1

Onderwerp: Marathon op de lange afstand

Ik vraag me af wat voor specifieke trainingen andere atleten doen voor de marathon op de lange afstand? en dan met name hoe je probeert te voorkomen dat het verval bij het lopen "vrij groot" is?

- Wat voor combinatietrainingen doe je? (fiets/loop) Let je dan op de afstand of juist op tijd? en op wat voor snelheid dan tov gewenste tijd voor de marathon in de race.
- Hoe lang is je lange duurloop? Kijk je hierbij naar aantal km of tijd? Wat voor snelheid hou je hierbij aan tov je beoogde tijd op de marathon.

wat achtergrondinformatie wat misschien helpt om te kunnen antwoorden;
Vorig jaar in Almere marathon in 3.40 ( 01:05:53 01:16:46 01:17:20 03:39:59) & dit jaar in IM Nice (4.20) compleet ingestort (meerdere oorzaken; vermoeid/hitte/voetblessure) Ik heb dus 2x een lange afstand triathlon gedaan, Almere 2010 word de 3de.
Ik heb dus moeite om een strak tempo te lopen na een lange inspanning (180km..) op de fiets. Dit terwijl ik in Nieuwkoop (middenafstand) dit jaar wel ongeveer mijn vooraf geplande tijd kon lopen. Ik begrijp wel dat een middenafstand niet te vergelijken is met een hele triathlon maar ik vraag me toch af wat andere atleten specifiek trainen om het verval op de marathon te beperken? 
Ik zou graag een vrij strakke/vlakke marathon willen lopen in Almere vandaar mijn vragen.

Alvast bedankt voor de reacties.
groet Jordy

2

Re: Marathon op de lange afstand

Ook al doe ik geen lange afstand: als ik je verhaal zo lees heb ik het idee dat je te vermoeid raakt van de fiets afstapt om nog goed te kunnen lopen. Oftewel, je fietsen beter indelen / beter trainen, dus minder vermoeid aan de marathon beginnen.

Just my 2 cents.

3

Re: Marathon op de lange afstand

Langzamer starten?

Als ik je Almere tijd zie, stort je niet in, maar loop je gewoon een te snel eerste rondje waarna je een stabiele tweede en derde ronde loopt.

Vorig jaar liep ik daar 3.34 in 1.10, 1.12 en 1.12. 

Opbouw qua wedstrijden was Marathon in R'dam (3.17),Powerman, Nieuwkoop, Stein LD, Eupen MD, Almere.

Weinig combi trainingen gedaan maar wel veel wedstrijden (vaak als training).
Qua lopen, vanaf November wekelijks een lange duurloop. Vanaf februari bijna iedere week een lange duurloop van 30-35km.

Ik weet niet of dat klopt met de trainingsopbouw logica, maar voor mij werkte het om een snelle en vlakke marathon te lopen in ALmere.

4

Re: Marathon op de lange afstand

uit ervaring kan ik niet spreken maar wellicht moet je ook naar je fietsen kijken. Hoe fit kom je van de fiets? En hoe verhouden je wedstrijdtijden en het verval zich tot je trainingen?

Over goed twee weken doe ik mijn eerst hele (IM Regensburg). Wordt voor mij ook een groot avontuur en zal na de tijd eens kijken hoe mijn tijden daar zich verhouden tot de trainen.

Ik heb de duurlopen opgebouwd tot 1x een duurloop van 35km. Verder bijna weekelijks een duurloop tussen de 25 en 30km. En 1x per week een fartlektraining van ongeveer 20km.
Na mijn wekelijkse lange fietsrit (tussen de 14 en 220km) doe ik meestal een kort loopje (tussen de 5 en 10km) om te wennen aan lopen met vermoeide benen. We zullen zien hoe dit uitpakt..

5

Re: Marathon op de lange afstand

ik vind 14km helemaal niet zo lang:P

6

Re: Marathon op de lange afstand

niet?

7

Re: Marathon op de lange afstand

Hoi

Mij werd altijd verteld, maar wellicht is dat nu achterhaald, dat je ALTIJD moet lopen na een fietstraining wanneer je in training bent voor een (middel)lange triathlon.

Jordy, wat was je fietstijd en verhoudt die zich tot je fietstijd in andere wedstrijden?

Ben eht helemaal met Vanzella eens. Probeer je 1e ronde rustiger te lopen zodat er geen verval ontstaat. Ik liep in 2008 : 1.15.30 1.17 en 1.17

Al mijn looptrainingen waren (noodgedwongen) heuveltrainingen. Wellicht heb ik daar een (krachts)voordel uit gehaald?

Succes

A+

8

Re: Marathon op de lange afstand

petitmas schreef:

Mij werd altijd verteld, maar wellicht is dat nu achterhaald, dat je ALTIJD moet lopen na een fietstraining wanneer je in training bent voor een (middel)lange triathlon.

Hmmm, interessant.
Wat is dan de theorie daarachter?