1 Laatst bewerkt door Frankiboy (13-07-11 09:58:03)

Onderwerp: Bandendruk

Voor de tour rustdag ving ik wat op over banden druk en dat ze in de tour over de 10 bar pompen. Nu rijden ze die natuurlijk ook vaak lek maar waar het mij om gaat is met nat weer. Tijdens de vreselijke valpartij voor de tourrustdag spraken ze over verkeerd inschatten van nat weer bij bochten icm banddruk. Hoe doen jullie dit in trainingen/wedstrijden? Als het nat weer is, minder druk op de banden? Klopt dat? En hoe gaan jullie in dat geval met de gladheid/bar tradeoff? Heb er normaliter 8bar op zitten

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

2

Re: Bandendruk

de jongens in de tour rijden volgens mij ook allemaal op tubes..... hier gaat zo ie zo al meer druk in.

3

Re: Bandendruk

Als het nat weer minder druk in de banden, normaal rij ik met 8,5 bar in de banden en mat nat weer 7 tot max 7,5 bar.
Doordat de band zachter is heb je een breder loop vlak en dus iets meer grip, het is niet zo dat je met volle snelheid de bocht door kan hoor.

4

Re: Bandendruk

Ik heb goede draadbanden, rijd 8 bar tijdens wedstrijden, trainingen 7 a 7,5 en met nat weer achter iets lager.

5

Re: Bandendruk

Optimale druk is ook gerelateerd aan lichaamsgewicht. Ik rijd woonwerk en training met 4-5 bar (heerlijk comfortabel)en wedstrijden met 6-7 bar en dat bij een lichaamsgewicht van rond de 65 kg, Voor natte omstandigheden pas ik de druk niet aan. Wel als ik het parcours goed ken (hobbelig, vlak, bochtig?)

Ik heb weleens een vuistregel gehoord van 1 bar / 10kg lichaamsgewicht.

6

Re: Bandendruk

Die vuistregel zou wel eens kunnen kloppen, ik ben namelijk 85kg schoon aan de haak, vandaar 8 bar

7

Re: Bandendruk

http://www.michelinbicycletire.com/michelinbicycle/img/pressurechart121405B.jpg

8

Re: Bandendruk

Thanks voor bovenstaande plaatje, bevestigd mij dat ik het goed doe.. wink Ik heb achter meestal iets van 7,5 - 8 bar en voor 7 - 7,5 bar.

9

Re: Bandendruk

Ben ik dan zo vreemd?
Ik pomp ze bij elke rit eigenlijk weer op tot 9-9½bar. Een stuk minder last van lekrijden en ik heb geen last van comfort problemen.

Gebruiken jullie bandjes die maar tot 8bar gaan (net zoals het grafiekje)?

10

Re: Bandendruk

Ik moet naar mijn werk een kilometer of vier kinderkopjes rijden. Als je dat comfortabel vindt bij 9 bar dan ben je waarschijnlijk de enige. (wat weeg je?) En een verband met lekrijden heb ik nog nooit van gehoord noch iets van gemerkt.

11

Re: Bandendruk

pivdberg schreef:

Gebruiken jullie bandjes die maar tot 8bar gaan (net zoals het grafiekje)?

Mijn bandjes kunnen tot 11 bar maar ik vind 7-8 bar genoeg om nog wat comfort over te houden.. Ook de FM gaf als advies 8 bar.

12

Re: Bandendruk

pivdberg schreef:

Ben ik dan zo vreemd?
Ik pomp ze bij elke rit eigenlijk weer op tot 9-9½bar. Een stuk minder last van lekrijden en ik heb geen last van comfort problemen.

Ik doe er ook 8,5 a 9 bar in. Ik zou volgens de grafiek 7 bar erin moeten doen...dat vind ik te zacht aanvoelen hoor! Hoe harder, hoe sneller ik fiets heb ik weleens het idee...

13

Re: Bandendruk

Bij nat weer gaat er wel wat minder in ja, ietsjepietsje meer grip (en geestelijk natuurlijk, 'mijn banden kunnen dit weer hebben'!) en ietsjepietsje meer rolweerstand. Ligt dus ook beetje aan het aantal (scherpe) bochten in het parcours.

14

Re: Bandendruk

Deze week een artikel gelezen in het vwb blad dat bredere bandjes (25mm) minder rolweerstand zouden hebben dan de huidige 23mm (standaartmaat) denk eraan dit eens te testen. Heb eens op 20mm tubes gereden maar dit is echt waardeloos voor mij. Om bij het topic te blijven ook ik pomp 8bar in een tube mijn bandjes 6 Heb carbon clinchers en die kunnen maar max 7.5 bar aan

15

Re: Bandendruk

Ik rij altijd met 7 bar maar vraag me niet waarom. In het verleden (lees: toen ik nog wedstrijden deed) pompte ik voor de strijd de boel op 8 bar in de overtuiging dat ik dan sneller zou zijn. Of dat een onzinnige gedachte was zal ik nooit weten. Heb wel ooit eens met tubes gereden die op ruim 10 stonden. Dat in combinatie met een strak aluminium frame is weinig comfortabel kan ik je vertellen.

16

Re: Bandendruk

Pomp ze altijd naar 8. Vandaag eens naar 7 gezet omdat het nat was... maar was nog steeds huiverig bij bochten...

Maandag had ik overigens lekke band en heb met zo'n klein pompje de band tot 4 bar opgepompt ofzo. Kon er alsnog best hard mee... Of het ook goed is voor de band is een ander verhaal ;-)

17

Re: Bandendruk

ik zet ze altijd op 9 bar en doe heel veel slechte wegen, ik blijf ze zo hard zetten omdat het dan toch merkbaar beter bolt...

18

Re: Bandendruk

Tja echte kaseijen heb ik niet veel, wel regelmatig stukken slechte klinkerstraat. Maar met 72kg, 9bar gaat dat prima.
Volgens mij juist door harde bandjes, goed tempo houden stuiter je er wat makkelijker overheen.

Elke mm dat je band inveert op een klinker is energieverlies. Daarom zjin die racefiets frames zoveel stijver dan stadsfietsen.

19

Re: Bandendruk

Ik weeg 67 kg en zet ze bijna altijd op 8 bar (voorwiel iets minder).  Vanmorgen natte weg en dus nav. deze discussie eens 7 bar geprobeerd, maar ik heb ze toch liever harder.

20

Re: Bandendruk

Een hardere band kan ook meer weerstand geven.
De band flext niet meer mee met kleine oneffen heden en geeft daardoor meer weerstand.
Er is een onderzoek geweest (wat word niet onderzocht) zal wellicht ergens op het www te vinden zijn

21

Re: Bandendruk

Normaal 7bar voor, 7,5 achter bij 80kg lichaamsgewicht.

In de bergen, op kasseien etc uiteraard minder. Bandendruk altijd aanpssen aan de omstandigheden (wegdek, weer, bergen).

22

Re: Bandendruk

Waarom minder in de bergen?  Voor de afdalingen?

23

Re: Bandendruk

Omdat de druk tijdens afdalingen flink kan oplopen met ontploffende banden als risico?

24

Re: Bandendruk

Ik heb 8 bar op beide banden zitten, fiets hoofdzakelijk vlak, maar weeg 85kg. Is dit niet slim?

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

25

Re: Bandendruk

Roland_Amersfoort schreef:

Omdat de druk tijdens afdalingen flink kan oplopen met ontploffende banden als risico?

Juist!