1 Laatst bewerkt door Rietepiet54 (01-06-10 23:16:58)

Onderwerp: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Wie heeft advies om tijdens de langere zwemtraining kramp in kuiten te voorkomen?
Ik ben geen goede borstcrawl zwemmer, gebruik eigenlijk mijn benen helemaal niet!
Maar ik krijg sinds vorig jaar kramp in mijn kuiten na zo'n kleine kilometer te hebben gezwommen!!
Wie o wie heeft deze ervaring en wat kan je er aan doen om het te voorkomen?
Kom ajb niet met beter leren borstcrawl zwemmen, want dat heb ik 3 jaar geleden op ruim 50 jarige leeftijd eindelijk geleerd! Enne dat lukt me gewoon niet.Vergeten te melden dat ik aan Triathlon wedstrijden mee doe, wat natuurlijk erg vervelend is, want je MOET doorgaan.
1.5 km. is mijn langste afstand ik doe nl ook mee aan de OD afstand!

2

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

hmm, span je te geforceerd je kuiten aan? (dus voet lang maken)?
Wat je zou kunnen proberen is tijdens de pauzes tussen de setjes even de kuiten rekken (of simpel een paar keer je kuit aanspannen en ontspannen als je begrijpt wat ik bedoel) eventueel wat drinken tussendoor kan ook geen kwaad.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3 Laatst bewerkt door Rietepiet54 (02-06-10 08:43:10)

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Ik doe aan wedstrijden en dan kan je dus niet rekken onderweg! HELP want het is echt een groot probleem!
Ik slik vanaf vorig jaar, toen had ik er ook al last van, magnesium tabletjes!

4

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Ik denk dat Scighera toch een redelijk advies heeft gegeven al kan kramp veel verschillende oorzaken hebben denk ik toch als je het alleen bij het zwemmen hebt het toch hoofdzakelijk met forceerd aanspannen te maken heeft.

5

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Mischien eerst opwarmen in de vorm van oefeningen dat je spieren al een beetje los zijn. Magnesium tablet nemen een uurtje ervoor helpt mischien ook.

6

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Gok dat je je kuiten krampachtig houdt tijdens het zwemmen, maar kramp kan zoveel verschillende oorzaken hebben...

7

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

ik heb er ook een poos last van gehad, maar het is eigenlijk nooit meer teruggekomen. Eigenlijk heb ik niks aparts gedaan ertegen, nouja, hooguit drink ik nu wat meer op een dag dan in die tijd

8

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

wat vaak wil helpen is je enkel en de voorkant van je onderbeen rekken, waardoor het strekken van je voeten wat handig is bij het zwemmen makkelijker gaat. Dit kan je makkelijk doen door op je knieen te gaan zitten met je voeten onder je billen. Dit dan minimaal 3 x herhalen en minimaal 30sec. vasthouden. Veel langer is veel beter.
succes.

9

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Onozele vraag wellicht, maar is dit iets wat je in het zwembad krijgt of ook in buitenwater? Ik had het voorheen ook met zwemtraining in het bad, zal ongetwijfeld iets te maken hebben met het afzetten van de kant. Ik heb me toen laten vertellen dat het met vochttekort in de spieren te maken had. Ben vanaf toen  voor de zwemtraining een halve liter water gaan drinken, nooit meer last van gehad. Wellicht een placebo, maar voor mij werkt het in elk geval. Ik zou zeggen probeer het, baat het niet dan moet je hooguit een keer extra pissen!

10

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

lijkt me sterk dat die spieren het vocht dat je tijdens een zwemtraining drinkt direct opnemen. Mocht je het op die manier willen verminderen, zul je het vocht dus VOOR de training moeten nemen, en dus niet tijdens. Tenminste, zo denk ik. Overigens goed dat je de keerpunten nog aankaart, want dat schijnt vaker een probleem te zijn bij mensen (ook bij mij eerder).

Overigens zie ik -zolang je voldoende vocht inneemt- kramp als een teken van hard trainen...

11

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

@ Yorrick; Ben vanaf toen VOOR de zwemtraining een halve liter water gaan drinken...

welk gedeelte daarvan was niet duidelijk?

12

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

blijkbaar het woordje voor? maargoed, je hebt dus helemaal gelijk wink

13 Laatst bewerkt door Rietepiet54 (22-06-10 13:00:27)

Re: Tijdens borstcrawl zwemmen kramp in kuiten??!!

Lieve mensen, bedankt voor jullie reacties,
maar ik denk dat ik DE oplossing gevonden heb!
de neuroloog gaf als advies GEEN extra kalk en Magnesium in te nemen,
ten 1e moet het wel in je bloed opgenomen worden en
TEVEEL kan ook kramp opwekken!!!
dus ik neem geen extra's meer in sinds een week en het lijkt de goede kant op te gaan!

Rietepiet54 schreef:

Wie heeft advies om tijdens de langere zwemtraining kramp in kuiten te voorkomen?
Ik ben geen goede borstcrawl zwemmer, gebruik eigenlijk mijn benen helemaal niet!
Maar ik krijg sinds vorig jaar kramp in mijn kuiten na zo'n kleine kilometer te hebben gezwommen!!
Wie o wie heeft deze ervaring en wat kan je er aan doen om het te voorkomen?
Kom ajb niet met beter leren borstcrawl zwemmen, want dat heb ik 3 jaar geleden op ruim 50 jarige leeftijd eindelijk geleerd! Enne dat lukt me gewoon niet.Vergeten te melden dat ik aan Triathlon wedstrijden mee doe, wat natuurlijk erg vervelend is, want je MOET doorgaan.
1.5 km. is mijn langste afstand ik doe nl ook mee aan de OD afstand!