1

Onderwerp: zwemtijden

Hallo allemaal,

Ik begin nu net  met triatlon en doe 30 juni mee aan de 1/4 van Beesd.

Gisteren na 5 jaar weer eens echt doelmatig in een zwembad gelegen ik zwom de 1 km in 18:19 borst crawl aan 1 stuk.
Zelf kom ik uit het wielrennen. en heb me als doel gesteld dat ik op het fiets onderdeel mn meeste tijd ga pakken. Maar kan iemand mij vertellen of ik met een tijd rond de 18 min op de km een beetje goed zit. Dit was de 1e zwem training dus ik verwacht nog wel verbetering.

mvg

Joost

2

Re: zwemtijden

joostvandepoll schreef:

Hallo allemaal,

Ik begin nu net  met triatlon en doe 30 juni mee aan de 1/4 van Beesd.

Gisteren na 5 jaar weer eens echt doelmatig in een zwembad gelegen ik zwom de 1 km in 18:19 borst crawl aan 1 stuk.
Zelf kom ik uit het wielrennen. en heb me als doel gesteld dat ik op het fiets onderdeel mn meeste tijd ga pakken. Maar kan iemand mij vertellen of ik met een tijd rond de 18 min op de km een beetje goed zit. Dit was de 1e zwem training dus ik verwacht nog wel verbetering.

mvg

Joost

Ik doe nu een jaar aan triathlon, en 18:19 op de kilometer haal ik (nog) niet. Met een tijd rond de 18 minuten zal je niet als eerste het water komen, maar zeker ook niet als laatste. En uit ervaring weet ik dat het heel lekker inhalen is op de fiets als je zo'n beetje als laatste start.

Om je vraag te beantwoorden: je zit een beetje goed.

3

Re: zwemtijden

Volgens mij ligt het antwoord al in de vraag verzonken: Ga je winnen met een zwemtijd van 18 minuten? Vrij lastig. Maar als dat je doel was zou je wel eerder in het zwembad gelegen hebben. Je wilt dus:

- finishen. Je weet al dat je 1000 meter kunt zwemmen dus dat is geen probleem.
- zelfvertrouwen opdoen. Wel nu, bekijk een willekeurig uitslag van een kwart tri en dan zie je direct dat je met 18 minuten prima in de middenmoot ligt.

Ik doe, net als Maca nu iets meer dan een jaar triathlon en ik haal 18 minuten ook nog niet. Geen schande, het gaat niet om wat je niet kan, maar om wat je wel kan. Als je kijkt hoe fit een middenmoot triatleet is, dan is dat niets om je voor te schamen.

4

Re: zwemtijden

Roland_Amersfoort schreef:

Geen schande, het gaat niet om wat je niet kan, maar om wat je wel kan. Als je kijkt hoe fit een middenmoot triatleet is, dan is dat niets om je voor te schamen.

Mooi gezegd smile

18:19 lijkt mij een prima tijd (na 5 jaar niet zwemmen). Iig een tijd waar ik nog van droom. Bovendien zit je met keerpunten in een zwembad, dat kan ook nog schelen.

5

Re: zwemtijden

18 minuten is geen slechte tijd voor een eerste training na 5 jaar.
Vergeleken met de meeste triatleten is het ook geen slechte tijd, maar het zwemniveau ligt ook wel erg laag in de triatlon.
Voor een wedstrijdzwemmer is 18 minuten natuurlijk een lachertje.

Als je uit het fietsen komt zal dit je kracht zijn, maar het is natuurlijk zonde als je met je sterke onderdeel alleen tijd goed moet maken op de betere zwemmers. Als je enige ambitie hebt om podiums te behalen ga je merken dat dit lastig wordt met 1 erg slecht onderdeel. ~13:00 - 13:30 is denk ik een realistische tijd om aansluiting te hebben bij de 1e grote groep in de meeste triatlons. Deze 5 minuten goedmaken wordt lastig, ook al ben je een sterke fietser.

Ik zou je adviseren om te investeren in het zwemonderdeel. Je zult vast snel vorderingen maken als je uit het niets al 18 de kilometer zwemt, maar ook dit gaat niet vanzelf. De wedstrijd beleving is een stuk prettiger als je niet vanaf onderdeel 1 al achter de feiten aanloopt. Je kunt beter nu vast beginnen met serieus zwemtrainen, dan wanneer je op een hoger niveau zit en je door je zwemtijd wedstrijden gaat verliezen.

Tenzij je doel finishen is. wink  Maar dan zou je je denk ik ook niet druk maken om je zwemtijd.

