1

Onderwerp: Liespijn tijdens looptraining

Hallo,

Ik kon vroeger (5-6 jaar geleden) gemakkelijk 5 km lopen zonder spierpijn/blessure. Dan heb ik 2-3 jaar niet meer gelopen (wel nog gemountainbiked), tot ik vorig jaar terug wou herbeginnen met lopen.

Ik begon direct met 5 km lopen en dat lukte (voelde wel spierpijn enzo) en ik liep 2 a 3 keer per week. Na paar weken begon ik pijn te krijgen in de liesstreek, maar ik bleef verder lopen (in de veronderstelling dat dit zou weggaan). Het verergerde en kon amper nog lopen + had pijn bij het wandelen.

Dan heb ik halfjaar niet meer gelopen (wel blijven mountainbiken + zwemmen) tot ik 4 maanden geleden terug begon met lopen (zeer traag + wandelen en dat lukte, maar ik had blijkbaar het geduld niet en na paar keer liep ik terug 3 km op deftig tempo => na paar keren was die liespijn terug + heb weer moeten stoppen)

Ik heb dan keer gewist naar een dokter en ik moest oefeningen doen voor de lies (hij zei dat de pees bij de lies te kort was en die moest sterker worden). Ik zou nu graag terug herbeginnen met lopen en heb een schema (ongeveer) in mijn hoofd.

Nu had ik enkele vragen :
- Is dat mogelijk dat je vroeger zonder last kon lopen en nu dan liespijn heeft omdat je paar jaar niet hebt gelopen? Ondanks dat je toch sportte (mountainbiken & zwemmen).
- Is er een mogelijkheid dat ik nog kan lopen zonder liespijn? Stel dat ik alles zeeer traag opbouw. Want ik zou graag in augustus een wedstrijd in mijn dorp ( 5km ) lopen.

Alle tips zijn welkom, want ik zou graag dit kunnen opbouwen zonder liespijn. Want ik vind het vrij raar (en ook jammer en ontgoochelend) dat ik sport, maar het lopen (voorlopig) niet aankan. Het komt vrij raar over voor mezelf dat ik moet wandelen tussen het lopen terwijl ik het qua conditie aankan.

2

Re: Liespijn tijdens looptraining

De belasting op bepaalde specifieke gewrichten en pezen (kuiten, achillespees, knieen, heupen) is bij hardlopen VELE malen hoger dan bij fietsen en zwemmen. Het is dus zeker 'normaal' dat er blessures optreden als je een tijd niet hebt gelopen.

Bedenk goed dat je pezen en gewrichten moeten wennen aan het lopen en dat deze aanpassing meestal langzamer gaat dan de opbouw van je conditie! Schaam je dus niet om gewoon een paar honderd meter hardlopen af te wisselen met wandelen. Loop een paar weken zoveel als je pijnvrij aankunt, forceer niet en bouw voldoende rust in tussen trainingen. Als het dan steeds beter gaat ben je goed bezig, zo niet dan zou je ook een sportarts of fysio kunnen raadplegen.

Tot slot: heb je recent goede schoenen laten aanmeten of loop je op schoenen van de Lidl?

3

Re: Liespijn tijdens looptraining

Roland_Amersfoort schreef:

De belasting op bepaalde specifieke gewrichten en pezen (kuiten, achillespees, knieen, heupen) is bij hardlopen VELE malen hoger dan bij fietsen en zwemmen. Het is dus zeker 'normaal' dat er blessures optreden als je een tijd niet hebt gelopen.

Bedenk goed dat je pezen en gewrichten moeten wennen aan het lopen en dat deze aanpassing meestal langzamer gaat dan de opbouw van je conditie! Schaam je dus niet om gewoon een paar honderd meter hardlopen af te wisselen met wandelen. Loop een paar weken zoveel als je pijnvrij aankunt, forceer niet en bouw voldoende rust in tussen trainingen. Als het dan steeds beter gaat ben je goed bezig, zo niet dan zou je ook een sportarts of fysio kunnen raadplegen.

Tot slot: heb je recent goede schoenen laten aanmeten of loop je op schoenen van de Lidl?

Ik heb schoenen van een sportwinkel (vond ze redelijk duur). En er zit zo'n kussen in. Allé normaal zijn dat toch deftige loopschoenen.

