1

Onderwerp: Voeding na de training

Ik heb een vraagje over voeding na de training... Hier krijg ik namelijk allerlei verschillende adviezen....

Wat is nou de beste voeding ná een training? (veel zoet / juist hartig / yoghurt met muesli etc...)

Groetjes

---Jet

2

Re: Voeding na de training

je lichaam neemt 1,5-2uur na een training wedstrijd extra snel koolhydraten op, dus dat is aan te raden om je reserves weer snel aan te vullen. meestal wordt er aangeraden om na een training 50gr (snele) koolhydraten te nemen. je kan dus bijv wat sportdrank nemen en/of een broodje banaan/jam. wat eiwitten voor herstel van spieren is ook wel handig (je hoeft geen hele eiwit shakes te gaan gebruiken, want je hebt niet heel veel nodig).

3

Re: Voeding na de training

Ik eet net voor de training (loop/circuittraining)  een beetje, ongeveer 1/3 van een normale warme maaltijd. Na de training eerst douchen, en dan de rest van de maaltijd. Ik ben niet bezig met speciale toevoegingen ofzo, gewoon nasi of pasta. Wat gezien wordt als "hollandse pot" eet ik niet op trainingsdagen. Ik werk in 2 ploegen, dus de ene week train ik meer dan de andere. Tel daarbij het feit dat ik in Eindhoven woon, en mijn vriendin in de buurt van Rotterdam, en dan weet je dus dat ik minder train dan ik zou willen. In de weken dat ik de late ploeg heb probeer ik wel minstens 1 keer te lopen en 1 keer te fietsen. Looptraining is dan ongeveer 10 km, en fietstraining ruim 30 km, dus te kort om onderweg te eten.

4

Re: Voeding na de training

Ik gebruk naast mijn maaltijden voedingssupplementen en shakes van WIN. Eerst vond ik het groote onzin om naast mijn gezonde voeding supplementen te gebruiken. Maar op advies van een trainingsmaatje ben ik dit gaan gebruiken als extra aanvulling.  Ik viel ook veel teveel af ondanks dat ik toch wel redelijk goed eet. Als duursporter gebruik je toch meer energie en vraag je toch meer van je lichaam dan een sporter die 2 keer in de week een halfuurtje sport. En daar kom ook nog bij dat je ook een aanslag op je spieren en gewrichten pleegt. Ik neem als ik een wedstrijd heb, een shake van Pro Xtreme. Dat is een shake die boordevol eiwitten zit. Ik doe er een banaan doorheen en je heb een voedzame shake. En daarnaast eet ik dan nog 2 bruine boterhammen. Een uur voor de wedstrijd drink ik een mengsel van Food for Though en Wingry, dit geeft extra energie. En ik neem de Sure2 endure supplementen. Ook die zorgen ervoor dat je tijdens de wedstrijd geen kramp krijgt en dat je na een zware inspanning sneller herstelt.  Ik gebruik deze ook tijdens mijn training en na mijn training en ik heb er enorm veel baat bij. Ook was ik vrij snel weer herstelt na een hamstring blessure. 


Ik heb er in ieder geval veel baat bij. Maar een ander kan hier anders over denken.
Er zijn verschillende meningen over sportvoeding en supplementen. Deze producten zijn op natuurlijke basis bereid en staan gewoon op de 'Witte lijst" Zelfs andere topsporters gebruiken deze producten ook.

Groetjes Carina

5

Re: Voeding na de training

Cslingerland schreef:

Zelfs andere topsporters gebruiken deze producten ook.

Dat toppers die op en soms over het randje presteren supplementen gebruiken en hun voeding oppimpen vind ik begrijpelijk, maar recreanten die denken dat dit nodig is, moeten echt hun voedingspatroon eens goed bekijken.
Ik gun de mensen van WIN hun handel, maar vind het zwaar overdreven dat recreanten aan de eiwitshake gaan na een training (ipv bijv. een bak magere kwark met muesli).

