1

Onderwerp: Zwemmen buitenwater

Zijn er al mensen het buitenwater in geweest.... Moet zeggen dat het erg aantrekkelijk eruit ziet met dit mooie weer. Natuurlijk wel lekker wetsuit aan en badmuts. Wie o wie kan me vertellen hoe het een beetje staat met de watertemperatuur de laatste dagen?

2

Re: Zwemmen buitenwater

Ik ben ook benieuwd, ga het vanavond voor het eerst dit seizoen proberen, zal wel wat tegengas van mijn vrouw moeten weerstaan, maar ik popel. Ik schat dat het in het nabijgelegen niet zo diepe kanaal een graad of 13 is en dat moet met mijn 3mm pak en dubbele muts te doen zijn. Ja toch?

3

Re: Zwemmen buitenwater

Ben afgelopen zondag al buiten gaan spelen: was heel goed te doen. Daar waar het dieper dan 6 meter is, wordt het wel snel kouder, maar met suit en dikke cap ging dat prima. Voor de eerste keer niet meer dan 1500m gedaan, maar buiten wat rode huid geen problemen.

Daarna om te wennen aan de kou ook even zonder pak in het water gegaan: dat valt nog wel tegen hoor!

Mogelijk na deze week met veel zon is het veel aangenamer.

4

Re: Zwemmen buitenwater

Ja ik wil het vanavond ook gaan proberen.... Ben erg benieuwd!

5

Re: Zwemmen buitenwater

Het was prima te doen. Voor het eerst van mijn leven een wetsuit aan en het was een paar minuutjes spannend toen dat koude water zich tussen tussen mijn huid en het pak ging nestelen. Maar daarna ging het heerlijk en heb ik een bescheiden half uurtje gezwommen.  Het water was heerlijk fris. Inderdaad drijf je wat gemakkelijker, maar er gaat toch niets boven in je blote bast zwemmen.

6

Re: Zwemmen buitenwater

Gisteren ben ik ook lekker in het buitenwater geweest en moet zeggen dat het erg goed te doen was. Water was erg aangenaam om mijn 2,5 km te zwemmen. Ik zeg zaterdag weer.........

Buitenwater gaat toch echt boven het zwembad.

7

Re: Zwemmen buitenwater

Zwemmen jullie dan alleen als jullie van die stukken zwemmen kan me namelijk voorstellen dat dat ook wel wat gevaren met zich meebrengt

8

Re: Zwemmen buitenwater

Hoezo gevaren? Grootste gevaren zijn boten en daarna boze zwanen of vissers, verder niets aan de hand. Misschien dat ondiepe plekken met rotzooi nog een gevaar kan zijn. Waar ik zwem zijn nooit boten. Zonder pak kun je wel eens kramp in je kuit krijgen, heb ik wel eens meegemaakt, maar als je rustig op je rug gaat drijven dan trekt de pijn vanzelf weer weg. Met een pak drijf je helemaal makkelijk, dan kun je haast niet zinken.

9

Re: Zwemmen buitenwater

Inderdaad grootste gevaar is van andere gebruikers van het water.... Daarom altijd een goed zichtbare badmuts opdoen en dan komt het meestal wel goed. Overigens is het natuurlijk wel een stukje veiliger als je samen met ander bent, aangezien dit de zichtbaarheid weer vergoot!

10

Re: Zwemmen buitenwater

een vriend van me heeft een kajak en die gaat ook nog wel eens naast me varen. anders gewoon in mn eentje en goed uitkijken!

11

Re: Zwemmen buitenwater

Ik zou ook graag buiten willen gaan zwemmen, maar ben een beginneling. Wil wel een wetsuit aanschaffen en zat aan de orca sonar te denken.
Waar kan je lekker buiten zwemmen in de omgeving van Eindhoven?

12

Re: Zwemmen buitenwater

Ik ben deze morgend ook voor het eerst buiten gaan zwemmen. In het begin een beetje fris aan de voeten, daarna went het wel.
Ongeveer 50 min in het water gelegen, waarvan 45min gezwommen. De rest was gewenning.
Wel een heel ander gevoel dan in het zwembad, aardig gevoel op de borst.
Ben gaan zwemmen in De Mosten, is in Belgie (Meerà) tegen de Nederlandse grens. Is een officiele zwemvijver, en je kan er ongeveer 200 - 250m aan een stuk zwemmen.

13

Re: Zwemmen buitenwater

@Brambo1978

Ik woon in waalre en ga meestal in het e3 zwemmen bij Eersel. Begin van het seizoen nog niet al te druk.

14

Re: Zwemmen buitenwater

En ergens gratis, het gat van Waalre bv. of is dat niks. Mag ik bv in de visvijver bij Aquabest een duik nemen?

15 Laatst bewerkt door Akky (02-05-11 13:06:21)

Re: Zwemmen buitenwater

Aquabest had tot aantal jaren terug een triathlon. Dat was volgens mij een zwemvijver (er lagen lijnen met boeien) dus daar kan je denk ik wel zwemmen

Gelukkig hebben we de foto's nog.......

16

Re: Zwemmen buitenwater

Vandaag voor de tweede keer in buitenwater gezwommen, een kilometertje. Is goed te doen hoor!

