1

Onderwerp: Einde seizoen - rustperiode

Het einde van het seizoen nadert voor de meeste triatleten, zo heb ik afgelopen weekend mijn laatste achtste gedaan in Enschede, en nu volg de onmisbare rustperiode na een lange trainingsperiode.

Hoe lang is jouw rustperiode? En qua training, helemaal niets? Of wel wat bewegen?

Ik blijf wel hardlopen, 3x per week, rustige trainingen, zodat ik dit niet meer hoef op te bouwen als ik weer serieuzer ga trainen (en de bijkomende blessuregevoeligheid). Zwemmen en fietsen gebeurt de komende 3 weken niet, daarna weer rustig opbouwen.

2

Re: Einde seizoen - rustperiode

Ik kan/kon niet stil zitten dus ik train nog steeds 5 a 6 dagen in de week. Wel korter, praat snelheid en geen interval. Twee dagen na mijn laatste triathlon ben ik uit frustratie en ondanks hevige spierpijn maar een yoga les gaan volgen smile Maarja wat is wijsheid, ben ik als 'leek' ook wel benieuwd naar eigenlijk?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

3

Re: Einde seizoen - rustperiode

Ikzelf denk niet dat ik volledig stil ga liggen dit jaar mischien rond eindejaar omdat ik dan veel moet werken. Maar ga zeker een paar winterduathlons doen en nog een marathon denk ik ook te lopen. Verder nog wat kleine loopwedstrijdjes die worden hier aan de grens veel georganiseerd in de winterperiode.

4

Re: Einde seizoen - rustperiode

Ik ga rustig door voor zover het te combineren is met werk (erg druk deze tijd). De meeste trainingen door de week heen zijn gehalveerd in volume, behalve op zaterdag; daar zit nog wat langer werk in. Wel sla ik makkelijker over in deze tijd vh jaar...

5

Re: Einde seizoen - rustperiode

Ik train door en gebruik de winter om te focusen op het verbeteren van mijn loopsnelheid op de 10 en 21km.

Daarnaast blijf ik een a twee keer per week zwemmen voor techniekverbetering. Misschien af en toe een keertje een uurtje op de Tacx of bij mooi weer lekker rondje rustig koersen.

Commit first, then figure it out

6

Re: Einde seizoen - rustperiode

@Ronnyke, kan ik jou in Putte / Kapelle verwachten bij de kermisloop ? (is aardig niveau vorig jaar top 60 onder de 40min), wil zelf ook meelopen om een PR neer te zetten......

On topic; even rustig alle spieren laten herstellen van de gedane arbeid, om vervolgens rustig aan weer de draad op te pakken (maar stilstand is achteruitgang...)

7

Re: Einde seizoen - rustperiode

Ik heb geplanned de 7 heuvelen te doen met mijn broer en wil die eigenlijk in ~1:05 doen. Dus mijn training bestaat grotendeels op snelheids verbetering op deze afstand. (ik heb zeker niet de illusie dat ik ook maar ergens in de buurt van deze waarde kom, maar de wil is er, en dus kijken we wel waar het eindigd)
De laatste keer dat ik heb gezwommen in buitenwater vond ik het toch al serieus koud worden, en heb dus besloten eens rustig te gaan kijken waar ik behagelijk kan gaan zwemmen om techniek en uithoudigs vermogen rustig te verbeteren.

Inmiddels lijkt de mogelijkheid tot fietsen in de buurt te komen, en kan ik mijn eerste rondjes gaan maken. Hierdoor wil ik eigenlijk indien mogelijk de mooie winterdagen voor gebruiken. Ik ben geen fietser en ik vind het eigenlijk wel tijd dat ik dat ook maar eens moet proberen.

Kortom, ik blijf wel bewegen maar de focus ligt voornamelijk op lopen.

8

Re: Einde seizoen - rustperiode

Hey triest heb juist naar datum van deze loop gekeken en dan zit ik juist in de ardennen spijtiggenoeg want Putte is nu wel niet zo ver weg. Op Dinsdag is daar dan de koers voor profrenners dacht ik?

9

Re: Einde seizoen - rustperiode

Yep de sluitingskoers, hele dorp overspoeld met wielergekke Vlamingen ;-), zie je dat het bij jullie toch veel meer leeft.....

Jammer is leuke wedstrijd en goed niveau, maar in de Ardennen kun je natuurlijk ook lekker tekeer gaan....

10

Re: Einde seizoen - rustperiode

Is inderdaad een probleem, wat doe je om in de winter niet helemaal stil te vallen. Ga deze week besluiten of ik de marathon van Amsterdam ga lopen; daarna denk ik 2x in de week lopen, uurtje fietsen, uurtje zwemmen? En me snel weer opgeven voor een wedstrijd, dat helpt altijd wel om me gemotiveerd te houden...

triathlon is 3x leuker!

