1

Onderwerp: startschema looptraining 10 km

Ik ga maandag beginnen met de looptraining.
Hoe begin je hier het best aan om 10km te kunnen lopen in snelle tijd (doel : zo rap mogelijk in september wink ). Dus heb nog veel tijd

ik dacht zelf aan :
maandag : 10min lichte looppas (warm-up)
                20min lopen op normaal tempo (dus rapper dan warm-up)
                5 min cool-down

donderdag : idem

week erop : hetzelfde, maar dan 25 min lopen

of is dit geen goed idee?

2

Re: startschema looptraining 10 km

Begin eerst met een minutenloop d.w.z 5 maal 1 min. hardlopen met 5 maal 1 min.wandelen en bouw dit heel rustig op
Probeer wel minstens 3 maal per week te lopen
De conditie gaat sneller vooruit dan het lichaam zich kan aanpassen en dat is de reden dat vele blessures ontstaan
Kijk eens op Google en toets eens start tu run schema's in daar zijn genoeg schema's te vinden die verantwoord zijn
Mijn visie is Eerst de basis leggen die moet solide zijn en de snelheid komt later pas

3

Re: startschema looptraining 10 km

er zijn inderdaad genoeg gratis schema's te vinden op internet. Zowel voor de beginner als voor de gevorderde. Kijk bijvoorbeeld eens bij asics of bij runnersworld.
En gebruik uiteraard ook je eigen 'common sense' om aan te voelen hoe het gaat en te bedenken hoe je kunt uitbouwen.
Iig succes ermee!

4

Re: startschema looptraining 10 km

ik kan al lopen hé smile het is niet dat ik niet kan lopen dat ik moet starten met start to run

5

Re: startschema looptraining 10 km

Ik heb erg goed ervaringen met eerst aan je snelheid werken en dan aan de omvang.
Vooral erg goed voor je loop techniek. Lees ook een het duurloop misverstand van Klaas Lok.
Dus leker gaan intervalen. en ik kan ook lopen en begin na ziekte ook weer met intevalletjes van 5' met 1' wandelen.

6

Re: startschema looptraining 10 km

draak schreef:

Ik heb erg goed ervaringen met eerst aan je snelheid werken en dan aan de omvang.
Vooral erg goed voor je loop techniek. Lees ook een het duurloop misverstand van Klaas Lok.
Dus leker gaan intervalen. en ik kan ook lopen en begin na ziekte ook weer met intevalletjes van 5' met 1' wandelen.

Dus jij zegt ook dat het beste is om daarmee te beginnen?
en als ik nu begin welke tijd zou ik halen in september met 10km?

7

Re: startschema looptraining 10 km

Hahaha...........welke tijd je gaat halen in september?
Je hebt nog helemaal niets over jezelf verteld.

Weeg je 100 kilo?
Heb je al eens 10 km gelopen? Zo ja, in welke tijd?
Heb je andere afstanden gelopen? Zo ja, tijden?

Ga je ook echt 3x per week trainen?
Tussendoor een aantal tests doen en dan weten we meer.


Ik denk globaal als je nu bijvoorbeeld 50 min op de 10 loopt zonder specifieke training, dan moet je heel makkelijk naar 45 kunnen

Van 35 naar 30 minuten is een ander verhaal :-)

Heb je bijvoorbeeld al eens 10 min ingelopen en daarna 10 x 400mt gedaan in 1.20 dan wel 1.30, 140 of wat dan ook bij je past? Kan je mooi uitproberen op een atletiekbaan. Laatste 400 meter moet even snel gaan als de eerste. Als je dan die tijden weet, dan weet je waar je ongeveer staat en wat "andere tijden" in je trainingen zouden moeten zijn.

Er gaat hier niemand op basis van bovenstaande berichten zeggen wat jij op de 10 gaat lopen in september :-)

Suc6 met alles
A+

8

Re: startschema looptraining 10 km

petitmas schreef:

Hahaha...........welke tijd je gaat halen in september?
Je hebt nog helemaal niets over jezelf verteld.

Weeg je 100 kilo?
Heb je al eens 10 km gelopen? Zo ja, in welke tijd?
Heb je andere afstanden gelopen? Zo ja, tijden?

Ga je ook echt 3x per week trainen?
Tussendoor een aantal tests doen en dan weten we meer.


