1

Onderwerp: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Op dit moment overweeg ik naast het wielrennen (zowel tijdrijden, wegwedstrijden als cross) ook te gaan hardlopen. Ik heb een heimelijke ambitie om een 1/8- of 1/4-triathlon te lopen. Verder lijkt het me ook wel leuk om af en toe een 10-km te rennen. Daarom heb ik wat vragen:

Ik heb gelezen dat hardlopen je fietsprestaties negatief (kan) beïnvloeden Is dit idd zo, en zo ja, hoe is dit te minimaliseren? (Er zijn hier vast atleten die hier ervaring mee hebben)

Ik heb een (zeer) goede basisconditie door mijn wielrentraining. Ik neem aan dat ik hier rekening mee moet houden, maar hoe doe ik dat?

In het verleden (als puber, nu zo'n 15 jaar geleden) heb ik redelijk veel gelopen, en had een aardige techniek. Is het aannemelijk dat ik die nog steeds heb, of is dat wishful thinking?

In datzelfde verleden heb ik ook 'getraind' (lees vrijwillig rondjes gelopen als het niet hoefde tijdens gym of wedstrijd-/sponsorloop). Dat vond ik lang zo leuk niet als wielrennen/fietsen en dat is nog steeds zo. Wat is het minimum aan hardlooptraining dat is aan te raden? (Ik snap dat dit een rekbare vraag is)

Vanmorgen heb ik overigens voor het eerst sinds lange tijd weer serieus hardgelopen. Onverwacht. Ik trok de deur achter me dicht en merkte dat ik m'n sleutels binnen had laten liggen. Er restte mij toen niets anders dan 3 kilometer te rennen richting onze sleutelbewaarders. In een helder moment heb ik Endomondo aangezet en de waarden vielen ondanks spijkerbroek, nette schoenen (verre van ideaal) en warme trui aan) niet tegen. Een positieve trigger dus. smile

2

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Corniel schreef:

Op dit moment overweeg ik naast het wielrennen (zowel tijdrijden, wegwedstrijden als cross) ook te gaan hardlopen. Ik heb een heimelijke ambitie om een 1/8- of 1/4-triathlon te lopen. Verder lijkt het me ook wel leuk om af en toe een 10-km te rennen. Daarom heb ik wat vragen:

Ik heb gelezen dat hardlopen je fietsprestaties negatief (kan) beïnvloeden Is dit idd zo, en zo ja, hoe is dit te minimaliseren? (Er zijn hier vast atleten die hier ervaring mee hebben)

De dag na een harde interval op de baan fiets ik wat minder hard, maar de dag na een harde fietstraining loop ik ook niet lekker. Ik denk dat de sporten elkaar redelijk aanvullen, fietsen is een prima herstel training voor het lopen, en hardlopen is een effectieve training als je even geen tijd hebt om 3 uur te fietsen.

Ik heb een (zeer) goede basisconditie door mijn wielrentraining. Ik neem aan dat ik hier rekening mee moet houden, maar hoe doe ik dat?

Rustig opbouwen! Hou je aan je opbouwschema en luister naar je lichaam. Loop op fatsoenlijke schoenen en op een zachte achtergrond (=bos bijv, niet elke keer dat harde asfalt opzoeken). Het verschil tussen pijntjes en beginnende blessures is niet altijd even makkelijk te maken.

Conditioneel kan je vast al duurlopen van 15km+, maar je pezen zijn dit absoluut niet gewend dus die moet je eerst laten wennen dmv een opbouwschema. Die gewenning kan even duren, dat verschilt per persoon. Ik kom zelf uit het zwemmen / roeien (non-impact sporten) en zelfs een opbouwschema voor mensen met overgewicht ging te rap voor mij in volume omhoog, dus dat heb ik moeten aanpassen.

In het verleden (als puber, nu zo'n 15 jaar geleden) heb ik redelijk veel gelopen, en had een aardige techniek. Is het aannemelijk dat ik die nog steeds heb, of is dat wishful thinking?

Ik denk dat je techniek niet makkelijk vergeet, net zoals fietsen smile

In datzelfde verleden heb ik ook 'getraind' (lees vrijwillig rondjes gelopen als het niet hoefde tijdens gym of wedstrijd-/sponsorloop). Dat vond ik lang zo leuk niet als wielrennen/fietsen en dat is nog steeds zo. Wat is het minimum aan hardlooptraining dat is aan te raden? (Ik snap dat dit een rekbare vraag is)

Je komt er van zelf achter hoeveel training jij minimaal nodig hebt om progressie te boeken.

