting niet alleen te herstellen van de belasting maar zelfs sterker te worden dan het uitgangsniveau. Dit gegeven maakt dat je door trainen sneller/sterker/etc wordt.
Doordat ik vaker train kom ik steeds vaker tegen dat ik al weer train terwijl de hersteltijd van de vorige training misschien nog niet helemaal voldoende is geweest (afhankelijk van intensiteit van vorige training).

Nu mijn vraag:  moet hersteltijd/supercompensatie helemaal afgewacht worden voor het trainen van een ander triathlon-onderdeel?

Dus bijvoorbeeld als ik een intensieve duurtraining heb gedaan van een uur op de fiets, heb ik daar een hertseltijd van +/- 48 uur voor staan. Kan ik dan binnen die 48 uur (stel de volgende dag: dus 24 uur later) al weer een zwemtraining doen omdat de herstel/supercompensatie zich richt op de benen (tgv fietsen) en zwemmen hoofdzakelijk arm/romp-spieren belast?

Is dit namelijk het geval dan kan je eigenlijk veel vaker achtereenvolgens trainen door elke training maar weer te wisselen van onderdeel. En dan leverd een aantal dagen achterelkaar intensief trainen ook geen probleem op.

Met vriendelijke groet,
David

2

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Het lijkt mij van wel. Daarom is een goed opgezet trainingsschema zo van belang.
Als je je strikt aan de hersteltijden zou houden, zou je ongeveer 3 intensieve trainingen kunnen doen. Door goed te plannen kan jee naast deze trainingen ook nog werken aan je duurvermogen en techniektrainingen doen.

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

3 Laatst bewerkt door JanR (11-04-10 14:15:20)

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Eigenlijk heb ik een beetje een NOOB-vraag, maar toch: Stel je wil twee trainingen doen op één dag (of drie trainingen op een dag), en het is geen combi-training, hoe kun je deze trainingen dan het beste verdelen?

Vanochtend vroeg heb ik bv 4u op de fiets gezeten en ik wil vandaag ook nog een uurtje lopen. Is het dan verstandig om daarmee tot laat in de middag (begin avond) te wachten, of is het juist beter om deze training in de buurt van je eerste training uit te voeren (dus eind ochtend).

Het gaat mij er dus niet om dat combi-trainingen wel of niet goed zijn, maar puur om de vraag wat het beste trainingseffect geeft. Ik kan me zo voorstellen dat mijn lichaam in de 'herstelmode' gaat als ik een paar uur wacht met mijn looptrainingen. Aan de andere kant kan ik mij ook voorstellen, dat de ergeste vermoeidheid net weer een beetje weg is waardoor de looptraining beter tot zijn recht komt... het is één van beide... of het maakt gewoon helemaal geen hol uit, dat kan natuurlijk ook. Ik ben eigenlijk wel benieuwd.

Ohja, vandaag ga ik toch pas lopen als Parijs-Roubaix afgelopen is, maar voor in de toekomst is het misschien wel interessant om te weten.

4

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Of je maakt er een combi training van en gaat meteen door of je wacht zodat je kan eten en herstellen zodat inderdaad de loop training beter tot zijn recht komt. anders heb je niet het trainings effect van een combi training maar wel het nadeel dat je vermoeid aan je training begint en daardoor je training minder rendement zou hebben.

5

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

ikzelf train op woensdag ook 2x en das dan s'morgens een 3u fietsen en s'avonds op de ak mijn intervals (lopen) denk niet dat ik deze direcht achter mijn fietsen zou doen ik er echt voordeel uit zou halen en op donderdag morgen doe ik mijn intervals fietsen dus zit eigenlijk telkens wel een 8 a 10u tussen

6

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Anrwoord van draak lijkt me zo gek nog niet, door meteen na het fietsen te gaan lopen train je bovendien de overgang.
Wat je volgens mij niet moet doen, is na een intensieve fietstraining meteen een intensieve looptraining doen, dan wordt de totale hersteltijd te lang. En daarmee het totale trainingseffect minder. Dus na een intensieve fietstraining bijvoorbeeld een duurloop van ongeveer 10 km, maar zeker geen intervaltrain ing.

7 Laatst bewerkt door Remko (11-04-10 22:01:13)

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Paul851 schreef:

Anrwoord van draak lijkt me zo gek nog niet, door meteen na het fietsen te gaan lopen train je bovendien de overgang.
Wat je volgens mij niet moet doen, is na een intensieve fietstraining meteen een intensieve looptraining doen, dan wordt de totale hersteltijd te lang. En daarmee het totale trainingseffect minder. Dus na een intensieve fietstraining bijvoorbeeld een duurloop van ongeveer 10 km, maar zeker geen intervaltrain ing.

Een fietstraining van 4 uur heeft meer weg van een duurtraining, dan van een intensieve interval.

8

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

Remko schreef:
Paul851 schreef:

Anrwoord van draak lijkt me zo gek nog niet, door meteen na het fietsen te gaan lopen train je bovendien de overgang.
Wat je volgens mij niet moet doen, is na een intensieve fietstraining meteen een intensieve looptraining doen, dan wordt de totale hersteltijd te lang. En daarmee het totale trainingseffect minder. Dus na een intensieve fietstraining bijvoorbeeld een duurloop van ongeveer 10 km, maar zeker geen intervaltrain ing.

Een fietstraining van 4 uur heeft meer weg van een duurtraining, dan van een intensieve interval.

Wel een uiteindelijk behoorlijk intensieve duurtraining, omdat ie zo lang duurde (schijnt de bedoeling van duurtrainingen te zijn). Maar een duurloop van een uur komt ongeveer overeen met 10 tot 12 km, zal dus geen probleem zijn tongue

9 Laatst bewerkt door JanR (11-04-10 23:19:46)

Re: hersteltijd/supercompensatie niet van belang bij ander onderdeel?

@Remko: dan ken jij mijn intervalfietstrainingen nog niet

@Paul: dan ken jij mijn duurlopen nog niet

tongue

Anyway, ik heb lekker even Parijs-Roubaix gekeken met de benen omhoog... eventjes geslapen tijdens de solo van cancellara en daarna, toen de zon doorbrak, een heeeerlijk duurloopje gedaan.. het leek wel alsof ik zweefde. Ga ik vaker doen zo.. dank voor de tips.