1

Onderwerp: Marathon lopen op jonge leeftijd

Alvast mijn excuses moest deze vraag al meerdere malen gesteld zijn, maar ik heb geprobeerd het te zoeken op het forum.

Is het goed om als 18-jarige, met 3-4 jaar ervaring in triatlon, een marathon te lopen?
Indien dit is, hoe zou zo'n training er dan uitzien? (lange duurlopen enzo. weet ik) Specifiek dan naar de zwem en fietstraining. Beide trainingen houden als LSD en recuperatie of ook nog steeds 'hard' traininen in het zwemmen en fietsen?

Dank bij voorbaat
Gabriel

2

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Koop een boek over het lopen van een marathon. Lees.

Oh, en trainen voor een losse marathon is heel wat anders dan voor een triathlon.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

scherp jacob. dat is dus exact de vraag:)

@Gabriel: het antwoord op je vraag ligt er denk ik aan wat je naast die marathon nog wil gaan doen. Als je alleen die marathon wil gaan lopen lijkt het me duidelijk. Als je volgend seizoen ook nog roep-eens-wat LD triathlon wil gaan doen, moet je dus wel het zwemmen en fietsen trainen. Ligt natuurlijk aan je basis die al hebt die afzonderlijke sporten.
Als je met je leeftijd zit; wat is je basis? kom je vanaf de 5km dan is de stap wellicht wat groot. Heb je als eens een halve tri gedaan, dan kan je het wel doorzetten. Luister wel naar je lichaam! het is zonde om nu dingen kapot te maken en daar de komende jaren last van te hebben. Wacht er dan liever een jaartje mee, bouw het rustig op en sport de komende 30 (?) jaar met veel plezier door!

ikzelf ben 24 en heb besloten deze winter ergens een halve marathon te gaan doen. Mijn loopbasis is dus ook nihil te noemen en voor mij is dit dan ook een grote stap...

4 Laatst bewerkt door Frankiboy (17-09-10 00:00:11)

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Precies.. denk niet zozeer dat het aan je leeftijd ligt maar meer het gestel van je spieren en pezen. Loop je een paar jaar sprint afstanden dan is een marathon over een jaar zeker mogelijk (kijk maar naar de hype van dikke mensen met overgewicht en hoog cholesterol die ook een marathon trainen binnen een jaar - lees kakfinishtijd).  Loop je nu al wekelijks 20km duurlopen dan is het veel eerder te realiseren. Maar ook hier verschilt het weer per persoon, naar je lichaam luisteren is altijd het beste advies! (lukt mij lang niet altijd:)). Dus wat is je niveau? Wat wil je? Enkel finishen of ook een voor jou nette tijd?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

5

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Bedankt voor de snelle reacties!

Voor de marathon zelf denk ik een jaar te trainen omdat ik toch wel een redelijke tijd wil hebben. Geen echt toptijd, maar ook niet ergens als laatste.

Naast de marathon, zou ik het willen houden op gewone traitlons. Dit omdat ik eigenlijk die marathon wil afwachten en zien wat dat geeft en hoe ik me erna voel. Wat daarna komt hangt eigenlijk allemaal daarvan af.

Qua basis, een halve triatlon is niet echt zo'n probleem en gem. loop ik nu 15-18 km per week.

Luisteren naar mijn lichaam zal ik zeker doen, zoals Juhroen (en Frank..) aangeven. Omdat inderdaad ik me niet kapot wil lopen. Soms is het moeilijk te luisteren omdat je er wil geraken, maar het is wel het beste (het luisteren.)

Maar na het lezen van jullie antwoorden, is het dus niet verkeerd om een marathon te (willen) lopen.

Bedankt!

6

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Als je nu maar 15-18km per week loopt dan zou ik toch nog wat wachten hoor. Is trouwens wel weinig ik heb in mijn recuperatie weken nog 40km makkelijk wel rustige duurlopen dan welteverstaan. Ik denk nu in november mijn 1e marathon te lopen het duathlon seizoen is toch ver gedaan en de winterduathlons zeggen me niet zoveel op de moment die zal ik na nieuwjaar wel doen.

