1

Onderwerp: drinken tijdens training

Ik ben gisteren van werk naar huis gefiets en heb 2 bidons dextro drank meegenomen.
2 schepjes op een halve liter.
Ik ben die smerige zoete troep na een uur echt zat en heb nadien ook niet echt zin om te eten.
Dit probleem heb ik met alle sport dranken.

Wat nemen jullie mee ?

ST

2

Re: drinken tijdens training

1 bidon water en 1 bidon water met een elektrolyten-tablet. Als de rit zodanig lang gaat duren dat ik koolhydraten moet tanken dan neem ik een gelletje mee onderweg. Dan blijft de zoetigheid beperkt tot de gel. Sportdrank komt bij mij ook geheid weer naar boven tijdens de inspanning.

3

Re: drinken tijdens training

appelsap water mengsel, 50/50
cola of cola met water
isostar

is dextrodrank misschien met maltodextrines?

4

Re: drinken tijdens training

Dorter schreef:

...1 bidon water met een elektrolyten-tablet...

Wat is een elektrolyten-tablet?
Google komt nl. ook niet met een eenduidig antwoord.

5 Laatst bewerkt door Peter84 (05-07-12 10:35:15)

Re: drinken tijdens training

thijs schreef:

is dextrodrank misschien met maltodextrines?

Maltodextrine is het hoofdbestanddeel van vrijwel iedere sportdrank.

Je kunt maltodextrine ook los kopen, gewoon even googlen. Malto is niet zoet, zit weinig smaak aan, maar zit bomvol lange koolhydraten. Dus ideaal als je zelf een neutrale, niet-zoete sportdrank wilt maken.

6 Laatst bewerkt door Dorter (05-07-12 10:35:41)

Re: drinken tijdens training

@ Arnout

http://www.wiggle.co.uk/high5-zero-drink/

Ik gebruik deze. De citrus is goed te doen, de neutrale is (anders dan de naam doet vermoeden) tamelijk ranzig. Maar een scheutje ranja maakt dat weer in orde.

7

Re: drinken tijdens training

Dorter schreef:

@ Arnout

http://www.wiggle.co.uk/high5-zero-drink/

Ik gebruik deze. De citrus is goed te doen, de neutrale is (anders dan de naam doet vermoeden) tamelijk ranzig. Maar een scheutje ranja maakt dat weer in orde.


Ik gebruik hier de Cherry/Orange versie van vind deze lekker van smaak nadeel vind ik de koolzuur:( maar ja dat heb je met tabletten. Even flink schudden en het is er uit.

8

Re: drinken tijdens training

Ik heb ook het probleem met de sportdranken gehad kwamen iedere keer op.
Gebruik nu als drank Born drink en Energy, erg maagvriendelijk en geen zoete smaak en Gu Electrolyte Brew drink.Limon ook erg lekker. Verder de gels van Powerbar en Gu zijn goed weg te krijgen en nog geen problemen mee ondervonden.

9

Re: drinken tijdens training

@Peter84,
dat is niet waar. Er zijn heel veel isotone dranken met veel meer glucose dan maltodextrine. De heel geconcentreerde energie dranken hebben vaak maltodextrine basis.

Maltodextrine gaat ook niet bij iedereen goed. Vandaar dat ik het vroeg. Ik wil dat spul bijvoorbeeld juist niet hebben. Ik krijg er buikklachten van. Daarom drink ik als sportdrank ook isostar. Meer dan 90% van de koolhydraten in die drank is gewoon suiker.

10

Re: drinken tijdens training

@hoefie; ik drink altijd eerst de bus water leeg (klein slokje overlaten om een eventuele gel weg te spoelen), je lichaamseigen hoeveelheid elektrolyten is dan nog voldoende. Tegen de tijd dat de elektrolyten-bus aan de beurt is, is de prik er al ruimschoots vanaf. Maar het bruist bij het aanmaken inderdaad wel behoorlijk. Ik vind het wel handige dingen, geen gekloot met poeier morsen en grote verpakkingen. Een buisje a 20 stuks is net zo groot als een rol pepermunt. Ideaal.

11 Laatst bewerkt door Peter84 (05-07-12 16:47:20)

Re: drinken tijdens training

thijs schreef:

@Peter84,
dat is niet waar. Er zijn heel veel isotone dranken met veel meer glucose dan maltodextrine. De heel geconcentreerde energie dranken hebben vaak maltodextrine basis.

Ah okay, dat wist ik niet. Ik dacht juist dat het andersom was. Een isotone dorslesser heeft een lage osmaliteit, dus dan moet je voornamelijk langzame koolhydraten nemen met lange ketens zoals maltodextrine en isomaltulose. Bij toevoeging van snelle koolhydraten met kortere ketens zoals glucose, sucrose en fructose neemt de osmaliteit snel toe. Energiedranken daarentegen zijn hypertoon, dus dan mag het gehalte snelle koolhydraten best wat hoger zijn.

Het zou best kunnen dat sommige merken van isotone dorstlessers een omgekeerde verhouding langzame/snelle koolhydraten aanhouden, maar dat gaat dan ten koste van het koolhydraatgehalte. Dat lijkt me dus niet optimaal.

Edit: het is wel waar dat toevoeging van glucose of fructose aan maltodextrine de opname van koolhydraten kan verhogen. Maar dit is meer in verhouding fructose/malto rond 1/4.

12

Re: drinken tijdens training

Er zit gewoon een verschil tussen veel merken. Ik weet niet of er altijd een goede reden voor is. Iso van Born heeft bijvoorbeeld weer heel veel maltodextrine.