Alleen een vraagje, want heb een nieuw (en voor het eerst) wetsuit. Op het land zit hij lekker strak, in het water voelt het ook prima. Zeker als ik het water in ga, voel ik een prima drijfvermogen. Maar, tijdens het zwemmen voel ik af en toe eens een stroompje koud water langs m'n lichaam stromen. Ik krijg het niet koud en het is af en toe, maar betekent dit dat het pak toch niet strak genoeg om mijn lijf zit? Als ik uit het water stap, na het trainen, voel ik het pak als het ware leeglopen van het water dat er in zit.

Moet daar wel bij opmerken dat ik niet het idee heb dat ik zink tijdens het zwemmen of uberhaupt zwaar wordt ofzo. Zal m'n pak dan gewoon goed zijn of toch niet helemaal?

17

Re: Zwemmen buitenwater

Er hoort inderdaad een klein beetje water in je pak te komen. Dit wordt door je lichaam opgewarmd en houdt zo veel warmte vast. Dat dit water uit het pak komt als je het water verlaat is ook logisch (zwaartekracht). Dit water moet wel warm zijn, anders is er teveel doorstroming.

Heel soms zit een pak bij de enkels te strak en lopen de pijpen vol. Dan kun je niet goed zwemmen. Om dit te voorkomen kun je een heel klein stukje inknippen (helpt ook bij het uittrekken). Als dit het geval is loopt er echt liters water uit je pak.

Maar eigenlijk klinkt het alsof je pak best goed zit, toch?

18

Re: Zwemmen buitenwater

Ik denk inderdaad dat, zoals jij het schrijft, het wel goed zit. Er lopen absoluut geen liters uit mn pak en koud heb ik het ook niet. Bedankt in ieder geval !

19

Re: Zwemmen buitenwater

Een goeie truk om je pak goed te laten aansluiten is:
ga in het water, zwem wat rond, trek desnoods de hals wat open zodat het pak vol water loopt, en kom dan even terug uit het water (rechtstaand).  Nu loopt zoals hierboven gezegd het meeste water uit je pak, en net hierdoor sluit het volledig (zuigend) aan.  Als je dan opnieuw het water in gaat, zou je er minder last van moeten hebben.

20

Re: Zwemmen buitenwater

goede tip, dit is trouwens ook de reden dat je altijd gelijk je pak moet openritsen als je in een wedstrijd uit het water komt. Het zuigt zich namelijk anders snel vast en dan wordt het veel moeilijker uit te krijgen.

Zojuist weer in het kanaal gezwommen, maar het water begint al aardig te stinken helaas (ik denk door algen etc.) Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat ik bij vrijwel elke ademteug toch een kleine slok (eigenlijk steeds maar een paar druppels) kanaalwater binnenkrijg? Het lijkt door mijn neus te komen, maar ik weet het niet zeker. Het is zo weinig dat ik er in een zwembad geen last van hebt, maar in buitenwater ga ik er toch soms van aan de ....

21

Re: Zwemmen buitenwater

Nog een vraagje, ik heb altijd last om het pak (SNEL!) uit te krijgen, zijn hier enkele trucs voor?
Ik ga sowieso al na het zwemmen direct mijn armen uit het pak halen en trek het tot aan mijn heup, maar de benen.. dat duurt veel te lang.

met vaseline of iets dergelijks insmeren?

22

Re: Zwemmen buitenwater

Je kan ervoor kiezen om je gehele pak al uit te trekken wanneer je het water uitkomt. Er moet dan wel ruimte voor zijn natuurlijk. Ik doe dit zeker als een transitie redelijk ver van het water af ligt. Gewoon even aan de zijkant gaan staan zodat je niet in de weg staat. Daarna loop je met je pak over je schouder naar je fiets. Het scheelt echt tijd!

Daarnaast zijn er speciale gels beschikbaar (wetsuit glide) welke ook kunnen helpen.

23

Re: Zwemmen buitenwater

Mja dat helpt me niet echt denkik..aangezien ik het daardoor niet sneller uitkrijg he, alleen op een andere plaats :-)

beschadigen die gels je wetsuit niet dan ?

24 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (05-05-11 13:10:58)

Re: Zwemmen buitenwater

Hoe eerder je je pak uittrekt, hoe sneller het zal gaan. De tip is dus wel degelijk nuttig. Al moet ik toegeven dat ik niet weet of de wedstrijdleiding er blij mee is als iedereen dat gaat doen.

25

Re: Zwemmen buitenwater

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij is vaseline niet zo goed voor het neopreen van je wetsuit. Kan je beter baby-olie gebruiken. Maar check dat even bij de fabrikant.

Maargoed, hoe je je pak makkelijk uit krijgt: trek het eerst eens goed aan. Ik zie vaak zat mensen waarbij de onderkant van de pijpen nog op de enkels zitten, en het kruis maar net boven de knieën. (Jaja, enigszins gechargeerd) Dan krijg je pak ook niet makkelijk uit. Gebruikelijk is om je pak tot je heupen uit te doen terwijl je naar je fiets loopt, en dan stilstaand bij de fiets je benen eruit te werken. Benen moeten in een paar stevige rukken vrij zijn (pak kan, op de juiste manier vastgepakt, best wat hebben). Lukt dit niet, dan heb je of een stug pak, of meer oefening nodig. Eventueel je kuiten insmeren met een of andere glibberig goedje, al ben ik daar zelf geen fan van. Bekijken eens wat filmpjes op youtube, en oefenen, oefenen, oefenen.