1 Laatst bewerkt door KLS (13-10-10 13:46:47)

Onderwerp: Techniek ademhaling etc.

Hoi,
Een vraag over borstcrawl.
Wanneer beginnen jullie met het hoofd te draaien om te ademen? Als de arm aan de zijde waar je gaat ademen nog in het water is of als die al in de lucht is? Blijft de andere arm zo lang gestrekt of begint die al aan de pull?
De beenslag, is die ook voor (significante) propulsie of vrijwel uitsluitend voor stabiliteit?

2 Laatst bewerkt door Bleek (13-10-10 15:49:32)

Re: Techniek ademhaling etc.

Sowieso: zoek een zwemtrainer / coach of ga bij een zwemvereniging / masters etc.

Ik begin met ademen als mijn arm nog in het water is, dan is-ie wel al voorbij mijn schouder denk ik. De andere arm blijft niet de hele tijd gestrekt voor in het water.

Beenslag is voor korte afstanden (100m/200m) voor propulsie, voor lange afstanden gebruik je je benen minder, kost erg veel energie en levert weinig snelheid op. Kijk maar eens naar de 100m sprint en dan de 1500m op youtube.

Zie ook dit filmpje voor een visueel antwoord.

3

Re: Techniek ademhaling etc.

Als je ademt, blijft de arm van de tegenovergestelde zijde waar je ademt nog gestrekt (ivm balans)?

4

Re: Techniek ademhaling etc.

KLS schreef:

Als je ademt, blijft de arm van de tegenovergestelde zijde waar je ademt nog gestrekt (ivm balans)?

als je begint met je doorhaal is je balans veel groter als wanneer je hem gestrekt laat liggen!!!

5

Re: Techniek ademhaling etc.

Als ik de diverse filmpjes bekijk (o.a. swimsmooth) dan lijkt het alsof ze die arm toch gestrekt houden. Ik heb ook het gevoel als ik begin met de doorhaal dat ik mezelf daar boven duw i.p.v. dat ik vanzelf boven blijf, op die manier stop ik dus energie in het naar boven stuwen van mijn lichaam terwijl ik die energie liever stop in het naar voren stuwen.

6

Re: Techniek ademhaling etc.

Vandaag weer een uurtje gezwommen, borstcrawl gaat steeds beter. Ik hou te tegenoverliggende arm toch liever gestrekt, begin dus nog niet met de doorhaal, als ik adem. Zo kan ik langer ademen en mijn lichaam zinkt niet. Als ik al begin met de doorhaal dan zinkt mij lichaam wat en moet ik me m.b.v. de doorhaal naar boven duwen. Morgen heb ik mijn 1ste zwemles. Ben benieuwd wat zij ervan zeggen.