1 Laatst bewerkt door thomass (28-05-12 22:26:18)

Onderwerp: Opzetstuurtjes

Beste triatleten,

Ik ben aan het rondkijken voor een opzet stuurtje, en ben benieuwd naar jullie mening/ervaring.

Ik fiets op dit moment op een gewone alu tweedehands wegfiets, iets aan de kleine kant, maar kan m'n kracht er redelijk goed op kwijt. Maar wil nu toch graag een opzetstuurtje nu ik aan de triathlons begin.

Ik denk dat ik dat ik mijn keuze moet maken tussen de volgende twee stuurtjes:

Profile Design ZBS S-bend en de T2+ van hetzelfde merk. Ik denk dat de S-bend mij het beste ligt qua positie van mijn handen, een rechte bar is niet mijn ding, maar van die skibends of nog steiler ook niet. Deze hebben beide dezelfde "vorm". Hoe langer de bars hoe beter, ben net boven de 2 meter dus ook redelijk lange armen.

Verschil zit m dan in de hoogte vd aerobars zelf. Met de ZBS kan hij "laag", dwz op dezelfde hoogte als mn huidige stuur, bij de T2+ zit die er net boven. Als ik me niet vergis kun je je bars ook omdraaien, en zitten ze er net onder, maar dit weet ik niet helemaal zeker?

Ik zit als ik gewoon koers vaak in de beugels, heb ik eigenlijk geen enkele last van, dus ik denk dan ook hoe dieper hoe beter. Dus dan de vraag, de ZBS die even laag is als huidige stuur, of de T2+ die óf hoger óf lager is?

Ik geloof dat Profile Design een redelijk populair merk is dus hoop graag van jullie te horen! Ook als er andere stuurtjes zijn die misschien beter zijn die ik over t hoofd heb gezien natuurlijk. Ben wel student dus full carbon is voor mij nog niet zo belangrijk wink

Alvast bedankt.

2

Re: Opzetstuurtjes

Doe eens een "fiets-passing" bijvoorbeeld bij Chris Brands, zijn al je vragen in 1 keer beantwoord  lol

3

Re: Opzetstuurtjes

thomass schreef:

Verschil zit m dan in de hoogte vd aerobars zelf. Met de ZBS kan hij "laag", dwz op dezelfde hoogte als mn huidige stuur, bij de T2+ zit die er net boven. Als ik me niet vergis kun je je bars ook omdraaien, en zitten ze er net onder, maar dit weet ik niet helemaal zeker?

Dat klopt.

Ik zit als ik gewoon koers vaak in de beugels, heb ik eigenlijk geen enkele last van, dus ik denk dan ook hoe dieper hoe beter. Dus dan de vraag, de ZBS die even laag is als huidige stuur, of de T2+ die óf hoger óf lager is?

Tja, lastig. Je positie met je handen in de beugels is anders dan als je op je ligstuur ligt. De ZBS kan misschien ook nog lager als je je stuurpen omdraait of spacers verwijderd. Dit verandert natuurlijk wel weer je houding in de beugels.

4

Re: Opzetstuurtjes

Mezelf laten opmeten is niet echt een optie. Kost 175 euro, das 1/3 van wat m'n fiets waard is. Waarschijnlijk vloeken in de kerk maar zolang ik geen last heb van m'n houding heb ik dat geld er nog even niet voor over.

Ik heb inmiddels wat rondgevraagd bij de triathlon club waar ik mee train en ga denk ik voor de T2+.

5 Laatst bewerkt door wouterhh (19-06-12 16:27:08)

Re: Opzetstuurtjes

Beste thomas,

Ik zat met dezelfde issues als jij. Ik heb ook mijn fiets niet laten opmeten door het kosten plaatje. Ik heb wel de keus gemaakt om een ligstuurtje op mijn racefiets te zetten.

In tegenstelling tot sommige mensen die zeggen dat er op een racefiets geen ligstuur moet ivm houding etc, ben ik er uitermate tevreden over.

