1

Onderwerp: zwemtermen

Wat wordt er toch bedoeld met "drills"?

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

2

Re: zwemtermen

Oefeningen, meen ik, specifiek voor een bepaalde beweging (hoge elleboog etc)

3

Re: zwemtermen

Correct; techniek en coördinatie oefeningen.

4

Re: zwemtermen

Aha
Bedankt

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

5

Re: zwemtermen

Drills wordt ook wel sjorsen genoemd :-)
Maar zijn idd techniekoefeningen ter verbetering van bijv. watergevoel, stuwing en/of ligging.

6

Re: zwemtermen

De lading van 'drills' laat zich natuurlijk ook wel raden: die oefeningen moeten eindeloos herhaald (er in gestampt) worden om de beweging een automatisme te worden. Meteen een lastig punt: dat werkt alleen maar positief als die oefening correct wordt gedaan, anders word je heel erg goed in een ineffectieve handeling.

Om die laatste reden (gebrek aan live controle op oefeningen door expert) gaan we overigens over 2 weken toch maar op zwemles...

7

Re: zwemtermen

Wat je zegt; ik merk inderdaad dat 't eigenlijk onmogelijk is om jezelf te corrigeren. dat moet echt vanaf de kant gebeuren door iemand die er verstand van heeft.
Dus ik ga in september ook maar weer naar zwemles (maar eerst met vakantie smile)

Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated

8

Re: zwemtermen

Het belangrijkste bij drills is niet zo zeer dat je ze leert uitvoeren volgens het boekje, maar juist dat je leert voelen wat je doet en wat dit met jou en het water doet. Er zijn genoeg drills die je zelf op gevoel moet aanleren dan kun je Marcel of Jacco op de kant zetten, maar dat moet toch echt vanuit jezelf komen.

9

Re: zwemtermen

Geheel mee eens. Ik bevind me nu (helaas?) in het stadium dat ik wel verschil voel, maar niet kan duiden wat nou beter / effectiever is. Timen en ademgevoel gaan vaak niet op, als je tijdens het banenzwem-uur je weg probeert te vinden.
Met voelen wat er gebeurt ben ik van 21:30 (26 slagen/25m) naar net onder de 17:00 (17 slagen/25m) op de 1000m gegaan (1 jaar), maar het lijkt erop dat ik mijn plafond vwb eigen gevoel en controle heb bereikt (gezien de progressie). Ik zoek het nu dus wat hogerop, zegmaar.

Bovendien is er een mentaal effect: had, toen ik voor mijn werk een week in Glasgow was, een club-zwemtraining aldaar te pakken en ik merkte dat de feedback toen wel sterk stimuleerde...

10

Re: zwemtermen

le Coq schreef:

Het belangrijkste bij drills is niet zo zeer dat je ze leert uitvoeren volgens het boekje, maar juist dat je leert voelen wat je doet en wat dit met jou en het water doet. Er zijn genoeg drills die je zelf op gevoel moet aanleren dan kun je Marcel of Jacco op de kant zetten, maar dat moet toch echt vanuit jezelf komen.

Drills als middel, en geen doel opzich smile

Langzaam snel! (of snel langzaam?)