6

Re: Voeding na de training

Wat Coq zei.

Maar Carina, dit lijkt wel een beetje op reclame, zo twee posts over hetzelfde in korte tijd (waarbij je ook nog eens oude topics uit de sloot haalt om je verhaal te doen. :S) Én verwijzen naar de webshop op je eigen website. Wat niet raar is want WIN werkt via het piramide systeem.

Ik ben niet de admin hier, maar ik zou het niet gepast vinden.

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

7

Re: Voeding na de training

sluikreclame is idd niet de bedoeling.

maar om even op het gebruik van supplementen terug te komen: ik gebruik zelf ook oa eiwitshakes. niet vaak (2x per week), maar goed, ik kan er vrij goedkoop aan komen, kost mij evenveel als een bak kwark (en ik hou niet van kwark, dus is de keus makkelijk).

Maar de basis is altijd je normale voeding, zorg dat je dat eerst op orde hebt. En daarbij: je lichaam heeft na een training altijd meer behoefte aan koolhydraten dan aan eiwitten zodat je je energiereserves kan aanvullen.

verder? niks tongue kramp heb ik geen last van (gewoon goed blijven drinken) en sportvoeding alleen op de langere trainingen. In Holten ook niet veel gebruikt. puur water + halve energiebar + 30gram maltodextrine. En had totaal geen last van een energiedip. Oh ja tongue 1.5uur voor de start 2 krentebollen smile

Die AA die ik bij het aanmelden kreeg laten staan, wordt mijn maag nooit echt blij van nl.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Voeding na de training

Scighera schreef:

Maar de basis is altijd je normale voeding, zorg dat je dat eerst op orde hebt. En daarbij: je lichaam heeft na een training altijd meer behoefte aan koolhydraten dan aan eiwitten zodat je je energiereserves kan aanvullen.

Verhouding 4:1, daarom is chocomel zo'n goede hersteldrank cool

9

Re: Voeding na de training

Hahaha, die namen van die supplementen zijn echt fantastisch! lol
Ik denk dat ik zelf ook eens een handeltje ga opzetten; 2goFASTfood.com, met in de collectie;
WINdakaas (voor op brood, bevordert het herstel), FLAMpagne (voor in de laatste kilometers van de wedstrijd), Energy-Up, Shit-release (aka Shit-relief) (microbiotische, fiber-enriched, orthomoleculaire eiwitshake, goed voor de stoelgang, de afweer en voor het afweren van stayerende atleten), Hustle-MusclePills. Enzovoort.
Is dit niet iets voor een nieuw topic?

Ik las, bedacht, las nog een keer, checkte m'n bronnen, bedacht me nog een keer,
en postte toen pas...
Mocht het resultaat de admin toch niet bekoren, dan hoop ik dat dit product van consciëntieuze overdenking niet IN STILTE wordt gemodereerd.

10

Re: Voeding na de training

Na zware inspanningen van meer dan 2 uur (1/4, olympisch of marathon) gebruik ik Born recuperation drink en dat bevalt mij goed. Het bevat een combinatie van wei-proteinen en koolhydraten. Je moet dit binnen een half uur na de inspanning drinken en ik moet zeggen dat ik er inderdaad veel beter van herstel, ook al ben ik 40+er.
Afgelopen zaterdag 1/4 in HoogeMierde gedaan, te weinig gegeten van tevoren en na het fietsen dus volledig uitgewoond aan het lopen begonnen. Dit ging natuurlijk van geen meter; het waren net de laatste 7 kilometers van de marathon tongue ; grotendeels gelopen op vetverbanding. Na de wedstrijd snel een bidon met recuparation drink en de volgende dag was ik weer redelijk fit: kon gemakkelijk 60 kilometer redelijk tempo fietsen.

Weet iemand of de grote bussen met proteinen (niet creatine), die je bij bijna elke sportzaak kan kopen hetzelfde effect geven of zijn die meer voor krachtsporters?