6 Laatst bewerkt door Rose69 (05-06-12 15:51:59)

Re: zwemtijden

van het weekend was ik 1 na laatste met zwemmen in mijn categorie, 1e in fietsen en uiteindelijk 3e van 12  smile

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

7

Re: zwemtijden

Een knappe prestatie Rose, maar ik ben het wel met Duif eens dat je in H20 of H40 geen kans maakt op de prijzen als je 5 minuten laat liggen op het zwemmen. De spreiding is bij de dames toch wat groter en het aantal deelnemers vaak flink wat kleiner.

8

Re: zwemtijden

Roland_Amersfoort schreef:

De spreiding is bij de dames toch wat groter en het aantal deelnemers vaak flink wat kleiner.

Ja dat is ook helemaal waar natuurlijk, ik zit in alle opzichten in een gunstigere categorie. Maar iemand met fietsachtergrond heeft toch (zeker met loopbenen) veel voordeel. Zie maar hoe Maarten zich zo ontwikkeld in korte tijd. Betere zwemmer, mindere fietser is een grotere verliezer.

Maar voor prijzen bij de heren zal je op alles moeten uitblinken. Ik doe ook nog niet aan de OD's mee of de wedstrijden waar het deelnemersveld sterker is ... tactisch omdat ik mezelf nog wil motiveren. Volgend jaar zullen de doelen ook weer anders zijn.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

9

Re: zwemtijden

Ha forumleden.

Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga me zeker toeleggen om het zwemmen om daar nog minutjes bij te scoren. Jullie reacties motiveren me wel extra. bedankt voor tips enz.

greetz,

Joost

10 Laatst bewerkt door DeDuif (07-06-12 20:51:52)

Re: zwemtijden

Succes Joost.
Je moet het zo zien, als sterke fietser heb je een groot voordeel, want dit is het langste onderdeel.

Op het zwemmen, het kortste onderdeel, kun je de minste tijdwinst pakken.
Echter, een zwemtijd van 18minuten is ondermaats, dit moet je al vrij gemakkelijk naar 15 minuten kunnen krijgen.
Je PR op een tijdrit van 40 kilometer verbeteren met 4 minuten zal waarschijnlijk niet haalbaar voor je zijn, als je al sterk fietst.

Eerst het laaghangende fruit plukken wink En dat kan vaak het best door je op je zwakke onderdeel te focussen.

11

Re: zwemtijden

Zag je naam terugkomen i de uitslagen.
Erg mooi resultaat voor een debuut.

Enig idee wat je tussentijden waren?

12

Re: zwemtijden

Ik zwem de km in 21-22 minuten maar dan wel in schoolslag.
Crawl kan ik niet langer als 200m volhouden.

Trainen op crawl of schoolslag? Ik zit met een dilemma

13

Re: zwemtijden

Ik zou trainen op de crawl.. Schoolslag is onhandig in een groot startveld want je trapt gemakkelijk iemand in z'n gezicht.. In het zwembad is het lastig passeren voor anderen..

14

Re: zwemtijden

Lieke schreef:

Ik zou trainen op de crawl.. Schoolslag is onhandig in een groot startveld want je trapt gemakkelijk iemand in z'n gezicht.. In het zwembad is het lastig passeren voor anderen..

Ik vind dat geen argument om geen schoolslag te doen. Overigens mag je kiezen welke slag je zwemt. Dat een ander dat vervelend vind, dan moet diegene maar ruim er om heen. In de wasmachine van alle borstcrawlzwemmers is het ook oppassen geblazen met armen en benen.

Persoonlijk zou ik wel geleidelijk de borstcrawl leren maar tot die tijd de schoolslag als dat prettiger is. Wel heb ik begrepen dat schoolslag in een wetsuit minder prettig zwemt dan borstcrawl. Zelf nog geen wetsuit aangeschaft en zonder gedaan afgelopen seizoen en dat zou met schoolslag ook en overweging kunnen zijn. Scheelt je ook iets meer tijd in de wissel ;-)

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

15

Re: zwemtijden

Geen dilemma, je hebt minimum half jaar tot de volgende wedstrijd en dan ben je met een beetje inzet altijd sneller met crawl. Bovendien heeft Lieke helemaal gelijk dat schoolslag een waardeloze slag is bij een start, boei of drukke baan.

16

Re: zwemtijden

Rose69 schreef:

Ik vind dat geen argument om geen schoolslag te doen. Overigens mag je kiezen welke slag je zwemt. Dat een ander dat vervelend vind, dan moet diegene maar ruim er om heen. In de wasmachine van alle borstcrawlzwemmers is het ook oppassen geblazen met armen en benen.

