1 Laatst bewerkt door Roy W (26-11-11 23:13:44)

Onderwerp: Wintertriathlon Maart 2012

Beste allemaal,

laat ik mij even kort voorstellen en gelijk wat info geven waar u wellicht iets aan hebt al zou u op vragen van mij willen antwoorden.
Roy, 36 jaar, (getrouwd en 2 kids, alhoewel dat er mss niet toe doet wink ), en heb me ingeschreven voor de wintertriathlon van twente op 24 maart 2012 (kwart versie, 10km lopen 50km fietsen 20km schaatsen). Dit laatste als soort van uitdaging (lees grote mond)
Nu ben ik sportief ingesteld en dus is dat niet het probleem.
Schaatsen heb ik na beeindiging van wedstrijdsport 12 jaar niet meer gedaan (op een paar natuurijsdagen nagelaten).
Fietsen doe ik al 20 jaar ofzo....ware het niet dat het de laatste paar jaar blijft bij zo'n 1000-1500 km per jaar.
Lopen is altijd een zwak geweest, en dus zie ik daar het meest tegenop.

Ik ben 1,88m lang en weeg 75,8 kg (laatste 7 wkn 8,4 kg afgevallen)

Afgelopen donderdag liep ik op de band in de sportschool de 10 in 48.36 (waarvan 10 min gewandeld met 6,5km/u).

Heeft iemand nuttige tips ten aanzien van schema's, materiaal, wissels, voeding?

Ik loop op Asics Cumulus 9
Fiets op een Intersens RC650 (alu frame, carbon voor- en achtervork), nog zonder opzetstuur.
Schaats op Viking Special Sprint (vast), ben aan't wennen aan klapschaatsen Viking Marathon I (maar ben net Gerard, wennen lukt niet).


Hoop u vooralsnog voldoende te hebben verteld.....zo niet, vraag maar.

Alvast dank voor hulp, steun en advies!

Roy

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

2 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (26-11-11 16:34:35)

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Om iets over je training te kunnen zeggen, moet je eerst vaststellen wat je wilt bereiken. Wil je gewoon meedoen, competitie leveren in de middenmoot, of ben je alleen tevreden als je wint?

Een opzetstuur is wel prettig, maar vooral als je uit het water komt en de triceps zijn heel moe. In een wintertriathlon kun je ook prima af zonder, mits je goed in de beugels rijdt. (Wederom, ligt er ook aan of je elke seconde uit je lichaam wilt persen..)

Ik heb nog nooit op een loopband gelopen, maar als je tien minuten hebt gewandeld op 48:36, dan train je dus op een tempo van ongeveer 4:24 minuten per kilometer en da's toch behoorlijk (te?) rap voor een ' beginnend'  hardloper. Bedenk dat je in een triathlon meerdere onderdelen achter elkaar moet afwerken, dan moet je je tempo wellicht nog iets laten zakken.

Tot slot, het belangrijkste onderdeel van je voorbereiding is gezond te blijven, zodat je tenminste aan de start kan komen te staan. Ga dus niet opeens 70 kilometer per week lopen maar bouw het rustig op.

3

Re: Wintertriathlon Maart 2012

In de eerste plaats is het halen van de eindstreep het belangrijkste.
Echter...mijn sportief ggedreven geest wil eigenlijk ook wel een resultaatje kunnen melden.

Dushet volgende had ik voor ogen:
10 km lopen: 45 min
50km fietsen: 1 uur en 30 min
20km schaatsen: 35 min
Totaal dus 2 uur 50 min

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

4

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Grofweg doe ik voor een kwart afstand mijn splits +10%. Dus als ik 42 minuten haal op een losse 10km, dan loop ik 46 minuten op het looponderdeel van een kwart etc. Dan moet je ook nog je wisselzones meetellen, toch gauw zo'n 3-4 minuten voor twee wissels, vooral als de wisselzones heel groot zijn.

5

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Die tijden zijn idd niet voor een beginner. En een wintertriathlon is dat niet op de mtb? Of gewoon 50km op de weg rijden?

6

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Goed plan, om de wintertriathlon te doen. Maar ik wil je toch even behoeden voor teleurstellingen. Zonder je capaciteiten te kennen. Je tijden zijn erg ambitieus. Je zou er op het NK vorig jaar in Groningen 20e mee zijn geworden. Kijk zelf maar even op de uitslag ( http://nl.mylaps.com/evenementen/uitsla … ndTot.html ). Met name je schaatstijd is te optimistisch, zeker als je niet op klapschaatsen rijdt. 35 Minuten over 54 ronden betekent 40 sec. per ronde. Alleen de top 3 en marathonschaatsers halen dat. Vergeet niet dat het het laatste onderdeel is en reken op verkrampte benen.  En je vergeet, zoals hierboven vermeld, de wisseltijden. Die kun je ook uit  de uitslagenlijst halen.  Toch veel succes met de voorbereiding en tot ziens in Enschede.

7

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Mooi plan om bij een wintertriathlon mee te doen. Schitterend onderdeel van de triathlon sport.

Een tipje voor de wedstrijddag: bereid je erop voor om je niet te ergeren als je het gevoel krijgt dat je een stoel nodig hebt tijdens het schaatsen.

Veel plezier
Thijs

8

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Ik hoop toch geen stoel nodig te hebben....maar mocht dat wel het geval worden; die zijn zeker niet toegestaan??

