1

Onderwerp: Schema voor jonge (15jr) beginner

Hallo beste triatleten,

Ik ben een échte beginner, omtrent de triathlonsport. Ik ben 15 jaar oud, 1.67 groot (of klein..) en ik weeg 61 kg. Daar mag nog wel paar kg vanaf, maar ik heb zeker geen overgewicht.
Zelf ben ik een redelijk fanatiek loper, en ren ik meerdere keren per week 'n uur. Ik volg ook dit schema voor een halve marathon: http://shop.runnersworld.nl/tools/train … lopen.html
Mijn eerste vraag is dan ook meteen; beetje een goed schema? Ik doe dit dus 3x per week. Het loopgedeelte is dus dit per week.
Qua wielrennen, ik moet nog een wielrenfiets kopen, deze zal ik over circa een weekje krijgen. Hoevaak & hoelang moet ik dit per week doen? Vraag nummer 2 is dit dus. (over mijn fietshistorie; slechts vroeger mountainbiken en nu altijd op m'n stadsfiets, ik fiets wel al m'n hele leven, maar vandaag het fietsen op een wielrenfiets, bij de zaak, was toch flink raar, mbt de zithouding etc).
Dan het zwemmen, ik ben van plan om dit 2x per week te gaan doen, gewoon ''baantjes'' trekken en moet wel nog de borstcrawl leren en hier zou ik eventueel me aansluiten bij een zwemvereniging om de borstcrawl te leren (vroeger kon ik 't, nu niet meer helaas)..
Zo zou mijn schema een beetje uit gaan zien. Heeft iemand hier alstublieft suggesties, aanmerkingen, perfecties, etc voor? En mijn 2 vragen beantwoorden svp. Met dit ''schema' ben ik nog niet gestart, slecht het rennen/lopen ben ik al een 6tal maandjes mee bezig. Bij al dit doe ik ook nog fitness, vooral voor spieropbouw, valt dit te combineren of niet? Zo niet, dan ben ik uiteraard bereid om fitness te laten vallen, aangezien ik de triathlonsport toch wat bijzonderder en leuker vindt.
Eigenlijk dus toch 3 vragen, haha.

Over m'n doel; de zevenheuvelenloop lopen, en deze lekker, comfortabel uitrennen (samen met mijn vader, dus ik ga niet voor het klassement, zie het als een gezelligheidsloop) en over 3 jaar, als ik 18 ben; Marathon van New York (ook samen met m'n vader, en dan voor een goed doel). Qua triathlondoel(len); aansluiten bij een triathlonvereniging als ik eenmaal een halfjaartje bezig ben, en dan kijken waar het schip strandt.

Eventueele spelfouten; excuses hiervoor en alvast bedankt voor het lezen.

Groet,
J

2

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Welkom,

maar niet om het een of ander, maar als je 15 jaar bent moet je helemaal geen halve marathon gaan lopen max 5km wedstrijden en meer niet. Je bent nog erg in de groei en zoveel en ver lopen is helemaal niet goed voor je pezen, spieren en gewrichten. in een training kan je wel wat verder lopen om dat, dan de intensiteit een stuk lager kan liggen dan in een wedstrijd.

Tijdens triathlon wedstrijden mag je ook alleen maar aan een 1/8 en sprinttriarhlon mee doen vanaf 18 jaar mag je pas een OD doen.

3

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Hoi en welkom. Klinkt allemaal heel enthousiast en dat is goed. Maar ik sluit me ook aan bij Dennis.. Let heel goed op je lichaam want dat is vooral bezig met groeien. Veel sporten kan dan niet altijd goed zijn. Niet leuk natuurlijk, maar beter nu twee jaar rustig trainen en een goede basisconditie neerleggen + een hele goede techniek aanleren. Dan kun je als je 18 bent ofzo direct op een heel goed niveau meekomen en heb je geen problemen met je benen en rug.

A great of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

4

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Dus heel rustig aandoen.. jammer, maar zal dan waarschijnlijk wel het beste zijn. Hoe zit dat met fietsen, mag ik uiteindelijk wel nog bv 80 km fietsen(met genoeg rust)? En lopen max.5 dat haal ik in m'n training niet, ben sowieso meer van de lange afstanden (heb astma, sprinten heb ik daar snel last van, bij een duurloop met gemiddeld 10 km/p uur helemaal niet).