Ik denk globaal als je nu bijvoorbeeld 50 min op de 10 loopt zonder specifieke training, dan moet je heel makkelijk naar 45 kunnen

Van 35 naar 30 minuten is een ander verhaal :-)

Heb je bijvoorbeeld al eens 10 min ingelopen en daarna 10 x 400mt gedaan in 1.20 dan wel 1.30, 140 of wat dan ook bij je past? Kan je mooi uitproberen op een atletiekbaan. Laatste 400 meter moet even snel gaan als de eerste. Als je dan die tijden weet, dan weet je waar je ongeveer staat en wat "andere tijden" in je trainingen zouden moeten zijn.

Er gaat hier niemand op basis van bovenstaande berichten zeggen wat jij op de 10 gaat lopen in september :-)

Suc6 met alles
A+

Ik dacht sommige schema's misschien uitlegden welke tijd je kan halen smile

Ik heb regelmatig 5 km gelopen (25-27minuten) was mijn tijd. Nu zou ik op de juiste manier beginnen en opbouwen

9

Re: startschema looptraining 10 km

Schema's leggen niet uit welke tijd je kunt halen. Welke tijd je kunt halen is compleet afhankelijk van jezelf; geslacht, leeftijd, bouw, gewicht, aanleg, beschikbare trainingstijd, noem maar op. Er zijn uiteraard schema's die gericht zijn op bepaalde tijden. Het zal je niet verbazen dat een schema voor een gevorderde loper die 10km in 40min loopt en naar 35min wil er anders uitziet dan een schema voor een beginnende loper die 10km in een uur loopt en naar 55min wil.

Het door Draak al genoemde "Duurloopmisverstand" is een aardig stukje lectuur waar je een hoop van op kunt steken. Hier staan hele redelijke voorbeeldschema's in met daarbij tekst en uitleg waarom die schema's zo opgebouwd zijn. Reken daarbij voor het gemak eens op het volgende; verdubbeling van de afstand = verdubbeling tijd + 10%. Loop je 27 minuten op 5km dan zul je voor 10km bij benadering 2x27=54min + 5min (10%) = 59 minuten nodig hebben. Is geen garantie, uiteraard compleet afhankelijk van jaargetijde, zwaarte parcours, temperatuur, vorm van de dag etc. Het heeft voor jou nu dus geen zin om te gaan trainen volgens een schema bedoeld voor 10km in 40 minuten.

10

Re: startschema looptraining 10 km

Dorter schreef:

Schema's leggen niet uit welke tijd je kunt halen. Welke tijd je kunt halen is compleet afhankelijk van jezelf; geslacht, leeftijd, bouw, gewicht, aanleg, beschikbare trainingstijd, noem maar op. Er zijn uiteraard schema's die gericht zijn op bepaalde tijden. Het zal je niet verbazen dat een schema voor een gevorderde loper die 10km in 40min loopt en naar 35min wil er anders uitziet dan een schema voor een beginnende loper die 10km in een uur loopt en naar 55min wil.

Het door Draak al genoemde "Duurloopmisverstand" is een aardig stukje lectuur waar je een hoop van op kunt steken. Hier staan hele redelijke voorbeeldschema's in met daarbij tekst en uitleg waarom die schema's zo opgebouwd zijn. Reken daarbij voor het gemak eens op het volgende; verdubbeling van de afstand = verdubbeling tijd + 10%. Loop je 27 minuten op 5km dan zul je voor 10km bij benadering 2x27=54min + 5min (10%) = 59 minuten nodig hebben. Is geen garantie, uiteraard compleet afhankelijk van jaargetijde, zwaarte parcours, temperatuur, vorm van de dag etc. Het heeft voor jou nu dus geen zin om te gaan trainen volgens een schema bedoeld voor 10km in 40 minuten.

ok bedankt smile duurloopmisverstand is niet online te lezen?
ik ga dus op het gemak opbouwen en zien in welke tijd ik 10km ik kan lopen.
Stel dat je dan wilt betere naar 50minuten dan moet je soms 4 keer per week trainen, maar dan heb je toch geen tijd meer voor het zwemmen/fietsen? of hoe hebben jullie jullie tijden verbeterd?

11

Re: startschema looptraining 10 km

Nee, gewoon even bestellen bij meneer Klaas Lok (Google). De kunst is natuurlijk om de nadruk van de verschillende disciplines over het hele jaar uit te smeren. 's Winters heb je meer tijd voor lopen omdat er minder gefietst kan worden (donker/gladheid), in de lente wordt er weer wat meer gefietst (het lopen is dan reeds verbeterd en hoeft dan alleen nog onderhouden te worden) en het zwemmen hangt er een beetje het hele jaar omheen. Let op; dit is wel een hele recreatieve benadering. De wat meer geoefende wedstrijdatleten benaderen de training een pietsje meer wetenschappelijk en trainen het hele jaar gericht op alle disciplines.

