1

Onderwerp: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

Vorige jaar heb ik leren crawl zwemmen. Ondertussen heb ik dit regelmatig onderhouden.

Ik ben nu ingeschreven voor mijn eerste kwart triathlon en vroeg me af hoe mijn zwemtrainingen er best gaan uitzien.
Ik train sinds een maand 2 maal 's morgens in de week.

Hierbij doe ik de dinsdag een kleine opwarming (200m)
100m snel - 50m traag (4 maal)
uitzwemmen (200m)

De donderdag doe ik duur waarbij ik zoveel als mogelijk op de techniek probeer te letten.
1km gewoon
500m met pullboy
500m gewoon

Hoe zien jullie trainingen er uit of ben ik hiermee op de goede weg?
Bijkomend vraagje, wat doen die paddles voor de handen?

2

Re: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

Kaniman schreef:

Vorige jaar heb ik leren crawl zwemmen. Ondertussen heb ik dit regelmatig onderhouden.

Ik ben nu ingeschreven voor mijn eerste kwart triathlon en vroeg me af hoe mijn zwemtrainingen er best gaan uitzien.
Ik train sinds een maand 2 maal 's morgens in de week.

Hierbij doe ik de dinsdag een kleine opwarming (200m)
100m snel - 50m traag (4 maal)
uitzwemmen (200m)

De donderdag doe ik duur waarbij ik zoveel als mogelijk op de techniek probeer te letten.
1km gewoon
500m met pullboy
500m gewoon

Hoe zien jullie trainingen er uit of ben ik hiermee op de goede weg?
Bijkomend vraagje, wat doen die paddles voor de handen?

misschien iets meer techniek oefeningen doen?

zwemmen met vuisten, afslagzwemmen, slepen, zo'n zaken

3

Re: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

Kaniman schreef:

Bijkomend vraagje, wat doen die paddles voor de handen?

Pure techniek training smile

Wel de juiste paddle uitzoeken. Als je ze te groot neemt ga je nergens heen met die dingen. En de vorm is ook heel belangrijk. Een wat bredere paddle (desnoods met een gat in het midden) stabiliseert de hand in het water. En een lange rechthoekige paddle is veel moeilijker te controleren in het water. Lange rechthoekige paddles zijn naar mijn mening niet zo geschikt voor de meeste triathleten.

De juiste paddle "dwingt" je hand in een goede lijn door het water, voorkomt dat je de elleboog laat zakken, helpt je om meer vermogen uit de schouders te halen en het geeft je wat snelheid op lagere intensiteit (verbetert je gevoel voor de juiste positie in het water). Paddles kun je heel goed gebruiken samen met een pull buoy.

4

Re: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

el corredor schreef:

misschien iets meer techniek oefeningen doen?

zwemmen met vuisten, afslagzwemmen, slepen, zo'n zaken

Alvast bedankt voor de reacties.
Wat is dat slepen?

Ik zal dan ook eens uitkijken voor zo'n setje paddles.
Hoe doen jullie intervaltrainingen bij het zwemmen?

5

Re: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

In de zwemtrainingen die ik geef (zo'n 16 uur per week) focus ik voornamelijk op lichaamsrotatie. Mijns inzien is het strekken van je arm -geïnitieerd vanuit je side abbs en niet door het overstrekken van je schouderspiertjes-  zodat je bovenlichaam en je onderlichaam 'connecten' de essentie van zwemmen.

Maar zoals hierboven ook al eens werd gezegd: techniek oefeningen, techniek oefeningen, enne... voor de verandering techniek oefeningen.

Paddles en pull buoy? Misschien 5% van je traingen. Vooral die pull buoy maakt zwemmers lui en geeft je een vals gevoel van drijfvermogen. Ga dan gewoon met je wetsuit aan zwemmen, dat is een stuk realistischer.
Heel af en toe nuttig als je op een slag wilt concentreren, maar ik vergelijk het met leren schaatsen achter een kruk: beter gewoon gaan en wat vaker vallen. Paddles liever helemaal niet. Leer liever je hele onderam te gebruiken door een hoge elleboog te houden.

Could be worse, could be raining

6

Re: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

Pull-boys, maar vooral de klassieke plankjes, zijn voor ongeveer 10% van de trainingsuren absoluut essentieel voor gevarieerde oefeningen waarbij je concentreert op het verbeteren van delen van je techniek. Dat gezegd hebbende, de zwemslag is vooral een beweging die profiteert van de souplesse waarmee je hem weet uit te voeren, en nog belangrijker, waarmee je hem weet blijven uit te voeren na wat baantjes in de benen.

Ik denk dat beginnende zwemmers zich vaak verkijken op de enorme efficiency winst zit die in souplesse (vooral de schouder-rol, zoals Berry al stelt) van de zwemtechniek. Zeker paddles geven de beginnende zwemmer de illusie mooie tijden neer te kunnen zetten. Dat zal dan ook wel lukken, maar naar rato van de trainingstijd is die (over)focus op de armen inefficient, en vooral zonde. Een goede zwemmer zal op een afstand van een kilometer amper vermoeid uit het water komen, terwijl de technisch slechte maar sterke zwemmer wellicht dezelfde tijd haalt, maar tegen dubbel de moeite.

Concentreer je daarom op de souplesse van je beweging, en zorg er vooral dat je zoveel mogelijk continue leert te blijven zwemmen (geen aparte arm of been slag maar een doorlopende beweging van het lijf). Ik raad je sterk af zoveel tijd te steken in pullboys. Trainen op houding en rol, vooral onder begeleiding van een trainer, levert veel meer op. Wat je alleen wel kan doen is bijvoorbeeld een aantal baantjes in de week (zeg 10 a 15) zwemmen met een plankje tussen je benen. Die verhoogde instabiliteit helpt je wel een betere balans in het water te vinden terwijl je lichaamsrotatie behouden blijft (dat vind ik bij pullboys wat minder, maar de meningen zijn daarover verdeeld).

7

Re: Hoe trainen en wat is het nut van paddles

mijn ervaring met minder geoefende zwemmers en paddles is dat niemand het red om zijn techniek vast te houden. Daarmee word een techniek training met paddles een kracht training van spieren die je bij een goede techniek nauwelijks gebruikt. Ik raad dus het gebruik van paddles zonder goede begeleiding af!!
Waar ik nu mee aan het testen ben zijn tech paddles. De eerste resultaten zijn erg goed. Ik word enorm geconfronteerd met mijn techniek fouten.

een 500m zwemmen in een techniek blok zou ik ook niet doen. Het is erg moeilijk om zo lang geconcentreerd te blijven op je techniek zeker al je niet erg goed getraint bent.
kies eerder voor 10 x 50m waarbij je elke x in de pauze kan bedenken wat beter moet.

stabiliteit trainen met een pullbouy kan erg goed. Maar plaats de pullbouy tussen je enkels hierdoor word er veel gevraagt van je romp spieren om je stabiliteit te behouden. Maar zoals Berry aangeeft ga de Pullbouy niet gebruiken om je slechte ligging te compenseren.

veel zwemplezier