Ik heb de profile design T1 gekozen omdat me dat lekkerder leek voor mij polsen. Achteraf blij dat ik het gedaan heb ( weet niet hoe de t2 voelt helaas), maar kan door de bocht in de hendels mijn handen op een zeer comfortabele manier hebben op het ligstuur. Wat ik iig fijn vind aan de t1 ( t2 zal dat denk ik ook hebben) is dat je jezelf echt ''op kan trekken'' aan je hendels, waardoor je gewoon meer kracht op je pedalen kwijt kan.

Het is gewoon ff passen en veranderen totdat je op een comfortabele houding zit. Je vriendin/vriend/kat/buurman een foto laten maken als je in de houdin zit, scheelt al wel redelijk wat. Ik heb mijn hendels van de t1 best ver naar achter gezet, tot het punt dat mijn ellebogen bijna mijn knieen raken, dan ff paar cm ruimte en voor mij fietste het toen perfect. Comfortabel en toch een stuk sneller.

Want door t stuur gaat ( ook voor de meer ongeoefende fietser) toch echt je snelheid omhoog. Met dezelfde hartslag ging mijn gemiddelde over de 40 km van 31 met gemak naar de 33.

Ik vind het gewoon enorm lekker fietsen, het enige waar je paar keer aan moet wennen is de bocht van je nek en sturen is minder makkelijk dan het lijkt ( maar zeker niet onmogelijk).

Ik zou zeggen; voor 80 e heb je echt een topstuurtje wat erg lekker fietst

6 Laatst bewerkt door Corniel (19-06-12 19:46:05)

Re: Opzetstuurtjes

We hebben het dan over dit stuur toch?!

http://www.profile-design.com/files/product-images/profile-design/aerobars/pd_aerobar_t2plus_angle_1.jpg

Dat je fiets aan de kleine kant is, is een pré, als je het wilt gebruiken voor tijdrijden/triatlon. Hierdoor kan je stuur lager (wat vaak met een opzetstuur deels ongedaan wordt gemaakt, niet altijd) en je kan korter zitten, wat voor een ideale zit beter is.

http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl/2007-09-30_cn1.jpg
Opzetstuurtje op een 'passende' fiets

http://www.corniel.nl/zzz/fora/fiets_nl/2012-06-17_fietsen2.jpg
Tijdritfiets

Op een 'te klein' frame kan je meer naar voren zitten, en je stuur laten zakken en kom je meer in de buurt van een positie als op de derde foto. (Ik wil niet claimen dat ik perfect zit, maar wel dat het best oke is)

Mijn ervaring is overigens dat rechte extensions (zoals op de derde foto) niet minder fijn zijn dan opstaande (zoals op de tweede foto).

Wat Wouterhh zegt kan ik onderschrijven: met een lig-/triatlonstuur win je het meest ten opzichte van een gewone racefiets. Meer dan met een snelpak, aero wielen (en/of disc), duppelhelm, tijdritframe, etc...

7

Re: Opzetstuurtjes

Voordeel van de T2+ is ook dat de armpads een eigen beugel hebben en dus niet vast zitten aan de beugels die de bars op het stuur monteren. Hierdoor kan je behoorlijk wat bij stellen aan de zitpositie. smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800

8

Re: Opzetstuurtjes

Dat is zeker een groot voordeel.
Op mijn trainingsfiets ook een opzetstuur met vast positie voor de arm-pads.
De hoek van elleboog is bij mij daardoor te groot, zodat ik niet echt kan steumen, waardoor je totaal niet kan uitrusten en ontspannen in de lig houding.

Op mijn nieuwe fiets is dat beter op elkaar afgestemd, waardoor ik betere steun heb en moeiteloos kan blijven liggen.

9 Laatst bewerkt door thomass (20-06-12 18:44:18)

Re: Opzetstuurtjes

Heel erg bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat een kleinere fiets dan een pre is wink  De uitgebreide verstelbaarheid vd T2+ was inderdaad een van de pre's voor zover ik kon zien. Ik heb nog aardig wat spacers onder mn huidige stuur dus daar kunnen we wel een beetje aan lopen klooien.

