1

Onderwerp: wielrennen en hardlopen

hey,



Ik wil niets liever dan wielrennen en hardlopen combineren. Maar mijn spieren kunnen zich maar op 1 ding focussen. Ik wielren in de zomer en heb deze winter alleen aan hardlopen gedaan en heb donderdag een fietstraining gedaan van 2 uur. Nu heb ik niet echt spierpijn maar ik heb nog steeds benen die erg moe zijn zeg maar pap in de benen. Ik ben donderdag ook nog gaan hardlopen een half uur en dat heb ik puur op doorzettingsvermogen op tempo gelopen. Ik had echt zere benen zeg maar.

Mijn vraag is is het mogelijk om wielrennen op wedstrijdniveau (42km/H) te combineren met hardlopen?

en zo ja hoe moet je dan trainen? Veel wielrennen en weinig hardlopen of andersom? Hoe krijg je je spieren zo gestaald dat ze beide goed aankunnen naast elkaar??

groetjes Corné

2

Re: wielrennen en hardlopen

ik heb ook steeds last van zware benen wanneer ik beide combineer... ik mag elke dag gaan lopen en ga nergens last van hebben, maar als ik daags na een fietstocht ga lopen heb ik zware benen erna. Omgekeerd is het zelf zo dat wanneer ik wil fietsen nadat ik gelopen heb heel snel kramp krijg op de fiets... zelf ga ik binnenkort starten met rustige combi-trainingen (paar kilometertjes rustig lopen en erna rustig gaan fietsen) in de hoop dat die helpen.

wat ik wel al gemerkt heb is dat het dragen van compressiekousen na mijn trainingen kunnen helpen om beter te herstellen.

alle tips van anderen zijn ook voor mij zeer welkom!

3

Re: wielrennen en hardlopen

Kwestie van trainen denk ikzelf heb zelf ook wel eens last van zere benen smile maar dat gaat meestal dan na een paar kilometers wel weer over. Als je lopen en fietsen wilt combineren eens deelnemen aan een duathlon zou ik zeggen.

4

Re: wielrennen en hardlopen

als je last hebt van zware bovenbenen kan je ook eens proberen om (naast compressiekousen) een compressiebroek te dragen. Dat helpt wellicht ook bij het herstel.

5

Re: wielrennen en hardlopen

v1993 schreef:

Ik wil niets liever dan wielrennen en hardlopen combineren. Maar mijn spieren kunnen zich maar op 1 ding focussen. Ik wielren in de zomer en heb deze winter alleen aan hardlopen gedaan en heb donderdag een fietstraining gedaan van 2 uur. Nu heb ik niet echt spierpijn maar ik heb nog steeds benen die erg moe zijn zeg maar pap in de benen. Ik ben donderdag ook nog gaan hardlopen een half uur en dat heb ik puur op doorzettingsvermogen op tempo gelopen.

Aan de ene kant klinkt dit als een te intensieve training en aan de andere kant is lopen na fietsen nou eenmaal niet makkelijk. Dus dat je zere benen had is niet zo gek.

Het lijkt me onzin dat je spieren zich maar op één ding kunnen focussen, als je na twee uur fietsen niet meer kan hardlopen dan heb je simpelweg te hard gefietst. En als je een week na je training nog steeds last van pap in je benen hebt zou ik het eerder in de intensiteit van je trainingen zoeken (simpelweg te hard / te veel getraind) dan compressiekleding aanraden.

Mijn vraag is is het mogelijk om wielrennen op wedstrijdniveau (42km/H) te combineren met hardlopen?

en zo ja hoe moet je dan trainen? Veel wielrennen en weinig hardlopen of andersom? Hoe krijg je je spieren zo gestaald dat ze beide goed aankunnen naast elkaar??

Fiets je bij een vereniging? Zo ja, dan zou ik deze vraag bij je trainer of coach neerleggen.

Als je op wedstrijdniveau wil wielrennen (dus ook echt wilt koersen) zal je toch vooral moeten fietsen, fietsen en fietsen. Van looptrainingen ga je nou niet echt harder fietsen, terwijl je van fietstrainingen als het goed is wel harder gaat fietsen. Als je echt beide sporten wilt doen dan moet je eens op zoek gaan naar een duathlon trainingsschema.