11

Re: Voeding na de training

het is allebei whey ewit smile alleen moet je er dan nog de juiste hoeveelheid koolhydraten aan toe voegen

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

12

Re: Voeding na de training

Is dat zo? Volgens mij is er nog een onderscheid in whey, casseine, pro80 etc. etc.. Bovendien twijfel ik of Born Supple+ whey is, maar dat weet ik niet zeker. Ik ga het donderdag eens checken. Verder overigens goed spul, voor na zwaardere trainingen, wedstrijden of voor op trainingskamp. Verder zie ik de toegevoegde waarde er niet echt van, na een rustig duurloopje ga ik lekker aan de yoghurt met honing, muesli en rozijnen en brood met kipfilet. Veel lekkerder!

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

13

Re: Voeding na de training

Whey (=restproduct van kaas) is de best opneembaare vorm van eiwit door het menselijk lichaam. Casseine is melkeiwit. Pro 80 is een merknaam voor een poeder dat voor ca 80% uit eiwitten bestaat.

Tuurlijk zijn er verschillende soorten whey, hoe beter het gefilterd is, hoe sneller het lichaam het kan opnemen. Dan praat je weer over whey isolaat en whey concentraat.

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

14

Re: Voeding na de training

Tuurlijk moet ieder voor zich weten wat hij/zij gebruikt aan supplementen of voeding. Ik verplicht niemand ernaar om de producten van WIN te gaan gebruiken. Ik zeg alleen dat ik er baat bij heb tijdens of na een training. Ook al eet ik hartstikke gezond. Maar goed hier blijven de meningen ook over verdeeld. De een gebruikt ook weer Herbalife en dat wordt op dezelfde manier verkregen of verkocht als WIN. Maar als je gebaat bent bij je joghurt of andere soort shake dan moet je dat voral blijven gebruiken.

15

Re: Voeding na de training

Je kan het ook op een natuurlijke manier.  Hou het zo zuiver mogelijk.  Je lichaam heeft dan minder werk ee als gevolg een snellere recuperatie.  Lees mijn ervaringen op www.dirkbaelus.be

16

Re: Voeding na de training

Scighera schreef:

Whey (=restproduct van kaas) is de best opneembaare vorm van eiwit door het menselijk lichaam. Casseine is melkeiwit. Pro 80 is een merknaam voor een poeder dat voor ca 80% uit eiwitten bestaat.

Tuurlijk zijn er verschillende soorten whey, hoe beter het gefilterd is, hoe sneller het lichaam het kan opnemen. Dan praat je weer over whey isolaat en whey concentraat.

Juistem, en daarom shake ik mij scheel...voel mij echt een stuk sneller fit als ik whey neem met carbs na training dan dat ik kwark pak. Die pak ik er een uur later wel weer bij.

"To live is the rarest thing in the world. Most people exist, thats all..."

http://twitter.com/FrankRoozendaa1

17

Re: Voeding na de training

Wat is er ook alweer mis met melk/chocomelk?

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

18

Re: Voeding na de training

Dierlijke vetten, lactose, geraffineerde suiker....chocomelk is zo vorige eeuw maar op een of andere manier schijnt dat niet door te dringen tot Groningen waar het nog volop wordt geaddoreerd.

Natuurlijke suikers en BCAA's, das de shit!

19

Re: Voeding na de training

Things schreef:

Dierlijke vetten, lactose, geraffineerde suiker....chocomelk is zo vorige eeuw maar op een of andere manier schijnt dat niet door te dringen tot Groningen waar het nog volop wordt geaddoreerd.

Natuurlijke suikers en BCAA's, das de shit!

Heb je toevallig ook een bron?

