26

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

thijs schreef:

Hallo Brecht,

Je lijkt alles een beetje te ingewikkeld te maken. Hou het simpel.

Je wou 2 keer lopen, 1 keer fietsen en 1 of 2 keer zwemmen per week? Prima, maar doe dat dan eerst eens een tijdje, en kijk gewoon wat er gebeurd.

Overigens om even een hele makkelijke oorzaak van liespijn in de winter uit te sluiten: heb je vlak voor het ontstaan van je blessure misschien op ijs of andere gladde ondergrond gelopen???

Heel veel succes en ik wens je beterschap me je lies blessure,
Thijs

Nee, ik heb niet gelopen toen er sneeuw/ijs lag. Ik denk vooral dat het overbelasting is en zal nu een week niet lopen. Al vind ik het raar dat alles plots zou weg zijn met gewoon een week te rusten (en dan terug rustig te beginnen)

27

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Hoi Brecht,

Pas op dat je niet TE veel en TE snel wilt. Daar heb ik ook wel eens problemen mee maar je lichaam heeft tijd nodig om zich aan te passen aan het lopen. Fietsen is een heel andere belasting voor je spieren en pezen dan lopen, het kent geen 'impact' moment zoals lopen wanneer je op de grond neerkomt.
Laat ook eens kijken naar je looptechniek. Ik heb zelf vorig jaar met een verkeerde techniek gelopen waardoor ik een blessure heb ontwikkeld (shin splints). Het heeft mij heel erg geholpen dat iemand mijn looptechniek bekeken heeft en na 5 minuten al kon vertellen waarom ik een blessure had.

Verder heb je zoveel vragen dat het niet onverstandig is om hulp te zoeken bij je trainingen en dan niet over het internet bedoel ik. Zelf heb ik een tijdelijk abonnement gehad bij de zwemclub, zij boden voorbereidende zwemtrainingen aan voor triathlon. Daar heb ik heel veel over techniek geleerd bij het zwemmen, dit voorkomt ook dat je daar blessures van krijgt want zwemmen is een zware sport. Mijn trainer daar heeft me ook veel geleerd over schema's voor het zwemmen en hoe je nou beter/sneller gaat zwemmen. Verder heb ik dus voor het lopen iemand geraadpleegd die naar mijn techniek keek. Allemaal kleine dingen die veel kunnen helpen.

Oja, ik ben een paar jaar ouder dan dat jij bent en nog student dus zelfs met een studenten budget kun je dat doen.

Succes en groeten,
Lieke

28

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Bedankt voor de uitleg smile
ik ga toch eens kijk gaan naar een dokter voor die 'blessure' zodat ik weet door wat het komt en hoe ik het kan verhelpen. Ik denk overbelasting en als ik 2 weken rust en dan rustig begin op te bouwen kan het wel beteren, maar zal toch eens gaan voor de zekerheid. Want ik ben van niets (niet lopen) naar 2x5km per week gegaan omdat ik het aankon, maar blijkbaar konden mijn pezen het nog niet aan.

29

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

werken jullie met een schema ? of trainen jullie gewoon waar jullie het meeste zin in hebben?

30 Laatst bewerkt door Bleek (15-01-11 15:07:49)

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Brecht schreef:

werken jullie met een schema ? of trainen jullie gewoon waar jullie het meeste zin in hebben?

Toen ik net begon idd waar ik zin in had en wat me uitkwam, maar dat veranderde toen ik bij een triathlon vereniging ging omdat je dan op gezette tijden kan zwemmen / lopen / fietsen. Om de trainingen van mijn vereniging heen heb ik zelf wat andere trainingen gepland en zo ben ik op een schema uitgekomen. En natuurlijk is - voor de meeste mensen - het weekend handiger voor die lange duurtocht op de fiets dan doordeweeks.

31

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Bleek schreef:
Brecht schreef:

werken jullie met een schema ? of trainen jullie gewoon waar jullie het meeste zin in hebben?

Toen ik net begon idd waar ik zin in had en wat me uitkwam, maar dat veranderde toen ik bij een triathlon vereniging ging omdat je dan op gezette tijden kan zwemmen / lopen / fietsen. Om de trainingen van mijn vereniging heen heb ik zelf wat andere trainingen gepland en zo ben ik op een schema uitgekomen. En natuurlijk is - voor de meeste mensen - het weekend handiger voor die lange duurtocht op de fiets dan doordeweeks.

en hoe zit dan zo'n schema eruit? (maak je dat per week of per maand)
en een schema is dan meer zoiets :
maandag : fietsen
dinsdag : rust
...

of zet je ook erbij (hoeveel km/hoeveel uur) ? Want ik zou een schema maken voor na mijn blok smile

32

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Brecht schreef:

en hoe zit dan zo'n schema eruit? (maak je dat per week of per maand)
en een schema is dan meer zoiets :
maandag : fietsen
dinsdag : rust
...

of zet je ook erbij (hoeveel km/hoeveel uur) ? Want ik zou een schema maken voor na mijn blok smile

Kijk eens naar de voorbeelden op internet, er zijn sowieso al enkele schema's voorbij gekomen in dit topic.

33

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

ja die had ik al staan smile maar ze gaan er daar al van uit dat je 750 meter met gemak kan zwemmen. Dus zo'n schema kan ik al niet volgen

34

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Brecht schreef:

ja die had ik al staan smile maar ze gaan er daar al van uit dat je 750 meter met gemak kan zwemmen. Dus zo'n schema kan ik al niet volgen

Maar je kan toch je eigen invulling aan het schema geven, volgens mij maak je 'trainen voor een kwart' moeilijker dan het is. Dan staat er bijv. 10x100m crawl, dan wijzig je het aantal sets 2x100, volgende keer 3x100, of je wijzigt de afstand en sets, 4x50, volgende keer 6x50...

