1

Onderwerp: 10km lopen

Hallo,

Ikzelf ben van plan om te beginnen met trainen voor de 1/4 triathlon. Ik ben 20jaar en ben gewend om regelmatig (probeer elke week een 40-50km te mountainbiken). Dus het fietsonderdeel zou geen probleem mogen geven.

Soms loop ik een toer van 5km (het gebeurt dat ik een maand elke week loop en dan een tijd niet). Ik start gewoon en loop die toer van 5km uit in 27minuten (laatste keer dat ik liep).

Nu weet ik niet of het verstandig is om direct 5km in 1 keer uit te lopen? En hoe kan ik dit opbouwen naar 10km in een deftige tijd.

2

Re: 10km lopen

Op internet zijn verschillende loopschemaatjes te vinden. Probeer daar eens tussen te zoeken wat jou ligt. Bouw het in iedergeval op!!

Gegroet

Pain is temporay, Pride is forever

www.twitter.com/patrickvn88

3

Re: 10km lopen

Patrick_vN schreef:

Op internet zijn verschillende loopschemaatjes te vinden. Probeer daar eens tussen te zoeken wat jou ligt. Bouw het in iedergeval op!!

Gegroet

En wat is een voorbeeld van een goed loopschema? want ik vind wel loopschema's waar je 4keer per week moet lopen en dat is niet echt haalbaar omdat je nog moet zwemmen/fietsen.

En hoe moet je het best trainen naar een 1/4triathlon. Is dat nodig dat je vb meer dan 10km loopt (of doe je gewoon maximum 1km zwemmen/40fietsen en 10lopen)

4

Re: 10km lopen

Ik lift mee met dit onderwerp.
Ben van plan om volgend jaar een 1/4de te proberen.
Maar ik denk dat je wel meer dan 10 km moet kunnen lopen.
Ik heb nu dit schema waar ik straks een "eigen" schema van ga maken.
http://www.sparrenweg.info/DHT/html/De% … ining.html

Carla

5

Re: 10km lopen

hmm als 4keer per week lopen niet haalbaar is als je er nog zoveel werk aan hebt weet ik toch niet of tri/duathlon een geschikte sport voor je is. Het is algemeen geweten dat voor deze sporten een groot trainingsvolume nodig is.

6

Re: 10km lopen

ronnyke schreef:

hmm als 4keer per week lopen niet haalbaar is als je er nog zoveel werk aan hebt weet ik toch niet of tri/duathlon een geschikte sport voor je is. Het is algemeen geweten dat voor deze sporten een groot trainingsvolume nodig is.

4 keer lopen per week is haalbaar, maar is dat wel nodig? want je moet toch ook nog paar keer per week zwemmen/fietsen?

7

Re: 10km lopen

Ik hou het gewoon bij 2 keer zwemmen, 2 keer fietsen en 2 keer lopen per week en werk zonder veel problemen 1/4 triatlons af. Weliswaar niet in toptijden, maar ik rond ze wel af zonder in de problemen te komen.

8

Re: 10km lopen

Timvl schreef:

Ik hou het gewoon bij 2 keer zwemmen, 2 keer fietsen en 2 keer lopen per week en werk zonder veel problemen 1/4 triatlons af. Weliswaar niet in toptijden, maar ik rond ze wel af zonder in de problemen te komen.

Wat zijn je tijden? ik had een doel in mijn gedachten en eens kijken of uw training er dicht bijkomt wink

9 Laatst bewerkt door Bleek (23-12-10 11:26:11)

Re: 10km lopen

Brecht schreef:

Soms loop ik een toer van 5km (het gebeurt dat ik een maand elke week loop en dan een tijd niet). Ik start gewoon en loop die toer van 5km uit in 27minuten (laatste keer dat ik liep).

Nu weet ik niet of het verstandig is om direct 5km in 1 keer uit te lopen? En hoe kan ik dit opbouwen naar 10km in een deftige tijd.

Voor de gemiddelde beginnende hardloper is dat niet verstandig, omdat je pezen / gewrichten aan de loopbelasting moeten wennen. Ga je meteen 3x5km per week lopen dan heb je kans op overbelasting. Ondanks dat je het conditioneel gezien makkelijk trekt. Dus, bouw je loopvolume rustig op!

Brecht schreef:

En wat is een voorbeeld van een goed loopschema? want ik vind wel loopschema's waar je 4keer per week moet lopen en dat is niet echt haalbaar omdat je nog moet zwemmen/fietsen.

En hoe moet je het best trainen naar een 1/4triathlon. Is dat nodig dat je vb meer dan 10km loopt (of doe je gewoon maximum 1km zwemmen/40fietsen en 10lopen)

Je kan best 4x per week lopen en nog 3x zwemmen en 3x fietsen, maar dat raad ik je niet aan. Bedenk voor jezelf wat je doel is, een 1/4de uitlopen kost namelijk minder trainingsarbeid dan onder de 2h10 duiken. En, google eens of schaf een boek aan. Zie bijvoorbeeld op deze site zowaar een gratis trainingsschema wink Maar pas op, waarschijnlijk kan je dat loopvolume nog niet aan.

10 Laatst bewerkt door Remko (23-12-10 11:31:26)

Re: 10km lopen

ronnyke schreef:

hmm als 4keer per week lopen niet haalbaar is als je er nog zoveel werk aan hebt weet ik toch niet of tri/duathlon een geschikte sport voor je is. Het is algemeen geweten dat voor deze sporten een groot trainingsvolume nodig is.

Afhankelijk van je doelstellingen en prestaties. Vier keer p/w lopen is echt niet nodig om een 1/4e te voltooien.

11

Re: 10km lopen

Timvl schreef:

Ik hou het gewoon bij 2 keer zwemmen, 2 keer fietsen en 2 keer lopen per week en werk zonder veel problemen 1/4 triatlons af. Weliswaar niet in toptijden, maar ik rond ze wel af zonder in de problemen te komen.

Het trainingsschema 1/4e triathlon op de website van Guido Gosselink gaat ook hoofdzakelijk uit van 2 keer per week elk onderdeel.

http://www.triatleet.nl/training/uttria … derden.htm

12

Re: 10km lopen

Ik zou heel eenvoudig beginnen met om de andere dag heel rustig te lopen. Als je fit bent en je kunt al 5 km in 27 minuten lopen kun je bijvoorbeeld beginnen met 20 minuten per training. Na een paar weken kun je het opbouwen naar 30 minuten per training. Als je een paar weken lang om de andere dag heel rustig 30 minuten kunt lopen zonder problemen, kun je een keer per week een wat langere loop doen die je dan opbouwt tot 10 km.

Het belangrijkste is dat je rustig loopt. De meeste beginners krijgen blessures omdat ze veel te snel lopen.

13

Re: 10km lopen

Ik heb nog enkele vragen :
- wanneer begin je dan met hard te trainen? (uithouding)
- hoe begin je eraan?

Want ik weet wel wat ik moet trainen, maar ik weet niet hoe je eraan begint. Zou het verstandig zijn dat ik vandaag een toer doe met de fiets? of hoe zijn jullie aan zoiets begonnen