1

Onderwerp: Krachttraining

Stel je wilt krachttraining toevoegen aan je zwem/fiets en looptrainingen. Begin je dan met core-trainingen of toch meteen met het "echte werk" -> compound oefeningen (bench press, squat, dead lift, overhead press, bent over row). Ik heb van in het verleden wat ervaring met de compound oefeningen en neig daar dus ook naar, maar vraag me af hoe ik deze zware oefeningen (dat vond ik ze toch) in kan passen in mijn huidig schema. Ik train niet echt veel/lang, 2x zwemmen, 2x fietsen, 2x lopen per week. En heb dus eigenlijk nog maar 1 dag over in de week om krachtoefeningen te doen. Iemand die zijn gedachten hierover wilt delen?

2

Re: Krachttraining

Mij is verteld dat ik veel core en dumbel oefeningen op van die ballen (halve en hele) moest doen, maar ik doe er zelf ook compound oefeningen bij. Echter is mijn keuze voor het laatste puur gebaseerd op een wens om beetje body te houden/krijgen en niet perse voor de triathlon sport.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: Krachttraining

Wanneer je slechts 1x per week tijd hebt voor krachttraining dan bouw je niet echt veel spierweefsel op. Wil je optimaal gebruik maken van 'supercompensatie' dan moet je ongeveer iedere 48-72 uur krachttraining doen. Wil je de krachttraining als ondersteuning voor je triathlon? Dan zou ik kiezen voor veel herhalingen op ongeveer 50% van je maximale kracht, hiermee train je spier-duurvermogen. Weinig herhalingen en een hogere intensiteit (70%-80% maximale kracht) geeft een verkorting van de spier wat niet gunstig is voor duursport. Wanneer je de oefeningen op een sportschool gaat doen kun je bij het intake gesprek aan de instructeur aangeven wat je wilt bereiken met het fitnessen. Wanneer je aangeeft dat het voor triathlon is zal de instructeur jou de oefeningen geven die van belang zijn, kijkend naar de spieren die je gebruikt bij het zwemmen, fietsen en lopen.

Succes!

4

Re: Krachttraining

Lieke schreef:

Wanneer je slechts 1x per week tijd hebt voor krachttraining dan bouw je niet echt veel spierweefsel op. Wil je optimaal gebruik maken van 'supercompensatie' dan moet je ongeveer iedere 48-72 uur krachttraining doen. Wil je de krachttraining als ondersteuning voor je triathlon? Dan zou ik kiezen voor veel herhalingen op ongeveer 50% van je maximale kracht, hiermee train je spier-duurvermogen. Weinig herhalingen en een hogere intensiteit (70%-80% maximale kracht) geeft een verkorting van de spier wat niet gunstig is voor duursport. Wanneer je de oefeningen op een sportschool gaat doen kun je bij het intake gesprek aan de instructeur aangeven wat je wilt bereiken met het fitnessen. Wanneer je aangeeft dat het voor triathlon is zal de instructeur jou de oefeningen geven die van belang zijn, kijkend naar de spieren die je gebruikt bij het zwemmen, fietsen en lopen.

Succes!

En ik ga het tegenovergestelde zeggen. Veel hh op 50% is nutteloos. Niet alleen voor jou, maar voor iedereen. De submaximale belasting van 20-30hh heeft totaal geen transfer naar de 10.000+hh die jij doet bij het duursporten.

Verkorting van de spier is niet alleen anatomisch onmogelijk, het is ook nog eens volstrekte onzin voor wat betreft effect van fatsoenlijke krachttraining. Flexibiliteit heeft met veel meer zaken te maken. Daarnaast wil ik je uitnodigen om eens te kijken naar de flexibiliteit van krachtsporters. Daar is vaak niets mis mee. Dat komt doordat zij compound oefeningen doen in een groot bewegingsbereik.

Helaas is het zo dat de gemiddelde fitnessinstructeur de ballen verstand heeft van functioneel trainen met vrije gewichten. En al helemaal voor doelgroepen die buiten de norm vallen. De norm zijnde "ik wil wat afvallen, zonder er eigenlijk voor moeten hoeven werken". Hij of zij heeft wel verstand van je op een apparaat zetten. En voor je het weet maak je 30hh met een laag gewicht op een apparaat dat je in een beweging dwingt die je alleen op dat apparaat kan maken.
Succes verzekerd!

In de winter doe ik in ieder geval Squatten en Deadliften. Maakt me sterk. Op plaatsen die relevant zijn. Geeft me alle "core stability"  die ik nodig heb. Geen bosuball die er tegenop kan.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

5

Re: Krachttraining

Dat is wel een feit dat het grootste deel van instructeurs in fitnessen weinig of geen verstand heeft op gebied van trainingen voor duursporters. Die laten je maar wat aan gewichten heffen tot je tijd om is en proberen je dan nog een shakske en wat rommel te verkopen waar ze dan nog dikke winst op maken. Voor mij heeft mijn trainer een programmatje met oefeningen opgemaakt en daar zitten ook oefeningen met de bal bij deze zijn dan voornamelijk voor stabiliteits oefeningen niet voor kracht.

