1

Onderwerp: Open water gezocht :-(

Hey iedereen,

Volg het forum al een tijdje met veel interesse, en heb er al bijzonder veel van opgestoken, tx! 
Ik sta nl 3 weken voor mijn allereerste deelname aan een triathlon, een 1/4, en moet toegeven dat de zenuwen me al door de keel gieren bij het idee alleen al dat ik het effectief ga doen  :-s

Trainen gaat goed, voor alle disciplines, maar enkel het zwemmen baart me een beetje zorgen.  Ik maak voldoende km's, maar helaas in zwembad.  Ik woon in Antwerpen, en helaas mag je in de wijde omtrek nergens buiten het water in, hoewel er plassen en kanalen genoeg zijn  :s
Zijn er hier streekgenoten die me iets kunnen aanraden waar je wél mag zwemmen, of waar de pakkans miniem is?

Wil echt nog een aantal keren met men nieuw (tweedehands) wetsuit zwemmen en oefenen voor het zover is!

Tx ,
Sam

2

Re: Open water gezocht :-(

Onze club (BTT) zwemt in de zomer elke donderdag in het Netekanaal in Emblem, thv. de Nijlenbrug.
Afspraak om 19u30.  KTT zwemt er om 19u, zij hebben ook afstandsmarkeringen geplaatst op 500-1000-1900 m.  Zij zwemmen geloof ik ook op dinsdag.
Altijd welkom!

3

Re: Open water gezocht :-(

In Willebroek (Bloso domein Hazewinkel) zijn er op dinsdag ook altijd heel wat openwaterzwemmers/triatleten.
Verzamelen rond 19u, start zwemmen rond 19u30.
Er zijn aan de zijkanten van het meer ook om de 500m afstanden aangeduid, en liggen er rode en gele boeien om de 100 en 500m.  Vijverlengte is een dikke 2km, dus je kan er heel wat km's maken smile

Het kan zijn dat ze ook op andere dagen zwemmen, maar dat weet ik niet precies.

Locatie:
http://maps.google.be/maps?q=51.061222, … h&z=15

4

Re: Open water gezocht :-(

Nog een interessante locatie in de "buurt": de Galderse Meren vlakbij Breda.
Zeer helder water!

map

5

Re: Open water gezocht :-(

@Ghen, idd mooi helder water, zal zaterdag ochtend weer 2 rondes gaan zwemmen aldaar (alleen wel vroeg want men wil 7,- euro parkeer geld gaan heffen na 09.00u)

6

Re: Open water gezocht :-(

iemand nog lokaties in de (ruime) omgeving van Gent?

7

Re: Open water gezocht :-(

ghen schreef:

Nog een interessante locatie in de "buurt": de Galderse Meren vlakbij Breda.
Zeer helder water!

map

Ik dacht dat je daar niet mocht zwemmen ivm zandwinning. Moet toegeven is al weer een poos geleden dat ik dat gehoord heb.

8

Re: Open water gezocht :-(

@Rogier, dat is idd heeeel lang geleden dat dat geroepen werd. Is nu met goed weer een redelijk druk bezocht recreatie gebied, en zeker prima om in je wetsuit rond te spartelen....

9

Re: Open water gezocht :-(

triest schreef:

@Rogier, dat is idd heeeel lang geleden dat dat geroepen werd. Is nu met goed weer een redelijk druk bezocht recreatie gebied, en zeker prima om in je wetsuit rond te spartelen....

En zo leren we elke dag weer bij. smile

10

Re: Open water gezocht :-(

in mijn vaste stek is blauw alg geconstateerd...aan de andere kant, maar met wind zou het mijn vaarwater kunnen betreden. Ik was per direct maar niet meer wezen poedelen smile

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

11

Re: Open water gezocht :-(

topaz schreef:

In Willebroek (Bloso domein Hazewinkel) zijn er op dinsdag ook altijd heel wat openwaterzwemmers/triatleten.
Verzamelen rond 19u, start zwemmen rond 19u30.

Iemand info of er daar alweer gezwommen wordt? En is het enkel op dinsdagavond?
Had enkele weken geleden aan een 'local' gevraagd en toen was het nog njet i.v.m. het koude water. Ongelooflijk hé, straks is het triseizoen halverwege!  wink

12

Re: Open water gezocht :-(

Ik ga vrijdag eens in op het ster zwemmen in Sint Niklaas,heb zelf wel een mooi plekje maar nu dat het weer wat beter gaat worden zullen daar wel meer vissers komen dus tja...