Bedankt voor de reacties!

5

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Met max 5 km lopen bedoel ik in een wedstrijd op wedstrijdtempo. Je kunt in een training best 10 of 12 km lopen op duurlooptempo. Fietsen 80km is geen probleem denk ik, wel gewoon rustig fietsen niet constant hoog tempo.
Zorg dat je met een jeugdverzet gaat rijden dus 14/28 ofzo dan kan je nooit te zwaar trappen ivm weer met je gewrichten.



jsport schreef:

Dus heel rustig aandoen.. jammer, maar zal dan waarschijnlijk wel het beste zijn. Hoe zit dat met fietsen, mag ik uiteindelijk wel nog bv 80 km fietsen(met genoeg rust)? En lopen max.5 dat haal ik in m'n training niet, ben sowieso meer van de lange afstanden (heb astma, sprinten heb ik daar snel last van, bij een duurloop met gemiddeld 10 km/p uur helemaal niet).

Bedankt voor de reacties!

6

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Veranderd het iets, als ik zeg, dat ik (helaas) nauwelijks meer zal groeien? Ik ben laatst bij de GGD geweest, en zal nog hooguit paar cm groeien, ik blijf dus helaas redelijk klein (1.67/68). Of gaat het gewoon om het principe; je bent onder de 18 (dus in de groei, ookal is t maar beetje) dus doe maar rustig aan?

Bedankt voor de reactie Denisss!

7

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Oja, nog 'n vraag. Klopt het dat de gemiddelde leeftijd bij triathlon toch redelijk hoog ligt? Zie bv bij de triathlonvereniging veel 30+ 40+, en ben zelf 15.. of zie ik dat verkeerd en zijn alleen de 30+ 40+ wat serieuzer met de sport bezig?

8 Laatst bewerkt door Arnoutdv (03-07-12 11:21:52)

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Naarmate je ouder wordt, word je ook trager.  hmm
Echter dan gaan duursporten je weer wat makkelijker af, simpel gezegd omdat je je doelen moet bijstellen  big_smile

9

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Even over je vraag of het doen van fitnessoefeningen zin heeft: ik denk het wel, en dan vooral alles wat je rompstabiliteit versterkt (buikspieren, rug, dat soort dingen - google anders eens op core strength of rompstabiliteit).

De laatste jaren is toch wel steeds meer de overtuiging dat core strength (rompstabiliteit) enorm belangrijk is voor duursporters omdat via je romp al je krachten vanuit benen en armen moeten worden doorgegeven en opgevangen. En dan gaat het niet alleen over blessurepreventie maar ook over efficiency.

Overigens, naar aanleiding van een opmerking die ik las in een ander topic: ook als je jong bent en sportief kun je rugklachten krijgen. Ik heb zelf een hernia gehad toen ik een jaar of 23 was (iets ouder dan jij nu dus, maar wel nog steeds behoorlijk jong), in een periode dat ik veel op de racefiets zat en nog dacht dat ik onkwetsbaar was ;-) Met de juiste fysiotherapie en core strength oefeningen, en een paar maanden geduld, kom je trouwens wel weer van een hernia af. Maar zulke oefeningen zijn dus ook heel goed als preventie.

10

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

@Arnout
Haha, dus dat is de reden, nu weet ik ook waarom mijn vader zoveel rent.

@HermanB
Ik fitness inderdaad ook, alleen ik train fullbody, dus ook m'n armen kracht etc, wat ik dacht(denk) overbodige spieren zijn, en alleen maar extra gewicht om mee te zeulen. Toch? Rug&buikspieren train ik dus inderdaad ook.

Bedankt voor de reakties!

11

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Duurlopen zijn helemaal niet slecht op jouw leeftijd. Dat is grote onzin. Op je fiets moet je ook gewoon een normaal verzet monteren. Met 15 ben je echt geen baby meer. Bovendien kun je ook schakelen. Ik had voor ik 10 was al door dat je de zware versnellingen beter niet gebruikt als je langzaam fietst. En dan ben ik nog vrij dom ook.  wink
Mijn ervaring is dat duursport prima is tegen astma. Inderdaad veel beter dan hoge intensiteit.

