1

Onderwerp: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Ik 1.70m en weeg 62kg en zou graag tegen men toppunt van het seizoen (augustus) wat kilo's kwijt zijn om op punt te staan, ik heb eigenlijk enkel zo goed als alleen maar overtollig vet aan mijn buikstreek.

mijn training ziet er ongeveer als volgt uit:

lopen: 2x 8km run & 1x 14km run =2.5h
fietsen: 2x 26km fiets tocht = 2h
zwemmen: 2x 2.4km zwemmen = 2h
fitness: ( vooral gewicht-trainen ) 1x 1h

ik train bij het lopen meestal in een hartslag zone van 175+- en bij het fietsen 170

ik dring zelden alcohol (bier/wijn/..)/ frisdrank (soms wel is een redbull om wakker te blijven smile) en als het al is, is het meestal light drank. meeste van de tijd gewoon water.

ik eet 3/4 stukken fruit per dag ( meestal om honger tegen te gaan )
ik eet nauwlijks snoep of chips ( soms is een ijsje als het warm weer is ofzo )
eet zo goed als elke dag evewichtig ( vlees / aardappelen of rijst of past / groenten ) geen overdreven portie

alles opgeteld kom ik rond tussen de 2000 en 2500 calorien per dag

maar mijn lichaamsgewicht zakt niet, en ik zie geen vermindering van de omtrek van men buik.

enige tips hoe ik efficienter op punt geraak qua lichaamsgewicht ?

2

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

djeezes wat een hartslagen!!!!! Voor te vermageren haal je die maar al een heel pak naar beneden om zo in je vetverbrandende zone te zitten en drijf je je fietstrainingen zowiezo maar een einde omhoog.Trouwens denk ik ook dat je vrij weinig eet en zorgen dat je op vaste tijdstippen eet en geregeld 3 maaltijden en 3a4 tussendoortjes (fruit bv)

3 Laatst bewerkt door Avalanched (16-05-10 21:59:49)

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

wat is dan de ideale hartslag zone ? 150 ? ik ben 24jaar

4

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Een ideale hartslag zone bestaat niet wink


Je moet er meer variatie in brengen.. dus met lagere hartslagen trainen en met hogere. Op internet is voldoende informatie te vinden over trainingsvormen en hoevaak je het per week mag/moet doen.

Als je voor triathlon traint dan maak je niet heel vele kilometers op de fiets..?

5

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

ik doe dit jaar enkel 1/8 triathlons, ik heb nog moeilijk tijd te vinden om te fietsen. maar mss moet ik is langere sessies proberen inplannen.

6

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

ronnyke schreef:

<knip>Voor te vermageren haal je die maar al een heel pak naar beneden om zo in je vetverbrandende zone te zitten <knip> en geregeld 3 maaltijden en 3a4 tussendoortjes (fruit bv)

wat een onzin. "Vetverbranding" als trainingszone is heel wat anders dan afvallen. wat een vreselijke mythe is dat toch. Afvallen=Verbranding>inname. Als je 600 kcal verbrandt met interval heb je daar meer aan dan 400 kcal rustige duurinspanning.

Ik ben van mening dat fruit overrated is. Fruit= zoet. Waar is fruit zoet van? Koolhydraten. Denk je dat het je lichaam een hol uitmaakt waar de kcal's vandaan komen? Teveel is teveel. Je zou beter iets eiwitrijks naar binnen werken. Goed voor je herstel en vult ook nog eens beter. 

@avalanched; mijn ervaring is dat als mensen zeggen dat ze
minder tot zich nemen dan dat ze verbranden en dat ze niet afvallen ze bewust if onbewust een niet kloppend eetplaatje maken.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

@Jacob mooiste verhaal over deze mythe komt van een Olympisch toproeier waar ik mee trainde. Hij viel te weinig af doordat ie te veel vetverbranding trainde, hierdoor werd z'n rustmetabolisme te efficiënt en ging de totale dagverbranding omlaag. Een combi van kracht- en vermogenstraining bleek beduidend efficiënter.