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

9

Re: Wintertriathlon Maart 2012

ik heb goede schaatsers zien krabbelen als bezopen beginners tijdens de eerste rondjes schaatsen. Het is met afstand de moeilijkste wissel in de triathlon sport. Je bent moe, coordinatief onhandig en je hebt vaak koude voeten zonder gevoel. Daarbij komt nog dat je vaak je schaatsen niet helemaal goed aandoet, vanwege dat gebrek aan gevoel in je voeten. En dan is het ijs vaak ook nog heel slecht. Je komt er meestal wel doorheen, maar die eerste 10 rondjes moet je je vooral niet ergeren en rustig proberen je slag te vinden.

10

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Waar ben ik aan begonnen.....

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

11

Re: Wintertriathlon Maart 2012

het mooiste onderdeel van de nederlandse triathlonsport

zomertriathlons zijn eigenlijk voor mietjes!

12

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Dank je....dat geeft de burger, eh sporter weer moed...!!

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

13

Re: Wintertriathlon Maart 2012

thijs schreef:

het mooiste onderdeel van de nederlandse triathlonsport

zomertriathlons zijn eigenlijk voor mietjes!

Vroeger misschien, toen er nog zoiets bestond als de lange afstand wintertriathlon. Die afstanden van tegenwoordig zijn voor mietjes.

14

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Een sport waarbij je in praktijk tot een watertemperatuur van 26 graden met wetsuit mag zwemmen is voor mietjes.

En de huidige wintertriathlon is natuurlijk niet voor mietjes omdat er ooit eens een wedstrijd was voor nog grotere bikkels.

15

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Je hebt gelijk met je tweede opmerking. Netzomin hoeft de zomertriathlon zijn heldhaftigheid te ontlenen aan de watertemperatuur waarin wordt gezwommen.

16

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Vandaag m'n eerste loopwedstrijd. Gelijk maar ff een 10km! Tijd: 42:38.
Ik ben tevreden!!!

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

17

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Na die goede 10 van vorige week heb ik uiteraard de smaak te pakken.
Verkoudheid van afgelopen 4 dagen loopt op z'n eind...
Dus maar weer gaan surfen voor de volgende evenementen.
Wil in januari nog wat lopen.
Maar mijn vraag aan u allen is eigenlijk of het verstandig zou zijn om de 10e maart naar groningen te gaan voor de winter triathlon?
Ik overweeg wel (als ik ga) om dan de sprintversie te doen (5/25/10).
Graag uw oordeel over dit voornemen.

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

18

Re: Wintertriathlon Maart 2012

water onder de 15 graden is alleen geschikt voor consumptie

19

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Waarom zou je het niet doen? Twee wedstrijden met één voorbereiding vind ik altijd beter. En groningen is ook nog eens een erg leuke wedstrijd.

Ik zou er persoonlijk ook heen gaan voor de normale wedstrijd, en niet de sprint. De normale wedstrijd is sowieso leuker, en de sprint start ook nog eens veel te vroeg in de ochtend. ;-) Vroeger opstaan vind ik pas echt afzien.

En met twee weken ertussen heb je ook altijd genoeg tijd om te herstellen.

20

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Als een zomertriathlon pas heldhaftig word bij koude watertemperaturen, wat vinden jullie van halve im-afstand of-road met zwemmen in water rond 10-11 graden? Die 90 km mtb en die 21 km lopen met een hoogteverschil van 1300 m op en af zijn dan waarschijnlijk uitbollen? (Ben Nevis Triathlon)
Maar nu even terug to the point, sta in twijfel om deel te nemen aan wintertriathlon Groningen, ben dus zelf zomertriathleet uit België in voorbereiding voor IM Lanzarote maar heb nu als alternatieve training vorige week schaatsen gekocht in Oostburg en enkele keren op natuurijs geschaatst, waarvan laatste keer 35 km(zij het wel in 2u30, onder meer door het vele volk, maar toen het volk weg was deed ik dit nog maar aan 15/u)
Had daarvoor buiten schooluitstappen vroeger geen ervaring met schaatsen maar heb nu wel de smaak te pakken en zou dus graag eens deelnemen aan de wintertriathlon van Groningen, lopen en fietsen moet ik zeker in 2u30 kunnen afwerken, dan heb ik nog 1u30 over voor het schaatsen wat geen probleem mag zijn maar vrees van in de weg te schaatsen...
Wat denken jullie?

21 Laatst bewerkt door Roy W (25-03-12 16:50:52)

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Volgens mij mag dit draadje verplaatst worden naar triathlons en duathlons, maar dat terzijde.

Ik moet u toegeven dat mijn gestelde prognoses hoog gegrepen waren.
De 10e maart deed ik groningen, en dat ging alles bij elkaar in 3:21:06. (had pas 2 dagen ervoor stratnummer van een uitvaller).

Gisteren deed ik Enschede, en dat was een mooie dag! En al met al vind ik dat ik het best redelijk heb gedaan.
Eindtijd: 3:06:45
splits:
13  516    H20    Roy Woensdregt    EPE    00:45:41(L) 00:01:54(W1) 01:30:57(F) 02:18:30(Na F) 00:05:06(W2) 00:43:10(S) 03:06:45(EIND)

Zonder wissels dus 2:59:45....dat dan tegen de geprognotiseerde 2:50....dat was iets te overmoedig, zeker met maar drie maanden training (door sterfgeval familie paar weken slecht kunnen trainen).

Ik ben tevreden!

**We own the raod**
(Lopen/Fietsen/Schaatsen/Zwemmen/Skeeleren)

22 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (25-03-12 16:39:55)

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Hele mooie prestatie !

23

Re: Wintertriathlon Maart 2012

Roy W schreef:

Volgens mij mag dit draadje verplaatst worden naar triathlons en duathlons, maar dat terzijde.

Je hebt gelijk..gedaan!