6

Re: Krachttraining

Wat is spier-duurvermogen precies Lieke?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

7

Re: Krachttraining

Wat denk je te verbeteren met 1 dag per week krachttraining la vieux?

8

Re: Krachttraining

Sorry voor het misverstand maar het is niet de bedoeling om het "maar" 1x per week te doen.

9

Re: Krachttraining

Nee, ik zou "het" ook liever niet 1x per week doen :-)

10

Re: Krachttraining

sporten bedoel je? nee, dan raak je uit "vorm"

11

Re: Krachttraining

Petitmas en Juhroen, evt wel advies hoe krachttraining in te passen in mijn triatlonschema? Dat "het" plannen lukt me zelf wel...

12

Re: Krachttraining

Ik begrijp niet waarom je zo nodig die krachtoefeningen wil doen?? Lance Armstong is er destijds mee moeten stoppen omdat hij te veel overbodig gewicht kreeg. Denk dat je al 3 sporten serieus traint dat je al trainingsuren genoeg zult hebben.

13

Re: Krachttraining

Tja, als je krachttraining leuk vindt dan moet het wel in te passen zijn. Maar net zoals ronnyke hierboven zegt, als je al 3x per week alle disciplines doet dan is er niet zoveel ruimte (energie) meer voor KT.

Jij zit nu op 2x per week van alledrie, ik denk dat het beter voor je triathlonprestaties is om dan meer te gaan zwemmen / fietsen / lopen ipv krachttraining, bijv je zwakke discipline een keertje vaker per week te doen. Maargoed, in je voorbereidende periode kan KT misschien wel een leuke afwisseling zijn.

Overigens zou ik je buik- en rugspieren sowieso al trainen, en dit niet onder de noemer KT scharen.

14

Re: Krachttraining

maar natuurlijk! als ik KT doe is het 's avonds voor het slapen gaan. gewoon met wat gewichten e.d. buik en rugspieren neem ik dan ook altijd mee, maar van bleek mag ik dan geen KT noemen... maar armen/benen/romp kun je prima meenemen.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat je nog wat puf over hebt om "het" te doen:)

succes!

15

Re: Krachttraining

'het' doen? Ik dacht dat triatleten eenzaam waren wink

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

16

Re: Krachttraining

Juhroen schreef:

maar natuurlijk! als ik KT doe is het 's avonds voor het slapen gaan. gewoon met wat gewichten e.d. buik en rugspieren neem ik dan ook altijd mee, maar van bleek mag ik dan geen KT noemen... maar armen/benen/romp kun je prima meenemen.

Het is wel zo handig als mensen hetzelfde bedoelen bij het gebruik van dit soort termen smile

17

Re: Krachttraining

eenzaam?? hmm na een tijdje is het van het te MOETEN doen :-) ach ja juist ik ben duathlonner ipv triathlonner

18

Re: Krachttraining

in tegenstelling tot duathleten zijn triathleten sterk in beide armen big_smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

19

Re: Krachttraining

Als leek op het gebied van krachttraining zou ik op basis van het gezonde boerenverstand zeggen dat je krachttraining prima kunt combineren met je 'gewone' trainingen van de diverse disciplines. Denk o.a. aan gebruik van peddels bij het zwemmen, met een zwaar verzet een heuvel op fietsen, of gerichte oefeningen voorafgaand aan een intervaltraining bij lopen.

Nu kan ik er uiteraard naast zitten, maar ik zie niet direct toegevoegde waarde aan de gewichten van de sportschool.

20

Re: Krachttraining

als aanvulling op mezelf wil ik nog even zeggen dat als ik (in mijn geval dus vaak) 's avonds KT heb gedaan, ik dan de volgende dag niet een zwemtraining gepland heb staan omdat ik soms nog eens wat spierpijn in de armen heb.

@Remko: dan moet je wel heuvels hebben in de buurt. en de viaducten hier in de omgeving stellen ook niet zo veel voor. Niet dat ik nu iets wil promoten overigens...:)

21 Laatst bewerkt door Jacob (08-09-10 08:25:17)

Re: Krachttraining

Nou lijkt het me vanzelfsprekend logisch dat om sneller te worden in triathlon, de extra tijd spenderen aan zwemmen, fietsen of lopen het meest effectief is.