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

20

Re: Voeding na de training

Bron: Paleo Diet for Athletes, J. Corbain

korte samenvatting op: http://home.trainingpeaks.com/articles/ … letes.aspx

Vooral de eindsamenvatting:

● Increases intake of branched chain amino acids (BCAA). Benefits muscle
development and anabolic function. Also counteracts immunosuppression common
in endurance athletes following extensive exercise.
● Decreases omega-6: omega-3 ratio. Reduces tissue inflammations common to
athletes while promoting healing. This may include asthmatic conditions common in
athletes.
● Lowers body acidity. Reduces the catabolic effect of acidosis on bone and muscle
while stimulating muscle protein synthesis. This is increasingly important with
aging.
● Is high in trace nutrients. Vitamins and minerals are necessary for optimal health
and longterm recovery from exercise. The most nutrientdense foods are
vegetables and seafood. On average, vegetables have nearly twice the nutrient
density of grains.

21

Re: Voeding na de training

over die chocomelk staat er in een nummer van runnersworld een artikel en in het tijdschrift fiets ook dus daar worden er de voor en nadelen van gegeven ikzelf denk baat het niet schaad het niet

22

Re: Voeding na de training

Ik dacht even dat je me daadwerkelijk van repliek ging dienen.
Helaas probeer je een punt te maken op basis van waar ik woon (treurig) en het doelloos knippen van een artikel over het Paleo dieet.
Ik wil best discussieren over de pros en cons van het Paleo dieet, maar ik wacht even tot je zelf iets zinnigs kan formuleren.
Tot slot doe ik nog even met je mee en reageer ik gepast op een vraag "bronnen"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1667 … inalpos=81



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1923 … inalpos=20

IMH/IMG/NM Finisher
Doe mee met Frysman
Team
Website

23 Laatst bewerkt door Cesar (05-12-09 10:40:32)

Re: Voeding na de training

Things schreef:

Bron: Paleo Diet for Athletes, J. Corbain

korte samenvatting op: http://home.trainingpeaks.com/articles/ … letes.aspx

Vooral de eindsamenvatting:

● Increases intake of branched chain amino acids (BCAA). Benefits muscle
development and anabolic function. Also counteracts immunosuppression common
in endurance athletes following extensive exercise.
● Decreases omega-6: omega-3 ratio. Reduces tissue inflammations common to
athletes while promoting healing. This may include asthmatic conditions common in
athletes.
● Lowers body acidity. Reduces the catabolic effect of acidosis on bone and muscle
while stimulating muscle protein synthesis. This is increasingly important with
aging.
● Is high in trace nutrients. Vitamins and minerals are necessary for optimal health
and longterm recovery from exercise. The most nutrientdense foods are
vegetables and seafood. On average, vegetables have nearly twice the nutrient
density of grains.

Misschien moest je DIT eens lezen. Leveltje... 5?

Ik heb de artt. van Jacob niet beoordeeld, maar het komt in ieder geval voor mij meer in de richting van evident.

Daarmee zeg ik niets over het paleo dieet inhoudelijk, daar heb ik de ballen verstand van maar ik zal eens wat lezen en proberen een mening te vormen.

Tjow

ps: LINK SPECIAAL VOOR RONNYKE (sorry capslock)

Langzaam snel! (of snel langzaam?)

24

Re: Voeding na de training

Volg met genoegen dit topic.

Las vorig jaar in het Voedingsmagazine een artikel over het herstel bevorderende effect van chocolademelk na inspanning. Sindsdien drink ik het ook met enige regelmaat. Of het werkt? Het is in ieder geval lekker en goedkoop!

Hier de link:
http://rparticle.web-p.cisti.nrc.ca/rpa … no=h08-137

25

Re: Voeding na de training

fasteddie schreef:

Volg met genoegen dit topic.

Las vorig jaar in het Voedingsmagazine een artikel over het herstel bevorderende effect van chocolademelk na inspanning. Sindsdien drink ik het ook met enige regelmaat. Of het werkt? Het is in ieder geval lekker en goedkoop!

Hier de link:
http://rparticle.web-p.cisti.nrc.ca/rpa … no=h08-137

Wellicht was je door het genoegen wat onoplettend want je refereert, onbewust denk ik, aan exact hetzelfde artikel als Jacob wink

Langzaam snel! (of snel langzaam?)