1

Onderwerp: Progressie crawl

Hallo,

Sinds een paar maanden ( 7) ben ik aan mijn zwemtraining begonnen, ben ondertussen van 25meter crawl naar een goeie km gegaan ( in 24 lange minuten), maar het loopt niet echt.  Ik zwem met een trainer, een keer of drie per week, ik heb een behoorlijke conditie ( 5 km lopen, net geen 20 minuten), maar ergens moet ik denk ik onopgemerkt zware technische fouten maken, het kost teveel moeite en her en der lees ik hoe mensen blijkbaar zes keer zo snel vooruit gaan als ik.  Ik kon zeven maand geleden werkelijk niets natuurlijk, maar lijkt dit soort progressie jullie normaal?

2

Re: Progressie crawl

Ikzelf heb gemerkt dat "zwemconditie" toch heel anders is dan fiets of loopconditie. Als je een trainer hebt zal hij zware technische fouten toch wel opmerken. Een KM in 25 minuten vind ik trouwens nieteens zo slecht.

3

Re: Progressie crawl

Cho, trainer is competietiezwemmer geweest, is nogal iemand van de harde aanpak....

Mijn grootste probleem ligt denk ik bij de stuwfase, op één of andere manier pak ik te weinig water, ik heb veel last om mijn elleboog hoog te houden als ik het water naar achter trek, als iemand tips zou hebben????

4

Re: Progressie crawl

Probeer je je schouder ook naar binnen te draaien voordat je begint te trekken?

5

Re: Progressie crawl

geen idee wat je daarmee bedoelt, maar ik luister?

6 Laatst bewerkt door KLS (16-12-10 16:36:07)

Re: Progressie crawl

Wat lastig uit te leggen. Kun je het beste simuleren als je je hand vlak op een tafel legt en dan je arm draait zodat je elleboog naar buiten draait (terwijl je hand in positie blijft). Je schouder draait dan wat naar binnen. Ik hoop dat ik het zo heb kunnen uitleggen. Ik heb er ooit een filmpje van gezien, die zal ik nog opzoeken. Deze beweging kun je ook toepassen in je catch.

7

Re: Progressie crawl

Hier staat ook een goede uitleg over de catch:
http://www.swimsmooth.com/catch_adv.html

8

Re: Progressie crawl

bedankt

9

Re: Progressie crawl

mat schreef:

Mijn grootste probleem ligt denk ik bij de stuwfase, op één of andere manier pak ik te weinig water, ik heb veel last om mijn elleboog hoog te houden als ik het water naar achter trek, als iemand tips zou hebben????

Zonder filmpje valt er weinig te zeggen... Zo kunnen ook je benen je afremmen, of je lichaamspositie is verre van optimaal. Of een combinatie van. Geeft je trainer geen technische aanwijzingen? Of laat-ie je alleen maar meters maken?

Voor de duidelijkheid: je trekt het water niet naar achter, maar je trekt jezelf als het ware op. (Je duwt jezelf naar voren)

10

Re: Progressie crawl

Ik maak inderdaad veel meters, nu, ik volg hem daar voor een deel wel in, op een bepaald moment moet je ook wel afzien en hij gaat er vanuit dat mijn basis techniek ok is.  Filmpje heb ik jammer genoeg niet....

11

Re: Progressie crawl

Basis techniek ok met 24 min/km? Met alle respect, maar ik denk dat meters maken een beetje overbodig is.

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

12

Re: Progressie crawl

Cesar schreef:

Basis techniek ok met 24 min/km? Met alle respect, maar ik denk dat meters maken een beetje overbodig is.

ben ik het volledig mee eens, ik geloof dat ook niet meer dat mijn techniek behoorlijk is, tenzij ik werkelijk totaal geen aanleg zou hebben voor zwemmen, maar  ik denk dat dat niet minder of meer als bij een doorsnee mens is.  Dat wordt dus andere zwemtrainer zoeken....

13 Laatst bewerkt door KLS (16-12-10 23:21:07)

Re: Progressie crawl

Cesar schreef:

Basis techniek ok met 24 min/km? Met alle respect, maar ik denk dat meters maken een beetje overbodig is.

Is inderdaad niet zomaar te zeggen of de basistechniek ok is, dat kun je m.i. ook niet afleiden uit het feit dat hij 24 min/km zwemt, ook gezien het feit dat hij pas 7 maanden zwemt. Maarja, wellicht ben ik geen goede referentie, bij mij gaat het nl. ook niet snel (genoeg) vooruit maar dat zal wel aan de leeftijd liggen (ben 40).

Waar kun je in NL trouwens je zwemtechniek m.b.v. video laten analyseren en wat kost zoiets?