Vanmorgen heb ik overigens voor het eerst sinds lange tijd weer serieus hardgelopen. Onverwacht. Ik trok de deur achter me dicht en merkte dat ik m'n sleutels binnen had laten liggen. Er restte mij toen niets anders dan 3 kilometer te rennen richting onze sleutelbewaarders. In een helder moment heb ik Endomondo aangezet en de waarden vielen ondanks spijkerbroek, nette schoenen (verre van ideaal) en warme trui aan) niet tegen. Een positieve trigger dus. smile

Mooi! Maar, rustig opbouwen is het belangrijkste. Anders is de lol er al gauw van af wink

3

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Corniel schreef:

Ik heb gelezen dat hardlopen je fietsprestaties negatief (kan) beïnvloeden (..)

Bleek schreef:

De dag na een harde interval op de baan fiets ik wat minder hard, maar de dag na een harde fietstraining loop ik ook niet lekker. Ik denk dat de sporten elkaar redelijk aanvullen, fietsen is een prima herstel training voor het lopen, en hardlopen is een effectieve training als je even geen tijd hebt om 3 uur te fietsen.

Oke. Dat ga ik wel merken dan. smile

Rustig opbouwen! Hou je aan je opbouwschema en luister naar je lichaam.

Je adviseert dus om een zeer rustig opbouwschema op te zoeken voor bijvoorbeeld zeer onervaren sporters? Moet ik dat strikt volgen in tijd én snelheid, of alleen in tijd?

Loop op fatsoenlijke schoenen en op een zachte achtergrond (..)

Dat eerste had ik al bedacht, dat tweede nog niet! Tanx voor de tip. (Schoenen ga ik snel aanschaffen)

Ik denk dat je techniek niet makkelijk vergeet, net zoals fietsen smile

Dat gaan we merken, het zou wel fijn zijn. smile

Mooi! Maar, rustig opbouwen is het belangrijkste. Anders is de lol er al gauw van af wink

Zeg dat wel, ik heb vandaag echt enorme spierpijn in beide kuiten/hemstrings en bovenbenen. (Dah hep ie andûs nooit)

4

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Corniel schreef:

Je adviseert dus om een zeer rustig opbouwschema op te zoeken voor bijvoorbeeld zeer onervaren sporters? Moet ik dat strikt volgen in tijd én snelheid, of alleen in tijd?

Nou kan de ene beginnende hardloper meer hebben dan de ander, feit is wel dat veel beginners tegen overbelasting aanlopen. Dus het zal even aftasten zijn in welke categorie jij valt. Lekker concreet hè smile

Misschien interessante info: hiero (in eerste instantie zijn Basic Running Recommendations) en (het duurloopmisverstand van Klaas Lok) schetst een hele andere aanpak dan duurlopen, duurlopen en nog meer duurlopen. (Zelf heb ik deze twee methodes enigszins vervlochten wat me prima bevalt.)

Zeg dat wel, ik heb vandaag echt enorme spierpijn in beide kuiten/hemstrings en bovenbenen. (Dah hep ie andûs nooit)

Aha, herkenbaar: ik kreeg al spierpijn van mijn allereerste looptraining (4x 2minuten lopen 2 minuten wandelen) big_smile Let wel, je spieren wennen een stuk sneller dan je pezen. Iets met doorbloeding enzo. Succes!

5

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Wat ik zoal onthouden heb is dat je spieren met een week of 2 aardig wat gewend zijn en ook wel wat kunnen hebben, maar de pezen daarentegen hebben zo'n 2 tot 3 maanden nodig om te wennen. Je zult dus even geduld moeten opbrengen en inderdaad die "lullige" schemaatjes moeten lopen om uiteindelijk verder te komen..

Succes!

6

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Bedankt voor de adviezen tot zover. Ik was al van plan om het rustig op te bouwen, en heb mede met tips van hier me nog verder ingelezen. Nu ergens deze week schoenen kopen, want over een maand wacht mijn eerste (1/8) triatlon al. smile

7

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Afgelopen zaterdag schoenen gekocht bij Lopers company.

http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl/2012-05-13_nieuwe_schoenen.jpg
Mooi blauw is niet lelijk

Zondag mijn eerste training op deze schoenen afgewerkt: http://www.endomondo.com/workouts/55121553.

