1

Onderwerp: Energygels

Momenteel zit ik aan de duurdere powerbar green apple gels en die bevallen prima. Nu dacht ik - puur vanwege de prijs - laat ik eens proberen wat squeezy voor effect op mn lichaam heeft. Nu zijn er energy gels en energy super gels van Squeezy. Is cafeïne hierin het enige verschil qua samenstelling?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

2

Re: Energygels

heyhey,

ik vraag me af in hoeverre deze gels wel echt te vergelijken zijn met de duurdere gelletjes. Het is bijvoorbeeld een gelletje van maar 25 gram en dus zitten er logischerwijs ook minder gram koolhydraten in. Je moet per uur een bepaalde hoeveelheid hiervan binnenkrijgen, dus betekent het dat je meerdere gelletjes gebruiken en is het helemaal niet zoveel goedkoper.
Daarnaast las ik op hun site dat je er 200ml water bij moet drinken om het te laten werken. Ook dit is bij de betere gelletjes niet nodig.
Als ik jou was zou ik maar even goed kijken wat alle nadelen aan deze gelletjes zijn, want mij leek het erop dat er wel een paar waren die heel duidelijk verklaren waarom deze verpakkingen goedkoper zijn. Daarentegen kun je er ook gewoon een paar proberen om te kijken of het voor jou wel werkt. Dat dan weer wel. Veel succes.

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

3

Re: Energygels

Hoi

In de laatste jaren gebruik ik de gels van Maxim. Enig nadeel wat ik daar aan heb kunnen ontdekken is dat je ze in 2 delen moet opeten. Dus na 1 keer weer het dopje er op. Aangezien ik niet voor de prijzen meedoe, maakt mij dat niet uit :-)

Met maxim is een paar slokken water al genoeg. Prima mee gefietst en gelopen in Almere (o.a) en mijn pr op de marathon ook met maxim gels gelopen.

Nadeel van de (kleinere) powerbar gels vond ik dus dat je er weer veel moest meenemen (tijdens een lange wedstrijd). Rondje van 60 km in Almere at ik 2 grote maxims op tijdens 1 ronde. Met powerbar red je dat bij lange na niet.

Dus voor en nadelen.................zelf kiezen.

A+

4

Re: Energygels

Die powerbars zijn die duurder? Heb ook die van sponser al geprobeert en die zijn ook goed kun je ook in een grotere porty kopen (tubes) en die kun je gewoon terug afsluiten zoals een tube tandpasta met een klikdopje?

5

Re: Energygels

Al jarenlang SiS (http://www.sis-sportvoeding.nl/). Bevalt perfect! Gelletjes isotoon (dus geen slokken water erbij) en lekker smakende sportdrankpoeder (nu watermeloen erbij. Eerst dacht ik; niks voor mij, 1x geprobeerd en nu wil ik niets anders). Gebruik alleen maar de electrolyte en niet de gewone. De repen zijn niet mijn ding, maar ik ben in wedstrijden dan ook alleen maar vloeibaar aan het innemen. Bij het lopen alleen maar de SMART-energy gels. Niet zo zoet, houdt mn maag het beter. Voor het ontbijt van de wedstrijddag een BUILD-bar. Is hij geloof ik niet voor bedoeld, maar voor mij werkt het. De Rego en Nocte hersteldranken gebruik ik wel eens, maar ik ben nogal een kwark/chocomelk fan, dus daar lukt het ook mee.

Disclaimer: Sinds een paar maanden steunt SiS me bij mijn sporten. Dus ik ben niet helemaal onpartijdig smile

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

6 Laatst bewerkt door Diederik (11-08-10 23:55:56)

Re: Energygels

Arthur, Maxim heeft ook kleine gelletjes, kleiner dan de standaard kleine gelletjes van Powerbar. 25gr tegen 35gr als ik me niet vergis. Zie ook deze link. Op de fiets gebruik ik de grote, maar met lopen neem ik enkel kleine. Deze zijn makkelijker mee te nemen en geen geklooi met dopjes tijdens het rennen. Wel bij drinken ;-)

Edit: al enkele jaren voorziet Maxim mij van sportvoeding, dus ook ik ben niet volledig onpartijdig in deze.

