1

Onderwerp: schema voor eerste keer zwemmen

Vandaag (binnen enkele uren) ga ik starten met het zwemmen voor de 1/4 triathlon. Ik ga mee met iemand die al een triathlon heeft gedaan, maar wat moet ik doen als eerste keer?

ik dacht aan :
100 meter (schoolslag?) opwarming
200 meter (borstcrawl)
100 meter (techniek)
en dan nog beetje uitzwemmen?

2

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Ligt er een beetje aan wanneer je je kwart gaat doen, is het in een zwembad of buitenwater? Heb je al eens gezwommen? Hoe zit het met je conditie? Je wilt ook 100 meter techniek doen maar wie gaat je dan vertellen wat je moet en vooral niet moet doen?
Ikzelf zou eerst zoveel mogelijk techniek trainen en doe het vooral rustig aan, probeer te wennen aan het water en laat je niet opfokken. Een kwart houd in dat je 1km (of 1,5 voor olympisch) moet zwemmen. Dat lijkt niet zo ver maar pas op....het is lang genoeg om te verzuipen hoor.

Veel suc6

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

3

Re: schema voor eerste keer zwemmen

net terug van het zwemmen (en met iemand die triathlon doet) beetje gekeken naar techniek en wat lengtes (ook schoolslag) gezwommen. Ik heb nog veel werk en twijfel of ik een 1/4 in september wel al ga aankunnen smile

4

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Geloof me, als je traint kom je er zeker tegen september.
Ik ben vorig jaar begonnen met crawl lessen (10 lessen, start ergens eind februari dacht ik)

Door zelf regelmatig te gaan trainen en rustig op te bouwen kom je er zeker aan die afstand.
(Begin juni heb ik effectief 1km in triathlon gezwommen, niet al snelste maar met nog kracht genoeg om de rest te doen.)

5

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Kaniman schreef:

Geloof me, als je traint kom je er zeker tegen september.
Ik ben vorig jaar begonnen met crawl lessen (10 lessen, start ergens eind februari dacht ik)

Door zelf regelmatig te gaan trainen en rustig op te bouwen kom je er zeker aan die afstand.
(Begin juni heb ik effectief 1km in triathlon gezwommen, niet al snelste maar met nog kracht genoeg om de rest te doen.)

Hopelijk. Ik zie het nog altijd volledig zitten, maar zwemmen zal enorm trainen worden (wist ik op voorhand), maar ik dacht toch dat ik meer kon zwemmen, maar heb voor de eerste keer op het gemak gedaan om niets te forceren want op het laatste voelde ik toch mijn lies en dan maar wijselijk besloten om te stoppen.

6

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Dat je je lies voelt komt waarschijnlijk van de schoolslag. Ik zou zoveel mogelijk op de crawl gaan oefenen en zorgen dat je jezef een goede techniek aanleert. Als je nu regelmatig (2x in de week) gaat trainen dan moet dat zeker wel lukken in september hoor.

p.s. zo krijg je wel respect voor die gasten die een iron man doen he.... 3,8km binnen het uur!!!!!!

If your not living on the edge, you'll make up to much room!!!

7

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Thunderstorm schreef:

Dat je je lies voelt komt waarschijnlijk van de schoolslag. Ik zou zoveel mogelijk op de crawl gaan oefenen en zorgen dat je jezef een goede techniek aanleert. Als je nu regelmatig (2x in de week) gaat trainen dan moet dat zeker wel lukken in september hoor.

p.s. zo krijg je wel respect voor die gasten die een iron man doen he.... 3,8km binnen het uur!!!!!!

ik had al respect voor zo'n mensen vooraleer ik begon wink nu komt mijn respect alleen groter, al zou ik zelf graag ooit een triathlon willen doen smile zal nog veel trainen worden.

Ik ben begonnen met crawl, maar ik ben meer uitgeput van crawl (waarschijnlijk omdat ik iets niet goed doe). Maar we blijven oefenen, zal dan keer iemand dat ik ken dat in zwemschool zit en les geeft eens aanspreken en vragen voor meer uitleg smile

8

Re: schema voor eerste keer zwemmen

je bent uitgeput omdat je moet wennen aan het ademen. dat komt vanzelf, geef t gewoon tijd..

9

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Juhroen schreef:

je bent uitgeput omdat je moet wennen aan het ademen. dat komt vanzelf, geef t gewoon tijd..

ja dat weet ik smile maar baar banen verder was een triathlonclub bezig met trainen wink die vlogen vooruit en bleven maar zwemmen. En als ik mezelf dan bezig zag, twijfel ik toch of ik in september al een 1/4 ga aankunnen.

10 Laatst bewerkt door rjf (15-01-11 18:46:06)

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Hey Brecht,

Ik ben zelf 4 weken geleden beginnen trainen voor mijn eerste 1/4 deze zomer. Ik probeer eerst een basis te leggen zonder schema's. Gewoon een dag of 5/6 per week korte trainingen. Zwemmen, lopen en fietsen op afwisselende dagen. De ene keer doe je het rustig aan en zo lang mogelijk. De andere keer doe je gewoon snel met veel rustpauzes om te herstellen.

