1 Laatst bewerkt door Frankiboy (05-10-10 17:25:35)

Onderwerp: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

In tegenstelling tot sommeige artikelen die zeggen dat pijnstillers niet schadelijk zijn bij endurance events, hier 1tje (nieuwsbericht welliswaar) die tegenovergestelde zegt... mensen in de toko die het vakjargon begrijpen en een mening hierover hebben?

http://www.wellsphere.com/triathlon-art … how/788177

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

2

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Dat Ibruprofen schadelijk is voor je maag en darmen is algemeen bekend lijkt me. Dat dat tijdens het sporten nog erger wordt lijkt me ook logisch. Het negatieve effect ervan op je training en prestatie is nieuw voor me.....

3

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Ik dacht dat veel duursporters ze namen of was dat enkel paracetamol?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

4 Laatst bewerkt door Bleek (06-10-10 10:55:20)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Waarom zou je pijnstillers slikken tijdens een training?! Tijdens een wedstrijd begrijp ik nog, al vind ik ook dat ver gaan.

5 Laatst bewerkt door Frankiboy (06-10-10 13:53:20)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Bleek schreef:

Waarom zou je pijnstillers slikken tijdens een training?! Tijdens een wedstrijd begrijp ik nog, al vind ik ook dat ver gaan.

Het is met oog op LD wedstrijden denk ik bedoelt...
En voor de duidelijkheid ik heb nog nooit zoiets tijdens een training gebruikt of wedstrijd, maar weet dat het wel speelt dus I'm curious

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

6

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Als ik dat zo lees gebruiken de meeste marathon lopers ook preventief pijnstillers. Zelf gebruik ik het ook niet heb er wel eens van gehoord dat bij de jeugd in het wielrennen die gastjes enorm veel asperines slikken om volgens hen hun bloed te verdunnen en beter te kunnen presteren.

7

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Yes marathonlopers ook, daar is het volgens mij ontstaan... Ik zelf heb altijd zoiets van laat de pijn maar komen, maar misschien heb ik diezelfde pijn nog niet gevoelt big_smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

In runnersworld van deze maand staat er een artikel over in door een sportarts. Volgens haar kunnen non-steroide ontstekingsremmers zoals ibuprofen het herstel vertragen doordat ze mogelijk de gewenste hergroepering van weefselcellen remmen. Maar als je er beter door presteert tja dan zou ik het ook pakken. :-)

9

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Dit artikel beweert dus juist dat ook de prestatie omlaag gaat - of zie ik dat onjuist?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

10

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

vandaag in de volkskrant ook een artikel hierover. Ging over voetballers die in grote getalen vrijwel continue pillen slikken. pijnstillers dus.. was pijnbestrijding bij hardnekkige blessures. Want, zoals we allemaal weten, is het slimste wat je kan doen bij een blessure die volledig negeren en lichaam écht naar de kl*te helpen:)

11

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

True, maar als je een pro bent voetballer of wat dan ook is de trade-off met het geld dat involved is lastig...

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

12

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Voetballen is gewoon niet goed voor je...ik geef conditietraining aan een groepje klimmers en iedereen raakt steeds geblesseerd als ze weer met de flat een potje voetbal hebben gespeeld (eh, veel sporten in 1 zin, volg je het nog?), met degenen die wel serieus bij een club trainen is het niet veel beter :s

13

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

bwa zal ook wel wat van persoon tot persoon liggen ik heb vroeger nog A pakwerker geweest in de hondesport en had daar ook veel colegas die gebleseerd waren. heb zelf ook vaak zere knieèn en schouders en gewrichten gehad en heb dat soms nog maar heb nooit een training-wedstrijd gemist en ben nog steeds compleet :-)

14

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Je weet wat ze zeggen over de uitzonderingen.... smile

15

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

ronnyke schreef:

Als ik dat zo lees gebruiken de meeste marathon lopers ook preventief pijnstillers. Zelf gebruik ik het ook niet heb er wel eens van gehoord dat bij de jeugd in het wielrennen die gastjes enorm veel asperines slikken om volgens hen hun bloed te verdunnen en beter te kunnen presteren.

Als ik het zo lees allemaal mogen pijnstillers ook op de dopinglijst.
Men denkt prestatiebevorderend en er is niks natuurlijks aan, bah!

Maar het bloed dun houden?
Volgens mij is het voornamelijk om pijn niet te voelen.
Bij het dunnere bloed is automatisch de concentratie rode bloedlichaampjes (zuurstof) lager en schiet je er m.i. helemaal niets mee op.
Tenminste, dit is wat mijn gezonde verstand me ingeeft. Mss weet iemand hier niet meer over?