7 Laatst bewerkt door JanR (12-08-10 17:43:49)

Re: Energygels

'Gelukkig' wordt ik door geen enkele sponsor ondersteund, waardoor ik mijn eigen mening nog kan verkondigen. smile

Zelf gebruik ik al een aantal jaren Squeezy's. Ik kan niet zeggen dat ze me enorm goed bevallen. Ze zijn behoorlijk sterk, dus je moet idd flinke slokken water nemen, nadat je er een hebt opgegeten. Ze zijn ook niet echt lekker. Meestal nam ik er ook één een kwartier voor de wedstrijd, maar de gedachte daaraan in combinatie met wat wedstrijdspanning, deed mij dan vaak al bijna overgeven. Voor de wedstrijd neem ik ze niet meer, maar tijdens mijn eerste halve afgelopen jaar heb ik een stuk of acht naar binnengewerkt en dat ging eigenlijk ook wel goed, als je maar water hebt.

Tijdens de alpe d'huez triathlon heb ik negen Born Powerbars weggewerkt (->erg lekker!) en nog een stuk of drie squeezy gelletjes. De organisatie stond tijdens het loop onderdeel daar ook met een ander merk gelletjes, dus die heb ik toen geprobeerd (mijn gelletjes waren op, anders had ik dat natuurlijk niet gedaan) en dat beviel mij eignelijk veel beter. Die waren wat wateriger en kreeg ik veel beter weg. Eigenlijk wil ik daar wel op overstappen, maar ik heb geen idee welk merk het was :-)

Kortom: squeezy's zijn wel oke, heb er nog nooit hongerklop van gekregen, maar niet echt lekker en je hebt er veel van nodig.

8

Re: Energygels

Waarschijnlijk waren die van sis denk ik die zijn zo wat waterig heb ik al ondervonden. Zijn zo binnen en is water niet noodzakelijk/nodig.

9

Re: Energygels

Er zijn enorm veel merken met energygels op de markt. Om te zoeken wat best bij je past kan je toch ze allemaal eens uitproberen. Ermee trainen moet je toch want de maag moet die dingen ook gewoon worden.

Sommige zijn qua samenstelling te dik, dan te waterachtig...dan heb je er met te weinig koolhydraten voor z'n prijs, dan zijn ze weer te geconcentreerd waardoor de sprint naar het toilet sneller gaat dan naar de eindmeet, ect...

Niet iedereen is gelijk en reageert beter op de ene dan op de andere gel...aan ieder om dit voor zich uit te maken.

En ook om eens de commerciële tour op te gaan...Ik vind deze van Maximize ook zééér goed ...kan moeilijk iets anders zeggen...want 'k werk ervoor. smile

10

Re: Energygels

hmmm, dan kun jij misschien deze vraag wel beantwoorden: Kun je in plaats van 200ml water ook 200ml sportdrank nemen? Die heb je toch al bij je om koolhydaten in te nemen tijdens het fietsen en dan zou het dus geen 'extra' vocht vereisen om die gelletjes te gebruiken. Of kun je dan niet de normale concentratie sportvoeding erin doen?

Cervelo P2 2015 ~ FFWD disc ~ Veltec Speed 6.0 voor ~ ISM PN 1.1 zadel
Stevens Carbon Force II ~ Veltec Speed 6.0 achter ~ Shimano Ultegra ~ Adamo zadel

11 Laatst bewerkt door BlackDog (15-08-10 19:12:28)

Re: Energygels

Jawel, da's geen enkel probleem.

Meeste gels hebben gemiddeld 30-35gr. suikers. Normaal doe je om een isotone drank te krijgen 35gr. (waarvan 32gr. suikers) isotone poeder bij 500ml water, maar als jij de liever die gel links laat liggen doe je gewoon 35gr. isotone drank bij 200ml water en dan krijg je dezelfde waarden maar dan beter vermengd.

Je kan zelfs hetzelfde doen met carbo poeders (mengeling van zowel snelle, middellange als lange suikerketens), moest het zijn dat dit je beter past. Proberen is weten. wink

btw...dit is al stukken goedkoper dan een gel want een doos 500gr isotone kost bij ons 8,50€, daar haal je dan ongeveer 14 keer 35gr. uit...das iets van 0.6€/ 35gr. 

Als je het echt zonder gel kunt doen is deze toch wel de goedkopere oplossing. vb. Als je tijdens de training je lichaam aan de suikeropname gewoon wil laten worden...want anders wordt dat wel een duur grapje met al die gels.