8 Laatst bewerkt door Sander B (17-05-10 09:53:01)

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Avalanched schreef:

ik heb eigenlijk enkel zo goed als alleen maar overtollig vet aan mijn buikstreek.

Weet je zeker dat het overtollig vet is?

Het kan zijn dat je qua bouw gewoon je buik wat naar voren hebt staan.
Ik heb dat ook een beetje: vrij holle onderrug en bolle bovenrug. Die vorm zie je dus ook wat aan de voorkant en hoeft dus niks te betekenen.

Iets anders kan zijn dat je in verhouding wat slappe buikspieren hebt. Strakkere buikspieren duwen de boel ook wat meer naar binnen. Dus Core stability.

9

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Ik heb heel men jeugd (vanaf men 16/17 jaar) 52kg gewogen en toen had ik niet het gevoel vet te hebbe aan men buikwand, tot een dik 2 jaar geleden (toen ik 22j was) ben ik ineens naar 60kg gegaan (en ben toen niet meer gegroeid ofzo), na ongeveer een half jaar trainen naar 62kg ( ik vermoed die laatste 2kg voornaamelijk spieren zijn) maar die andere 8kg denk ik vooral vet vermoed ik. mss is een combinatie van minder trainen met hoge hartslag zone en mss wat meer krachtoefening voor de buik de oplossing

10

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Nog zo'n mythe; van buikspieroefeningen krijg je een plattere buik. Buikspieren zijn ook gewoon spieren. Dus als je ze krachttraint, worden ze dikker.  En als dan hetzelfde laagje vet er nog steeds opzit, heb je alleen maar een dikkere buik.

Het lijkt erop dat je alleen naar de verkeerde adviezen luistert in dit topic.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

11

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Geef eens een goed advies dan????

12

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Jacob schreef:

Nog zo'n mythe; van buikspieroefeningen krijg je een plattere buik. Buikspieren zijn ook gewoon spieren.

Moet je wel even goed lezen.
Ik zeg nergens dat je door buikspieroefeningen lokaal vet kan 'weg trainen.'

13

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Wat zeg je dan wel?

Ik hoor graag van je hoe je "slappe buikspieren" sterker maakt zonder dat deze spieren dikker worden.
Jij bent diegene die iemand die over zichzelf zegt dat hij overtollig vet op de buik heeft ,dat misschien zijn buikwand wat uitgezet is. En dat "core stability" (*kots*) daarbij gaat helpen.

@Ronny; lees mijn posts nog eens na.

Avalanched kiest in zijn laatste post ervoor om de makkelijke weg te nemen; rustiger trainen (i.e. minder calorieen verbranden), buikspieroefeningen doen (want dan voel je ze zo lekker) en z'n vingers in z'n oren te steken als ik spreek over dat ik niet zoveel vertrouwen heb in zijn inschatting van zijn kcal-inname.
Het zou trainingstechnisch best goed voor hem zijn om af-en-toe rustiger te trainen. Maar daar hadden we het niet over. We hadden het over afvallen.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

14

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

ook wel bedacht dat als je afvalt het vermogen vooral bij fietsen meestal afneemt.
Ik merk het wel. Als ik lichter word, kost het meestal vermogen bij het fietsen. Lopen daar en tegen gaat meestal wel beter. Na jaren experimenteren komt daar dan een "ideaal" gewicht uit. Dat gewicht is erg persoonlijk en afhankelijk van je lichaamsbouw, getraindheid, wedstrijden en.....

