26

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Niet oké! Pijn heeft toch een functie? En na het nemen van pijnstillers heeft een training minder effect. Het remt namelijk het sterker worden van spieren en pezen.

27

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Ik heb idd ook wat pijn nodig om beter te presteren. Heb in het voorjaar beta-allanine genomen en mijn wedstrijden werden slechter en slechter had niks gevoel of kracht meer in mijn benen. Lekker laten branden en voelen dat je leeft.

28

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Mrs. S schreef:

Niet oké! Pijn heeft toch een functie? En na het nemen van pijnstillers heeft een training minder effect. Het remt namelijk het sterker worden van spieren en pezen.

Op welke basis is deze uitspraak?
mogelijk op het idee dat pijn nodig is om verbetering te krijgen, en door deze pijn middels medicijnen te verminder er dus minder effect is?

29

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Even om misverstanden te voorkomen: ik gebruik die pijnstillers alleen tijdens een lange wedstrijd (minimaal marathon/70.3), en niet om beter te presteren dan wel beter te herstellen (? - zo lang werken ze niet, hoor), maar alleen om te voorkomen dat finishen problematisch wordt.... Of het werkt: geen idee, maar dat ga ik dus niet uitproberen, ik finish gewoon graag..... En een paracetamolletje valt wat mij betreft niet direct in de zwaarste categorie doping hoor.... (ik slik tijdens zware trainingsweken trouwens ook multivitamines...)

En ook ik begrijp niet goed dat een pijnstiller het sterker worden van spieren en pezen zou remmen? Die worden sterker van rust na training.... heeft niets met pijnstillers te maken volgens mij.

triathlon is 3x leuker!

30 Laatst bewerkt door Rogier (05-06-11 16:15:49)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

HansH schreef:

En ook ik begrijp niet goed dat een pijnstiller het sterker worden van spieren en pezen zou remmen? Die worden sterker van rust na training.... heeft niets met pijnstillers te maken volgens mij.

vandaar mijn vraag aan Mrs. S.

31 Laatst bewerkt door Rapido (06-06-11 14:36:29)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Verdiep je er is in ! nooit gehoord van vergrote kans op hartfalen met medicijngebruik .
Ik vind dat je verkeerd bezig bent ,met mij waarschijlijk ook nog vele andere echte triathleten .
Als ze jou van het parkours af dragen in een zwarte zak maak je een mooje reklame voor de sport .
Doelgericht trainen voor de wedstrijd ,en als je het langere niet aankan zonder paracetamol
is het beter voor jou dat je het bij korte of helemaal geen triathlon wedstrijden doet .
Het ga je goed Suc^6
Rapido .

triathlon is 3 x beter

32 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (06-06-11 19:04:01)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Rapido, dat is te stellig. Ik ben ook tegenstander van pijnstillers, met name preventief of prestatieverhogend. Maar toch, zonder goede medische bronnen kan ik niet tegenspreken of er een goede reden voor het slikken van pijnstillers is. Dus als je echt een waardevolle bijdrage wilt leveren, vermeldt dan ook de bron van je stelling (vergrote kans op hartfalen) en de mate waarin dit geldt.

33

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Artikel over het gebruik van NSAID's in topsport. O.a. Guido Vroemen komt er aan het woord.

Vergrote kans op hartfalen is dus niet bewezen volgens dit artikel, maar lever- en nier aandoeningen wel. Zie ook het onderzoek van de marathon in Duitsland.

Nou ben ik noch medisch geschoold, noch ervaringsdeskundige, maar je weet dat bijv. een marathon pijn gaat doen - dat is een deel van de uitdaging denk ik. Dus met pijnstillers neem je een deel van de uitdaging weg, kan je dan niet beter gaan schaken? Ook uitdagend, maar sowieso minder fysieke pijn. Hoogstens een houten reet smile

34 Laatst bewerkt door HansH (06-06-11 21:39:16)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

@ rapido: Hartproblemen zijn alleen mogelijk(...) in verband gebracht met NSAID's nooit met paracetamol. Ik verdiep me er dus wel in.... (en dat is al jaren bekend, hoor).