14

Re: Progressie crawl

Je kan m.i. Prima zeggen dat de basis techniek bagger is.
Iemand die 5km onder 20' kan lopen zou met een vrij belabberde techniek na 7 maanden trainen (met trainer ook nog) alsnog zeker wel rond de 20' op een km moeten kunnen zwemmen toch?!

@mat: aan de andere kant....je schrijft dat je een goede conditie hebt. Maar wat is jouw definitie daarvan?
Als je 20' heel hard je best kan doen maar daarvan de laatste 3' al echt op je tandvlees loopt en/of zwemt dan is het raadzaam om ook wat aan je duurconditie te doen.
Wie weet gaat daarvan alleen je zwemtijd al naar de 20' en als je dan nog wat aan je techniek doet ri de 17' nog deze zomer....:D

15 Laatst bewerkt door erik.bloklander1 (17-12-10 19:49:12)

Re: Progressie crawl

Hi Mat,

Er zijn een aantal basisbegrippen die je moet kennen voordat je heel veel km´s maakt. En misschien klinken ze te simpel, maar zonder die basis kan je naar mijn idee niet verder komen.

1 Drijven, leer door op je buik te liggen te voelen hoe je lichaam reageert als je gewoon drijft en adem haalt. Er zijn een aantal soorten ademhaling. Borst, Middenrif en Buik. Als je in ademt met borst ademhaling ( je borstomvang wordt groter) zal je merken dat je bovenlichaam naar boven komt en dat je benen zakken.
Adem je in terwijl je je buik uitzet dan merk je dat je buik/billen omhoog komen.

Door wat oefeningen daarmee te doen kan je op den duur spelen met je drijfvlak en zal je zien dat je bijvoorbeeld meer profijt hebt van borst of buik of middenrif ademhaling. Dat kan per persoon nogal verschillen omdat niet iedereen dezelfde bouw heeft.

2 Techniek, het meest moeilijke onderdeel omdat iedereen van nature al een soort eigen borstcrawl heeft. Ik ben van mening dat je niet heel veel van natuur af moet halen. Maar een aantal zaken moet je zeker wel beheersen. Steek je hand zo ver mogelijk in het water voor je hoofd uit. Maak lengte. Drijf ook nadat je je hand ingestoken hebt uit en maak jezelf nog iets langer door overdreven je hand/arm uit te strekken. Dit heeft twee doelen. Ten eerste dat je de lengte van je slag verlengt. En dat scheelt op een km een aardig stuk. Ten tweede maak je optimaal gebruik van je glijfase. Die glijfase wordt nogal eens vergeten. Voor een sprint tot ca. 100m is die glijfase nog niet zo van essentieel belang, maar voor een km geldt die wel.

Dan je billen. Als je op je buik drijft, met je gezicht onder water en je spant je billen dan voel je dat je billen omhoog komen.... op het water gaan liggen. Dat houdt in dat je weerstand onder water kleiner wordt. Dus span je billen tijdens het zwemmen. In het begin gaat dit geheid fout en zal het raar aanvoelen, maar op den duur wordt het een automatisme.

Je voeten. Veel zwemmers (beginnende triathleten) hebben tijdens de beenslag hun voet haaks op hun kuitbeen staan (de tenen wijzen naar de bodem van t bad). Maar eigenlijk moeten ze wat naar achter wijzen. Helemaal horizontaal gaat niet lukken, maar een stuk moet zeker haalbaar zijn. Doe je dat niet dan wordt je afgeremd en dat kost uiteindelijk dus snelheid.

Dan de arm/handen. Dat verschilt onderling echt veel. De ene heeft een brede slag, de andere een hoge frequentie, weer een ander een lage frequentie etc. Waar het om gaat is dat je zo veel mogelijk stilstaand water pakt. Vroeger was dat een zogenaamde S beweging, maar dat is nu anders. Ik zou met 1 hand oefenen. Bijvoorbeeld 150m linker arm en dan 150m rechter arm. Wat moet je doen: Een drijver tussen je benen, 1 arm gestrekt voor je en met je andere arm borstcrawl. Steek je hand zo ver mogelijk voor je hoofd in t water. Kijk ook een beetje schuin naar voren onder water. Laat dan je hand en arm zakken (fase 1), maar wel zo dat je elleboog hoog blijft en nagenoeg stil blijft totdat je hand/arm loodrecht naar de bodem wijst. Pas daarna trek je je hand/arm een stukje onder je lichaam door naar achteren totdat deze ter hoogte van je heup/bovenbeen is. Vanaf het moment dat je hand/arm ter hoogte van je borst is duw je zo hard mogelijk door naar je heup. Daarna krijg je de bovenfase die per persoon verschilt.

