1

Onderwerp: Hardlopen en wandelen

Ik breng graag afwisseling in trainingen aan. Soms maak ik een lange wandeltocht in plaats van een duurloop. Maar is dit handig? Of train ik dan de verkeerde spieren? Hoe zit het eigenlijk qua inspanning: kost het wandelen van 20 km meer of minder energie/inspanning dan hardlopen?

2

Re: Hardlopen en wandelen

Ja, dat is altijd lastig omdat je je hardloopspieren helemaal niet gebruikt als je je wandelspieren inspant.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3

Re: Hardlopen en wandelen

20km wandelen kost evenveel energie, maar kost minder inspanning.

Energieverbruik = enkel functie van gewicht en afgelegde afstand. Dus traag (wandelen) of snel (lopen) maakt geen verschil.

"Inspanning" = functie van energieverbruik/tijdseenheid. Wandelen = laag energieverbruik/tijdseenheid en lopen = hoog energieverbruik/tijdseenheid. Vandaar dat lopen als een grotere inspanning wordt ervaren. Dit wil ook zeggen dat de "inspanning" van snelwandelen aan 12 km/u zou gelijk zijn aan die van lopen aan 12 km/u.

Onderstaand artikel geeft een meer diepgaande uitleg. Hier wordt de "inspanning" preciezer omschreven als zuurstofconsumptie/kg/min. Dan zie je dat er toch wel verschillen zijn eens je boven 8,5 km/u komt.

http://www.brianmac.co.uk/energyexp.htm

4

Re: Hardlopen en wandelen

Hartelijk dank voor de reacties. Kan ik mee verder. Het artikel is leerzaam.

Erik