Ik dacht aan volgend schema (tips zijn altijd welkom, want ik wil het deze keer opbouwen zonder liespijn)
(1minuut lopen + 1 wandelen) x 15 keer. Dat voor 3 x per week.
(1 minuut lopen + 45'seconden wandelen) x 20 keer. De week erop

En zo het wandelen verder afbouwen, en dan eenmaal ik 20 minuten kan lopen zonder pijn, dan kijken voor het tempo op te voeren?

En is de kans groot met zo'n schema dat ik het kan opbouwen zonder spierpijn?

4

Re: Liespijn tijdens looptraining

Een schoen is zeer persoonlijk en de prijs is geen garantie dat een schoen goed bij jou past hoor, maar reken toch op een prijs van minstens rond de 110-130 euro. Als je dat afzet tegen je gezondheid en het aantal uren dat je er plezier mee kunt beleven, mag je daar eigenlijk gewoon niet op beknibbelen. Een goede schoen gaat zo'n 1000km mee en da's al gauw zo'n 80 uur lopen voor een recreant! Laat je zeker adviseren door een goede verkoper en schroom niet om ze te vervangen als je klachten blijft houden.

Voor wat betreft je schema's, daar kan niemand op dit forum iets zinnigs over zeggen zonder je persoonlijk te kennen. Laat je leiden door wat je VOELT en niet door wat je graag WILT.

5

Re: Liespijn tijdens looptraining

Een paar jaar geleden ook klachten gehad in de liezen. Op advies van de fysio ben ik gestart met het trainen van mijn core- stabiliteit, buikspieren en rugspieren, en een tijdje helemaal niet meer gelopen of gezwommen, fietsen mocht nog wel. Na een maand was de pijn minder en ben weer rustig begonnen met lopen en zwemmen. Nu, 1,5 jaar later geen pijnen meer in liesstreek. De oefeningen van de fysio doe ik nog steeds, dus core- stabiliteit blijven trainen.

6

Re: Liespijn tijdens looptraining

RikJ schreef:

Een paar jaar geleden ook klachten gehad in de liezen. Op advies van de fysio ben ik gestart met het trainen van mijn core- stabiliteit, buikspieren en rugspieren, en een tijdje helemaal niet meer gelopen of gezwommen, fietsen mocht nog wel. Na een maand was de pijn minder en ben weer rustig begonnen met lopen en zwemmen. Nu, 1,5 jaar later geen pijnen meer in liesstreek. De oefeningen van de fysio doe ik nog steeds, dus core- stabiliteit blijven trainen.

Kan je dan terug volop trainen / wedstrijdtempo lopen?

7

Re: Liespijn tijdens looptraining

Brecht schreef:

Ik dacht aan volgend schema (tips zijn altijd welkom, want ik wil het deze keer opbouwen zonder liespijn)
(1minuut lopen + 1 wandelen) x 15 keer. Dat voor 3 x per week.
(1 minuut lopen + 45'seconden wandelen) x 20 keer. De week erop

Nou is rustig opbouwen voor iedereen verschillend, maar als je jouw schema in getallen bekijkt dan vergroot je na 1 week lopen je volume met 30%. En je kort ook nog eens je wandelpauzes. Dus...

8

Re: Liespijn tijdens looptraining

Welk schema stel jij dan voor?

9

Re: Liespijn tijdens looptraining

@brecht Vind dat niet zo'n slecht begin, hoor. Heb op die manier iemand van nul naar de marathon gecoacht. Ik zou alleen het wandelen niet verkorten, daar zit je herstel. Dus eerder doorgaan met 1.15 lopen, 1m wandelen, 10x, dan 1.30 /1m x 10; 1.45 / 1.00 x10 enz. Doelstelling is tenslotte om langer achter elkaar te kunnen lopen. Als je voelt dat je een langere wandelpauze nodig hebt, neem je die gewoon.  Doelstelling is immers herstellen. Koop evt een goedkope Hartslagmeter om te zien of je hartslag na een minuut voldoende gezakt is, maar dat voel je vaak ook wel.

Succes.

triathlon is 3x leuker!