In het begin gaat het er om dat je vooral op je techniek let. Snelheid is onbelangrijk. Zeker zal je moe in je armen worden en dat kan zomaar een paar weken duren, maar daar doe je t voor. Ook is het belangrijk om niet alleen maar met dit bezig te zijn. Wissel trainingen af. Ook zonder aan je techniek te denken.

Het is slechts een hele kleine opsomming waarbij ademhalen ook een basis onderdeel van zwemmen is, maar ik ben er even van uit gegaan dat dat wel goed zit. Daarbij zou ik je moeten zien zwemmen om verdere tips te geven.

Je kan deze oefening zwaarder maken door je hand/arm met wat kracht te laten zakken tijdens fase 1.

Succes

16

Re: Progressie crawl

Eens met erik.bloklander. Als de techniek beter wordt, komt de snelheid vanzelf. Dan zwem je "met het water", in plaats van "tegen het water". Soms zie je mensen die proberen te crawlen, maar niet de arm buigen voor de doorhaal. Gevolg is dat ze water naar beneden duwen, en dus (actie = reactie) zichzelf naar boven. En omhoog is nog steeds niet vooruit. Door je hand en onderarm te laten zakken creëer je een groter vlak waarmee je water "pakt", zeg maar een grotere roeispaan.
Verder je slag afmaken, dus eigenlijk nog tot voorbij je heup doorduwen voordat je je hand weer uit het water haalt en naar voren gaat bewegen. Er zijn er genoeg die hun hand al uit het water halen voordat die bij de zwembroekband is. Scheelt per slag minstens 20 cm, dus minder efficiënt. Zo veel dingen waar je (uiteindelijk) op moet letten, maar je gaat er een stuk sneller door zwemmen en je houdt het een stuk langer vol.

17

Re: Progressie crawl

In elk geval bedankt voor jullie reactie

18

Re: Progressie crawl

erik.bloklander1 schreef:

Dan de arm/handen. Dat verschilt onderling echt veel. De ene heeft een brede slag, de andere een hoge frequentie, weer een ander een lage frequentie etc. Waar het om gaat is dat je zo veel mogelijk stilstaand water pakt. Vroeger was dat een zogenaamde S beweging, maar dat is nu anders. Ik zou met 1 hand oefenen. Bijvoorbeeld 150m linker arm en dan 150m rechter arm. Wat moet je doen: Een drijver tussen je benen, 1 arm gestrekt voor je en met je andere arm borstcrawl. Steek je hand zo ver mogelijk voor je hoofd in t water. Kijk ook een beetje schuin naar voren onder water. Laat dan je hand en arm zakken (fase 1), maar wel zo dat je elleboog hoog blijft en nagenoeg stil blijft totdat je hand/arm loodrecht naar de bodem wijst. Pas daarna trek je je hand/arm een stukje onder je lichaam door naar achteren totdat deze ter hoogte van je heup/bovenbeen is. Vanaf het moment dat je hand/arm ter hoogte van je borst is duw je zo hard mogelijk door naar je heup. Daarna krijg je de bovenfase die per persoon verschilt.

Wat is er mis met de S-beweging?

Overigens als je je arm zover mogelijk voor je het water insteekt ga je peddelen, of je legt je hand 'op' het water en kan je de glijfase wel vergeten. Ik was (of liever gezegd ben) in de veronderstelling dat je je arm juist een stukje voor 'zover mogelijk' in het water moet steken, zodat het strekken van de arm (glijfase) in het water gebeurd.

19 Laatst bewerkt door Frank H (23-12-10 08:40:02)

Re: Progressie crawl

Hallo Remko,

Wat de insteek betreft, is je veronderstelling juist. Hieronder wat meer theorie over de S-beweging

De S-beweging is een veelbesproken onderwerp in het zwemmen. De theorie hiervan is afgeleide van de stromingswet van Bernouilli: Een vloeistof in beweging zal door drukverlaging voor het stuwvlak gaan uitlopen. De zgn S-beweging zorgt ervoor dat het stuwvlak telkens water opzoekt wat niet of minder in beweging is, zodat de druk op het water blijft gehandhaafd. Nu is het echter ook zo dat tijdens een goede stuwbeweging het stuwvlak ook versneld, waardoor deze drukverlaging ook weer wordt gecompenseerd.

Daarnaast is er sprake van de ideale krachtoverbrening van de arm op de diverse posities tov het lijf. Boven de schouderlijn is dit net buiten schouderbreedte, en onder de schouderlijn dichter bij het lijf. Volg je de punten van deze ideale krachtenoverbrenging, dan krijg je toch weer een S-achtige beweging; deze is wat wijder boven de schouderlijn, en flauw onder de schouderlijn.