6

Re: wielrennen en hardlopen

bedankt voor de reacties!!

Ik kreeg vandaag de tip van iemand om vijf km te fietsen en dan 2 km te lopen en zo 2 uur door gewoon rustig aan en niets forceren. Is dat iets om mee te beginnen?

Ik wil niet per se koersen maar triathleten kunnen ook 45 avg rijden en dan 15 gemiddeld lopen

ben vandaag wezen lopen 8 km met 13 gemiddeld en kreeg na 7 km verschrikkelijke kramp in mijn onderbenen. Puur nog van de harde fietstraining van afgelopen week.

7

Re: wielrennen en hardlopen

Lagere trapfrequentie op de fiets aannemen? Werkt bij mij, volgens mij ook fysiek te onderbouwen, maar dat kan wellicht iemand anders voor mij doen.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

8 Laatst bewerkt door Bleek (02-03-11 19:14:13)

Re: wielrennen en hardlopen

v1993 schreef:

bedankt voor de reacties!!

Ik kreeg vandaag de tip van iemand om vijf km te fietsen en dan 2 km te lopen en zo 2 uur door gewoon rustig aan en niets forceren. Is dat iets om mee te beginnen?

Wat wil je hiermee dan bereiken?

Ik wil niet per se koersen maar triathleten kunnen ook 45 avg rijden en dan 15 gemiddeld lopen

Je wil niet koersen maar wel echt wielrennen, wat bedoel je nou ? smile

ben vandaag wezen lopen 8 km met 13 gemiddeld en kreeg na 7 km verschrikkelijke kramp in mijn onderbenen. Puur nog van de harde fietstraining van afgelopen week.

Kramp kan ook andere oorzaken hebben. Maargoed, voor wennen aan een belasting geldt altijd; rustig beginnen! Dus niet na een winter niet-fietsen niet meteen hard 2 uur gaan fietsen én dan nog eens 30min hardlopen, maar 2 uur rustig fietsen en dan pas de volgende dag lopen.

9

Re: wielrennen en hardlopen

v1993 schreef:

bedankt voor de reacties!!

Ik kreeg vandaag de tip van iemand om vijf km te fietsen en dan 2 km te lopen en zo 2 uur door gewoon rustig aan en niets forceren. Is dat iets om mee te beginnen?

Ik wil niet per se koersen maar triathleten kunnen ook 45 avg rijden en dan 15 gemiddeld lopen

ben vandaag wezen lopen 8 km met 13 gemiddeld en kreeg na 7 km verschrikkelijke kramp in mijn onderbenen. Puur nog van de harde fietstraining van afgelopen week.

Ja hoeveel triathleten kunnen er volgens jou 45 avg in een triathlon rijden?

10

Re: wielrennen en hardlopen

Ik dacht dat dat het normale tempo was bij triathleten 45km/h fietsen en 15km/h lopen?

11

Re: wielrennen en hardlopen

Kijk eens naar de long-distance triatleten met 45 km per uur zou men op de Ironmanafstand 4 uur op de 180 km fietsen doen en tot op heden is dat nog geen triatleet gelukt Verder is 15 km per uur op de afsluitende marathon wat resulteert in een tijd van 2.48 uur dat is gewoon goed maar geen top bv Chris Mc Cormack Hawaii 2010 liep 2.42 uur in de hitte
45 km per uur kan wel in een Elite wedstrijd op de OD afstand als men wilt rijden maar met 15 km per uur lopen wordt je in zo een veld zeker laatste omdat de toppers onder de 30 min lopen
In een niet stayerwedstrijd op de OD afstand moet je van uitzonderlijke klasse zijn om dat gemiddelde te halen
Zelf heb ik ooit de 40 km net onder het uur gereden en iets meer dan 15 km per gemiddeld gelopen maar toen waren de omstandigheden supergoed

12

Re: wielrennen en hardlopen

Dat is te combineren, maar je moet nog altijd de focus leggen op je fietsconditie en het lopen stelselmatig opbouwen tot een moment waar je denkt dat het opdrijven van het lopen nefast zal zijn voor je prestatie van een wegwedstrijd...want voor zover ik lees wil je wel nog koersen maar wil je lopen tijdens het wielerseizoen ook.

