1

Onderwerp: Zwemtechniek: Ademhaling

Hoi allen,

Ik doe nu 2x per week een uur zwemtraining. Ik kan inmiddels steeds langere afstanden zwemmen, en mijn snelheid gaat ook al wat omhoog. De huidige limiet word veroorzaakt door mijn ademhaling.
Ik haal elke 3 slagen adem (dus beide kanten). Maar de tijd die ik heb om in te ademen is vrij kort / neem af en toe water mee, alsof ik net niet hoog genoeg uit het water kom. Met als gevolg dat ik in ademnood kom en mijn techniek sloppy word. Een oud waterpolo'er die ook baantjes aan het zwemmen was zei dat ik wellicht mijn beentempo kon verhogen, om wat meer uit het water te komen. (Dit moet ik nog proberen, dit vertelde hij na afloop)

Eens zien of ik de volgende keer een slachtoffer kan vinden om me te filmen, zodat ik zelf ook mijn techniek (of het ontbreken ervan) kan zien.

Hoe gaan jullie hiermee om? frequentie van ademhalen. Houden jullie adem in en blazen jullie alles uit vlak voor je ademhaalt, of begin je met uitblazen zodra je gezicht weer onderwater is?

Heb internet al wat afgestruind naar filmpjes waarop je bepaalde technieken ziet, of wat de gevolgen zijn van een foute techniek.

Alle tips zijn welkom:)

2 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (30-08-11 20:45:32)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik vond de filmpjes en tips van MrSmooth wel nuttig. Verder doe ik ook om drie slagen ademen als ik vrij vlot zwem. Als ik rustiger zwem doe ik meestal 4-3-4-3 om het toch symmetricsh te houden. Als ik  4-4-4-4 doe dan ga ik meestal in een grote bocht zwemmen (in buitenwater).

Je hoofd hoger optillen om beter adem te halen lijkt me onjuist. Je benen zakken dan dieper weg, waardoor je snelheid verliest en de trog waarin je adem kunt halen wordt hierdoor juist nog kleiner. Een oog boven water zou genoeg moeten zijn om goed adem te halen. En dan niet met je gezicht naar voor maar naar opzij!

Als je zin hebt kunnen we zondag wel een paar baantjes in Amersfoort of in het Henschotermeer doen? Ik ben ook langzaam maar bij mij is dat toch meer een gebrek aan spierkracht, ben inmiddels nog iets aan het afvallen voor het loopseizoen.

Wees trouwens voorzichtig met tips van waterpolo' ers. Zij hebben vaak een techniek waarbij een groot deel van het bovenlichaam uit het water komt (polo crawl). Heel goed om speloverzicht te houden maar veel meer weerstand en niet aan te bevelen voor triatleten.

3

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Die tips over hoofd te hoog uit het water had ik idd ook langs zien komen, Maar om dat punt te vinden tijdens het zwemmen is wel pittig:) Zag ook een filmpje wat er gebeurd als je je hoofd niet alleen draait, maar ook meer opzij beweegt om adem te halen, dan wijk je sterk van je lijn af etc.

Begrijp dat jij je vrijwillig aanbied als "slachtoffer" om een filmpje te maken?:P

4

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Tuurlijk geen probleem!

5

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

DennisM schreef:

Hoi allen,

Hoe gaan jullie hiermee om? frequentie van ademhalen. Houden jullie adem in en blazen jullie alles uit vlak voor je ademhaalt, of begin je met uitblazen zodra je gezicht weer onderwater is?

Ik haal om de slag adem, dus steeds rechts elke slag. Ik blaas meteen uit, inhouden is het stomste wat je kunt doen, want straks ben je niet goed uitgeblazen voor je weer moet inademen. En buiten dat...je adem inhouden is heel wat moeilijker dan langzaam uitblazen.
Waarschijnlijk kom jij daardoor in ademnood tijdens je elke 3 slagen ademhalen.

Ik red om de 3-4-5 wel, maar op lange stukken krijg ik ademnood. Dat komt omdat ik een erg trage slag heb en daardoor veel meters maak (11 slagen op een baan als ik netjes op techniek zwem en 13/14 tijdens wedstrijd in een zwembad, zwemloop of zo).

