1

Onderwerp: Voorbereiding richting de halve van Almere

Hallo

Ben sinds januari eigenlijk bezig met duursport en de verslaving is flink toegeslagen  big_smile

heb nu vanaf januari gedaan

ten miles loop ( almere 16 )
cross duathlon ( almere 8 - 21 - 4 )
zwemloop ( almere 1 - 10 )
tijdrit ( almere 46 km )
OD triathlon almere ( werd sprint ivm kou )
1/4 triathlon Vlissingen ( eindtijd 2:12 )

wat komt er nog aan waar ik me voor heb ingeschreven

1/4 Triathlon Nuenen
OD Triathlon Utrecht
1/4 Triathlon Aalsmeer

en heb me nu dus ook ingeschreven voor de halve van Almere en moet nu de afstanden gaan oplengen, fietsen doe ik in ieder geval 1 x per week een langere afstand van zo'n 85 km, lopen heb ik ook regelmatig al trainingslopen van 20 km gedaan, zwemmen is totaal geen probleem want wedstrijdzwemmen is mijn sport en dit train ik al 3 x per week..

hoe kan je het best je lopen / fietsen met elkaar verhouden kwa trainen of kan je het beste je zwakste punt meer trainen, over het fietsen, rijd je liever wat meer kilometers met lagere snelheid of train je juist om deze afstand op hogere snelheid vast te houden..

Van de week 80 km gereden en geprobeerd om mijn snelheid vast te houden maar dit viel niet mee ( was ook niet bepaald windstil hier in de polder ), kwam uiteindelijk op 31,2 gemiddeld, heb gelijk hierna 5 km gelopen als koppel en dat ging eigenlijk wel goed

2 Laatst bewerkt door Arnoutdv (22-06-12 12:43:01)

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

Sta voor dezelfde uitdaging: de 1/2 van Almere

Heb de 1/4 van Huizen gedaan.
Op het programma staan nog de 1/4 van Texel en van de Noordoostpolder.

Ik fiets in ieder geval rond de 150km in de week.
Waarvan 1 x per week 2x50 woon/werk Lelystad-Hilversum
Daarnaast nog minimaal 1x 40-60 km met aansluitend korte loop sessie.

Lopen is toch wel mijn pijnpunt, conditioneel niet zo'n probleem, maar fysiek wel.
Als ik meer dan 1x per week meer dan 1.5u loop gaat er altijd wel wat zeer doen.
Is het niet mijn wreef, dan wel mijn achillespees aanhechting en de volgende keer buitenkant knie.
Vervelende is dat ik dan echt bijna een week niet kan lopen, anders worden de klachten alleen maar erger.

Wat ik tot nu probeer te gaan doen is, los van de koppeltraining, 2x per week te gaan lopen.
Eenmaal rond het uur 9-11 km maximaal en eenmaal een hele rustige duurloop van 1.5u en dit langzaam uitbreiden tot max 2u. Echter voordat ik langer dan een uur ga lopen moet ik eerst weer klachten vrij zijn, anders is het verlies groter dan de winst.

3

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

marcelca schreef:

....
hoe kan je het best je lopen / fietsen met elkaar verhouden kwa trainen of kan je het beste je zwakste punt meer trainen, over het fietsen, rijd je liever wat meer kilometers met lagere snelheid of train je juist om deze afstand op hogere snelheid vast te houden..

Het beste is om te varieren in je trainingsvormen. Het mooiste zou zijn als je twee keer kunt fietsen in de week: één keer kort werk op/boven wedstrijdsnelheid en één keer lange duur.

4

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

Je kunt ook kijken voor een schema, dan weet je wat je moet doen en doe je eigenlijk nooit te veel. (als degene die het schema maakt  er verstand van heeft). Er zijn zat mensen die schema's maken en je helpen bij je trainingen.
In Almere zit een bedrijf die heet Positri www.positri.nl het is het bedrijf van de Almeerse triathleet Merijn Schuurman.
Je kan ook bij Frank Heldoorn of Chris Brands aan kloppen.

Doe het nu zelf ook met de begeleiding en schema's van Positri en ben erg tevreden.

5

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

Ik ga voorlopig maar verder zoals ik bezig ben, en ga 2 x in de week fietsen 1 x lang en 1 x kort met snelheid, tussendoor nog lopen dan gaat het helemaal goed komen..

Op zich goed idee dennis, ik ken Merijn ook persoonlijk, heb een tijd samen in een baan gezwommen bij het wedstrijdzwemmen, maar een vast schema word heel lastig voor mij in de praktijk te brengen omdat er nog wel is wat veranderd in de planning

6

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

Arnoutdv schreef:

Lopen is toch wel mijn pijnpunt, conditioneel niet zo'n probleem, maar fysiek wel.
Als ik meer dan 1x per week meer dan 1.5u loop gaat er altijd wel wat zeer doen.
Is het niet mijn wreef, dan wel mijn achillespees aanhechting en de volgende keer buitenkant knie.
Vervelende is dat ik dan echt bijna een week niet kan lopen, anders worden de klachten alleen maar erger.

Wat ik tot nu probeer te gaan doen is, los van de koppeltraining, 2x per week te gaan lopen.
Eenmaal rond het uur 9-11 km maximaal en eenmaal een hele rustige duurloop van 1.5u en dit langzaam uitbreiden tot max 2u. Echter voordat ik langer dan een uur ga lopen moet ik eerst weer klachten vrij zijn, anders is het verlies groter dan de winst.

Je zou misschien eens kunnen proberen om de lange duurtraining op te bouwen met een dubbele loop op een dag. Als je nu 1 uur kunt lopen loop je die als 2 x 30 min met minstens 4 uur ertussen. Dan bouw je langzaam op tot 2 x 1 uur en dan maak je telkens een van de twee looptrainingen heel iets langer (en je houdt ze samen natuurlijk op twee uur), tot je 2 uur aan het stuk loopt zonder pijn. Dit is veel minder belastend dan één duurloop steeds langer maken.

7

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

Klink als een goede aanpak!
Bijzonder dat ik daar zelf nooit op gekomen ben.

Na de triathlon van Texel (7 juli), ga ik die opbouw eens ten uitvoer brengen!

8

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

marcelca schreef:

Op zich goed idee dennis, ik ken Merijn ook persoonlijk, heb een tijd samen in een baan gezwommen bij het wedstrijdzwemmen, maar een vast schema word heel lastig voor mij in de praktijk te brengen omdat er nog wel is wat veranderd in de planning

Ik werk zelf wisseldiensten en het schema wordt helemaal aangepast op mijn wisseldiensten omdat ik in mijn werkweek een stuk minder belastbaar ben dan in mijn vrije week. Voor  mij is dit de perfecte oplossing.

9

Re: Voorbereiding richting de halve van Almere

Onder begeleiding trainen is meestal ideaal doe het zelf ook. Maaaaaar het kost een centje extra he. Maar het is het waard. Mischien iets voor een nieuw topic wie word er begeleid en door wie  wink