En ja, ik train doelgericht voor een wedstrijd, maak je geen zorgen.... zoals gezegd, ik wil graag finishen. 20+ uren in de week voor mijn Ironman.

En wat zijn nou weer echte triathleten???? Rapido zelf? Volgens mij is iedereen die een triathlon doet een echte triathleet.....

Bedankt voor je ongevraagde advies. Wat beter voor mij is bepaal ik toch liever zelf ..... Ik reageerde alleen maar op de poster van dit onderwerp. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn mening, maar het gaat me wat ver als je je mij gaat vertellen dat ik beter geen triathlons kan doen. Daar vind ik ze gewoon te leuk voor...... cool

(trouwens nog nooit zo veel uitgesproken meningen gezien over een paracetamolletje.....) Gisteren een halve M gelopen en dat zonder aspirientje.... pffff.... dat was afzien zeg.... maar nu ben ik hopelijk wel een echte hardloper... big_smile

En een marathon doet toch wel pijn hoor dus het zal wel meer een ritueel zijn, lijkt me......

triathlon is 3x leuker!

35 Laatst bewerkt door BlackDog (06-06-11 22:11:23)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Blijkbaar zijn er hier die het verschil niet kennen tussen pijnstillers  en ontstekingsremmers. 
De reacties die ik lees van sommigen slaan meer op ontstekingsremmers dan wel pijnstillers.  Van een aspirientje of paracetamol zal je heus geen complicaties krijgen, zelfs al gebruik je deze bij elke wedstrijd.  De kans op leverbeschadiging kan (maar hoeft dus niet zo te zijn) optreden bij 10gr-14gr. bij een eenmalige inname.  Dat zijn dus 28 tabletten ofwel de ganse doos in 1 keer. Van alle pijnstillers die er op de markt zijn is paracetamol de veiligste.

Ik mag gerust zeggen dat Rapido met z'n paniekvoetbal wel ferm naast doel schopt...eerst leren voetballen? (is dat goeie Hollandse humor?..ben aan het leren wink )

Dat Hans Paracetamol gebruikt op de lange afstanden, zelfs al traint hij er deftig op, dat kan ik best begrijpen. Er zijn er nog meer die dit doen. Of je daar nu meer of minder triatleet moet voor voelen...is gewoon een belachelijke redenering.

Ik denk wel dat de pijn bij lange afstanden wel uitdagend genoeg zijn zelfs met Paracetamol. :s Paracetamol verlicht de pijn...volledig wegnemen zal ze zeker niet doen.

Ik denk dat de gemiddelde mens meer "rommel" neemt zonder het te beseffen... en dan sport ie niet eens. Hier zitten zeuren over een gewone lichte pijnverzachter zoals paracetamol...lijkt me te gek voor woorden.

Btw... In dat opzicht nemen triatleten die compressiekousen/tubes gebruiken ook een deel van de uitdaging weg, want de pijn komt met die kousen ook minder snel op dan zonder.  Moet ik die nu ook scheel bekijken?...ik denk het niet.

@Hans: Ik zou die Paracetamol nemen tijdens het fietsen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je je lichaam zo kan belasten dat je tijdens het zwemmen pijn krijgt. De eerste kilometers bij het fietsen zie ik ook niet meteen zo pijnlijk. Probeer eens ipv 2 slechts 1 te nemen en dan halfweg de fietstocht. Paracetamol werkt binnen de 30min. en houdt 3-6 uur (naargelang gewicht persoon) aan.  Kom je er redelijk "fris" vanaf mss eens proberen zonder erna?? wink

Het lijkt me alleszins aangenamer om tips te geven ervan af te geraken dan iemand z'n hoofd eraf te zeuren wegens het gebruik ervan. wink

36

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Goede tip, blackdog, tijdens het fietsen heeft inderdaad meer zin. Aan het eind vooral, want tijdens het lopen wordt het pas echt pijnlijk...... Kijk hier heb ik tenminste wat aan. Was al bang dat ik ook mijn tepels niet meer mocht afplakken om tenminste goed pijn te lijden.....

triathlon is 3x leuker!