Ik zou zeggen, loop deze winter eerst maar eens een leuke serie crossloopjes en wegwedstrijdjes voor zover ze niet afgelast worden. Zoek af en toe iets uit met een afwijkende afstand (7,5km of 5EM o.i.d.). Op die manier leer je ook vanzelf wat langere afstanden te lopen zonder gelijk 10km af te hoeven leggen. Dan loop je in het voorjaar 10km zonder al te veel problemen binnen een uur en heb je nog bijna een half jaar de tijd om in september volle bak te gaan voor een tijd onder de 50 minuten.

12

Re: startschema looptraining 10 km

ik zal nog geen wedstrijden kunnen doen smile eerst proberen een mooie tijd te halen op 10km, het zal al werk genoeg zijn ^^

13

Re: startschema looptraining 10 km

waarom kan je geen wedstrijden doen?
je kan toch een training inruilen voor een wedstrijd? op www.dutchrunners.nl staan er heel wat, en waarschijnlijk ook heel wat bij jou in de buurt. En een 5km of een 7,5km wedstrijd is ook een goede training, omdat je dan je "wedstrijdtempo" traint. en het geeft je een vermoeden over je mogelijkheden op de 10km. Daarnaast kun je uiteraard zo'n wedstrijd ook op verschilllende manieren benaderen. Dus ofwel volle bak erin en kijken waar het schip strandt, ofwel lekker lopen en idem, ofwel heel netjes op een bepaalde km-tijd gaan lopen die je denkt vol te kunnen houden. En dit alles helpt opbouwen naar die mooie tijd die je wil op de 10!
wederom succes

14

Re: startschema looptraining 10 km

Idd ik ga nu zondag egmond meelopen dan 2 weken recuperen smile en dan begin ik aan korte loopwedstrijdjes volgens mijn trainer is dit goed voor de snelheid en heb zelf ook al ondervonden dat dit voor mij beter werkt dan intervaltraining. Denk dat dit ook wel te maken heeft omdat ik gewoon niet graag interval doe en me daar dus ook niet echt volledig in kan geven.

15

Re: startschema looptraining 10 km

ronnyke schreef:

Denk dat dit ook wel te maken heeft omdat ik gewoon niet graag interval doe en me daar dus ook niet echt volledig in kan geven.

Als ik zo om mij heen kijk, zie ik (veel) meer mensen die hun intervallen (veel) te hard lopen en alle intervallen ver boven het wedstrijdtempo van bv een 1/4 lopen, ook al zijn ze daarvoor in training. Maargoed, los daarvan: een trainingswedstrijd kan geen kwaad, denk ik. Hoe langer het seizoen duurt hoe harder ik ga lopen, terwijl mijn fietsen constant bijft en mijn zwemmen achteruit gaat. Misschien dat dat met wedstrijdhardheid te maken heeft, maar eerlijk gezegt heb ik geen idee.

16

Re: startschema looptraining 10 km

Hij is al eerder genoemd, maar op de site van asics kan je een shema maken wat bij jou past. Je geeft in hoeveel tijd je achter elkaar kan lopen, je kan duidelijk toewerken naar een doel (jouw 10 km) en je kan ook aangeven wanneer en hoe vaak je per week wil en kan trainen. Hier worden intervallen en duurlopen met elkaar afgewisseld.

Er zijn ook verschillende trianers waar je een schema op maat kan laten maken en die jou wel op basis van een uitgebreidde intake, naar een specifieke tijd kunnen laten toewerken.

Misschien ten overvloede, maar afwisseling is belangrijk ter voorkoming van blessures.

Is het een speciale 10 km in september waar je voor wilt trainen?

17

Re: startschema looptraining 10 km

Is dat van asics gratis?

Tgoh we zijn met een groep vrienden (voorlopig zijn we al met 7) die gaan meedoen aan 1/4 traithlon in september (in ieper). Dus daarom zou ik graag goed trainen zodat ik toch een mooie tijd haal smile. Daarom dat ik vooral moet werken op het lopen

18

Re: startschema looptraining 10 km

Asics is gratis. Enkel een account aanmaken, wat gegevens invullen en lopen maar...:) Na de training kan je ook weer een aantal gegevens invullen, hoe het is gegaan, de ondergrond  en zo nog meer.

Klinkt wel leuk, zo met elkaar naar een doel toewerken. Hoe ga je het fietsen en zwemmen trainen?

Succes!

19

Re: startschema looptraining 10 km

Peetje schreef:

Asics is gratis. Enkel een account aanmaken, wat gegevens invullen en lopen maar...:) Na de training kan je ook weer een aantal gegevens invullen, hoe het is gegaan, de ondergrond  en zo nog meer.

