1

Onderwerp: Pedalen vastzetten in wisselzone

Ik heb het forum even rondgesurfd, maar vind het niet direct terug.  In de wisselzone zie je de fietsschoenen reeds ingeklikt in de pedalen en dan de pedalen vastgemaakt met 'elastiekjes'(?) zodat deze evenwijdig blijven staan tot je op de fiets springt.  Hoe gaat dit praktisch in zijn werk of zijn er mss filmpjes van ergens?

2

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

Dit kan eigenlijk alleen (goed) als je triathlonschoenen hebt. Deze hebben een lus bij de hak. Bevestig een huis-tuin en keuken elastiekje met een lus aan de lus en haak deze vervolgens om de dichtsbijzijnde plek op je fiets.
Voorderrailleur bij de rechterschoen en snelspannerhendel bij de linker was het bij mij.

Was, omdat ik het eigenlijk helemaal niet zo handig vind. Dus ik doe het zonder.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

3 Laatst bewerkt door Bleek (09-02-11 12:02:44)

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

Je kan de schoenen idd vastmaken met elastiekjes om ze recht te houden. Let wel, hier heb je triathlon fietsschoenen voor nodig. Anders kan je klittenband tussen de ketting en tandwiel terecht komen.

http://www.youtube.com/watch?v=Uarqx82pRjE

Zoiets kan je ze vast maken met elastiekjes, of door het lusje wat vaak aan de hielzijde van de schoen zit. Persoonlijk vind ik elastiekjes niet handig, ik stap liever op zoals in dit filmpje: zie 4:20 Wel tot perfectie oefenen voor de wedstrijd smile Anders kan je beter een 'veilige' methode gebruiken.

Edit: Jacob is me voor tongue

4

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

Ik klik ook m'n schoenen op voorhand vast, maar omdat ik links op de fiets spring, vind ik het veel moeilijker om de pedalen met elastiekjes recht te houden; de rechtse pedaal zit dan achteraan, en ik wil niet dat die rekker in m'n achterderailleur draait.  Links vooraan lukt heel nipt aan de drinkbushouder, maar is ook niet ideaal.

Tips hiervoor?

5

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

Jacob schreef:

Dit kan eigenlijk alleen (goed) als je triathlonschoenen hebt. Deze hebben een lus bij de hak. Bevestig een huis-tuin en keuken elastiekje met een lus aan de lus en haak deze vervolgens om de dichtsbijzijnde plek op je fiets.
Voorderrailleur bij de rechterschoen en snelspannerhendel bij de linker was het bij mij.

Was, omdat ik het eigenlijk helemaal niet zo handig vind. Dus ik doe het zonder.

Heb me triathlon-fietsschoenen aangeschaft dus die lus aan een lus lukt wel smile   maar dan blijft de elastiek aan de schoen hangen?  Of schiet die los?

6

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

Meestal blijft het elastiekje aan het lusje van mijn schoen hangen. In tegenstelling tot de heren hierboven vind ik het wel handig. Kan ook met mijn onhandigheid in het schoenen aantrekken zonder elastiekjes te maken hebben ;-)

7

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

Ik vindt het ook met de elastiekjes handig. ik spring al rennend op de fiets zodra ik dan op het zadel zit stap ik met twee voeten tegelijk in m'n schoenen.
Dit vergt wel enige oefening aan het begin van het seizoen

8

Re: Pedalen vastzetten in wisselzone

zonder elastiekjes is voor mij veel te moeilijk!!!
ik spring op mijn fiets en zet dan mijn voeten op de horizontaal staande schoenen (niet erin dus, kost te veel tijd en coordinatie)
pas als ik snelheid heb doe ik mijn schoenen aan.
De grootste fout bij het aantrekken van de schoenen als je al op de fiets zit is te weinig snelheid hebben......