Hangt ook vanaf hoeveel je traint in beide disciplines. Hoe meer je traint hoe meer je gewoon wordt. Soms is het een kwestie van discipline om niet teveel ineens te willen en je lichaam de tijd te geven te groeien in de combinatie van beide sporten. Het is vooral de frequentie van lopen dat je moet gewoon worden... Het heeft geen zin te gaan HARDlopen als je niet eens gerecupereerd geraakt de dag erna.

Leer eerst de duurtijd opdrijven met gewoon rustig te lopen en de frequentie opdrijven en als je 3dagen na elkaar kunt lopen zonder na de 3de dag pijn in de benen te hebben kan je al eens denken aan hardlopen. En verwacht niet dat dit in 1maand geklaard geraakt.

Ik kan gerust 3x week 10km gaan lopen waarvan 1x hardlopen en toch geen nadelen aanvoelen buiten de normale vermoeidheid die je door het lopen hebt en daarnaast alle dagen, moest het moeten,  fietstrainingen afwerken ook.

In jou geval zal het vooral geduld zijn dat het meest nodige zal zijn... Al dat ik niet goed begrijp dat je na een ganse winter hardlopen zulke pijnlijke benen kunt hebben als je een half uurtje loopt na slecht 2 uurtjes op de fiets ... en dat voor een jonge kerel (als 1993 je geboortejaar is). Slechte loopschoenen, overgewicht? En wat bedoel je met de ganse winter hardlopen gedaan..1x week hardlopen de ganse winter door is naar mijn mening niet hetzelfde als de ganse winter hardlopen...als je me begrijpt.

Voor de rest begrijp ik ook niet echt met wat hij bedoeld...fietsen of wielrennen of de toerist uithangen...?

13

Re: wielrennen en hardlopen

Ik heb gelezen dat een aantal mensen die probeerden het wereld uur record te verbeteren,  wel 4 keer in de week hardlopen, doordat het nou eenmaal makkelijker is om op een hoge intensiteit te trainen.

Maar je kan het combineren heel belangrijk is dat je als amateur sporter, en een jonge jongen van 18 niet alleen met sport bezig kan zijn en je 10 uur slaap schiet er ook regelmatig in dus blijf voornamelijk nadenken!

2-3 zware/interval/training of wedstrijd  per week.
2-3 duurtrainingen van +2 uur
(evt. wat herstel training van ongeveer 45min)

1 dag in de week niet trainen en 1 herstel training moet je gewoon willen nemen. als je een training overslaat kun je best die hersteltraining overslaan.

ma herstel training fiets
di   Lopen interval
Wo Duurtraining Fietsen
Do Interval training fiets
Vr  Rust
Za  fietsen duurtraining
Zo  wedstrijdje of loop duurtraining


denk erom dat je voor de wedstrijden die je belangrijk vind meer rust neemt en dat je na 3 weken dit schematje te volgen een week lang alle trainingstijden met de helft vermindert daarna kan je weer weer lekker tegenaan. dus train je normaal 88 uur in de week doe je in je herstel week maximaal 4 uur.

Daarnaast is het ook belangrijk dat je sportieve doelen voor jezelf helder hebt want alleen trainen om het trainen wil je niet op die leeftijd.

Daarnaast heb je nog wat technische dingen. Loop niet te veel op kracht, niet alleen grote passen maar juist een hoge freqentie icm met grote passen maakt iemand tot een goede loper, dit betekent niet dat je die dus tegelijk moet trainen. Ik doe meestal tijdens een looptraining elke auto die voorbij komt even 20 passen met een hoge frequentie100+ (als het er meer zijn optellen.) het best is als je het contact met de grond kort houdt, wanneer je veel traint ook wel 2x in de week een half uurtje core training te doen evt met wat ballans en coordinatie oefening voor enkel knie en heup. pylometrische oefeningen(schaatssprongen squats sprongen etc... en als je helemaal goed bezig wilt zijn ga je ook nog spier pijn kweken in de sportschool door daar je maximaal training te doen:)

Owja spierpijn na je eerste zware fietstraining is niet heel raar.

suc6