37

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

En zonder spons rijden!

38

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Pijnstillers in dezelfde categorie plaatsen als anti-blaren spul en afkoelende elementen vind ik wat ver gaan. Maar blijkbaar kan het gebruik dus als zo 'gewoon' ervaren worden. Prima hoor, het is je eigen lichaam wink

Overigens zorgen compressiesokken niet voor minder pijn. De sokken zijn niet prestatie bevorderend.

39

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Bleek schreef:

Pijnstillers in dezelfde categorie plaatsen als anti-blaren spul en afkoelende elementen vind ik wat ver gaan. Maar blijkbaar kan het gebruik dus als zo 'gewoon' ervaren worden. Prima hoor, het is je eigen lichaam wink

Overigens zorgen compressiesokken niet voor minder pijn. De sokken zijn niet prestatie bevorderend.

Hoe meet je dat?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

40 Laatst bewerkt door Bleek (08-06-11 22:57:03)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Cesar schreef:
Bleek schreef:

Overigens zorgen compressiesokken niet voor minder pijn. De sokken zijn niet prestatie bevorderend.

Hoe meet je dat?

Ondanks dat mijn ervaring is dat de sokken het lopen niet makkelijker maken; als ik dit nieuwsbericht moet geloven dan moet ik zwarte hond toch gelijk geven wat betreft het minder snelle verzuren. Al ben ik wel benieuwd naar een onderzoek dat deze uitspraak ondersteunt.

Maar om terug te komen op je vraag, voor het antwoord moet je bij Guido Vroemen zijn: "Onder leiding van Guido Vroemen en het Radbout medisch centrum in Nijmegen zal binnenkort een studie worden opgezet naar het vermogen van de kousen om het herstel te doen bevorderen, of anders gesteld, het vermogen om met gebruikmaking van de kousen wellicht beter te kunnen presteren. Deze studie zal plaatsvinden met medewerking van de olympische selectie in Sittard." (bron)

41

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Bleek schreef:
Cesar schreef:
Bleek schreef:

Overigens zorgen compressiesokken niet voor minder pijn. De sokken zijn niet prestatie bevorderend.

Hoe meet je dat?

Ondanks dat mijn ervaring is dat de sokken het lopen niet makkelijker maken; als ik dit nieuwsbericht moet geloven dan moet ik zwarte hond toch gelijk geven wat betreft het minder snelle verzuren. Al ben ik wel benieuwd naar een onderzoek dat deze uitspraak ondersteunt.

Maar om terug te komen op je vraag, voor het antwoord moet je bij Guido Vroemen zijn: "Onder leiding van Guido Vroemen en het Radbout medisch centrum in Nijmegen zal binnenkort een studie worden opgezet naar het vermogen van de kousen om het herstel te doen bevorderen, of anders gesteld, het vermogen om met gebruikmaking van de kousen wellicht beter te kunnen presteren. Deze studie zal plaatsvinden met medewerking van de olympische selectie in Sittard." (bron)

Je lijkt wel een w**f, op de vraag of je zin hebt niet antwoorden met ja of nee maar zeggen dat je hoofdpijn hebt. Daarom nog maar een keer; hoe meet je prestatiebevordering? En; hoe meet je pijn?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

42

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Cesar schreef:

Je lijkt wel een w**f, op de vraag of je zin hebt niet antwoorden met ja of nee maar zeggen dat je hoofdpijn hebt. Daarom nog maar een keer; hoe meet je prestatiebevordering? En; hoe meet je pijn?

Ik begrijp je vergelijking wel, maar ik snap 'm niet.

Ik zat te denken in de trant van energieverbruik,  lactaat vorming en misschien zelfs hartslag tijdens dezelfde activiteit meten met en zonder prestatie bevorderend middel. Van een subjectieve ervaring een objectieve score maken: schaal van 1 tot 10 en dan een cijfer geven; VAS.