Je moet niet al te bang zijn. De meeste triatleten of triatlontrainers die jouw advies gaan geven hebben enkel ervaring met sporten voor 40+ers. Daarom denken ze dat iedereen zo geblesseerd is. Driekwart van die 40+ers hebben namelijk hun beste jaren voorovergebogen achter een bureautje doorgebracht om carriere te maken, voor ze de triathlonsport inrollen na een midlifecrisis. Die zijn zo breekbaar als stoffige fossielen in een museum. In alle competitieve duursporten wordt op jouw leeftijd de basis gelegd.
Je kunt dus naar mijn mening ook het best op zoek gaan naar een trainer die veel ervaring heeft met jonge wedstrijdsporters. Die zul je in de triathlonsport helaas niet veel aantreffen. Een zwemclub lijkt me een goed alternatief. Die hebben vaak wel veel jonge atleten.

Voor 800 euro zou ik uitkijken naar een tweedehands fiets. Voor een nieuwe zou ik echt eerst proberen om er 300 euro bij te krijgen en een fiets van het voorgaande jaar kopen die met shimano 105 is afgemonteerd. Daar heb je echt veel meer aan dan aan een supergoedkope racefiets die prut is afgemonteerd. Het is uiteindelijk ook goedkoper omdat een goedkope groep zo kapot is.

Zwemtraining is nu overigens belangrijker dan fietstraining als je een goede triathleet wilt worden. Zwemmen duurt erg lang voor je er goed in wordt als je het op latere leeftijd nog moet leren. Hoe meer je zwemt in je eerste jaren als triathleet hoe beter.

12

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

@Thijs,

Mag je mij uitleggen waarom de jeugdige wielrenners allemaal met een jeugd verzet moeten rijden van de wielerbond.
En waarom kinderen want als je 15 bent ben je nog een kind alleen een 1/8 en sprintafstand mogen doen.

Bij hardloopwedstrijden die vallen onder de KNAU mag je als 15 jarige ook niet meer dan 5 km lopen.

Deze maatregelen zijn er niet voor niets.

Als je als 15 jarige triathlonwedstrijden in bv Belgie gaat doen dan ben je verplicht om met een jeugdverzet te rijden.

Ik snap ook wel dat de enige 15 jarige niet hetzelfde is als de ander, maar de belastbaarheid van iemand van 15 is een stuk kleiner dan iemand van bv 22 jaar.

Hier in Almere hebben we het RTC regionaal triathlon centrum daar loop een trainer van de NTB en hier zitten ook jonge kinderen bij, deze hebben een heel ander trainingsschema dan de oudere jeugd, alles ivm de belastbaarheid.
Ik heb het hier wel over kinderen en jeugd met talent die later voor de olympische spelen willen gaan.

13

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Nou Jsport, als ik je dan 1 stuks advies mee mag geven; neem vooral geen figuren als thijs als trainer, want dan zit je binnen niet al te lange tijd compleet aan flarden aan de kant geblesseerd toe te kijken, nog voordat je uberhaubt lol in triathlon hebt kunnen krijgen. Aan mensen die aannemen "dat jij dat wel aan kan" zonder dat ze je kennen heb je geen reet. Assumption is the mother of al fuckups.

En je moet inderdaad niet al te bang zijn. Maar wel voorzichtig.

14

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Bedankt voor de reakties, gewoon opletten en dan komt het wel goed, lijkt me.
Vraagje; wat is jeugd verzet of normaal verzet, de term die ik hier vaak zie?

Oja, en een vraag uit m'n beginpost(starterspost) is mijn renschema voor de 1/2 marathon goed(link staat in eerste post)?

Gr. Jsport

15

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Sowieso --> vereniging zoeken. Al is het een atletiek / zwem én wielren vereniging. Daar zit de kennis om je fatsoenlijk te begeleiden, want daar zijn meerdere 15 jarige lid.

Verder, halve marathon?! Hele marathon?! Volgens mij is op jonge leeftijd gebruikelijk om eerst snel te worden op korte afstanden (3 en 5km) en dan pas verder te gaan kijken.