10

Re: Liespijn tijdens looptraining

HansH schreef:

@brecht Vind dat niet zo'n slecht begin, hoor. Heb op die manier iemand van nul naar de marathon gecoacht. Ik zou alleen het wandelen niet verkorten, daar zit je herstel. Dus eerder doorgaan met 1.15 lopen, 1m wandelen, 10x, dan 1.30 /1m x 10; 1.45 / 1.00 x10 enz. Doelstelling is tenslotte om langer achter elkaar te kunnen lopen. Als je voelt dat je een langere wandelpauze nodig hebt, neem je die gewoon.  Doelstelling is immers herstellen. Koop evt een goedkope Hartslagmeter om te zien of je hartslag na een minuut voldoende gezakt is, maar dat voel je vaak ook wel.

Succes.

Bedankt. Dat geeft wel een soort motivatie om rustig te beginnen. Want dat is een beetje mijn probleem dat ik geen geduld heb (omdat ik qua conditie voel dat ik meer kan lopen) waardoor ik het direct ga forceren en na 2 weken terug mag rusten.

Na hoeveel keer lopen zou je het opdrijven naar 1,15 ?

Ik ga proberen 3 x per week te lopen en me houden aan dit schema. Hopelijk toch binnen grote maand (of langer) de mogelijkheid om een halfuur te lopen zonder pijn smile dan kan ik terug een gewoon loopschema volgen

11

Re: Liespijn tijdens looptraining

@ Brecht:
hieronder een schema dat ik al twee maal heb doorlopen. Heb ik ooit van een fysio gehad en het werkte voor mij prima. Vorig jaar februari heb ik een complexe dubbele beenbreuk opgelopen en heb tijdens de herfstvakantie nog een aanvullende operatie gehad. Ik loop inmiddels alweer 10 km. Niet supersnel maar wel blessure vrij.
Loopsnelheid: 8/9 km/h    Wandelsnelheid 5/6  km/h

Wk1                                                                           totaal           totaal lopen
3x 1min lopen     4x 1min wandelen               7min             3min
4x 1min lopen     5x 1min wandelen               9min             4min
5x 1min lopen     6x 1min wandelen               11min             5min

Wk2                                                                          totaal           totaal lopen
3x 2min lopen     4x 1min wandelen               10min             6min
4x 2min lopen     5x 1min wandelen               13min             8min
5x 2min lopen     6x 1min wandelen               16min             10min

Wk3                                                                          totaal           totaal lopen
4x 3min lopen     5x 1min wandelen               17min             12min
5x 3min lopen     6x 1min wandelen               21min             15min
6x 3min lopen     7x 1min wandelen               25min             18min

Wk4                                                                           totaal           totaal lopen
5x 4min lopen     6x 1min wandelen               26min             20min
6x 4min lopen     7x 1min wandelen               31min             24min
7x 4min lopen     8x 1min wandelen               36min             28min

Wk5                                                                           totaal           totaal lopen
6x 5min lopen     7x 1min wandelen               37min             30min
5x 6min lopen     6x 1min wandelen               36min             30min
4x 7min lopen     5x 1min wandelen               33min             28min

Wk6                                                                           totaal           totaal lopen
3x 10min lopen   4x 1min wandelen              34min             30min
2x 15min lopen   3x 1min wandelen              33min             30min
1x 30min lopen   2x 1min wandelen              32min             30min

Wk6                                                                           totaal           totaal lopen
3x 10min lopen   4x 1min wandelen              34min             30min
2x 15min lopen   3x 1min wandelen              33min             30min
1x 30min lopen   2x 1min wandelen              32min             30min

Wk6                                                                           totaal           totaal lopen
3x 10min lopen   4x 1min wandelen              34min             30min
2x 15min lopen   3x 1min wandelen              33min             30min
1x 30min lopen   2x 1min wandelen              32min             30min

Wk7                                                                       
35min duurloop intensiteit 3
3x 3min of 3x 800mtr intensiteit 4
30min duurloop intensiteit 2

Wk8                                                                       
40min duurloop intensiteit 3
4x 3min of 4x 800mtr intensiteit 4
30min duurloop intensiteit 2


voor mij werkte het prima en ja ik heb af en toe een training overgeslagen maar ik denk dat dit een prima programma is om de belasting op te voeren. Je ziet dat je na 8 wkn dus 40 min belastbaar bent. Met name de eerste twee weken lijken niet erg uitdagend maar zou ik toch wel degelijk gaan uitvoeren. Ondanks dat het nauwelijks de moeite lijkt om uberhaupt sport kleren aan te trekken.