43

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

@Bleek: Als de sokken naar mening het lopen niet gemakkelijker maken...waarom draag jij ze dan? Omdat de rest ze ook draagt?

En nu we toch over die sokken/tubes bezig zijn. Ik zie dat jij ze ook gebruikt voor korte afstanden. Heb ik het nu mis of heb ik nu gelezen in de reglementen dat sinds dit jaar die compressiesokken/tubes ook verboden zijn om mee te zwemmen, en daar ga ik dus ook van uit verboden onder het wetsuit.

Vind je dan op zo'n korte afstand het nuttig om tijd te gaan spenderen deze aan te trekken tijdens de zwem/fietswissel? Want ik ga er toch vanuit dat dit tijdrovend is.

44

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

BlackDog schreef:

@Bleek: Als de sokken naar mening het lopen niet gemakkelijker maken...waarom draag jij ze dan? Omdat de rest ze ook draagt?

En nu we toch over die sokken/tubes bezig zijn. Ik zie dat jij ze ook gebruikt voor korte afstanden. Heb ik het nu mis of heb ik nu gelezen in de reglementen dat sinds dit jaar die compressiesokken/tubes ook verboden zijn om mee te zwemmen, en daar ga ik dus ook van uit verboden onder het wetsuit.

Vind je dan op zo'n korte afstand het nuttig om tijd te gaan spenderen deze aan te trekken tijdens de zwem/fietswissel? Want ik ga er toch vanuit dat dit tijdrovend is.

Tubes mogen onder je wetsuit. Is het water te warm voor je wetsuit, dan mag je ook geen tubes aan. Tijdens een wissel lijkt het me lastig om tubes of compressie sokken aan te trekken, het spul zit nogal strak dus gaat niet makkelijk aan. Al gaat de sok wel sneller aan dan de tube.

Ik draag de tubes zodat mijn kuitspieren minder pijnlijk zijn na het hardlopen. Mijn ervaring is dat een wedstrijd (of looptraining) zonder tubes voor meer spierpijn in mijn kuiten zorgt dat een wedstrijd met tubes. Rustige trainingen loop ik zonder tubes, maar bijv. tijdens intervallen op de baan draag ik ze wel.

45

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Bleek schreef:

Tubes mogen onder je wetsuit. Is het water te warm voor je wetsuit, dan mag je ook geen tubes aan.

In België is het dragen van compressiekousen/tubes onder wetsuit expliciet verboden.  Refs controleren hier ook op voor de start.

46 Laatst bewerkt door BlackDog (14-06-11 18:24:48)

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Nu dacht ik effe de regels slecht te interpreteren... maar blijkbaar ben 'k toch juist.

Toch effe opgezocht voor het zekerste.

b)Zwemmen: Niet-toegelaten materiaal:
i. Atleten mogen volgend materiaal niet gebruiken:
 Kunstmatige hulpmiddelen voor meer stuwing (zoals peddels, vinnen, …);
 Hulpmiddelen om meer te drijven;
 Handschoenen, sokken of tubes;
 Wetsuits met een dikte van meer dan 5 mm;
 Enkel het onderste deel van een wetsuit;
 Wetsuits bij niet-wetsuit zwemmen;
 Bij niet-wetsuit zwemmen: zwemkledij gemaakt uit materiaal niet goedgekeurd door ITU en FINA;
 Kledij die de arm vanaf de schouder en/of het been onder de knie bedekt;
 Startnummer.

Dat is dus enkel in België zo?  Weeral typisch...

47

Re: Pijnstillers wel of niet schadelijke? Wat denken jullie hiervan?

Afgelopen jaar (2010) was het internationaal in officiële ITU-races ook verboden om tubes of sokken te dragen. Dit is echter weer teruggedraaid...
En wat pijnstillers betreft. Dat is geheel afhankelijk van de reden waarom je ze gebruikt, denk gewoon nuchter na met dat soort zaken, maar dat wordt vaak vergeten.