1

Onderwerp: footpod

Wil een horloge die hartslag en snelheid registreert gaan aanschaffen. Wil het horloge niet alleen dragen tijdens de training maar gedurende de hele dag. Nu kun je snelheid registreren middels "geintegreerde" GPS (garmin achtige en helaas erg groot en op accu) een externe GPS-pod (ik heb liever niets om mijn arm) of een footpod. Mijn voorkeur gaat uit naar een horloge met en footpod en ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn met de nauwkeurigheid en betrouwbaarheid van een footpod.

2

Re: footpod

Ik gebruik al jaren een Suunto met een footpod. Mijn ervaring is wisselend. Het probleem zit in de calibratie: die doe je op een bepaalde snelheid, voor die snelheid is de pod dan erg accuraat.  Echter als je veel harder of zachter loopt, is ook je paslengte/frequentie anders en wordt de pod minder accuraat.
Voordeel boven een GPS is volgens mij dat de pod snelheidswisselingen sneller oppakt, dus heel geschikt is voor interval.
Met de pod heb je natuurlijk wel minder features, zoals je parcours later op de compu terugzien etc.
Suunto heeft overigens ook een GPS-pod, maar daar heb ik persoonlijk geen ervaring mee.
Bas

3

Re: footpod

bestaan er geen foot-GPS-pods?

4

Re: footpod

Heren, dit vraagt om een Zoladz test dan heb je geen footpood of wat voor gimmics dan ook om je snelheid te meten.
Na zo een test weet je precies bij welke hartslag de loopsnelheid is afwijkingen zijn er alleen wanneer je met de wind mee of tegen loopt

5

Re: footpod

Bas schreef:

Het probleem zit in de calibratie: die doe je op een bepaalde snelheid, voor die snelheid is de pod dan erg accuraat.

@ Bas: is dat veel werk zo'n kalibratie?

@TriatleetHans: Zoladz test had ik nog nooit van gehoord. Heb ik even gegoogled en is zeker interessant.

Voor andere geinteresseerden:
http://www.triathlonweb.nl/twn/show.php … zoladztest

6

Re: footpod

Kalibreren is niet moeilijk, bij voorkeur doe je dat op een atletiekbaan of bij een wedstrijd met een uitgemeten parcours. Wordt door Suunto goed uitgelegd.
@Juhroen de GPS pod die ik noemde van Suunto is voor op je voet/veter.
@triathleethans: dat is wel heel kort door de bocht. En alleen waar als je je altijd hetzelfde zou voelen, nooit vooruitgang/achteruitgang boekt, op altijd hetzelfde parcours etcetc.
Je hoort mij niet beweren dat snelheidsmeting onmisbaar is, maar het is wel een leuke gimmick en aardig om interval op een vaste afstand te doen ipv op tijd.