1 Laatst bewerkt door Dillie (20-03-11 00:30:04)

Onderwerp: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Hello triatleten!

Ik oefen wekelijks 2 keer op mijn zwakste discipline, zijnde 'zwemmen'. Nu heeft de coach mij gefilmd en wil ik graag jullie mening :-)
Wat doe ik fout? Wat kan ik nog verbeteren?

http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ar … raagd.html

Alvast bedankt!

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

2

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

kan je coach je dat niet vertellen?

3 Laatst bewerkt door UnixIt (18-03-11 02:24:08)

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Als leek vallen me toch een paar dingen op:
- breder insteken
- voorste (drijf)arm langer laten liggen en pas doorhalen als andere arm weer bijna terug vooraan is
- versnelling in je armslag: water 'loopt weg' bij gelijkmatige beweging
- beenslag ritme van 10-takt (10 slagen per arm-cyclus) naar 6-takt (of trager) terugbrengen
- 1-op-3 of 1-op-4 ademen, dat verstoort je stroomlijn minder
- minder hoofdrotatie: 1 glas boven water, zegmaar met je wang/oor tegen gestrekte voorwaartse arm

Verder lijkt het alsof je het water niet echt kunt pakken; niet voldoende grip op het water, maar dat kan gezichtsbedrog zijn (zie punt 2).

Zijn inderdaad (Juhroen) dingen die je coach (Stijn?) er zo uit moet kunnen pikken.

Frank / Koen / andere niet-leken?

4

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

als ik dat zo kan beoordelen op zo'n filmpje zijn er 2 dingen die ik kan bedenken.
1 Ligging: je benen liggen nog te laag, een tip zou kunnen zijn om je kin en borst wat naar beneden te duwen waardoor je benen wat omhoog komen.
2 water gevoel, het lijkt erop dat je je arm naar achteren probeert te bewegen terwijl die eigenlijk moet blijven staan zodat je het lichaam naar voren beweegt ipv je arm naar achteren. Weerstand zoeken dus.

je beenslag lijkt mij qua frequentie niet zo slecht
lang uitdrijven zou ik zeker niet doen. het maakt je balans lastiger en door het afnemen van je snelheid tijdens het drijven zal het meer moeite kosten om met je volgende slag de snelheid weer op te pakken.

zoals zo vaak gezegt hier. Een goede zwemtrainer is eigenlijk de enige oplossing die er is voor beter leren zwemmen.

heel veel plezier met beter (en moe) worden.

5

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Volgens mij mist vooral de hoge elleboog onder water. Bij het doorhalen moet namelijk de elleboog maar net onder het wateroppervlak blijven. Volgens mij zakken de hand en de elleboog nu heel diep weg, waardoor alle snelheid uit de doorhaal gaat, de weg van je hand te lang is en je je arm als extra stuwvlak mist. Ook kun je beter kracht zetten als je arm dichter bij je lichaam is.

De hoge elleboog boven water ziet er erg geforceerd uit in het tweede filmpje. Dit zou ik dan ook nog veel blijven oefenen.

Met vriendelijke groet,

Piet

6

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Ik zou eerst aan je ligging en watergevoel werken voordat je je slag gaat aanpassen. Dus zo ongeveer wat draak al zegt. Misschien 3x per week gaan zwemmen? Als het je zwakste onderdeel is kan wat meer training een hoop uitmaken, zeker bij deze technische sport.

7

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Juhroen schreef:

kan je coach je dat niet vertellen?

Uiteraard, maar extra tips van een bende triatleten kan alleen helpen he :-)

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

8

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

UnixIt schreef:

Als leek vallen me toch een paar dingen op:
- breder insteken
- voorste (drijf)arm langer laten liggen en pas doorhalen als andere arm weer bijna terug vooraan is
- versnelling in je armslag: water 'loopt weg' bij gelijkmatige beweging
- beenslag ritme van 10-takt (10 slagen per arm-cyclus) naar 6-takt (of trager) terugbrengen
- 1-op-3 of 1-op-4 ademen, dat verstoort je stroomlijn minder
- minder hoofdrotatie: 1 glas boven water, zegmaar met je wang/oor tegen gestrekte voorwaartse arm

Verder lijkt het alsof je het water niet echt kunt pakken; niet voldoende grip op het water, maar dat kan gezichtsbedrog zijn (zie punt 2).