Klinkt wel leuk, zo met elkaar naar een doel toewerken. Hoe ga je het fietsen en zwemmen trainen?

Succes!

intussen heb ik asics gemaakt en het is een vrij goed trainingsschema smile al weet ik niet wat ik als doel moet invoeren qua tijd (voor 10km, ik dacht aan 45minuten maar dat zal te hoog zijn?)

fietsen ben ik gewend aangezien ik een MTB-club zit en dus elke week ga mountainbiken met de tocht.

Het zwemmen moet ik nog beginnen en zal ook serieus mogen getraind worden. Maar ik zie het allesins volledig zitten en alle tips/hulp zijn altijd welkom.

20

Re: startschema looptraining 10 km

Hoi Brecht

Je schreef toch dat je regelmatig een 5km hebt gelopen! En wel in 25-27 min, tenminste dat schreef jij, toch?
Als er dan geschreven wordt, en wat nog waar is ook :-), dat je voor de 10 km dat maal 2 + 10% moet doen, dan weet je toch wat je als doel moet invullen? Die 45 min heeft dus geen zin, 50 min lijkt me beter haalbaar.

Vergis je niet in het fietsen. Met de ATB train je vooral veel (explosieve) kracht en absoluut geen souplesse. Op een vlakke triathlon heb je die echt nodig. Er zijn mannen die ik op de racefiets er finaal af trap, maar zij laten mij weer hun rug zien op de ATB. Dat ATB-en zegt dus helemaal niets.

Voor het zwemmen maar 1 tip : ga bij een vereniging, ongeacht of dat een triathlon of zwemvereniging is.

A+

21

Re: startschema looptraining 10 km

dus jij zegt dat ik een veel latere tijd heb? (wat goed mogelijk kan zijn, maar met doelen te zetten heb ik een doel/motivatie om goed te trainen smile)

ik rijd ook soms met mijn MTB op de baan dus souplesse heb je toch? of kan je souplesse niet krijgen met een MTB?

lopen zal idd 50 minuten zijn (zal eerst een schema volgen om 10km te lopen in 55 min en dan optrainen tot 50min)

22

Re: startschema looptraining 10 km

Ik denk toch dat je alle onderdelen goed moet trainen want je kunt mischien die 10km wel op 50min gemakelijk lopen maar als je eerst jezelf al opblaast op de fiets of in het zwemmen zul je tijdens een triathlon nooit aan die 50min geraken.

23

Re: startschema looptraining 10 km

waarom zou ik niet geraken in een triathlon aan 50minuten? het is nog 8maanden smile en ga normaal 5keer per week gaan trainen (na mijn blok).

Moet wel haalbaar zijn denk ik een tijd van 2u45

24

Re: startschema looptraining 10 km

Het kost 10 jaar toegewijd trainen om iets tot in de puntjes te beheersen las ik laatst ergens: 8 maanden is in dat opzicht vrij weinig. smile Ik denk dat het in het begin -laten we zeggen het eerste jaar- lastig is om je PR op een losse 10km in een triathlon te benaderen. In mijn eerste jaar zat er een minuut of vijf tussen een losse tien kilometer en wat ik in een triathlon deed. tegenwoordig (2 jaar later) is dit verschil misschien hooguit 2 min. het kost dus gewoon wat tijd, maar gaat je vast lukken, al dan niet in je eerste triathlon. maar ik zou niet direct al teveel op tijden focussen.

25

Re: startschema looptraining 10 km

JanR schreef:

Het kost 10 jaar toegewijd trainen om iets tot in de puntjes te beheersen las ik laatst ergens: 8 maanden is in dat opzicht vrij weinig. smile Ik denk dat het in het begin -laten we zeggen het eerste jaar- lastig is om je PR op een losse 10km in een triathlon te benaderen. In mijn eerste jaar zat er een minuut of vijf tussen een losse tien kilometer en wat ik in een triathlon deed. tegenwoordig (2 jaar later) is dit verschil misschien hooguit 2 min. het kost dus gewoon wat tijd, maar gaat je vast lukken, al dan niet in je eerste triathlon. maar ik zou niet direct al teveel op tijden focussen.

ik focus niet echt op tijden, maar een richttijd dat je wilt behalen mag je toch doen? of zou je gewoon best trainen en wel zien waar je uitkomt?

ik weet ook dat je in de eerste 2 jaar geen goeie tijd kan neerzetten (het duurt lang tegen dat je een betere tijd krijgt in het zwemmen?)

We zien wel smile ik ga allesins zeer goed trainen