13 Laatst bewerkt door InspectorMonkfish (04-06-13 14:25:17)

Re: Open water gezocht :-(

ronnyke schreef:

ster zwemmen in Sint Niklaas

Heb ik ook overwogen maar krijg hier net een reply van een gemeentelijk bediende dat het mij als niet-inwoner 5 euro kost om er gewoon te zwemmen.  yikes  De helft zou ik nog overwegen, maar 5 ballen --> no way.
Echt jammer, want het is er leuk zwemmen.

14

Re: Open water gezocht :-(

Ik wist niet eens dat je er moet betalen mad ik ben ook geen inwoner van St Niklaas dus tja. Voor mij zou het maar zijn om eens met andere samen te zwemmen wtt traint er en nog veel andere. Ik ga er toch eens naar toe vrijdag heb dan toch tijd.

15

Re: Open water gezocht :-(

Hier zoek ik nu al een tijdje naar! Mensen die ook het open water in willen hier in de regio!

Ik wist niet dat het toegelaten was om in de hazewinkel te zwemmen? Heb de mensen van BLOSO vorig jaar eens gecontacteerd. Deze wisten mij te vertellen dat het verboden was om te zwemmen in de roeivijver en in de zeilvijver ("de bocht" als ik mij niet vergis).

En De Ster is inderdaad heel duur voor niet inwoners, iedere keer €5 euro is wat veel van het goeie.

Even ter info: ik ben geen triatleet maar ben mij ah voorbereiden om de prestatietocht Damme-Brugge (4km) tot een goed einde te brengen. Zou daarom ook graag wat in open water zwemmen ipv het zwembad.

Weet iemand of er vanaf morgen iedere dag redders zijn in "De Ster" zodat er gezwommen mag worden? En hoe dat zit met de watertemperatuur? Aangezien het al geweldig weer geweest is...

Groetjes,

Wauter

16

Re: Open water gezocht :-(

Op het ster kun je nu gewoon gaan zwemmen overdag he. Je kunt een jaarabbonement nemen als je in regelmaat gaat dan is het wat goedkoper. Volgend jaar die voor Mei kopen dan is het maar 15 euro voor een heel jaar. Temperatuur van het water is nu geen probleem meer als je nu nog kou hebt kun je maar beter een andere hobby zoeken tongue

17

Re: Open water gezocht :-(

Wat een gedoe. Zwem hier in het kanaal zonder iemand een stuiver te betalen. Is er geen kanaal oid in de buurt waar gewoon gezwommen mag worden?

Bij St Niklaas is toch ook de Schelde? Weet niet of je daarin mag zwemmen.. of los je dan terstond op smile

18

Re: Open water gezocht :-(

Mischien ben ik een mietje maar zwemmen in de schelde hier lijkt me toch best gevaarlijk. Het slib en de sterke stroming? Ik weet niet moest het hoog water zijn in Walsoorde in de veerhaven mischien maar die is dan ook weer bijna dichtgegroeid met wier. Ik woon hier tegen de Expresweg Antwerpen Knokke en hier heb je veel putten liggen die ze destijds gegraven hebben voor zand voor die baan op te hogen en daar is het goed en rustig zwemmen juist af en toe een visser waar je rekening mee moet houden.

19

Re: Open water gezocht :-(

ronnyke schreef:

Mischien ben ik een mietje maar zwemmen in de schelde hier lijkt me toch best gevaarlijk. Het slib en de sterke stroming? Ik weet niet moest het hoog water zijn in Walsoorde in de veerhaven mischien maar die is dan ook weer bijna dichtgegroeid met wier. Ik woon hier tegen de Expresweg Antwerpen Knokke en hier heb je veel putten liggen die ze destijds gegraven hebben voor zand voor die baan op te hogen en daar is het goed en rustig zwemmen juist af en toe een visser waar je rekening mee moet houden.

Schelde zou je ter plaatse moeten kijken of het kan en verantwoord is.

Stromend water zou ik bij voorkeur niet alleen gaan zwemmen maar altijd met meerdere zwemmers. Dat is op open water in principe toch wel veiliger.

20

Re: Open water gezocht :-(

Het water van De Ster is inderdaad al goed te doen! Maar een dezer toch eens naar Hazewinkel! Pak goedkoper... tenzij ze daar gas boetes uitdelen wink!