Zijn inderdaad (Juhroen) dingen die je coach (Stijn?) er zo uit moet kunnen pikken.

Frank / Koen / andere niet-leken?

Thnx voor de tips! Dat van die benen had ik nog niet gehoord. I'll give it a try!
Jaja, de coach van de club kan uitleg geven, maar veel mensen zeggen verschillende dingen, dus ben ik een beetje aan het rondkijken of iemand nog andere opmerkingen had.

Stijn heeft een aantal tips gegeven (over de grootste knelpunten), maar hij gaat ook niet altijd mee he. Hij bepaalt vooral hoeveel ik train en aan welke intensiteit enzo, de planning naar bepaalde doelen toe. We zijn verondersteld er zelf ook mee bezig te zijn he...

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

9

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

draak schreef:

als ik dat zo kan beoordelen op zo'n filmpje zijn er 2 dingen die ik kan bedenken.
1 Ligging: je benen liggen nog te laag, een tip zou kunnen zijn om je kin en borst wat naar beneden te duwen waardoor je benen wat omhoog komen.
2 water gevoel, het lijkt erop dat je je arm naar achteren probeert te bewegen terwijl die eigenlijk moet blijven staan zodat je het lichaam naar voren beweegt ipv je arm naar achteren. Weerstand zoeken dus.

je beenslag lijkt mij qua frequentie niet zo slecht
lang uitdrijven zou ik zeker niet doen. het maakt je balans lastiger en door het afnemen van je snelheid tijdens het drijven zal het meer moeite kosten om met je volgende slag de snelheid weer op te pakken.

zoals zo vaak gezegt hier. Een goede zwemtrainer is eigenlijk de enige oplossing die er is voor beter leren zwemmen.

heel veel plezier met beter (en moe) worden.

Hmm... puntje 2 vind ik een moeilijke... ik probeer dat, maar dat lijkt niet echt te lukken. Dat is een klik die ik nog moet maken :-s

Blijven zwemmen dus :-)
Thnx!

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

10

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Pietvanderzwaag schreef:

Volgens mij mist vooral de hoge elleboog onder water. Bij het doorhalen moet namelijk de elleboog maar net onder het wateroppervlak blijven. Volgens mij zakken de hand en de elleboog nu heel diep weg, waardoor alle snelheid uit de doorhaal gaat, de weg van je hand te lang is en je je arm als extra stuwvlak mist. Ook kun je beter kracht zetten als je arm dichter bij je lichaam is.

De hoge elleboog boven water ziet er erg geforceerd uit in het tweede filmpje. Dit zou ik dan ook nog veel blijven oefenen.

Met vriendelijke groet,

Piet

Mijn arm zakt inderdaad redelijk diep weg. Dus: armen dichter houden --> check!!
Thnx :-)

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

11 Laatst bewerkt door Dillie (20-03-11 01:23:12)

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Bleek schreef:

Ik zou eerst aan je ligging en watergevoel werken voordat je je slag gaat aanpassen. Dus zo ongeveer wat draak al zegt. Misschien 3x per week gaan zwemmen? Als het je zwakste onderdeel is kan wat meer training een hoop uitmaken, zeker bij deze technische sport.

Ik wilde meteen aan mijn slag werken om niet vast te roesten in slechte gewoonten en dan veel moeite te hebben om die eruit te krijgen. Wil ik dan teveel? :-)
3 keer zwemmen naast minimum 2 à 3 x lopen en 2 x fietsen wordt wat druk in de planning in combinatie met mijn huidige job, maar ik probeer als ik kan :-)
Thnx!