6

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Een alternatief is 3-2-3-2 ademen, dus telkens 2× links, 2× rechts, etc.  Zo heb je iets meer adem en toch nog symmetrie.

7

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik zorg de laatste tijd dat ik onder water beetje bij beetje uit blaas om alleen maar in te ademen boven water, niet alles in een keer, zodat je wel wat zuurstof in je longen houdt.

8

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Algemeen is het advies om voortdurend uit te ademen onder water en boven water alleen in te ademen. Dit helpt je longen en middenrif ontspannen en verlaagt het CO2 gehalte in je bloed, waardoor je minder last hebt van 'ademnood' / het gevoel dat je adem moet halen. De longen registreren namelijk alleen CO2 overschot, een gebrek aan zuurstof merk je niet.

9

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Zoek bij jou in de buurt een goede zwemtrainer. Waar woon je? Misschien weet ik nog iemand.

Als je nog op het niveau zit dat je niet weet dat je onderwater moet uitademen, dan heb je gewoon zwemlessen nodig. Eerst leren en dan pas trainen.

Vraag me wel af hoe hard Jip zwemt met 11-13 slagen per baan en toch boven water uitademt. Heel bijzonder.

10

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Er staat nergens dat ik boven water uit adem. Onderwater adem ik uit. Direct als mijn gezicht in het water komt zo ongeveer.
En Jip zwemt 14 minuten op een km.

11

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Jip schreef:

Ik haal om de slag adem, dus steeds rechts elke slag. Ik blaas meteen uit, inhouden is het stomste wat je kunt doen, want straks ben je niet goed uitgeblazen voor je weer moet inademen. En buiten dat...je adem inhouden is heel wat moeilijker dan langzaam uitblazen.
Waarschijnlijk kom jij daardoor in ademnood tijdens je elke 3 slagen ademhalen.

Ik red om de 3-4-5 wel, maar op lange stukken krijg ik ademnood. Dat komt omdat ik een erg trage slag heb en daardoor veel meters maak (11 slagen op een baan als ik netjes op techniek zwem en 13/14 tijdens wedstrijd in een zwembad, zwemloop of zo).

Helemaal mee eens. Ik snap niet waarom zo veel slechte zwemmers het zichzelf zo moeilijk mogelijk maken. 1 op 2 is de norm bij goede lange afstandszwemmers, en al helemaal bij open water zwemmers. Het is in heel veel opzichten veel praktischer als 1 op 3. Ik zou niet inzien waarom beginnende triathleten hier van af moeten wijken. Met de minst gecompliceerde manier van ademhalen, blijft er immers veel meer tijd vrij om te focussen op de andere belangrijke dingen.

12

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Als ik die tijden hoor ontbreekt het me ook nog aan wat snelheid, maar die komt vanzelf als ik mijn ademhaling eenmaal goed heb. Ik probeer gelijkmatig uit te ademen zodra mijn gezicht weer in het water komt. Het genoeg inademen is meer het probleem bij mij. Kan nog niet helemaal die "trog" vinden die ik creëer, hoop dat een paar korte tips me net in de goeie richting kunnen zetten.

13

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Waar blijft dat filmpje smile

14 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (01-09-11 19:26:49)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

thijs schreef:

Helemaal mee eens. Ik snap niet waarom zo veel slechte zwemmers het zichzelf zo moeilijk mogelijk maken. 1 op 2 is de norm bij goede lange afstandszwemmers, en al helemaal bij open water zwemmers. Het is in heel veel opzichten veel praktischer als 1 op 3. Ik zou niet inzien waarom beginnende triathleten hier van af moeten wijken. Met de minst gecompliceerde manier van ademhalen, blijft er immers veel meer tijd vrij om te focussen op de andere belangrijke dingen.

Als ik mijzelf even mag scharen onder de 'slechte zwemmers'...? Als ik op de lange termijn mijn techniek goed wil ontwikkelen, ben ik overtuigd van het nut van goede symmetrie en die bereik ik beter door bilaterale ademhaling. Ik heb al vaak gehad dat ik door golfslag of andere omstandigheden niet naar mijn' favoriete kant'  adem kon halen. En voor wat betreft de ademhaling van ' goede lange-afstandzwemmers'  die zie je op tv (lees: in wedstrijdverband) inderdaad de voorkeur geven aan een zijde, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ze niet bilateraal trainen.