12

Re: Energygels

JanR schreef:

'Gelukkig' wordt ik door geen enkele sponsor ondersteund, waardoor ik mijn eigen mening nog kan verkondigen. smile

Zelf gebruik ik al een aantal jaren Squeezy's. Ik kan niet zeggen dat ze me enorm goed bevallen. Ze zijn behoorlijk sterk, dus je moet idd flinke slokken water nemen, nadat je er een hebt opgegeten. Ze zijn ook niet echt lekker. Meestal nam ik er ook één een kwartier voor de wedstrijd, maar de gedachte daaraan in combinatie met wat wedstrijdspanning, deed mij dan vaak al bijna overgeven. Voor de wedstrijd neem ik ze niet meer, maar tijdens mijn eerste halve afgelopen jaar heb ik een stuk of acht naar binnengewerkt en dat ging eigenlijk ook wel goed, als je maar water hebt.

Tijdens de alpe d'huez triathlon heb ik negen Born Powerbars weggewerkt (->erg lekker!) en nog een stuk of drie squeezy gelletjes. De organisatie stond tijdens het loop onderdeel daar ook met een ander merk gelletjes, dus die heb ik toen geprobeerd (mijn gelletjes waren op, anders had ik dat natuurlijk niet gedaan) en dat beviel mij eignelijk veel beter. Die waren wat wateriger en kreeg ik veel beter weg. Eigenlijk wil ik daar wel op overstappen, maar ik heb geen idee welk merk het was :-)

Kortom: squeezy's zijn wel oke, heb er nog nooit hongerklop van gekregen, maar niet echt lekker en je hebt er veel van nodig.

@ Janr: Tijdens Alpe dhuez werd gebruik gemaakt van Inkaspor Xtreme. Check deze link
http://www.inko.de/inko/s1_3006_0.htm

13

Re: Energygels

Oh, Thenks! Die verpakking komt me idd bekend voor! Ik zal eens kijken of ik er aan kan komen.

14

Re: Energygels

@Diederik.........dank voor de link. Die (nieuwe?) tube kende ik nog niet.
De sis producten was ik in NL nog niet tegengekomen. moet hier in LDF maar eens bij de Decathlon kijken wat ze allemaal hebben. Heb wel een paar gelletjes nu, maar die zijn te klein (te weinig) voor op de fiets.

A+

15 Laatst bewerkt door Leendert (16-08-10 22:12:26)

Re: Energygels

Jacob schreef:

Al jarenlang SiS (http://www.sis-sportvoeding.nl/). Bevalt perfect! Gelletjes isotoon (dus geen slokken water erbij) en lekker smakende sportdrankpoeder (nu watermeloen erbij. Eerst dacht ik; niks voor mij, 1x geprobeerd en nu wil ik niets anders). Gebruik alleen maar de electrolyte en niet de gewone. De repen zijn niet mijn ding, maar ik ben in wedstrijden dan ook alleen maar vloeibaar aan het innemen. Bij het lopen alleen maar de SMART-energy gels. Niet zo zoet, houdt mn maag het beter. Voor het ontbijt van de wedstrijddag een BUILD-bar. Is hij geloof ik niet voor bedoeld, maar voor mij werkt het. De Rego en Nocte hersteldranken gebruik ik wel eens, maar ik ben nogal een kwark/chocomelk fan, dus daar lukt het ook mee.

Disclaimer: Sinds een paar maanden steunt SiS me bij mijn sporten. Dus ik ben niet helemaal onpartijdig smile

Jacob,

Naar aanleiding van de watermeloensmaak heb ik wat poedertjes en gelletjes bij SiS besteld. Als ik grootverbruiker word, moet ik jou naam dan nog ergens noemen zodat je extra korting of provisie krijgt? wink

16

Re: Energygels

Graag smile

Extra provisie/korting zal er wel niet inzitten, maar het is altijd positief voor een bedrijf om te zien wat het oplevert natuurlijk.
Als jij (of iemand anders) nog vragen heeft over SiS dan beantwoord ik die graag. Vindt het echt topspul big_smile

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

17

Re: Energygels

mja ikzelf vind ze ook wel goed zeker omdat ze vlot binnegaan zonder in je mond te blijven kleven maar vind de verpakking nogal onhandig omdat ik mijn gellekes meestal met tape op mijn frame plak.

18

Re: Energygels

Dat is waar. Daar zijn ze idd minder voor geschikt vanwege het formaat.

Dit helpt: http://bit.ly/a4rwWJ

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

19

Re: Energygels

Een voederbak!

20

Re: Energygels

If it's stupid and it works; it ain't stupid.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

21

Re: Energygels

Je hebt zo van die gorilagrips ook speciaal voor gels in te steken. Zal er mij nog eens in moeten verdiepen ben meestal nogal creatief op dat gebied en sis hebben ze hier gewoon bij runners dus is nog makkelijk.