Veel gelezen advies om niet direct alles te willen rennen opgevolgd. M'n liefje (die vaker loopt) liep mee. Zij liep constant tempo, ik liep eigen tempo en terug naar wandeltempo tot ze weer bij was. smile

Voel mijn spieren wel vandaag, maar alles binnen de perken (en het kan ook deels aan drie tijdritten in vier dagen tijd liggen)

8

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

@ Corniel:

Is dit tevens een voorzet voor een nieuw itempje: "Show your shoes"?   lol

9

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Ynsnits schreef:

Is dit tevens een voorzet voor een nieuw itempje: "Show your shoes"?   lol

Dat kán, maar lijkt me toch niet heel aanlokkelijk. Show you in your swimsuit vind ik (bij sommige dames) nog wel een goed idee, maar hardloopschoenen zijn steevast lelijk, en (bijna) niemand heeft iets te kiezen kwa uiterlijk bij aanschaf. wink

10

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Tja de goede adviezen zijn al gegeven.
Blessures zijn echt het grote risico, heel anders als met wielrennen.
Met wielrennen kun je gerust 2 weken naar Mallorca en je normale trainingsarbeid verdubbelen, met hardlopen kun je dan gelijk door naar de fysio wink

Oké, wellicht wat overdreven. Maar bouw het rustig op, als wielrenner heb je de conditie. Echter bij een blessure kun je gelijk weer rust nemen en daar gaat je trainingsopbouw weer. (met een beetje pech zou ej dan zelfs de racefiets moeten laten staan)

Het afwisselen van hard/zacht ondergrond is ook een goede tip.

Wat betreft de slechte invloed van lopen op je fietsprestatie. Ja, het is inderdaad niet ideaal. Als je hard wilt fietsen kun je beter op de fiets trainen.
Tenzij de hardlooptraining natuurlijk aanvullend is op je fietstraining en je uiteindelijk dus simpelweg meer traint wink

3x per week trainen is mooi. Maar doe er in ieder geval minstens 2. En houd het de komende tijd lekker bij duurtrainingen, interval komt nog wel.
Ik zou lekker heel gestaag je kilometers opbouwen, probeer de triatlon uit. Vind je het wat, zorg dan dat je in de winter je belastbaarheid genoeg hebt opbouwd om dan écht te kunnen gaan trainen (lopen is een stuk leuker dan fietsen onder het vriespunt).

Hartslagmeter is ook altijd handig bij het hardlopen, zeker als je onervaren bent wil je vaak te veel op een hoge hartslag lopen.

11

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Ik ben ook wielrenner en sinds vrijdag weer aan het hardlopen begonnen.
Dat doet behoorlijk pijn sad  sad .

Hoe ziet zo`n opbouw schema er uit.
Ik ga nu een half uur lopen zonder hartslag meter of horloge,gewoon op gevoel.

Conditie is geen punt maar ik zit niet te wachten op een blesure

gr Tom

Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart vol

12

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Tom van der Ende schreef:

Ik ben ook wielrenner en sinds vrijdag weer aan het hardlopen begonnen.
Dat doet behoorlijk pijn sad  sad .

Hoe ziet zo`n opbouw schema er uit.
Ik ga nu een half uur lopen zonder hartslag meter of horloge,gewoon op gevoel.

Conditie is geen punt maar ik zit niet te wachten op een blesure

gr Tom

Ga je een half uur lopen of kan je een half uur lopen? Niet gaan forceren is het credo voor "beginners": neem minstens één rustdag na een hardlooptraining en breidt je trainingen niet meer dan 10% (tijd of afstand) uit.

13 Laatst bewerkt door Arnoutdv (11-06-12 21:28:06)

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Misschien heb je wat aan de informatie op deze website

Alternatief: http://www.sparrenweg.info/superrunner/html/trg.html

14

Re: Als wielrenner beginnen met hardlopen

Ik ga een half uur hardlopen maar kan beslist langer.
Maar de spierpijn zal dan de volgende dag niet te harden zijn.
Ik ga morgen de link bekijken welicht staat er iets bij.

Thanks Tom

Fietsen maakt het hoofd leeg en het hart vol