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

12

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Op deze site zijn wel goede tips te vinden: http://www.swimtypes.com/splash.html

Ik ben zelf ook maar beginner, maar ik vind jouw stijl het meest op het 'Bambi' type lijken. De meeste winst zit hem dan in een krachtiger door het water halen en meer water proberen te pakken. Net nadat je je hand in het water steekt, doe je je hand snel omlaag terwijl je je elleboog hoog houdt, hierdoor gebruik je ook de onderarm voor voortstuwing. Ik heb (door een leven lang alleen 'beensporten') ook een vrij zwak bovenlichaam en mij concentreren op het creeeren van een zo groot mogelijk stuwvlak vroeg in de slag(!) helpt vaak goed. De zogenaamde 'early catch'.

En zoals reeds gezegd, asymetrisch ademhalen voor een beter gecontroleerde rotatie. Ikzelf train altijd 1/3...

Ik hoop dat het iets gaat helpen!

13 Laatst bewerkt door Dillie (09-04-11 11:42:15)

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Thnx Roland, ik ga de dat nog eens in detail bestuderen!

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

14

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

In mijn ogen zit het probleem niet zozeer boven water (overhaal), maar vooral onderwater. Je haalt weinig tot geen stuwing uit je armslag, in het 2de filmpje is het zelfs nog wat erger. Mijn advies is om je ineerste instantie daarop te focussen, op je doorhaal. Je beenslag is regelmatig en je gebruikt ze tenminste (ken genoeg die niks doen met hun benen), je ligging is redelijk horizontaal en ook te overhaal is niet dramatisch smile. Ook hier zitten wel wat puntjes, maar het belangrijkste is echt je doorhaal. Mijn advies is om tijdens je trainingen veel wrik en doorhaaloefeningen te doen. Dit verbeterd het watergevoel en uiteindelijk de doorhaal.

15

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Aha!! Bedankt voor de tips (en ook voor de positieve commentaar), ik hou ze in gedachten!

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

16 Laatst bewerkt door Canyon (22-01-12 20:58:24)

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Hallo,
Ik ben beginnend triathleet maar ik zwem al lang en ben behoorlijk bedreven met de technieken.

1. Ik zou beginnen om tijdens het inzwemmen een setje van wrikken er in te houden elke training. zo'n 4-6x 50m waarvan 25m wrikken/scullen en 25m toepassen. Denk er dan aan bij het toepassen dat je een zeer lange slag doet.

2. Je beenslag houdt je naar mijn idee meer tegen als dat hij mee werkt. Je doet je benen behoorlijk omhoog en omlaag. ik zou de beenslag een heel stuk kleiner doen. En kijken wat je wil:
     -Je benen gebruiken om alleen de stroomlijnpositie aan te houden. (ik zou hiervoor kiezen)
     -of Wil je toch gaan om stuwing er uit te halen. Doe in dit geval veel sets benen maar ik denk niet dat het genoeg rendament zal geven. probeer dan de benen setjes met zoomers of flippers te doen. Dit helpt je om meer gevoel te krijgen in je benen.

3. Je armslag haal je te snel door probeer je al ingestoken arm wat langer voor te houden. Dit zal iets zwaarder zijn voor de schouders maar het zwemt zeker sneller. Een goede techniek oefening hiervoor is met een beendrijver, dan doe je arm voor arm. Je haalt je ene arm pas door als je ander er er naast ligt. Ook wel bijleggen genoemd.

4. Dit vind ik in dit stadium eigenlijk niet zo'n heel belangrijk punt. Pas als je bovenstaande echt onder de knie hebt kan je hier mee verder. Maar ik noem hem toch maar even.
De ademhaling is nog iets te veel naar het plafond. Hierdoor draai je helemaal naar je zijkant. Dit is natuurlijk weer het verlies van de stroomlijnpositie

kijk ook op goswim.tv

17

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

Bedankt voor de tips Canyon!

Wat bedoel je juist met wrikken/scullen? Ik denk dat wij dat anders noemen. Bedoel je schoudertikken? Slepen? Schilderen?
Voor de benen zal ik kiezen voor optie 1 :-)
Ik ga het zo proberen ;-)

Groetjes,
Odile

The life of 2 sporty foodies: http://vivalavidaloca.skynetblogs.be/ :-)

18

Re: Mijn zwemstijl: advies gevraagd

All Strokes - The Ins and Outs of Sculling op GoSwim.tv