Of zoek een vereniging in de buurt, die heeft dit soort beginnerschema's waarschijnlijk al liggen, leer je meteen een fatsoenlijke crawl.

35

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Brecht schreef:
ja die had ik al staan  maar ze gaan er daar al van uit dat je 750 meter met gemak kan zwemmen. Dus zo'n schema kan ik al niet volgen

Ik zou me niet zo richten op allerlei schema's maar gewoon lekker gaan zwemmen. ik ben ook totaal geen zwemmer van huis uit en ben gewoon begonnen met 1 baantje borstcrawl en vervolgens 1 baantje schoolslag (30min). Volgende keer in het zwembad 2 baantjes borstcrawl 1 baantje schoolslag (30min). Zo ben ik het steeds verder gaan uitbouwen. Uiteindelijk kom je vanzelf op een "omslagpunt" waarvan je dan het gevoel hebt: waarom zou ik nu nog een baantje schoolslag zwemmen want dit ritme (borstcrawl)houd ik wel vol zo.
Heb niet de illusie dat dit binnen 3 trainingen lukt maar houd het gewoon vol. Dat punt van "omslag" komt zeker ik ben hem namelijk ook tegengekomen in het zwembad.
Op het moment dat je dit goed aan kan denk ik dat de tijd is aangebroken om iets met schema's te gaan doen.
Voor techniektraining kun je ook is kijken naar de volgende website:
http://www.swimsmooth.com/
Ik heb geen verstand van zwemmen maar heb hier een hoop van geleerd. Uiteraard is het slim om lid te worden van een zwemvereniging maar niet iedereen heeft de luxe om op die tijden te kunnen trainen.

Suc6 cool

36

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

een vereniging kan momenteel toch niet lukken aangezien ik nog studeer smile (enkel weekend thuis)

dus zal ik zelf de techniek leren, gaat wel lukken denk ik smile en zal inderdaad best gewoon eerst zwemmen en later pas een schema volgen

37

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

ik ben ook net begonnen...eerste 1/8 in mei....ik ga niet te lang wachten want je leert ook bij mee doen...and ik hoef niet in top 10 te eindigen...
ik werk momenteel met schema's....en trainingpeaks.com
elke dag doe ik iets...met een dag rust.
ik raad je aan om schemas te volgen en ook een topsport medisch test te doen om je HR zones te bepalen.

Cervelo P2 2011, Ultegra 6700, Zipp 404f en 808r (firecrest carbon clinchers)
blog: www.tripaolo.com
twitter: www.twitter.com/tripaolo
QR CODE: http://kimtag.com/PAOLO

38

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

brecht; studeren gebeurt in NL volgens mij altijd in een stad. en nu heb ik geen idee van de verenigingen in de verschillende steden. Maar je kunt ook lid worden in je studentenstad...
Je maakt het veel moeilijker dan het is, ik krijg sterk het gevoel dat je schema-op-maat van ons verwacht. Dat kan natuurlijk niet... gebruik de schema's die je op internet kan vinden als leidraad en pas die zodanig aan dat ze passen bij jou mogelijkheden van dit moment.
2x elke sport per week, hou je een dag rust over. is een heel simpel schema en voor het begin is dat prima. Je kan later alsnog ergens lid worden of een wat serieuzer schema gaan volgen. Het is nu ook gewoon nodig om je lichaam te laten wennen aan meer inspanning en beweging. Niet alleen conditioneel, maar ook je spieren en pezen. Dit laatste vooral bij hardlopen. Als je moe bent hou je rust, als je zin hebt ga je een keertje extra. Zo simpel kan het zijn.
succes!

39

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

Juhroen schreef:

brecht; studeren gebeurt in NL volgens mij altijd in een stad. en nu heb ik geen idee van de verenigingen in de verschillende steden. Maar je kunt ook lid worden in je studentenstad...
Je maakt het veel moeilijker dan het is, ik krijg sterk het gevoel dat je schema-op-maat van ons verwacht. Dat kan natuurlijk niet... gebruik de schema's die je op internet kan vinden als leidraad en pas die zodanig aan dat ze passen bij jou mogelijkheden van dit moment.
2x elke sport per week, hou je een dag rust over. is een heel simpel schema en voor het begin is dat prima. Je kan later alsnog ergens lid worden of een wat serieuzer schema gaan volgen. Het is nu ook gewoon nodig om je lichaam te laten wennen aan meer inspanning en beweging. Niet alleen conditioneel, maar ook je spieren en pezen. Dit laatste vooral bij hardlopen. Als je moe bent hou je rust, als je zin hebt ga je een keertje extra. Zo simpel kan het zijn.
succes!

Ik verwacht geen schema van jullie, maar iedereen geeft de tip van verenigen maar dat lukt niet smile aangezien ik studeer in een stad dat 100 km verder of mijn huis ligt. Ik daar geen fiets heb (dus enkel kan fietsen in het weekend + ook nog andere dingen thuis moet doen in het weekend). Dus blijft enkel zwemmen/lopen over en als je daar in een vereniging zit kan je al niet gaan in vakanties (te ver) en niet op vrijdag (dan ga je naar huis)

Misschien kan dat lukken, maar ik zie toch meer nadelen

40

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

hier in leiden trainen we maandag en donderdag zwemmen. woensdag wordt er gelopen...

41

Re: Hoe trainen voor een kwart triathlon

maar wat dan in de vakantie smile (vb. grote vakantie) dan zit ik in een club maar kan ik 3 maanden niet gaan. Dat werkt ook niet hé