Ik vroeg me af of jullie ook ervaring hebben met een andere zadelpen om je een "agressievere" zit te geven?

Deze bedoel ik:
`
http://cdn.shopify.com/s/files/1/0064/1472/products/pd_post_fast_forward_carbon_grande.png?103992

http://24.media.tumblr.com/tumblr_lqta27vJiH1qfsfivo1_500.png

10

Re: Opzetstuurtjes

Scighera schreef:

Voordeel van de T2+ is ook dat de armpads een eigen beugel hebben en dus niet vast zitten aan de beugels die de bars op het stuur monteren. Hierdoor kan je behoorlijk wat bij stellen aan de zitpositie. smile

Niet om de TS hier nou te pushen naar de T1, want dat maakt me toch eigenlijk vrij weinig uit hahah, maar de armpads zitten bij de t1 ook niet aan de beugels vast, zijn gewoon met inbusjes los te draaien. Ik ben nog steeds tijdens elke rit kleine beetjes aan het afstellen om te kijken wat het comfortabelst fietst. (Heb het stuurtje er pas net op, maar ik weet wel dat ik nooit meer zonder wil totdat ik de cash heb geregeld voor een mooie tijdritfiets)

je kan met de t1 ( waarschijnlijk ook allemaal met de t2);

de beugels naar voren en achter stellen, de beugels wijder of dichter bij elkaar zetten. De armpads op de beugels naar voren en achteren schuiven. tevens kan je ze ook naar beneden draaien of wat meer omhoog ( lijkt me beide naar )

Je moet gewoon is voelen wat voor je polsen het fijnst is. Dat is volgens mij het enige verschil tussen deze 2 stuurtjes..

11

Re: Opzetstuurtjes

Ook ik ben op zoek naar een nieuw opzetstuurtje. Ik heb nu de goedkoopste versie van profile design. Bij dit opzetstuur kom je zo weer 5 cm hoger te zitten. Ik weet dat er een aantal opzetstuurtjes zijn die onder het stuur te monteren zijn en dit lijkt mij de optimale manier om zo laag mogelijk te komen zitten. Heeft iemand ervaring met deze stuurtjes en is het ook mogelijk bij de T1 en T2?

12

Re: Opzetstuurtjes

Ik heb het gedaan met de T1+.  Onder het stuur gemonteerd en de armsteunen hoger gezet met de meegeleverde tussenstukjes en langere bouten.  Het zal een beetje van je stuur en je positie afhangen, maar bij mij lagen m'n armen voorbij de elleboogpads nog net op m'n stuur, niet zo heel comfortabel dus.

M'n nieuwe fiets heeft een korter balhoofdbuis dus daar zit ik zowiezo al lager op, en dus heb ik daar de T1 terug gewoon bovenop m'n stuur gezet.

T1 en T2 zijn op vlak van afstellingsmogelijkheden juist hetzelfde (ik heb de T1+ en de kortere T2+DL), volgens mij is de vorm van de extensies het enige verschil.

13

Re: Opzetstuurtjes

Aabe schreef:

Ook ik ben op zoek naar een nieuw opzetstuurtje. Ik heb nu de goedkoopste versie van profile design. Bij dit opzetstuur kom je zo weer 5 cm hoger te zitten. Ik weet dat er een aantal opzetstuurtjes zijn die onder het stuur te monteren zijn en dit lijkt mij de optimale manier om zo laag mogelijk te komen zitten. Heeft iemand ervaring met deze stuurtjes en is het ook mogelijk bij de T1 en T2?


T2+ is uit eigen ervaring goed onderlangs te monteren, wel even bij de ijzerhandel 20mm langere bouten halen en 4x 20mm aan afstandsbussen smile

Quintana Roo CD0.1 - Record QS TT - Quarq SRAM Red22 - Zipp 900/Hed.3/Dura-Ace C50
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Pink' – Dura-Ace 7800 TT - SRM Professional Rotor3D
Planet-X Stealth Pro Carbon 'Black' - Record QS - SRM Professional Dura-Ace
Empella Bonfire SL - CarbonFire - Dura-Ace 7800