1

Onderwerp: Vermoeiendste onderdeel van een triathlon?

Hallo iedereen,

ik ben een studente lerarenopleiding biologie en ik heb een vraag waar ik hier een antwoord hoop te vinden.
De vraag luidt: 'Wat is het meest vermoeinde onderdeel van triathlon?'. Het is de bedoeling dat ik dit biologisch kan verantwoorden, maar een aantal antwoorden van ervaringsdeskundigen kunnen me al op weg helpen.

Alvast bedankt als je hierop zou willen reageren en nog veel succes bij het uitoefenen van jullie lievelingssport,
Maya

2

Re: Vermoeiendste onderdeel van een triathlon?

Als je vermoeiend definieert als de meeste kcal / uur, dan zou je goed hier eens kunnen kijken:

http://www.runinfo.nl/energieverbruik.htm

Als je het subjectief bedoelt, dan is het lastig. Voor veel mensen is dat waarschijnlijk het onderdeel waar ze het slechtst in zijn. Dit heeft een mentale oorzaak, maar is ook een kwestie van bewegingsefficientie.

3

Re: Vermoeiendste onderdeel van een triathlon?

Wanneer je de 3 onderdelen afzonderlijk gaat beoordelen dan wordt het erg moeilijk om daarover een oordeeel te vellen
Een goede zwemmer zal het fietsen of lopen een zwaar onderdeel vinden terwijl de fietser op zijn onderdeel zich in zijn / haar sas voelt
Als laatste heb je de lopers onder de triatleten die op het looponderdeel kunnen scoren zo heeft een ieder zjn / haar sterke cq zwakke onderdelem
In een triatlon waarbij je de 3 onderdelen achter elkaar doet op wedstrijdtempo is het looponderdeel het zwaarste onderdeel
Lopen is het slotstuk van de triatlon en heeft de meeste impact op het lichaam omdat je met 3 tot 4 maal je eigen gewicht op een voet land
Verder ben je als aan het lopen begint in een triatlon al een tijdje onderweg en niet geheel fris meer als het goed is

4

Re: Vermoeiendste onderdeel van een triathlon?

Hartelijk bedankt !!
Jullie hebben me een heel eind verder geholpen !

5

Re: Vermoeiendste onderdeel van een triathlon?

In mijn beperkte ervaring: de 1e 50 meter van het zwemmen. Vergeet niet dat je bij triathlon allemaal gelijktijdig start. In een olympisch bad is dat met 10 man per baan. De 1e baan is knokken om een plekje in het peleton, en voorbijsteken is verschrikkelijk zwaar. Andere triathleten zullen dat bevestigen.

Reeds in de eerste 50 meter wordt een belangrijk verschil gemaakt en je zal anderen horen zeggen dat 50 meter spurtzwemmen HEEL belangrijk is. Dat zorgt dat je als eerste uit het water bent en meer ruimte hebt bij het zoeken naar je fiets. MAAR die energie ben je wel voor de rest kwijt.