Veel suc6 met trainen. En wie weet heb je er iets aan

12

Re: Liespijn tijdens looptraining

Bedankt.
Ik zal dat schema volgen, het gaat het beste zijn om zo'n schema te volgen (en op begin het geduld te hebben) zodat ik later gewoon kan trainen. Beter 1 keer geduld hebben, dan geen geduld want dan mag ik altijd blijven opnieuw beginnen.

Hopelijk lukt het. Ik blijf het maar raar vinden dat die lies niet sterker wordt door het fietsen/zwemmen. Ik snap wel dat lopen anders is, maar toch raar dat je het lopen zo traag moet opbouwen.

13

Re: Liespijn tijdens looptraining

Nog enkele vragen :
- intensiteit 2,3 en 4 , hoeveel is dat ? (geen hartslagmeter)

14 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (29-12-11 23:38:54)

Re: Liespijn tijdens looptraining

Grofweg

1: je zweet nauwelijks en het voelt alsof je dat de hele dag kunt volhouden. Wordt meer gebruikt voor herstel dan voor training

2: Je ademt wel wat zwaarder en zweet lekker, maar je kunt nog  redelijk goed praten tijdens het lopen (rustige duur)

3: pittig tempo dat je toch best een tijdje (bijvoorbeeld enkele minuten voor een beginnend loper) vol kan houden (tempoduur). Je spieren gaan vaak langzaam steeds meer pijn doen.

4: zeer pittig tempo waarvan je direct voelt dat je het niet lang vol kan houden. Je raakt  buiten adem.

5: volle bak

De officiele omscrijving incl. HF:

zone 1 gewichtscontrole en fitheidszone heel rustig tot rustig ± 50 – 60 % ± 65 – 75 %
zone 2 conditiezone gemiddeld tot vlot ± 60 – 70 % ± 75 - 85 %
zone 3 prestatiezone vlot tot snel ± 70 – 80 % ± 85 – 95 %
zone 4 aërobe/anaërobe overgangszone snel ± 80 – 90 %
(omslagpunt ± 85%)
± 95 – 105 %
(omslagpunt 100 %)
zone 5 uitputtingszone snel tot hard ± 90 – 100 % ± 105 – 120 %

15

Re: Liespijn tijdens looptraining

Ok bedankt. Vanaf maandag volg ik dat schema en hopelijk met deze zeer rustige opbouw heb ik geen last meer.

16 Laatst bewerkt door Frankiboy (30-12-11 15:09:36)

Re: Liespijn tijdens looptraining

Bezoekje aan de fysio? Alle adviezen zijn waarheden op het individu. Geen kritiek want ze lijken allen nuttig, maar check-up kan nooit kwaad in dit geval.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

17

Re: Liespijn tijdens looptraining

helemaal mee eens.
Daarnaast moet je ook realistische doelen durfen stellen en eventueel durfen bijstellen. Geen lichaam is en reageert hetzelfde.

18

Re: Liespijn tijdens looptraining

punisher schreef:

helemaal mee eens.
Daarnaast moet je ook realistische doelen durfen stellen en eventueel durfen bijstellen. Geen lichaam is en reageert hetzelfde.

Ik ben al eens geweest en hij zei dat die blessure was van overbelasting (van niets direct naar 5km en dat 2 x per week). Hij zei ook dat een opbouwschema (na rusten) beter ging zijn en aan te raden was.

Dus hopelijk lukt het nu met dit schema, zoniet dan ga ik eens teruggaan :-)

19

Re: Liespijn tijdens looptraining

Prima voornemen voor het nieuwe jaar.
Ik hoop voor je dat het een beetje goed uitpakt. Zoals gezegd voor mij werkte het schema prima en ik heb hem helaas 2x doorlopen. Ik loop inmiddels bij een lange duurloop 10k+. Mijn streven was om voor vandaag(31dec) een 10k te volbrengen en dat is me ruimschoots gelukt.

20

Re: Liespijn tijdens looptraining

punisher schreef:

Prima voornemen voor het nieuwe jaar.
Ik hoop voor je dat het een beetje goed uitpakt. Zoals gezegd voor mij werkte het schema prima en ik heb hem helaas 2x doorlopen. Ik loop inmiddels bij een lange duurloop 10k+. Mijn streven was om voor vandaag(31dec) een 10k te volbrengen en dat is me ruimschoots gelukt.