Nog een tip: stop met light producten. Uit onderzoek onder muizen is gebleken dat de muizen die light producten gebruiken meer eten. De verklaring wordt gezocht in het feit dat je het lichaam een signaal geeft dat er iets zoets (=energie) binnenkrijgt maar in de zoetstof zit geen/weinig energie waardoor de eetlust opgewekt wordt. Nou wil het niet zeggen dat wij het zelfde werken als muizen maar toch....

en inderdaad, harder trainen is meer verbranden zou dus moeten resulteren in afvallen mits je de iname niet aanpast.......
Fruit is wel heel belangrijk voor de vitaminen mineralen en vezels die erin zitten. Maar inderdaad veel suikers....

Maar even een idee. Zou je niet beter gewoon kunnen gaan trainen en eten om die triathlon harder te doen?  Lijkt me leuker zinniger en ik denk dat je er ook wel van zal afvallen

15

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

@avalanched Ik zou me niet al te druk maken. Met je lengte en gewicht heb je een BMI van 21 en zit je ongeveer in het midden van het groene gebied. Zie http://212.78.187.13/bmi/

16

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

@Draak; zinnig verhaal en ik ben het met je eens dat het vooral om de sport moet gaan. Er zit overigens niet zo veel in fruit wat je niet uit bijvoorbeeld groente haalt. Daarnaast is het ook nog eens erg calorierijk. Dus niet zo handig als je wil afvallen.

@Cor; BMI is niet zo relevant wat lichaamssamenstelling aangaat. BMI is vooral een heel algemeen gemiddelde dat om een mij onbekende reden door mensen die beter zouden moeten weten is aangenomen als goede richtlijn.
BMI houdt geen enkele rekening met je daadwerkelijke lichaamssamenstelling. Jarenlang ben ik met een V% van rond de 10% als "Overgewicht" aangemerkt, simpelweg omdat ik een bovengemiddelde spiermassa had. Daarnaast is het dus ook zo dat je een heel lage vet-vrije massa kunt hebben zodat je met een vette pens toch nog een laag BMI hebt (vooral vrouwen heb hier een handje van).

Kortom, ik zou er voor uitkijken om conclusies en aanbevelingen te doen op basis van niets anders dan BMI.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17 Laatst bewerkt door Sander B (17-05-10 21:06:54)

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Jacob schreef:

Wat zeg je dan wel?

Ik hoor graag van je hoe je "slappe buikspieren" sterker maakt zonder dat deze spieren dikker worden.
Jij bent diegene die iemand die over zichzelf zegt dat hij overtollig vet op de buik heeft ,dat misschien zijn buikwand wat uitgezet is. En dat "core stability" (*kots*) daarbij gaat helpen.

Ik vraag allereerst of ie wel zeker weet of het wel overtollig vet is waarom zijn buik wat naar voren staat.
Zoniet, dan geef ik 2 mogelijke andere oorzaken waarbij je bij de laatste zelf (zeer marginaal) wat kan doen.

En idd de buikspieren worden dan wat dikker (ik beweer ook weer nergens dat dat niet zo is) zodat alles nèt in een iets steviger tasje zit.

Je mening over de mode Core stability *kots* deel ik. Maar dat terzijde want ik ben ook niet degene die wat aan zijn buik wilt doen.

Is het toch overtollig vet. Dan lijkt me duidelijk dat je dat alleen wegkrijgt door meer Kcal te verbranden dan in te nemen.
Overigens niet geheel zonder het risico dat je daarbij ook onbedoeld wat nuttig spiermassa verliest als je te weinig eet.

@Avalanched:
Waarom wil je er eigenlijk wat aan doen?

18 Laatst bewerkt door Jacob (17-05-10 21:46:16)

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Nou dat je iets aan slappe buikspieren kan doen een feit, en zeker meer dan marginaal. Met goede, gerichte krachttraining en niet de bullshit die tegenwoordig doorgaat voor core stability.

Ik ben blij dat je mijn mening deelt over de toename in dwarsdoorsnede van de spier. Natuurlijk bedoelde je dat de spier groter werd toen je zei dat strakkere buikspieren de boel naar binnen duwen.

