1

Onderwerp: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Na aanleiding van een adere post een klein dagboekje over eht stoppen met koffie.
(of iig het reduceren naar 1 a 2 kopjes per dag)

Morgen de eerste dag.

Oh ja, cola ook niet meer dan, het moet wel een uitdaging blijven.

2

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

En niet van die energy-drankjes, neem ik aan? In ieder geval veel succes!

3

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Bullit's moeten kunnen wink


EDIT: zonder dollen - succes!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

4

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

misschien domme vraag: is (veel) koffie dan zo slecht? en wat is dan te veel?

5

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

MichielC schreef:

misschien domme vraag: is (veel) koffie dan zo slecht? en wat is dan te veel?

Ik weet niet direct of het slecht is maar er zit een verslavende stof in (1) het zet je lichtaam aan het werk om vocht af te drijven (2) Ik krijg hoofdpijn als ik te weinig ervan drink (3)

Dat zijn voor mij op dit moment drie goede redenen om geen koffie meer te drinken.


Ging overigens deze ochtend gelijk de fout in. Vrouwlief had voor mij ook gezet. nou eentje dan maar.

Inmiddels zit ik op mijn werk met een bus water naast me, en flinke koppijn.
Ben benieuwd hoelang dat gaat duren.

6

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Waarom volledig stoppen? Als je die repotages leest van topsporters dan drinken de meeste de laatste week naar een grote wedstrijd geen koffie meer maar helemaal geen dat heb ik toch nog niet gehoord of dat beter zou zijn? Zou dat als recreant zoveel opleveren trouwens denk je die kofie en dat pintje bier/wijn volledig verbannen?

7

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Ik heb zelf wel een beetje een filosofie ontwikkeld. Je moet wel kunnen blijven genieten van sommige "verslavingen". Koffie is er daar eentje van en die zet ik niet zomaar aan de kant.
Er zijn zelfs topsporters die roken. Ik heb diep respect voor mensen als Robert Gesink, die alles over heeft (of eigenlijk alles laat) voor de sport. Behalve sex dan, want hij wordt papa.
Sommige verslavingen kun je best blijven doen, zei het met mate (met uitzondering van een sport/triatlonverslaving natuurlijk). Ik drink koffie meestal in combinatie met water. Eerst een kop koffie en daarna veel water. Hoofdpijn krijg ik niet zo snel meer.

8

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Mooi artikeltje over caffeine:
http://triathlete-europe.competitor.com … es-friend/

En nog een mooie website:
www.koffieengezondheid.nl

Hoe kom je er overigens bij dat koffie vocht afdrijft?

Dat van die hoofdpijn is inderdaad een ontwenningsverschijnsel. Koffie met mate drinken is gewoon gezond

9

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

monkeloor schreef:

Mooi artikeltje over caffeine:
http://triathlete-europe.competitor.com … es-friend/

En nog een mooie website:
www.koffieengezondheid.nl

Hoe kom je er overigens bij dat koffie vocht afdrijft?

Dat van die hoofdpijn is inderdaad een ontwenningsverschijnsel. Koffie met mate drinken is gewoon gezond

In het verleden heb ik dit wel eens gehoord.
Het is een gemene koppijn.

De Belangrijkste reden is niet zozeer dat ik uitdroog, slechte prestaties heb i.o.d.
Nee, veel eenvoudiger, na een post op het forum realiseerde ik me dat ik wel een enorme hoeveelheid koffie naar binnen goot. Aangezien ik straks op vakantie ga en daar niet over dezelfde mogelijkheden beschik als thuis en op het werk (knopje=kopje, en dan geen senseo). verwacht ik dat ik daar met de gebakke peren kom te zitten. Dan ben ik liever wat chaggie tegen mijn collega' i.p.v. mijn kinderen
Daarnaast te is nooit goed, en ik vind zelf dat ik te al heel lang voorbij ben. Ik ben nu emaal een verslavings gevoelig type. (gelukkig nooit echte drugs gedaan)

De voortgang: zeurende hoofdpijn,  moeite met het kijken van scherm naar de iets anders. en een algeheel gevoel van "daar komt een griepje aan"

Ga zo mijn fles nog maar eens bijvullen.

10

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Heb net weer mijn cafetière gevuld - anyone?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Ik doe altijd koffie in mijn bidon. Heerlijk.