Ik hoop het ook allesins, maar ik denk wel met zo'n schema dat het moet lukken. Aangezien het vorige keer overbelasting was en met dit scheme ik het veel beter opbouw.

Mijn doel is om in augustus (eind augustus) mee te kunnen lopen met een loopwedstrijd in eigen dorp (kermisloopje) van 5km.

Alvast bedankt voor het schema en vanaf morgen ben ik er mee. Ik zal wel geregeld nog iets posten over de vorderingen in het lopen.

21

Re: Liespijn tijdens looptraining

Vandaag begonnen met dat schema te volgen en dus 4 minuten gewandeld en 3 minuten gelopen. De lies deed geen pijn (al had ik het gevoel dat mijn andere lies (waar ik nog nooit last heb gehad) lichtjs pijn deed, misschien moet ik het lopen weer wat gewend komen.)

Misschien keer kijken om op te warmen want heb eiglijk niet gestrecht om maar 3 minuten te lopen. Keer zoeken op internet wat je allemaal moet doen.

Ben eiglijk tevreden dat lies geen last deed.

22

Re: Liespijn tijdens looptraining

Stretchen is bijzonder belangrijk. Sinds ik dat gedisciplineerd doe heb ik veel minder blessures en beweeg ik beter. Ik wordt vaak vreemd aangekeken als ik mijn fiets aan de stoep zet om mijn rekoefeningen te doen, maar gezien het voordeel dat ik er uit meen te halen, vind ik dat niet zo'n probleem. Tijdens een lange duurloop doe ik soms zelfs twee keer mijn rekoefeningen Ik rek dan mijn hamstrings, kuiten, boven(dij)benen, lies elk twee keer tien seconden en soms scheen, schouder en nek erbij.

23

Re: Liespijn tijdens looptraining

Roland_Amersfoort schreef:

Stretchen is bijzonder belangrijk. Sinds ik dat gedisciplineerd doe heb ik veel minder blessures en beweeg ik beter. Ik wordt vaak vreemd aangekeken als ik mijn fiets aan de stoep zet om mijn rekoefeningen te doen, maar gezien het voordeel dat ik er uit meen te halen, vind ik dat niet zo'n probleem. Tijdens een lange duurloop doe ik soms zelfs twee keer mijn rekoefeningen Ik rek dan mijn hamstrings, kuiten, boven(dij)benen, lies elk twee keer tien seconden en soms scheen, schouder en nek erbij.

Best dan ook beginnen met stretchen, kan je dat op internet vinden ? Want ik weet niet zoveel stretchoefeningen en degene dat ik weet, voer ik verkeerd uit vrees ik.

24 Laatst bewerkt door Roland_Amersfoort (02-01-12 23:55:16)

Re: Liespijn tijdens looptraining

Ik doe voor het hardlopen de volgende routine, maar die is gebaseerd op mijn (sport- en blessure) achtergrond en op de spiergroepen die bij mij persoonlijk de neiging hebben om in te korten:

- linker- en rechterkuit afzonderlijk door tegen een boom te duwen met hiel plat op de grond en been gestrekt naar achteren.
- linker- en rechterbovenbeen afzonderlijk door al staande de hiel teggen de billen te trekken, met knieen tegen elkaar(dus niet naar buiten trekken maar langs het standbeen naar achter)
- hamstrings en rug samen door met gestrekte benen met de vingers de grond aan te raken
- liezen afzonderlijk door spagaat (soms tegen een boom voor de balans, anders vingers aan de grond)

Elke oefening eerst rustig maar stevig onder spanning zetten en dan 10 seconden aanhouden, gehele routine tweemaal herhalen. Totaal kost dat dus iets meer dan 2 minuten.

Een aantal van de oefening en plaatjes vind je hier:
http://www.runinfo.nl/rekoefeningen.htm

en
http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=rekken

en vooral deze mag niet uitblijven!
http://lmgtfy.com/?q=stretchoefening+hardlopen

25

Re: Liespijn tijdens looptraining

Ik denk eraan om toch eens langs te gaan bij een sportarts.
In Ieper heb je een sportmedisch centrum (http://www.yperman.net/dienst.php?group … mp;lang=NL)

Zou dit veel kosten om daar naar toe te gaan? Of is dat niet de juiste plaats om te gaan met (mogelijke) blessure of te vragen hoe ik moet trainen om die blessure niet terug te krijgen)