1

Onderwerp: Watergevoel

Forum,

Iedere keer wanneer ik iets lees over zwemmen komt de term 'watergevoel' naar voren. Kan iemand mij vertellen hoe je watergevoel kan ontwikkelen of is dat iets dat je van nature hebt? Als je het van nature hebt en het niet aan te lleren is dan moet ik misschien eens gaan kijken of er ergens een wedstrijd is waar het zwemonderdeel in een opgedroogd meer gehouden wordt

2

Re: Watergevoel

hmmm:P goeie vraag. denk dat watergevoel is:
-je op je gemak voelen in het water
-weet hoe je zo effecient mogekijk kan voortbewegen in water
-ontspannen in het water kunnen liggen

zoals een zwemtrainer van mij eens zij: je moet je bij het zwemmen door een ander medium verplaatsen dan bij de andere onderdelen: water ipv lucht. Het water wil je juist omhoog hebben uit het water

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

3

Re: Watergevoel

Met watergevoel wordt bedoeld dat je merkt dat wanneer je je hand doorhaalt, je wel of geen goede stuwing hebt. Dus als jezelf merkt dat als je hand een beetje meer naar buiten/binnen/onder draait je meer grip hebt, dan heb je goed watergevoel.

Het heeft er dus mee te maken dat je aanvoelt of ej wel/niet goed zwemt.

4

Re: Watergevoel

Watergevoel is ook iets wat per zwemtraining/wedstrijd en ook per zwembad kan wisselen volgens mij. Ik zwem op verschillende locaties, en in het ene zwembad heb ik veel meer watergevoel dan in het andere bad. Verder krijg je watergevoel door het veel te zwemmen, maar het is voor mij lastig uit te leggen, ik zwem al sinds ik mijn B diploma had (6 jaar?) bij een wedstrijd afdeling, en sinds dien weet ik niet beter dat zwemmen leuk is en hoe het moet, ik schaaf alleen dingen bij

5 Laatst bewerkt door Daniël (10-11-06 10:16:34)

Re: Watergevoel

watergevoel ontwikkel je..
je merkt gewoon hoe je op dat moment zwemt.. of je mooi zwemt of een partij ligt te spartelen.
veel blijven oefenen dus !! cool

en zoals hierboven ook al staat, het ene zwembad is het andere niet.
ik weet nog wel dat ik vroeger een pesthekel had aan het Bollenbad in bodegraven (??)

6

Re: Watergevoel

Een goede oefening voor je watergevoel is wrikken (simulatie van een scheepvaart schroef met je handen). Dit kan op vele manieren, zoals op de rug of buik, achteruit/vooruit etc. Begin makkelijk en bouw het langzaam uit.

In Nederland heb je inderdaad vele klotsbakken en badkuipen deze worden gelukkig steeds meer vervangen door zwembaden.

7

Re: Watergevoel

Dat zijn veel tips: bedankt!

Conclusie...stukje aanleg en veel zwemmen en oefeningen doen? Wrikken ga ik zeker proberen.  Iemand van het personeel in het zwembad wil dat een keer voordoen voor me dus daar kan ik weer van leren.
Ik ga de hele winter oefenen en in het voorjaar toeslaan. Ik geloof dat er een triatlon in Ter Aar is vrij vroeg in het jaar. De hoop is om daar binnen 13 minuten het water uit te komen..de realiteit is dat het minimaal 6 minuten langer gaat duren sad    Ach, ik fiets heel hard!!

8

Re: Watergevoel

Water gevoel kan je goed trainen door scrul [wrik] oefeningen te doen.
Voor scrullen ,midden scrullen en achter scrullen.
Scrullen doe je met een pullboy om te blijven drijven ,benen doen niet mee!
Scrullen is het voorbewegen met je handen snelheid is niet belangrijk maar hoe beter je scrult ,waterpakt,hoe sneller je vooruit komt .
Vraag je zwemtrainer er maar is na .
Rapido

triathlon is 3 x beter