1 Laatst bewerkt door Duursporter (28-10-06 08:54:50)

Onderwerp: Fantomalt

Hallo mensen,

Wie van jullie heeft ervaring met Fantomalt van Nutricia als sportvoeding. Het is een smaak neutrale poeder dat bestaat uit 96 % koolhydraten waarvan 6% suikers. (shighera heeft al wat er over gezegd onder deze topic)
Iemand misschien tips om dit wel/niet te gebruiken en in welke hoeveelheden ongeveer?
Een bus van 400 gr kost nl maar rond de 4 euro....als het een goed altenatief is voor sportvoeding dan ben ik snel over gehaald om dit voortaan te gaan gebruiken.

2

Re: Fantomalt

Ik gebruik het bij mijn fietstrainingen, kreeg dit als tip van de sportfysio van de sportschool waar ik werk. ben er zeer tevreden over. Zowel tijdens lange duurtrainingen (140k) als  middellange koppeltrainingen (80B-15R) gebruikt naar alle tevredenheid.

Het poeder lost zeer goed op en is idd neutraal qua smaak. Ik meng het zelf aan met een klein beetje Pro Light sportdrankpoeder (suikervrij) en is dan voor mij gewoon ideaal. Normale sportdrank vind ik te zoet als ook een te hoog suikergehalte hebben

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3 Laatst bewerkt door Duursporter (28-10-06 17:36:07)

Re: Fantomalt

@scighera,

Wat voor oplossing (verhouding) gebruik jij? En gebruik je het ook tijdens wedstrijden?

4

Re: Fantomalt

ik gebruik voor training:
700c water
50gr fantomalt (=200kcal)

Ik drink meestal 1L per uur. Ik heb het wel in wedstrijden gebruikt, nou waren de wedstrijden niet noemenswaardig maar dat is een ander verhaal. heb zoals gezegd gebruikt in zowel koppeltrainingen als lange duurtraingen met zeer goed resultaat. voelde me fit en geen krampen of dergelijken

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

5 Laatst bewerkt door petra (01-11-06 01:58:07)

Re: Fantomalt

Hallo,

Ik vind Fantomalt wel slecht oplosbaar. Mijn manier (hoeveelheid afhankelijk van doel) oplossen in behoorlijk warme kruidenthee. Lost redelijk op en is niet zo verschrikkelijk zoet.  Voor goede sportdrank ongeveer oplossing van ongeveer 6 tot 8 gram koolhydraten per 100 ml water/thee

Groet,
Petra

6 Laatst bewerkt door Duursporter (13-03-07 09:34:40)

Re: Fantomalt

@petra,

Dat oplos probleem had ik ook maar heb ontdekt dat je het poeder direct in de vloeistof moet gooien dan lost het direct op. Wanneer je het andersom doet duurt he idd erg lang voor de boel opgelost is

7

Re: Fantomalt

Ik heb het jaren geleden ook gebruikt, het beviel me goed. Ook tijdens lange wedstrijden. In mijn toenmalige drinksysteem (bikestream) deed ik alleen fantomalt met water. Anders krijg je dat ding niet goed schoon met al die andere mixen.

In mijn bidons mengde ik het met iets dat een beetje smaak had. Gebruikte ook ongeveer de zelfde oplossing/verhouding.

Nu gebruik altijd Born.

8

Re: Fantomalt

vergeet ook niet een klein beetje zout toe te voegen. (je moet de zout niet kunnen proeven)

9

Re: Fantomalt

waarom is dat?? dat heb ik nou nog nooit gedaan....

10

Re: Fantomalt

Deze tekst is eerlijk gestolen van een site!!


"Natrium
Natrium is een ander belangrijk bestanddeel van een sportdrank. Het heeft verschillende functies. Ten eerste verbetert het de waterabsorptie. Dat komt omdat natrium en koolhydraten samen geabsorbeerd worden in de darmen. Voor de absorptie van elke molecule glucose is een molecule natrium nodig. Wanneer glucose en natrium over de darmwand worden getransporteerd gaat dit gepaard met een beweging van water in dezelfde richting (osmose). Natrium en glucose trekken als het ware water met zich mee.

Een tweede rol van natrium is dat de opwekking van het dorstgevoel en daardoor aanzet tot drinken. Tot slot zorgt natrium er ook voor dat vocht beter wordt vastgehouden in het lichaam. De laatste twee factoren zijn héél belangrijk omdat die ervoor zorgen dat er meer gedronken wordt en dat dit water ook wordt opgeslagen in de cellen en niet verloren gaat via urineproductie.

Als men alleen water zou drinken tijdens inspanning dan zou dit de natrium concentratie in het bloed doen dalen met als gevolg dat er minder anti-diuretisch hormoon (ADH) wordt uitgescheiden. Dit hormoon remt - zoals de naam het laat vermoeden- de urineproductie. Een daling van het anti-diuretisch hormoon zorgt dus voor een toename van de urineproductie en dus ook een toename van vochtverlies. Wanneer natrium wordt toegevoegd aan een drank zal de natriumconcentratie in het bloed gehandhaafd blijven en zal de urineproductie niet verder worden gestimuleerd. Kortom vocht word beter vastgehouden.