11

Re: Einde seizoen - rustperiode

ik ga gewoon door op mijn lage trainings niveau van het hele seizoen.

2 keer lopen 1keer fietsen en zwemmen is de bedoeling. Hopen dat het lukt. Meestal valt of de fiets of de zwemtraining wel van tafel...

12

Re: Einde seizoen - rustperiode

triest schreef:

@Ronnyke, kan ik jou in Putte / Kapelle verwachten bij de kermisloop ? (is aardig niveau vorig jaar top 60 onder de 40min), wil zelf ook meelopen om een PR neer te zetten......

Sinds het BK duatlon in Wetteren heb ik buiten naar het werk te fietsen niets meer gedaan. Ik zou wel graag meelopen in Putte Kapellen dus ga de komende dagen nog wel enkele keren lopen.

Van waar zijn jullie dan triest & ronnyke?

13

Re: Einde seizoen - rustperiode

@Hoevenen Lion, is voor mij een thuiswedstrijd.... Putte NL zijde.

Zal echter de 5 moeten lopen want mijn vrouw wilde graag de 10 meedoen. Echter al jaar lang nauwelijks tempotrainingen gedaan (alleen maar heeeeel veel duur), dus ben benieuwd wat we ervan gaan brouwen.

Bij de 10 sta ik zeker te supporteren, kan ik je bij de eerste 10 verwachten wink

14

Re: Einde seizoen - rustperiode

Ik ben van verrebroek tegen de waaslandhaven dus. Ikzelf heb een rustperiode nu maar ga wel 17okt de winterduathlon van Olen meedoen en als die meevalt doe ik die van Reusel ook mee de korte versie dan 7.5/30/3.75 en nog een paar loopwedstrijdjes hier in zeeuws vlaanderen denk ik. Trainer stelde voor om al aan mijn basis te beginnen voor volgend jaar dus tja zal wel zien wat hij ervan vind.

15

Re: Einde seizoen - rustperiode

Na Rutbeek Enschede heb ik de rest van september weinig gedaan. Ik probeer gedurende de winter wat winst op het lopen te halen (meedoen met de plaatselijke crosscircuits), zwemtechniek bij te houden op een laat pitje en wat te mountainbiken. Bij stevige vorst zoals afgelopen winter zal het trappen op de Tacx moeten gebeuren. Vorige jaren ging ik ook 2x een week langlaufen, dit jaar komt dat er echter niet van door babynieuws. Of het moet een weekendje Winterberg zijn... In elk geval niet stilzitten, dan ben ik binnen de kortste keren 10kg zwaarder.

16

Re: Einde seizoen - rustperiode

triest schreef:

@Hoevenen Lion, is voor mij een thuiswedstrijd.... Putte NL zijde.

Dan zijn wij praktisch buurmannen. Ik rij wel eens door Putte NL als ik van het fietsen kom.

triest schreef:

Bij de 10 sta ik zeker te supporteren, kan ik je bij de eerste 10 verwachten wink

Heb je het nu op mij? :-)


Is nog niet 100 % zeker of ik in Putte meeloop zal beetje van de vorm en goesting van de dag afhangen. Ben vandaag voor het eerste gaan lopen na het BK duatlon. Hopelijk Donderdag en Zaterdag ook nog dat zou voldoende moeten zijn.

17 Laatst bewerkt door Kaatje (06-10-10 16:51:38)

Re: Einde seizoen - rustperiode

Volgens mij is het inderdaad belangrijk om vooral te blijven lopen in de winter om de belastbaarheid op peil te houden. Ook in mijn rustperiode (afgelopen 4 weken) ben ikw el blijven bewegen, de eerste twee weken eigenlijk vrij weinig gedaan maar daarna rustig teruggegaan naar de hoeveelheid trainingen van eerder, maar dan gehalveerd in tijd en alleen zone 1.

Vanaf deze week begint dan weer de opbouw naar januari, dan wil ik een goede 5/10 km in de benen hebben om in de selectie van het Universiteitsteam van Twente te komen. Daarna wordt het weer wat meer lang werk om op te bouwen naar de halves van volgend seizoen, met dan liefst dus weer wat meer snelheid (door de opbouw nu) dan vorig jaar.

Zwemmen en fietsen staat op een lager pitje in de winter, als je snel beter wil worden kun je in het voorjaar duur en intensiteit daarvan flink opvoeren en snel resultaat boeken, ivm grotere belasting kan dat met lopen niet en blijf ik dus het hele seizoen sowieso veel lopen...