21 Laatst bewerkt door Mercurion (01-07-13 23:19:53)

Re: Open water gezocht :-(

Ik ben vandaag voor het eerst op De Ster in Sint-Niklaas gaan zwemmen tijdens de namiddag. Ik had het hele openluchtzwembad (50 meter) voor mij alleen.

Is tijdens de zomervakantie alle dagen open en er kan vanaf 09u gezwommen worden. Er is ook steeds toezicht, zowel bij de zwemvijver als bij het Olympisch zwembad. Vandaag zat er een jong meiske dus moest ik mijn 'kunstjes' toch tonen.
(nee, haantjesgedraag is mij vreemd  lol )

Als inwoner van Sint-Niklaas is het zeker niet duur, zelf een jaarabonnement sinds een paar dagen en dat kost mij 21 euro (normaal 18 euro bij 'vroegboeking). Ik vind het wel duur voor mensen die niet in Sint-Niklaas wonen. Geen idee waarom dat duurder zou moeten zijn?

Op de foto zie je het olympisch zwembad, vlakbij de aanlegsteiger van de roeiboten/waterfietsen. Uitstekende locatie en, voor zover ik weet is het daar nooit druk.

22

Re: Open water gezocht :-(

Mercurion schreef:

Is tijdens de zomervakantie alle dagen open en er kan vanaf 09u gezwommen worden. Er is ook steeds toezicht, zowel bij de zwemvijver als bij het Olympisch zwembad. Vandaag zat er een jong meiske dus moest ik mijn 'kunstjes' toch tonen.
(nee, haantjesgedraag is mij vreemd  lol )

Dat jonge meiske zwemt waarschijnlijk veel sneller dan jij :-) misschien handig om haar tips te vragen...

Ook al gezien in het zwembad, zat ongeveer aan maximaal terwijl een jong ding mij op het gemak voorbij kwam peddelen... Tja, toen zwom ik nog niet zo lang. Nu mijn techniek beter is snap ik waarom zij met zoveel gemak zwom en waarom het mij zoveel moeite koste tongue

Mercurion schreef:

Als inwoner van Sint-Niklaas is het zeker niet duur, zelf een jaarabonnement sinds een paar dagen en dat kost mij 21 euro (normaal 18 euro bij 'vroegboeking). Ik vind het wel duur voor mensen die niet in Sint-Niklaas wonen. Geen idee waarom dat duurder zou moeten zijn?

Misschien goedkoper vanwege subsidie gemeente?

23

Re: Open water gezocht :-(

Heb hier nu een paar keer in het meer gaan zwemmen en dit is echt wel een groot. Nu vind ik het echt wel wenne op gebied van golfjes in die kleine zandputten en kanaaltjes heb je die bijna niet. Precies of je slag word telkens afgebroken is hier een techniek voor? Je armen hoger over het water houden of juist iets vroeger insteken?

24 Laatst bewerkt door InspectorMonkfish (08-07-13 11:08:24)

Re: Open water gezocht :-(

WauterC schreef:

Ik wist niet dat het toegelaten was om in de hazewinkel te zwemmen? Heb de mensen van BLOSO vorig jaar eens gecontacteerd. Deze wisten mij te vertellen dat het verboden was om te zwemmen in de roeivijver en in de zeilvijver ("de bocht" als ik mij niet vergis).

Het wordt oogluikend toegestaan, als de roeiers weg zijn (kan me wel voorstellen dat zo'n vaartuig hard aankomt als je er frontaal op zwemt). Bloso zal er geen proactieve reclame voor maken. Daarom staat het ook niet op hun site van de Hazewinkel.

Enkele weken geleden was ik er voor het eerst met zowat 20 zwemmers (vooral triatleten). Goed zwemwater en je kan langs de boeien blijven om niet te veel extra meters te maken!

Weet iemand of je er ook kan zwemmen op andere tijdstippen dan woensdagavond?

Wim

25 Laatst bewerkt door Tikketim (16-07-13 14:41:40)

Re: Open water gezocht :-(

Heeft er iemand een idee of men kan/mag zwemmen in het kempisch kanaal of ook wel bekend als het kanaal herentals-bocholt ? Ik heb ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld gaan te zwemmen in het recreatiegebied de Lilse bergen. Maar daar gaat het met dit goede weer te druk zijn denk ik. Of heeft er iemand ervaring met het zwemmen in de Molse meren ? Of in de Paalse plas ?

Ik moet toegeven dat ik twijfel om daar ergens gaan te zwemmen. zeker omdat het de eerste keer zou zijn in open water met een wetsuit aan. Er is een 'drempel' tongue