Dan last, but not least; Er is sprake van een relatieve benadering van deze S-beweging; Je eigen lijf als referentie nemend, en de ideale lijn volgend, dan zwem je met een S. Maar bekijkt iemand anders vanaf bijv een onderwatercamera, dan is er vaak nauwelijks een S waarneembaar. Dit wordt verklaard door het feit dat het lichaam tijdens het zwemmen kantelt (body-roll). Deze kanteling heft voor de externe waarnemer de S-beweging nagenoeg op.

Een hoop natuurkunde hier, maar het advies is: zwem voor je gevoel met een S-beweging, maar overdrijf deze niet; het stuwvlak mag niet buiten je macht bewegen.

Kijk voor de duidelijkheid eens naar de volgende link; hier wordt de stuwfase van sprinter en wereldkampioen Mark Foster geanalyseerd, zo krijg je een idee hoe de S-beweging eruit zou moeten zien (noot: dit is wel tijdens een sprint, rustig zwemmend is deze minder duidelijk)

http://www.tri-experience.com/analyse_I … atch_S.php

Succes,

Frank Huisman
Zwemtraininer Tri-experience
www.tri-experience.com

20

Re: Progressie crawl

Remko schreef:

Overigens als je je arm zover mogelijk voor je het water insteekt ga je peddelen, of je legt je hand 'op' het water en kan je de glijfase wel vergeten

Wat ik niet kan hebben cq. begrijpen: ik zie mensen zwemmen die de hand plat op het water leggen, dus vrijwel geen insteek hebben en daarbij ook nog de middellijn kruisen, en toch sneller zwemmen als ik...

21

Re: Progressie crawl

KLS schreef:
Remko schreef:

Overigens als je je arm zover mogelijk voor je het water insteekt ga je peddelen, of je legt je hand 'op' het water en kan je de glijfase wel vergeten

Wat ik niet kan hebben cq. begrijpen: ik zie mensen zwemmen die de hand plat op het water leggen, dus vrijwel geen insteek hebben en daarbij ook nog de middellijn kruisen, en toch sneller zwemmen als ik...

welkom in mijn wereld

22

Re: Progressie crawl

KLS schreef:

Wat ik niet kan hebben cq. begrijpen: ik zie mensen zwemmen die de hand plat op het water leggen, dus vrijwel geen insteek hebben en daarbij ook nog de middellijn kruisen, en toch sneller zwemmen dan ik...

Rapper keerpunt tongue

Als dat de enige twee technische mankementen zijn van een zwemmer dan zal die best rap gaan ja... ondanks dat jij de insteek wel beheerst tot in de puntjes maar van een hoge elleboog nog nooit gehoord hebt.

Overigens scheelt een rap keerpunt best veel tijd in een bad, ik ken triatleten die ik in het open water bijhoud maar in een zwembad zwemmen ze me het snot voor de ogen vanwege de soepele keerpunten..

23

Re: Progressie crawl

Ik doelde puur op de zwemnelheid, niet over 10 baantjes of zo (dan ben ik sneller omdat ik flipturns doe tongue)Keren doet ie open en van een hoge elleboog heeft ie ook niet gehoord. Hij zal wel een betere conditie hebben als ik.

24 Laatst bewerkt door erik.bloklander1 (23-12-10 20:56:56)

Re: Progressie crawl

Beste Remco,

Ik schrijf niet dat er iets mis is met de S beweging, maar dat er vroeger veelal sprake was van een zogenaamde S beweging, maar dat dat nu anders is. Er wordt namelijk veel getraind op een andere techniek. Als je de S beweging lekker aan vindt voelen dan moet je het zeker blijven doen. Ik probeer mijn techniek elke training bij te houden en te verbeteren, wat dat betreft is het net schaatsen, ... je raakt nooit uitgeleerd.

Tijdens de wedstrijd is het toch weer anders, een hoop vergeet je, maar als er maar 5% verbetering blijft hangen dan is dat weer meegenomen. Mijn tijden verbeteren nog steeds.... en ik ben al bijna 50.
Mijn km tijd is toch ook wel aardig op dit moment en zeker sneller dan vorig jaar.

Overigens Frank!! ik dacht dat reclame maken niet mocht, maar in dat geval.

www.TriBlok.com

25

Re: Progressie crawl

Ik vraag me af hoeveel invloed de insteek van je hand heeft op de snelheid (mits je het niet met een stop beweging erin doet, zodat je water tegenhoudt). Behalve dat zijn er nog veel meer dingen belangrijk, ligging in het water, de catch, lengte van de slag, dead points (waardoor je telkens opnieuw moet versnellen), frequent, kracht, conditie, body roll, kicking techniek....

Van al deze dingen heeft het op het water leggen van de hand nog het minste invloed op de snelheid, naar mijn mening.