1 Laatst bewerkt door marcelca (17-10-11 17:13:45)

Onderwerp: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Hallo

Ik ben een beginnend triathleet ( lees: zeer beginnend )... en 42 jaar oud, 84 kg ( niet echt een triathleet gewicht ) maar ben al 9 kg kwijt en heb zware botten smile

heb nog nooit een kwart triathlon gedaan waar ik dus wel voor aan het trainen ben ( en OD )....

doe wel een jaar of 6 wedstrijdzwemmen en 15 jaar mountainbiken, wat lopen en sinds kort op de racefiets erbij


In welk onderdeel zou ik de meeste tijdwinst kunnen halen..

- zwemmen, tijden zijn 1.10 op de 100 meter en zo`n 16 minuten op de 1000 meter

- snelste wat ik gereden heb met wind ( helft mee helft tegen ) is 45 km met een gemiddelde van 34,5 km/h ( wel op racefiets natuurlijk )

- lopen, snelste in een training is 48:30 op 10 km



Persoonlijk neig ik naar dat het lopen het slechtste onderdeel van me is maar dit zal er mee te maken hebben dat ik dit het zwaarste vind

wie heeft hier een mening over en misschien zelfs ervaring mee

2

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Fietsgemiddelden zeggen me niks. Ik denk wel dat je een hele makkelijke 3 minuten verbetering op een OD kunt behalen. Want 1:10 op de 100m en 16 minuten op een km???  Het zou mij niks verbazen als je in heel korte tijd 2 minuutjes verbetering op een kilometer zwemmen kunt vinden. En dan ga je je in ieder geval vermaken tijdens het eerste uur van de wedstrijd. smile

Veel plezier met je voorbereiding,
Thijs

3

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Als je naar algemene gemiddelden kijkt (van het hele veld) dan zit je met die splits bij het zwemmen in de bovenste helft, bij het fietsen ergens rond het midden en met het lopen ergens onder het gemiddelde. Op papier zou je dan kunnen zeggen dat daar de meeste marge zitten, maar probeer eerst eens een paar km te lopen na het fietsen. Dan simuleer je een triathlon en leer je jezelf inhouden op de fiets voor een goede looptijd.

Sommige mensen zijn gewoon van nature en van achtergrond beter op bepaalde onderdelen en dat is niet iets dat je gemakkelijk kunt aanpassen, google maar eens op Andy Potts, Julie Dibens of Chris Lieto. Houdt een paar weken je trainingsresultaten bij en dan zie je vast wel ergens winst komen...

4

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Neem aan dat die 16 min op de km in het zwembad is dan ga je zeker veel sneller met wetsuit in het buitenwater.
Ik denk dat voor jou de meeste winst met het fietsen te halen is. Want om nu 5 min van je 10km looptijd af te lopen lijkt me erg veel.

5

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Als hij jaren ervaring heeft en die 16 minuten is gezwommen in een 25 meter bad, dan zou ik niet verwachten dat hij opeens minuten gaat winnen met een wetsuit.  Onervaren in buitenwater, ten opzichte van een technisch goede zwemmer met een goed keerpunt, hrm.... (ja ik weet het, deze post staat vol met aannames)

6

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

@Roland:

Op papier zou ik ook zeggen dat bij lopen de meeste winst te behalen valt, ik heb afgelopen maanden al een aantal keren de overgang van fietsen naar het lopen gedaan als training, het grappige is dat ik de eerste 1,5 km lopen echt het gevoel heb waar begin ik aan en dat het niet lukt en na ongeveer 1,5 km verdwijnt dit gevoel en voelt het niet veel anders als dat ik een losse 10 km loop,

Zal is even googlen op de voorgestelde namen, bedankt



@ deniss:

De 16 minuten op de km is inderdaad in het zwembad, ik heb wel een wet/swimsuit en heb een stuk of 8 x 1 uur in het buitenwater getraint, wat me vooral opviel was dat het in het buitenwater een stuk soepeler aanvoelde, dit zal vast komen door het drijfvermogen  van de wetsuit ( is alsof je met een achtje tussen je benen zwemt )

heb geen idee wat mijn tijd is in het buitenwater want zwem gewoon een tijd maar weet geen afstand, het voelt buiten wel sneller aan maar dat blijft een gevoel.