Klopt, het is natuurlijk niet de voornaamste reden om crawl te leren maar wat mij betreft toch best wel een om over na te denken.. Je voelt je als schoolslag zwemmer wel bezwaard als er een hele baan crawl zwemmers bij iedere passage boos kijkt..  roll

17

Re: zwemtijden

Lieke schreef:
Rose69 schreef:

Ik vind dat geen argument om geen schoolslag te doen. Overigens mag je kiezen welke slag je zwemt. Dat een ander dat vervelend vind, dan moet diegene maar ruim er om heen. In de wasmachine van alle borstcrawlzwemmers is het ook oppassen geblazen met armen en benen.

Klopt, het is natuurlijk niet de voornaamste reden om crawl te leren maar wat mij betreft toch best wel een om over na te denken.. Je voelt je als schoolslag zwemmer wel bezwaard als er een hele baan crawl zwemmers bij iedere passage boos kijkt..  roll

Lieke dan niets meer van aantrekken. Alle haantjes zullen nooit tevreden zijn en vinden alles en iedereen een obstakel en vergeten dat ze nu eenmaal ook met mindere of beginners te maken hebben in het veld. Tis toch zot dat je je zo moet voelen als 'novice'. Een echt goede triatleet zal zich ook om ons niet bekommeren ;-)

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

18

Re: zwemtijden

Nico0105 schreef:

Ik zwem de km in 21-22 minuten maar dan wel in schoolslag.
Crawl kan ik niet langer als 200m volhouden.

Trainen op crawl of schoolslag? Ik zit met een dilemma

Ik begon ook met 1 baantje crawl, maar zwem nu zonder problemen en vermoeidheid 3-4 km. Schoolslag heeft alleen maar nadelen: kost meer energie, je gebruikt je benen te veel (niet handig als je nog moet fietsen en lopen), het is onhandig met een wetsuit, en levert boze blikken op van andere zwemmers.... (Daar mag je je dan wel niets van aantrekken, hoor Rose....)Investeer gewoon een half jaar in crawl, begin met langzaam zwemmen, als je het maar  8 banen volhoudt ga je gewoon te snel. Dat is toch met lopen ook zo? Je zit zo op 500m.... En binnen een half jaar zwem je een km crawl in dezelfde tijd maar met minder energie!

Een goede start om het langer vol te houden is Total Immersion - heeft mij onwijs geholpen, google maar eens.

triathlon is 3x leuker!

19

Re: zwemtijden

Ik ben nu ook niet meteen dé expert als het over zwemmen gaat, maar ik heb ook veel opgestoken van 'Total Immersion'.
Ik zie veel zwemmers in het bad liggen die een enorm hoge slagfrequentie hebben en eveneens de benen te snel bewegen.  Je moet je er zelf van bewust maken dat je zo weinig mogelijk weerstand mag creëren in het water.  Wanneer je dit door hebt, gebruik je veel minder energie en maak je handig gebruik van de drijffase.

20

Re: zwemtijden

Inderdaad.
Als ik begin met crawl geraak in na enkele baantje de coordinatie kwijt over ademhaling en slagfrequentie. Ook gebruik ik waarschijnlijk teveel mijn benen.
Ik moet dus veel trager gaan zwemmen? Nadruk leggen op de duw of trekfase?

21

Re: zwemtijden

Ik heb ook veel gehad Swim Smooth

22

Re: zwemtijden

Arnoutdv schreef:

Ik heb ook veel gehad Swim Smooth

Ik ook, maar pas na total immersion...... cool

@nico, je moet de nadruk leggen op drijven. Horizontaal liggen, weerstandsvermindering. Zie TI. Na een uur TI oefeningen had ik 3-5 slagen minder nodig per baan.... smile

triathlon is 3x leuker!

23

Re: zwemtijden

HansH schreef:
Arnoutdv schreef:

Ik heb ook veel gehad Swim Smooth

Ik ook, maar pas na total immersion...... cool

@nico, je moet de nadruk leggen op drijven. Horizontaal liggen, weerstandsvermindering. Zie TI. Na een uur TI oefeningen had ik 3-5 slagen minder nodig per baan.... smile

Ik zou meer interesse hebben in harder zwemmen ipv minder slagen nodig hebben.

24 Laatst bewerkt door Bleek (02-11-12 17:52:12)

Re: zwemtijden

DeDuif schreef:

Ik zou meer interesse hebben in harder zwemmen ipv minder slagen nodig hebben.

Harder zwemmen kan je op meerdere manieren bereiken, mij lijkt je ligging verbeteren een prima manier.

25

Re: zwemtijden

Ik heb even zitten googelen op total immersion en dat lijkt me wel wat... maar hoe pak ik dit het beste aan... met boek? dvd?

Ik zwem sinds de zomervakantie 1x in de week bij een borstcrawltrainingsgroep wat al flink helpt voor mn techniek (ben er achtergekomen dat je chloorwater niet over je longen moet inhaleren wink

Maarten