12

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Ik vind het wel verstandig om actie te ondernemen als je ergens echt afhankelijk van bent. Ik ben zelf ook van 10+ koffie per dag naar zo'n 2 a 3 per dag. Ik voel me aan het eind van een werkdag beter als ik 3l water heb gedronken dan als ik 3l koffie in mijn maag heb. Het maakt ook een flink verschil in mijn rust-hartslag. (-5 slagen per minuut)

13

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Rogier, GEWELDIG.
gefeliciteerd. ik drink al jaren geen koffie meer.
caffeine beinvloed je lichaams eigen pijn reductie mechanismen nadelig dus je zult beter met pijn omgaan in de toekomst. ( heeft onderzoek aangetoont)
het is een heerlijk gevoel om nergens aan verslaafd te zijn.
p.s. het zal niet altijd meevallen, maar het is de moeite waard.
big_smile big_smile big_smile big_smile

14 Laatst bewerkt door Rogier (06-07-11 20:57:34)

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

laurentius schreef:

Rogier, GEWELDIG.
gefeliciteerd. ik drink al jaren geen koffie meer.
caffeine beinvloed je lichaams eigen pijn reductie mechanismen nadelig dus je zult beter met pijn omgaan in de toekomst. ( heeft onderzoek aangetoont)
het is een heerlijk gevoel om nergens aan verslaafd te zijn.
p.s. het zal niet altijd meevallen, maar het is de moeite waard.
big_smile big_smile big_smile big_smile

Och ik kan wel wat verslavingen noemen waar ik persoonlijk geen moeite mee zou hebben smile

OT: Vandaag dag 2, na een heerlijke nacht vast (echt vast) slapen, werd ik toch nog moe wakken. In tegenstelling tot de normale kop koffie ben ik vandaag maar met water begonnen.
Zou de hele dag in een vergadering/consultancy sessie zitten dus ik was benieuwd
Uiteindelijk mij bidon meegenomen en om10:00 de eerste dip opgewacht.
even lopen en door, 12:30 lunch, met water. after lunch dipje viel zwaarder dan verwacht maar ff doorzetten.
uiteindelijk om 16:00 in de auto, voelde me wel moe, normaal neem ik voor vertrek nog een kopje om wakker te blijven in de auto, .


opvallend: geen hoofdpijn. helaas ook beetje een duf gevoel.
Morgen hoop ik dat het beter gaat

15

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Dag drie was gisteren ook al weer voorbij, man wat was de looptraining zwaar. Zal wel tussen de oren zitten maar mijn benen zijn in lange tijd niet zo zwaar geweest. Wel lekker geslapen, dat dan weer wel.
vanochtend groots mogelijke moeite om van de koffie af te blijven. Het lijkt erop dat mijn lichaam nog dappere pogingen doet om een beetje cafeïne binnen te krijgen, helaas ik moet mezelf toch even teleurstellen.
Eigenlijk een gemene verslaving, eerst heb je er trek ik dan een dag niets en dan enorme trek......
ik ben benieuwd hoelang dit gaat aanhouden.

16

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Een kopje deca drinken he heb je niet de caffeine maar kun je toch van de smaak genieten.

17

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

ronnyke schreef:

Een kopje deca drinken he heb je niet de caffeine maar kun je toch van de smaak genieten.

Het is helaas de smaak niet die het 'm doet. daarnaast, de stap van decafee naar gewoon is dan ook weer snel gemaakt.
gewoon even door de zure appel heen....

18

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

hoe zou het zijn als er een wereld bestond zonder verslavingen?
( koffie, sigareten, alcohol, drugs, sex, luxe atrikelen, bewapening )
Mexico zou een heel wat vrolijker land zijn.
( en Nederland ook)
je hebt geen moeite met verslavingen. ik wel.  Belangrijke aspecten:
- geen schade aan jezelf
- geen schade aan de liefhebbenden om je heen
-geen schade aan het milieu

19

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Ben ik blij dat ik koffie niet lekker vind!
Maar wel goed dat je dit doet! Nou lijkt koffie mij niet de ergste verslaving, maar toch :-).

@Laurentius, zijn we hier niet allemaal verslaafd aan sporten?

20

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

@Rogier; neem je je "verslaving" niet een beetje te serieus? Ik drink heul matig koffie maar ik kan 's ochtends wel een bakkie gebruiken om even lekker wakker te worden en daarna de laatste hand aan de spijsvertering te leggen. Alles is schadelijk als je er teveel van binnenkrijgt. Minderen is nooit een probleem maar van 2 of 3 bakkies koffie per dag wordt je echt niet slechter.

@Laurentius; wat l*l jij nou? Jij bent verslaafd aan water... (let op; dit is een soort grapje)

21

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Dorter schreef:

@Rogier; neem je je "verslaving" niet een beetje te serieus? Ik drink heul matig koffie maar ik kan 's ochtends wel een bakkie gebruiken om even lekker wakker te worden en daarna de laatste hand aan de spijsvertering te leggen. Alles is schadelijk als je er teveel van binnenkrijgt. Minderen is nooit een probleem maar van 2 of 3 bakkies koffie per dag wordt je echt niet slechter.

Mogelijk, maar het is imho eenvoudiger om helemaal te stoppen ipv een beetje blijven drinken.
Vandaar dat ik cold turkey stop, daarna kan ik altijd nog wat bijstellen,.
Daarnaast heb ik het motto, of helemaal of niet. maar niet een beetje.

Ik verbaas me erover hoeveel invloed de koffie heeft. Vandaar na het ontbijt geen koffie op, en weer koppijn.
Het lijkt wel of het op en af is met die verschijnselen.