Het rare is dat ik nooit iets adviseer aan andere mensen waar ik niet achter sta. Vind ik niet echt ethisch namelijk.

En het verlies van spiermassa is goed te ondervangen door niet te snel af te vallen en er voor te zorgen dat je eiwitinname op peil blijft.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Jacob schreef:

Ik ben blij dat je mijn mening deelt over de toename in dwarsdoorsnede van de spier...

Wat???

Jacob schreef:

Het rare is dat ik nooit iets adviseer aan andere mensen waar ik niet achter sta. Vind ik niet echt ethisch namelijk.

Al goed.
De boodschap is over. wink

Een newbie hier kàn niet al een beetje verstand hebben van het menselijk lichaam en trainingsleer.
Of wordt in ieder geval niet geacht deze met de rest te delen.

Ik beperk me voorlopig wel tot meelezen.
No hard feelings overigens. wink
Veel respect voor je kennis en vooral prestaties (heb je blog even zitten doorspieken.)

20

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Wat mij betreft blijf je vooral zeggen wat je denkt. Dat doe ik ook namelijk wink Kunnen we allemaal van elkaar blijven leren.

Bedankt voor je compliment btw. Had ook even bij jou gekeken; succes met van die sigaretten afblijven!

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

21

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Sjezus gast! Wat heb jij?!
http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/images/smilies/icon_rolleyes.gif

22

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

BMI inderdaad zo snel mogelijk vergeten. Vriend van me is (oud) rugby international met BMI tegen de 30 en vet% onder de 10. Grootst mogelijke onzin voor iedereen die ook maar enigszins spiermassa heeft.

Ik ben maar een simpele Drenthse boer, maar afvallen is wat mij betreft 4e klas lagere school rekenen: meer eruit dan erin en je valt af. (Wel naar je lichaam luisteren en niet te snel willen, maar dat spreekt wat mij betreft ook voor zich.)

Dat gezegd hebbende, ik heb 8-9 trainingssessies per week allemaal in lage HSZ, maar val geen drol af. So be it. Ik zou nog graag 8 kilo kwijt raken, maar speel liever op zeker door voldoende voedingstoffen tot me te nemen.

Could be worse, could be raining

23

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Sander B schreef:

Sjezus gast! Wat heb jij?!
http://www.wijntoerist.nl/phpBB3/images … lleyes.gif

Een heleboel dingen, maar geen idee waar je nu op doelt.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

24

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Hoi

Ik kreeg laatst een verhaal te horen, uiteraard afkomstig uit Amerika, en wel;

Eet elke dag een handje blueberry's (dus niet die zwarte telefoontjes), ongeveer 100 gram.
Dat schijnt de enige fruitsoort te zijn die je buikvet helpt te verbranden.

Bekend?

A+

25

Re: hoe optimaal Kilo's wegtrainen?

Onzin.

Er is en wordt veel onderzoek gedaan naar de effecten van blueberry's en verwante fruitsoorten naar hun effecten. Enkele 10-tallen alleen al in de afgelopen 2 jaar.  Meeste van deze onderzoeken onderstrepen het nut van dit soort fruit (bessenfamilie) op cardiovasculaire gezondheid en kanker, waarschijnlijk met het oog op het hoge polyphenols.

Maar alle studies die ik heb kunnen vinden mbt de invloed op vetinname zijn muizen en ratten studies. Soms meer succesvol, soms minder. Maar nog zeker niet genoeg om de schreeuwende koppen op fitness-sites te kunnen legitimeren!  Lees dit en kijk of jij dezelfde conclusies zou trekken: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf902852d
Misschien helpen bessen bij het tegengaan van opname van vet in je voeding. Misschien. Geen idee. Het bewijs is er nog niet (of ik heb het niet kunnen vinden).

Realiteit is, dat als jij het lekker vind om een handje bessen te eten; vooral doen. Maar doe het niet omdat je denkt dat dit een magische manier is om af te vallen. Dat is er namelijk niet.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website