Maar niet iedereen is bezig met een zo snel mogelijk atleet zijn.
Ik vind  (verrassend) dat er best een casus kan worden gemaakt om KT te doen. En dan zeker voor groepen die niet Heren 20-40 zijn. Heren en Dames die de 40 zijn gepasseerd hebben wat mij betreft zeker wat aan KT om de sarcopenie (spierafbraak) die onherroepelijk plaats vind tegen te gaan. Dan kan ook op andere manieren, maar slechts krachttraining met dumbbells en barbells heeft het effect en de scalability.

Maar ja, ik vind ook dat een sterker mens een functioneler mens is, en dat de "skinny-ass" look niet echt aantrekkelijk is.

En als uitsmijter; als je KT waarbij je de volgende dag spierpijn in je armen hebt, dan doe je de verkeerde krachttraining. Laat de bicep curls met rust.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

22

Re: Krachttraining

als de KT is om niet skinny-ass te zijn en niet zozeer om sneller te worden in een wedstrijd heeft het wel weer nut...
maar goed, ieder zn ding begrijp ik

23

Re: Krachttraining

Ben inderdaad als 55+ er vorig jaar begonnen met KT. Zoals Jacob aangeeft om spiermassaverlies tegen te gaan, maar ook om blessures tegen te gaan (kampte lang met een schouderblessure als gevolg van zwemmen, de KT maakte deel uit van preventie). Nu valt natuurlijk nooit te bewijzen dat het effectief was (je doet het wel of doet het niet...) maar het voelde goed, ben sterker geworden en heb geen last meer mijn schouders...

Deed dit 2x ca een half uur per week, volgens het schema van de triathlon bible van Friel. (dus in de MS fase weinig herhalingen met zwaardere gewichten) En ja, mijn lichaam ziet er ook beter uit, dus dat helpt dan psychologisch weer (en liep vorig jaar zowaar in mijn 6e marathon een PR, het volgens mij ook door de buikspiertraining).

Ach het blijft persoonlijk, maar het klinkt niet onlogisch, om sneller te worden, moet je in ieder geval voorkomen dat je teveel spiermassa verliest....

triathlon is 3x leuker!

24

Re: Krachttraining

Hmm ik zelf denk buikspierren trainen dat je dat zowiezo altijd best kunt doen als je als duursporter moe word dan gaan er veel mensen hun loopstijl aanpassen of fietspositie en dat is meestal omdat hun spiercorset niet genoeg ontwikkeld is en dat kost dan uiteindelijk meer energie dan dat je er profijt uit haalt. Daarom dat je buik-rug en rompspieren goed ontwikkeld bent haal je idd meer snelheid uiteindelijk omdat je als je moe word toch je loop-fiets positie kunt houden. Maar voor mij heeft dat niet echt veel met kracht maar meer met stabiliteit en gerichte trainingen te maken. Maar zoals gezegd als je jezelf beter voeld met krachttrainingen moet je het zeker niet laten.

25

Re: Krachttraining

Jacob schreef:

Veel hh op 50% is nutteloos. Niet alleen voor jou, maar voor iedereen. De submaximale belasting van 20-30hh heeft totaal geen transfer naar de 10.000+hh die jij doet bij het duursporten.

Er zijn inspanningsfysiologen die daar dus anders over denken.
Adrie van Diemen en Jabic Jan Bastiaanse bijvoorbeeld.

Zij claimen juist dat weinig hh niet het gewenste effect heeft voor duursporters/wielrenners. Immers 8-12hh hebben evenmin een transfer naar de 10.000+hh die je doet tijdens het echte sporten. Ik denk omdat je dan alleen je anaeroob vermogen traint waar je in de sport juist nauwelijks wat mee doet.
Globaal:
In hun schema's komen zeer veel hh voor. 2 tot 3 sets 30-40hh waarbij je heel explosief omhoog gaat (squat, one leg press, step up,) gecontroleerd inzakken (logisch: niet 'veren') en je pas de laatste 10-15hh inboet aan explosiviteit omdat je het moeilijk krijgt. In de rust tussen de sets buikspieroefeningen of andere core-shit zodat het een intensief geheel blijft.
Vooraf klein half uurtje fietsen en naderhand een uur.
2 keer per week.

De èèn zegt dit, de ander zegt dat.
Schiet mij maar lek.

Bovenstaande heb ik iig een tijdje gedaan. Ik had het idee dat het wel hielp. Al is het alleen maar dat je tijdens een lange klim het gevoel in de benen herkent en daar langer tegen kan.
Maar dat effect heb je mss ook wel door gewone intervallen te doen.
Hoe dan ook, ik knapte er enorm van af. Ik vond het niet leuk om te doen omdat ik toen liever gewoon buiten op de fiets zat dan gek aangekeken te worden in de sportschool omdat ik werkelijk de enige persoon was die flink zweette van de oefeningen.

Blijft boeiend, die verschillende opvattingen.
Blijkt wel dat niet alles bij iedereen hetzelfde effect heeft. wink