Ik train 95% bilateraal maar heb in wedstrijden inderdaad voorkeur voor rechts ademhalen. OVerigens mag ik mijzelf niet helemaal als voorbeeld nemen, want door twee whiplashes en drie slecht herstelde sleutelbeenbreuken is mijn nek- en schouderpartij erg asymmetrisch geworden en zwem ik al gauw in een grote boog. Vandaar dat ik zoveel aandacht aan dit onderwerp besteed.

P.S.: Filmpje zal vermoedelijk zondag geplaatst worden, aangezien het nog gemaakt moet worden.

15

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Roland, je hoeft niet bilateraal adem te halen om symmetrie te trainen. Je kunt bijvoorbeeld 1 op 2 zwemmen en de eerste helft van je training rechts ademen, en de tweede helft links. Of je wisselt iedere baan. Het is inderdaad erg handig om aan twee kanten te kunnen ademen. Maar ik zie het nut niet echt in om iemand 1 op 3 te leren zwemmen, die dat in een wedstrijd niet vast kan houden.

16

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Goed punt,  voor mij is echter eigenlijk 1 op 2 ademen niet echt nodig. Bij 3-3-3-3 of zelfs 3-4-3-4 krijg ik nog voldoende lucht, behalve als ik ga sprinten uiteraard. Wedstrijden doe ik 2-3-2-3 als ik aan twee kanten ruimte heb, anders 2-2-2-2 maar zoals gezegd ga ik dan al gauw in een bocht zwemmen.

Overigens doe ik 2-3-2-3-kijken-2-3-2-3-kijken dus voor wat betreft het kijken doe ik dat altijd na rechts inademen. Moet dus toegeven dat het niet volledig symmetrisch is. Om het zuiver te houden zou ik 2-3-2-kijken-3-2-3-kijken moeten doen maar dat vind ik nog lastig.

17

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik kijk pas na een slag of 6. En meestal lig ik dan nog op koers ook :-)

18

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Dit is een filmpje die ik oa tegenkwam. Goed in beeld gebracht van do's en don'ts.

http://www.youtube.com/watch?v=X4APU3XMip8

Wellicht handig om naar te refereren voor een bepaalde techniek

19

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik dus na 10 (2-3-2-3) en dan ben ik blij als ik nog weet waar ik ben smile

20

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

hahah! Tja ik oefen pas 25 jaar met zwemmen, denk dat dat ook scheelt ;-)

21

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Ik lag in Januari voor het eerst in een zwembad met lijnen op de vloer en in april voor het eerst in buitenwater.

22

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Roland_Amersfoort schreef:

Wedstrijden doe ik 2-3-2-3 als ik aan twee kanten ruimte heb, anders 2-2-2-2 maar zoals gezegd ga ik dan al gauw in een bocht zwemmen.

Waarschijnlijk maak je dan een fout die gerelateerd is aan je ademhaling. Daardoor zwem je een bocht met 2-2-2-2 omdat je de fout telkens aan een kant maakt. In jouw positie zou ik proberen te achterhalen wat die fout is, in plaats van dezelfde fout bewust ook aan de andere kant te maken. Dan zwem je misschien recht omdat je het symmetrisch fout doet, maar een echt optimale oplossing is dat natuurlijk niet. wink

23

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Klopt helemaal, daar probeer ik momenteel aan te werken, althans zodra ik het zwemmen weer serieus ga oppakken.

Helaas is het niet zo simpel als je probeert een symmetrische beweging te maken met een asymmetrisch lichaam. Mijn linkerschouder mist ongeveer 20-30% bewegingsvrijheid (rotatie). Bij mij is de oorzaak dus ook dat ik links moeilijker mijn arm goed uit het water en over me heen kan tillen richting het insteekpunt. Daarom kijk ik ook altijd na rechts inademen.

24 Laatst bewerkt door Frankiboy (02-09-11 18:05:36)

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Goed achter je ademen vanuit je oksel helpt. Dus niet te veel opzij ademen maar lekker schuinachter in de draai!

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

25

Re: Zwemtechniek: Ademhaling

Hier dan het eerste filmpje waarin ik een poging doe niet te verdrinken:)

http://www.youtube.com/watch?v=LeN3MTT1_fA

Let me know your thoughts:)