16

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Voornamelijk de marathonlopers die 140km + de week rennen... maar heb het in de ironman LD ook wel vaker gehoord.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

17

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Kaatje schreef:

Voetballen is gewoon niet goed voor je...ik geef conditietraining aan een groepje klimmers en iedereen raakt steeds geblesseerd als ze weer met de flat een potje voetbal hebben gespeeld (eh, veel sporten in 1 zin, volg je het nog?), met degenen die wel serieus bij een club trainen is het niet veel beter :s

Tja, contactsport hè. En gras draait niet zo lekker als je voet al staat maar het lichaam draait. Kan je beter een sport op ijs doen!

Maargoed, pijnstillers slikken als profvoetballer... je moet toch je geld verdienen.

Frankiboy schreef:
Bleek schreef:

Waarom zou je pijnstillers slikken tijdens een training?! Tijdens een wedstrijd begrijp ik nog, al vind ik ook dat ver gaan.

Het is met oog op LD wedstrijden denk ik bedoelt...
En voor de duidelijkheid ik heb nog nooit zoiets tijdens een training gebruikt of wedstrijd, maar weet dat het wel speelt dus I'm curious

Ik begrijp dat 't vooral voor de lange afstand is, maar pijnstillen = je lichaam nog erger toe takelen... Vandaar mijn vraag, waarom tijdens training die dingen slikken, daar wordt je toch niet beter van - terwijl dat nou juist het doel is van trainen. Of nou ja, herstellen na je training wordt je beter van. Iemand enig idee?

18

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

vroeger toen ik nog niet zo sportief was en we coopertest hadden slikte ik en andere van de klas wel eens van die pilletjes die je normaal slikt als je keelpijn hebt. volgens mij scheelde dit ook wel in prestatie

19

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

misschien gekke vraag.. maar... hoezo???

20

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

kdenk door de muntsmaak dat ze dan het gevoel hadden meer zuurstof op te nemen :-) je hebt van die finishers ook met muntsmaak maakt precies de luchtwegen open. Gewoon spaanse biefstuk eten dat werkt altijd.

21

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

ronnyke schreef:

Als ik dat zo lees gebruiken de meeste marathon lopers ook preventief pijnstillers. Zelf gebruik ik het ook niet heb er wel eens van gehoord dat bij de jeugd in het wielrennen die gastjes enorm veel asperines slikken om volgens hen hun bloed te verdunnen en beter te kunnen presteren.

Ik ben zelf wielrenner/triathleet. Ik weet dat het voorkomt bij de 18-23 jarigen, of "de jeugd" het ook doet. het lijkt me iig niet "enorm veel", misschien een individu wel, maar zeker niet grootschalig.

Verder is het bloed verdunnen regelrechte onzin: EPO wordt nu juist gebruikt om het bloed dikker te maken.

22

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Voor een marathon of halve/hele triathlon neem ik altijd twee paracetamolletjes..... Geen idee of het helpt, want, zoals gezegd, ik doe het altijd.... Is vooral voor pijntjes in de eerste helft (heb eens een stevige bloedblaar gehad waar ik wel mee doorgelopen ben), in de tweede helft nemen je eigen pijnstillers het wel over...

triathlon is 3x leuker!

23

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Pillen slikken zonder een idee of het helpt omdat je het altijd doet? klinkt als een puur placebo effect. Iedereen zegt altijd naar je lichaam te luisteren bij het sporten, zou niet weten waarom je dan je lichaam zou verdoven?

Ik doe in ieder geval niet aan die (chemische) troep. Gebruik het alleen als ik het echt nodig heb, en zelfs dan bij uitzondering (dus niet bij sporten, maar lichamelijk letsel/ziekte ed)

24

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Mee eens, als je voor je herstel pijnstillers nodig hebt, gaat het mij te ver. (een paar dagen strompelen de trap op is OK, daar hoef ik geen pijnstillers voor) En preventief pijnstillers omdat je MISSCHIEN sneller gaat en MISSCHIEN beter presteerd vind ik al helemaal onverstandig. Als iemand nu beweert dat je sneller gaat van peper in je...?

Ik besef dat ik met mijn mening waarschijnlijk meer de recreanten representeer op dit forum dan de profs. Maar laten de profs maar goed advies inwinnen bij een arts, en niet afgaan op niet-onderbouwde geruchten.

25

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Meestal word zulke gekkigheid door recreanten gebruikt nadat er een prof mee heeft geéxperimenteerd. Die peper das voor in de kousen als het vriest.