En wat betreft je leeftijd en welk verzet, google eens op jeugdverzet en wielrennen wink

Overigens kan een jong lichaam nog niet alles aan, bijv. jeugdroeiers mogen niet boordroeien ivm scheefgroeien, deze mogen alleen maar scullen (= met 2 riemen). Daarom ben ik het grotendeels met thijs (=vereniging zoeken, zwemmen is belangrijk) eens, behalve wat betreft het verzet smile

16

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Zoals ik al eerder heb vertelt, ik heb astma, daardoor zijn de korte afstanden heel vervelend en ben sowieso meer een draver op langere afstanden. De 15 km heuvelenloop v. Nijmegen staat al gepland. Zo'n 5 km zal ik waarschijnlijk gewoon 25 minuten over doen, terwijl ik een halve marathon (nu al) toch relatief snel zou kunnen lopen (geen toptijd hoor). Weet niet of ik dit al elders in dit topic heb gezet; ben bij de GGD geweest, zal nauwelijks tot max. 5 cm groeien. Ik blijf dus nogal klein, en ben echt serieus met aanpakken.

Groet & bedankt voor de reactie,
Jsport

17

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

En vereniging zoeken ga ik dan inderdaad doen. Waarschijnlijk dan ook de plaatselijke triathlonvereniging.

18 Laatst bewerkt door Bleek (03-07-12 19:18:48)

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Heb je geen puffer?

En je bent dus nog niet uitgegroeid smile

19

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Jawel, 2 zelfs, merk wel echt het verschil (heb er 1 voor het sporten), met de puffer kan ik echt goed rennen en zonder is 't de hele tijd piepen...
Klopt dit; mijn vader heeft me gezegd dat het kan dat me wedstrijden worden verboden door de puffer --> doping. Mijn mening is hierin (of eigenlijk gedachte) zolang ik weg vd Tour de France blijf, is er geen probleem. Mee eens of..?

Gr. Jsport

20

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Ventolin enzo staat volgens mij wel op de dopinglijst ja, als je serieuze wedstrijden gaat doen moet je waarschijnlijk dispensatie aanvragen dmv een doktersverklaring te overleggen. Maar daar hoef je je denk ik nog niet druk over te maken wink

21

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Komende tijd iniedergeval niet, haha. Hopelijk snel wel, maar dat zal er niet inzitten.

22 Laatst bewerkt door thijs (03-07-12 20:27:15)

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

@bleek, een maximaal jeugdverzet is toch echt onzin. Want zelfs op je grootst toegestane versnelling draai je de knieen kapot in de heuvels, bergen of met storm tegen. Of moet de sportbond het soms ook verbieden om onder die omstandigheden te fietsen? Beter kun je dus aanraden dat jeugdtrainers hun pupillen leren schakelen. Dan gaat het in een keer overal goed.

@Dorter, als ik alle reacties zo lees lijkt het haast een wonder dat ik mijn jeugd heb overleefd. En hier komt een feitje dat de trainingscursus handboekjes niet gaan verklaren, ik wordt ook nu ik 28 ben nog steeds sneller op de korte afstanden.  smile
Ik raad niemand aan om de maximale belastbaarheid van het lichaam te overschrijden. En dat geldt voor alle leeftijden, dus ook voor jongeren. Met dat aan flarden geblesseerd aan de kant zitten zal het dus zo'n vaart niet lopen mocht ik ooit nog eens trainer worden.
Ik nam overigens nergens iets aan. Ik heb ook niks gezegd over haalbaarheid van het trainingsschema. Omdat ik inderdaad de persoon niet ken.

23

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

@Thijs; en mag ik vragen hoe fanatiek jij triathlon beoefende op je 15e?

24

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Geen triathlon. Ik liep wel een paar keer per week, en ik schaatste in de winter.

25

Re: Schema voor jonge (15jr) beginner

Ja, ik zit even te zoeken naar het verband tussen jouw leeftijd en je betoog over het feit dat je nog steeds sneller wordt op de korte afstanden. Ik wordt met 36 jaar (bijna midlife-crisis-gerechtigde leeftijd volgens je tamelijk onsympathieke betoog) ook nog steeds sneller, maar ik kan het verklaren omdat ik gewoon sloom ben en steeds wat minder sloom wordt door vaker te sporten. Misschien wil je even toelichten wat er zo bijzonder aan is dat dit door trainingsboekjes niet verklaard kan worden.