Wat ik tot nu ervaar:
Voordelen (er zijn er waarschijnlijk meer naar ik noem nu de volgende):
- Minder medicijnen nodig om rustig te zijn.
- Beter slapen
- afvallen (? ik dronk zonder suiker, dus daar ligt het niet aan)
- Tijdens de training is HR lager

Nadelen:
- trainings voelen zwaarder
- Opstaan zonder koffie moet verboden worden
- Hoofdpijn
- Dorstig gevoel continu, niet weg te zuipen.


ven nu bijna weekje onderweg, gaat lekker, even doorbijten.

22

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Rogier: ik hoop dat je het 6 weken volhoud om geen koffie ( en cola) te drinken. (Chocolade, redelijk wat sport drankjes en thee hebben natuurlijk ook caffeiine)
hoelang heb je al koffie- cola gedronken?
het begin is altijd het moeilijkste.

speciaal voor jou: ik heb vroeger ge-experimenteerd met koffie voor fiets wedstrijden: het beste was: de gehele week geen koffie en dan 20min. voor de wedstrijd ( zaterdags) een straf bakske. Je vloog. Totdat je op dinsdag middag op aarde neerstortte met een afschuwelijke hoofdpijn die verder functioneren onmogelijk maakte! ( 1 kopje koffie!!)

ben je op de hoogte van het effect van cola op je lichaam? ( aspartaam)

het zou fantastisch zijn als je van de medicijnen om te onspannen af kunt komen. ( betrek je huis arts hierbij)

als je 1 verslaving de baas kunt kun je er wellicht meer aan. ik hoop dat je omgeving je met je initiatief ondersteund

amvandenberg: het lichaam is er op gebouwd om 60-70km per dag af te leggen. ( we waren vroeger jagers) veel aan sport doen is dus geen verslaving maar een gegeven als je gezond oud wil worden ( geen overgewicht, geen hoge bloed druk, geen diabetes, geen hart kwalen ed)

dorter: ik noem de inname van water geen verslaving. " gezellig een kopje koffie" echter wel. ( belangrijk deel van de nederlandse kultuur)

als de sfeer van de commentaren positief is vind ik het wel leuk om er aan bij te dragen. als er te veel onzin geschreven word trek ik mij terug.

Rogier: ik bijt al mijn hele leven even door.

groetjes.

23

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

laurentius schreef:

Rogier: ik hoop dat je het 6 weken volhoud om geen koffie ( en cola) te drinken. (Chocolade, redelijk wat sport drankjes en thee hebben natuurlijk ook caffeiine)
hoelang heb je al koffie- cola gedronken?
het begin is altijd het moeilijkste.

eens

laurentius schreef:

speciaal voor jou: ik heb vroeger ge-experimenteerd met koffie voor fiets wedstrijden: het beste was: de gehele week geen koffie en dan 20min. voor de wedstrijd ( zaterdags) een straf bakske. Je vloog. Totdat je op dinsdag middag op aarde neerstortte met een afschuwelijke hoofdpijn die verder functioneren onmogelijk maakte! ( 1 kopje koffie!!)

jij ben mij niet, dus die vergelijking kun je niet maken.


laurentius schreef:

ben je op de hoogte van het effect van cola op je lichaam? ( aspartaam)

Ja, geen. er is alleen een enorme suiker lobbie die dat doet geloven. er is te veel onderzoek gedaan om te zeggen dat het wel zo is.

laurentius schreef:

het zou fantastisch zijn als je van de medicijnen om te onspannen af kunt komen. ( betrek je huis arts hierbij)

Wat *** je nou, je kent me niet en je slaat de plank volledig mis. sad

laurentius schreef:

als je 1 verslaving de baas kunt kun je er wellicht meer aan. ik hoop dat je omgeving je met je initiatief ondersteund

Waar maak je uit op dat ik nog meer verslavingen heb. sad

laurentius schreef:

als er te veel onzin geschreven word trek ik mij terug.

Je krijgt waar je om vraagt. lol

laurentius schreef:

Rogier: ik bijt al mijn hele leven even door.

Ik heb plezier in mijn leven.....

24 Laatst bewerkt door Frankiboy (10-07-11 14:18:07)

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

Rogier schreef:
laurentius schreef:

als er te veel onzin geschreven word trek ik mij terug.

Je krijgt waar je om vraagt. lol

Wie de kringspier doet ontspannen....krijgt diarree...  Oordelen in hedendaagse volume aan onderzoeken is (te) makkelijk. Er is veel, zodat één ieder kan kiezen wat zijn mening toestemt - een soort selection bias

EDIT: confirmation bias

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

25

Re: En nu ga ik stoppen (Met koffie drinken)

ven vandaag bij de HAP langs geweest. i.v.m. benauwdheid.
Bleek astma te zijn (bekend) maar die had mijn bronchiën geïnfecteerd.
puffer gekregen, 2X daags puggen wanneer nodig.

Mogelijke oorzaak: geen koffie meer. Koffie remt astma aanvallen smile

@laurentius: Ik zie uit naar je reactie smile