Merk wel dat ik nog niet echt zin heb in wedstrijden, ga ook pas weer de eerste wedstrijd plannen als ik daar wel weer zin in heb, de stok achter de deur is al de eerste hele triathlon volgend jaar in Almere, dus daar heb ik verder geen wedstrijden voor nodig smile.

Oh ja, in het winterseizoen moet ik gaan schaatsen van El Trainert....Ben benieuwd wat me dat volgend jaar oplevert, vind het wel leuk om te doen iig!

18

Re: Einde seizoen - rustperiode

Kaatje schreef:

Zwemmen en fietsen staat op een lager pitje in de winter, als je snel beter wil worden kun je in het voorjaar duur en intensiteit daarvan flink opvoeren en snel resultaat boeken, ivm grotere belasting kan dat met lopen niet en blijf ik dus het hele seizoen sowieso veel lopen...

Ik blijf inderdaad ook het hele seizoen lopen, scheelt weer dat je dat niet meer hoeft op te bouwen. Wel begin ik weer met zwemmen over een weekje, en wat later komt dan ook het fietsen. Maar da's pas weer leuk als de winter voorbij is smile Maar keertje of 2 per week tacxen en spinnen geeft alvast wat houvast voor het voorjaar.

Merk wel dat ik nog niet echt zin heb in wedstrijden, ga ook pas weer de eerste wedstrijd plannen als ik daar wel weer zin in heb, de stok achter de deur is al de eerste hele triathlon volgend jaar in Almere, dus daar heb ik verder geen wedstrijden voor nodig smile.

Afgelopen week m'n eerste veldloop gedaan, en deze ga ik nu zo'n 2 per maand doen totdat het weer lente is. Is toch wel leuk, om beetje competitief bezig te blijven! Dat is mijn stok achter de deur voor in de winter, voor het volgende seizoen zal dat wel weer de scott triathlon series worden. Denk ik.

19

Re: Einde seizoen - rustperiode

Kaatje schreef:

Merk wel dat ik nog niet echt zin heb in wedstrijden, ga ook pas weer de eerste wedstrijd plannen als ik daar wel weer zin in heb, de stok achter de deur is al de eerste hele triathlon volgend jaar in Almere, dus daar heb ik verder geen wedstrijden voor nodig smile.

Bij mij is het net omgekeerd. Op het einde van dit seizoen zat ik al meer met mijn gedachten bij het komende seizoen dan mijn laatste wedstrijd. Ik kan eigenlijk niet wachten tot het komende seizoen.

20

Re: Einde seizoen - rustperiode

En Lion Hoevenen en Ronnyke, gisteren van de partij geweest in Putte? en hoe is het gegaan? Waren ideale omstandigheden dus.......

21

Re: Einde seizoen - rustperiode

Nee ik was er niet bij. Ik zat in de ardennen rustweekendje :-) Ga wel a/s zondag winterduathlon doen en de week erna een loopwedstrijdje in nieuw-namen maar ga voor dit jaar niet te veel meer plannen zit in rust nu en daarna begin ik aan basis voor volgend jaar.

22

Re: Einde seizoen - rustperiode

ronnyke schreef:

Nee ik was er niet bij. Ik zat in de ardennen rustweekendje :-) Ga wel a/s zondag winterduathlon doen en de week erna een loopwedstrijdje in nieuw-namen maar ga voor dit jaar niet te veel meer plannen zit in rust nu en daarna begin ik aan basis voor volgend jaar.

Wat wordt er verstaan onder een goede basis leggen?  Veel in D1 trainen?  Afstanden verteren?

23

Re: Einde seizoen - rustperiode

Voor het grootste deel zullen dit idd lange duurtrainingen zijn aan lage intesiteit. Ook vooral werken om mijn tf omhoog te krijgen en mijn eigen gewicht omlaag :-)

24

Re: Einde seizoen - rustperiode

ronnyke schreef:

Nee ik was er niet bij. Ik zat in de ardennen rustweekendje :-) Ga wel a/s zondag winterduathlon doen en de week erna een loopwedstrijdje in nieuw-namen maar ga voor dit jaar niet te veel meer plannen zit in rust nu en daarna begin ik aan basis voor volgend jaar.

Nee was er ook niet bij. De fut is er even uit en heb dus zeer weinig getraind. En ben gisteren met mijn vriendin naar een huis gaan kijken en zou me erna dan nog al moeten haasten. Volgend jaar dan maar weer :-).

Heb jij de 5 Km gelopen?

25

Re: Einde seizoen - rustperiode

Helaas verplicht rust, heb mijn pink zwaar gekneusd. :-(
Zit nu vastgetaped aan mijn ringvinger.
Gisteren gebeurd.
Ga van het weekend voorzichtig proberen te lopen.
Carla