@ Roland

De 16 minuten zijn inderdaad in een 25 meter bad gezwommen, ik kan natuurlijk als wedstrijdzwemmer wel keerpunten maar het is zogezegd niet mijn sterkste kant ( voorbeeld: normaal zwem je in een 50 meter bad een langzamere tijd maar ik zwem in een 50 meter bad een snellere tijd als in een 25 meter bad )

Ik  kan op zich wel zeggen dat ik technisch een redelijke zwemmer ben maar de praktijk zal het leren of ik hier veel voordeel aan heb in buitenwater

7

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

de meeste winst zal te halen zijn in koppel trainingen.
(fietsen en lopen combineren in 1 training)

8

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Misschien een tip: Als ik op de fiets thuiskom van mijn werk, ga ik altijd hardlopen naar de creche of de supermarkt. Het hoeft niet heel ver te zijn (1 a 2 km) maar als je dit regelmatig traint kun je fluitend van de fiets springen en gaan lopen, ook als je redelijk diep bent gegaan op de fiets.

9

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

dat is wel een goede tip...

Ik heb dus al een aantal keren die koppeling gedaan en de indruk was dat ik de eerste 1,5 km er last van had en hierna niet meer maar dacht dat hoort er gewoon bij.

begrijp dus dat, door dit regelmatig te trainen steeds makkelijker word

10

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Zeker!

Leg de nadruk op herhaling en niet op afstand, je hoeft dus echt geen 15km te lopen na het fietsen. Je kunt zelfs een training hiervoor speciaal inrichten, bijv.: 5km fietsen, 1km lopen, 5km fietsen, 1km lopen etc..

11

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Naar mijn idee zwem je behoorlijk, fiets je redelijk gemiddeld en loop je wat ondergemiddeld voor een duursporter.

- Dus wie weet zou je idd nog een aantal minuutjes sneller kunnen gaan lopen.
- Zwemmen zal dus niet veel progressie meer te boeken zijn.
- Fietsen gaat vanzelf al sneller met een opzetstuurtje

Als allerbelangrijkste kan je m.i. naast wat koppeltrainingen ook wat langere duurtrainingen doen.
Zeg 3 uurtjes fietsen, ander keertje weer 75 minuten lopen, enz.
Dat zorgt ervoor dat je in de wedstrijd tijdens het lopen (wat toch extra lastig is als laatste onderdeel) niet meteen al het gevoel hebt al heel lang bezig te zijn. => duurvermogen.
Ikzelf heb hierdoor al regelmatig meegemaakt dat ik bijvoorbeeld: 50ste zwemtijd, 50ste fietstijd en 50ste looptijd toch 40ste in de eindklassering werd.

12

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Oke

de langere duurtrainingen doe ik al ( af en toe ?? )...

gemiddelde zwemtraining is bij mijn tussen de 2000 en de 2500 meter

fietsen doe ik regelmatig tussen de 70 en 80 km met een lage hartslag

hardlopen is het lastigste maar heb wel al een aantal keren 18 km gelopen, vind het alleen moeilijk om dit vaak te doen

13

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Gelijk maar de daad bij het woord gevoegd

vanmorgen een koppeltraining   fietsen ( tacx ) -> lopen ( loopband ) gedaan

heb 4 x 5km fietsen ( met hoog vermogen ) met na elke 5 km , 1 km lopen gedaan ( gemiddeld 12 km/h )

Door de loopband word je natuurlijk gedwongen om die snelheid aan te houden, vond het pittig maar denk dat het wel een welkome aanvulling op mijn trainingen is

14

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Waarom hoog vermogen? let je ook op je omwentelingen die je per min maakt? Mischien je toch beter eens informeren ipv alles maar over te nemen wat men je wijsmaakt anders sta je mischien na een hele winter trainen nog nergens.

15

Re: Welk onderdeel zou de meeste winst in te behalen zijn

Dank je wel

Ik neem ook niet alles aan wat hier voorgesteld word, en denk dat hoog vermogen eigenlijk de verkeerde woordkeuze is, ik probeer mijn cadance op de 95 Rpm te houden en zodra ik merk dat mijn hartslag te hoog word schakel ik terug zodat ik wel mijn cadance kan vasthouden..

Ik train eigenlijk al zeer lange tijd op hartslag zodat ik mezelf kan beschermen, zodra ik zonder doe wil ik alleen maar harder en dit moet ik bezuren ( plus de dagen erna ).

Ik weet redelijk mijn hartzones, en hou me hier ook zo veel mogelijk aan, morgen heb ik voor mezelf weer een hersteltraining gepland met een lage hartslag