Vaak wordt aangeraden om de hoeveelheid natrium die verloren gaat via zweten aan te vullen. Onderzoeken hebben aangetoond dat de natriumverliezen tijdens inspanning tussen de 400 en 1100 mg per liter zweet bedragen (Zie Tabel 4). De inname van natrium zou daarom ook tussen de 400 en 1100 mg moeten liggen. Teveel natrium daarentegen kan de maaglediging vertragen door een toename van de osmolaliteit. Het is daarom af te raden om tijdens inspanning een drank met meer dan 1100 mg/L natrium te drinken."

11

Re: Fantomalt

Erg duidelijk bedankt!
misschien dan toch maar een beetje zout voortaan bij mijn sportdrank... niet teveel uiteraard...

12

Re: Fantomalt

Ik gebruik gewoon appelsap verdund met water in de verhouding 1:1. Met een snufje zout uiteraard. Niet te zoet en goed te drinken cq verdragen.

13

Re: Fantomalt

harm schreef:

Deze tekst is eerlijk gestolen van een site!!


"Natrium
Natrium is een ander belangrijk bestanddeel van een sportdrank. Het heeft verschillende functies. Ten eerste verbetert het de waterabsorptie. Dat komt omdat natrium en koolhydraten samen geabsorbeerd worden in de darmen. Voor de absorptie van elke molecule glucose is een molecule natrium nodig. Wanneer glucose en natrium over de darmwand worden getransporteerd gaat dit gepaard met een beweging van water in dezelfde richting (osmose). Natrium en glucose trekken als het ware water met zich mee.

Een tweede rol van natrium is dat de opwekking van het dorstgevoel en daardoor aanzet tot drinken. Tot slot zorgt natrium er ook voor dat vocht beter wordt vastgehouden in het lichaam. De laatste twee factoren zijn héél belangrijk omdat die ervoor zorgen dat er meer gedronken wordt en dat dit water ook wordt opgeslagen in de cellen en niet verloren gaat via urineproductie.

Als men alleen water zou drinken tijdens inspanning dan zou dit de natrium concentratie in het bloed doen dalen met als gevolg dat er minder anti-diuretisch hormoon (ADH) wordt uitgescheiden. Dit hormoon remt - zoals de naam het laat vermoeden- de urineproductie. Een daling van het anti-diuretisch hormoon zorgt dus voor een toename van de urineproductie en dus ook een toename van vochtverlies. Wanneer natrium wordt toegevoegd aan een drank zal de natriumconcentratie in het bloed gehandhaafd blijven en zal de urineproductie niet verder worden gestimuleerd. Kortom vocht word beter vastgehouden.

Vaak wordt aangeraden om de hoeveelheid natrium die verloren gaat via zweten aan te vullen. Onderzoeken hebben aangetoond dat de natriumverliezen tijdens inspanning tussen de 400 en 1100 mg per liter zweet bedragen (Zie Tabel 4). De inname van natrium zou daarom ook tussen de 400 en 1100 mg moeten liggen. Teveel natrium daarentegen kan de maaglediging vertragen door een toename van de osmolaliteit. Het is daarom af te raden om tijdens inspanning een drank met meer dan 1100 mg/L natrium te drinken."

Als je iets van een andere site haalt zet dan meteen de link er even bij. Kan men zelf ook terug lezen op de site. Misschien staat er nog wel meer nuttige informatie op de betreffende site.

14

Re: Fantomalt

is opzich wel een goed idee. er schijnen alleen een paar fouten in te staan ( ik heb de tekst nooit helemaal gelezen, dus ik weet niet precies waar de fouten zitten, maar we moesten deze bron gebruiken voor een werkstuk voor school en daar werden we gewaarschuwt dat er een paar fouten in stonden.)

http://www.wvc.vlaanderen.be/gezondspor … /index.htm

15

Re: Fantomalt

Hoeveel kwamen jullie er van aan in hoeveel tijd

16

Re: Fantomalt

jeroen66 schreef:

Hoeveel kwamen jullie er van aan in hoeveel tijd

volgens mij (wat ik snel gelezen heb) heeft niemand het gebruikt om er mee aan te komen, maar puur om de  het lichaam van energie te voorzien/de reserves weer aan te vullen tijdens (/na) het sporten.

Maar er valt niet zo 1,2,3 te zeggen hoeveel je er mee aankomt als je het gebruikt in je voeding/drinken. Dat ligt er puur aan hoeveel energie je binnenkrijgt en hoeveel je verbruikt.

Harm (dezelfde als in de vorige berichten, maar ben momenteel heel even mn inlog codes kwijt hmm )