7

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Maar nu 15-18km per week en dan een jaar trainen? Want wat is, nog wat wachten?

8

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Gabriel schreef:

gem. loop ik nu 15-18 km per week.......... is het dus niet verkeerd om een marathon te (willen) lopen.

Common sense, use simple common sense!

9

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

kan prima gabriel.
onder "gewone" triathlons bedoel je kwartjes vermoed ik. dan kan je dus 10km lopen, dus ga ik er van uit dat je 50-60min probleemloos kan lopen. Vanuit daar gewoon opbouwen, trek een schema van internet en veel plezier!
Vergeet niet dat er mensen zijn die met een minimale hoeveelheid trainingsuren een IM finishen. die lopen dus ook geen 100km per week.

10

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Ja inderdaad, ik bedoelde een kwartje, sorry had ik er misschien bij moeten zetten. Alsook inderdaad 60min gaan probleemloos vooruit.

Bedankt voor alles!

11 Laatst bewerkt door JanR (17-09-10 12:24:45)

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Gabriel schreef:

15-18km per week

Wow, dat is écht langzaam

:-)

12

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Mij lijkt 15-18km per week ook iets te weinig basis, maar je hebt natuurlijk nog een jaar.. en loop je dan die 18km 1keer per week of doe je 3 a 4 x per week 5km (dat is ook een verschil)

Anyway nu gaat het onderwerp meer richting schema's en wijsheden, en daar ben ik zelf ook nog te veel mee aant worstelen om je een advies te kunnen geven. Succes!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

13

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

JanR traag op training is snel op wedstrijd dus in zijn geval is dat een kannonskogel denk ik :-)

14

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Ik zou zwem- en fietstraining er gewoon naast blijven doen, maar veel gericht op DT1. Fietsen en zwemmen is fantastisch voor het herstel na een pittige looptraining.

Ik heb de afgelopen maanden voor Berlijn getraind (volgende week, jeuh smile ) Ik heb in juni 2x 1/8e, een 1/4e en een 1/3e gedaan, daarna ben ik in training voor de marathon gegaan en heb nog 1x een 1/4e gedaan. Verder had ik 5 trainingsdagen per week; 3x loop, 2x fiets en 1x zwem. Erg goed bevallen zo.

15

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Ik denk dat een basis van 18 km per week een goed uitgangspunt is om je training op te schroeven naar een marathonschema met de finish als doel. Zwemmen en fietsen zijn uitstekende hersteltrainingen en zonde om niet meer te doen, frequentie van hardlopen opschroeven en iets minder zwemmen en fietsen. Zelf heb ik vorig jaar 2 marathons gelopen ( 3:37 in bossen van Diever en 3:32 op de berenloop Terschelling) en ik  merk dat discipline afwisseling erg lekker is, ook voor de motivatie. Dus ik zeg doen, maar afbreken als je merkt dat je lichaam niet snel genoeg kan herstellen van de looptrainingen.

Succes, welke wil je gaan lopen?

16

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

Juhroen schreef:

kan prima gabriel.
onder "gewone" triathlons bedoel je kwartjes vermoed ik. dan kan je dus 10km lopen, dus ga ik er van uit dat je 50-60min probleemloos kan lopen. Vanuit daar gewoon opbouwen, trek een schema van internet en veel plezier!
Vergeet niet dat er mensen zijn die met een minimale hoeveelheid trainingsuren een IM finishen. die lopen dus ook geen 100km per week.

Present tongue
Helaas vanwege last van m'n hamstrings rechts veel minder gelopen in de voorbereiding dan ik wilde, hooguit 20 km/week. Maar in Almere wel de finish gehaald tongue

17

Re: Marathon lopen op jonge leeftijd

@Paul851: Nice!! Who needs training - real ironmans dont wink ghehe, jammer maar het loopt zoals het loopt en top dat je toch gefinished bent.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1