Laat je niet te hard ontmoedigen in het zwembad. Ik kan nu al na een dikke maand 60 lengtes crawl zwemmen (in een belachelijk trage tijd). Laatst lag het zwembad vol en mocht ik mee zwemmen met de jeugd van de lokale waterpolo ploeg. De trage (!) groep van die kids (ik schat 12-14 jaar) kon ik zelfs echt niet volgen. Zwemmen is gewoon iets waar je aan moet bouwen en dat neemt best veel tijd in beslag. Je gaat niet na 1 maand trainen van 0 onder de 40 min zwemmen op de 1500m (laat staan onder de 30 die je nodig hebt voor een deftige OA tijd). Gewoon geduld hebben en voldoende trainen ...

PS. Ik zwem alleen vrije slag. Ik zie niet het nu om van in het begin meerdere technieken tegelijk te leren, het is zo al moeilijk genoeg en tijdens een wedstrijd ga je toch alleen vrije slag zwemmen.

11

Re: schema voor eerste keer zwemmen

ik zou dan misschien het beste ook doen smile ik deed schoolslag en soms keer crawl (met de bedoeling altijd maar meer en meer crawl)

misschien dan beter series van 100 afwerken smile of hoe heb jij begonnen?
(ook met lopen/fietsen). Want tips van iemand die ook net begonnen is, is wel interessant.

12

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Ach.. goed zwemmen draait vooral rond een goede ligging in het water ( zo min mogelijk weerstand, en een goed drijfvermogen) en een soepele, vlotte techniek.. En dit komt allemaal vanzelf, als je maar genoeg oefent d.m.v. techniekoefeningen, en vooral veel zwemmen.
Hoe snel je zwemt en hoe lang is in het begin van geen belang, en laat je ook niet gek maken door de andere zwemmers. want als je nu gaat proberen op direct snel te zwemmen, gaat dit zeker ten koste gaan van je techniek.
probeer elke keer dat je crawl zwemt 'bewust' te zijn van je techniek, en er op te letten waar je zwakke punten zitten.

Ik heb heel veel geleerd van www.swimsmooth.com en de you tube filmpjes van Total Immersion.. allicht kan je hier wel iets mee doen.. bij mij werkte het in ieder geval heel goed!

veel succes!

13

Re: schema voor eerste keer zwemmen

die site kende ik al, maar ik denk dat ik het nog een paar keer ga moeten herbekijken smile
Ik had eiglijk een bepaalde tijd in gedachten dat ik wou halen tegen september smile zo'n 25minuten maar weet niet of dit haalbaar gaat zijn.

14

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Brecht schreef:

die site kende ik al, maar ik denk dat ik het nog een paar keer ga moeten herbekijken smile
Ik had eiglijk een bepaalde tijd in gedachten dat ik wou halen tegen september smile zo'n 25minuten maar weet niet of dit haalbaar gaat zijn.

heb net een verhaal gedicht  bij een ander onderwerp (Hoe trainen voor een kwart triathlon). Om je een beeld te geven hoe het met mij is gegaan:
ben begin september begonnen met zwemmen (1x crawl/ 1x school etc. etc.)
zwem nu ruim onder de 20min. Heb nog geen schema gehanteerd (alleen wel 3x per week gezwommen).
Denk dat ik er nu wel aan toe ben om iets met een schema te gaan doen

Good luck met oefenen.

15

Re: schema voor eerste keer zwemmen

dus in 5maanden onder de 20minuten? straf smile

16

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Brecht schreef:

dus in 5maanden onder de 20minuten? straf smile

Als ik het kan zou ik niet weten waarom jij niet.  Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik al wel al veel langer aan sport deed (hardlopen en survivalrun).  Echter ben ik gaan zwemmen en fietsen om fatsoenlijk te revalideren nav een buiktrauma. Van het een komt het ander en zonder doelstellingen is het leven ook zo saai. Kortom ik loop ik fiets en ik zwem. Waarom dit niet combineren is wel zo leuk. Ooit op mijn 15de een 1/4 gedaan (tijd zou ik niet weten) en lijkt me leuk om dat nu weer is op te pakken. 
Maar goed zoals eerder gesteld als ik het kon kun jij het ook.

Veel plezier met zwemmen.

17

Re: schema voor eerste keer zwemmen

als ik dat zwemmen onder de 20minuten zou krijgen, dan zie ik een tijd van 2u30 nog haalbaar smile aangezien ik MTB is dat fietsen geen probleem (zou zeker in 1u30moeten lukken)

18

Re: schema voor eerste keer zwemmen

1u30+20+3minuten-om-te-wisselen= 1u53.
10km lopen in 37minuten. succes:)

19

Re: schema voor eerste keer zwemmen

Juhroen schreef:

1u30+20+3minuten-om-te-wisselen= 1u53.
10km lopen in 37minuten. succes:)

ow, deftig misrekent smile raar.
Aangezien ik op ander topic een tijd voorstelde en iemand zei dat een tijd van 2u30 haalbaar moet zijn. Aangezien het fietsen 10minuten sneller kon bij mij (dus dan liep ik 47minuten)