Cola met een beetje water is mijn favoriet. 60% cola, 40% water, ligt goed in de maag, en alleen maar simpele suikers die snel de bloedbaan in gaan. Voor lange afstanden vind ik isostar goed omdat er nog een klein beetje mineralen in zitten.

13

Re: drinken tijdens training

Ja topicleden,

eigenlijk komt het er op neer dat je uit moet proberen wat voor jou werkt big_smile

succes

14 Laatst bewerkt door petitmas (06-07-12 10:49:50)

Re: drinken tijdens training

Aanvullende vraag :

Krijg je qua energie met zo'n (bruis)tablet net zoveel binnen als met een gel?
Nadeel van de gels vind ik alleen de prijs  sad

Als zo'n buisje tabletten ronde de 8 euru is en je maakt er 10 liter mee, dan is dat een stuk voordeliger dan de gels denk ik????..............afhankelijk dus van de hoeveelheid energy per 100ml

Op de gels reageer ik wel heel goed. Vroeger altijd Isostar High Energy, maar daar krijg ik niet meer dan 1 liter van weg zonder beroerd te worden. Gels waren dus DE uitkomst voor mij. Maar als ik kan "delen".............1 bidon met tablet en 1 gel voor ??? kilometers dan is dat het overwegen waard


Dit vond ik nog voor Arnout :

http://www.duursport.nl/Carb-BOOM!/Elec … 0-caps-686


Vind ook Tablet :
Per / Pro    Per tablet (500 ml drank)
Energie / Energy    35 kJ/12 kca

Maxim gel

Per / Pro    Per 100 gr / 3 porties
Energie / Energy 1240 kJ/296 kcal


Kan toch bijna niet zo'n verschil? Wat moet je dan met die tabletten? Dat zet dan toch geen zoden aan de dijk?


Hoor graag
Fijn weekend en succes met de wedstrijden

15

Re: drinken tijdens training

petitmas schreef:

Aanvullende vraag :

Krijg je qua energie met zo'n (bruis)tablet net zoveel binnen als met een gel?
Nadeel van de gels vind ik alleen de prijs  sad

Als zo'n buisje tabletten ronde de 8 euru is en je maakt er 10 liter mee, dan is dat een stuk voordeliger dan de gels denk ik????..............afhankelijk dus van de hoeveelheid energy per 100ml

Op de gels reageer ik wel heel goed. Vroeger altijd Isostar High Energy, maar daar krijg ik niet meer dan 1 liter van weg zonder beroerd te worden. Gels waren dus DE uitkomst voor mij. Maar als ik kan "delen".............1 bidon met tablet en 1 gel voor ??? kilometers dan is dat het overwegen waard


Dit vond ik nog voor Arnout :

http://www.duursport.nl/Carb-BOOM!/Elec … 0-caps-686


Vind ook Tablet :
Per / Pro    Per tablet (500 ml drank)
Energie / Energy    35 kJ/12 kca

Maxim gel

Per / Pro    Per 100 gr / 3 porties
Energie / Energy 1240 kJ/296 kcal


Kan toch bijna niet zo'n verschil? Wat moet je dan met die tabletten? Dat zet dan toch geen zoden aan de dijk?


Hoor graag
Fijn weekend en succes met de wedstrijden


Met de tabletten krijg je zeker niet zoveel binnen als een gel! Maar aangezien ik niet voor elk klein trainingsritje gelletjes wil gebruiken die me een fortuin kosten is dit een heel goed alternatief. Ik neem op de racefiets vaak 2 bidons mee 1 met een tablet en 1 met born carbo. Voor wedstrijden zou ik deze drank dan ook niet aanraden aangezien je daar maximaal presteert en je lichaam wel het één en ander kan gebruiken.

iets meer info over de tabletten. http://www.highfive.co.uk/zero_INT.php

16

Re: drinken tijdens training

Die tableten zijn ook niet voor energie, maar meer om de zouten en mineralen aan te vullen als het erg warm is.
Voor energie ben je toch echt aangewezen op sportdrank of gels.

17

Re: drinken tijdens training

blu_line schreef:

Ik ben gisteren van werk naar huis gefiets en heb 2 bidons dextro drank meegenomen.
2 schepjes op een halve liter.
Ik ben die smerige zoete troep na een uur echt zat en heb nadien ook niet echt zin om te eten.
Dit probleem heb ik met alle sport dranken.

Wat nemen jullie mee ?

ST

In je training hoef je ook niet aan de zoete troep. Hoogstens een keertje uitproberen wat je maag fijn vindt indien je gelletjes e.d. voor je wedstrijd wilt gebruiken. Voor woon-werk verkeer kan je toch een mueslireep, sultana, krentenbol of ontbijtkoek meenemen? Bidonnetje water erbij en klaar. Ik doe mijn lange duurritten vaak op water + wat ik net noemde, gaat prima.

18

Re: drinken tijdens training

Bedankt voor de tips !

Werk-thuis is ruim 60 Km dus ik moest wel iets anders dan alleen water meenemen.

Ik heb nu geprobeerd zelf wat te brouwen.
* 0.5 liter water
* 7 schepjes fantomalt
* beetje zout
* halve vers geperste citroen

Dat is al veel beter

mvg

ST

19

Re: drinken tijdens training

ST,

Gebruik zelf sinds een tijdje peptiplus en dan de orange smaak.

Werkt super m.i.

2 maatschepjes en 500ml water en zie daar!

In jou situatie zou dit goed werken!

Even reklame voor mijn sponsor.....
www.sportvoedingwebshop.com


Sportieve groet,

Peter

If triathlon was easy they would have called it soccer!

20

Re: drinken tijdens training

Dank voor de reacties over de tabletten. Ga daar zeker mee werken op de 1 en 2 uurs trainingen

Fijne zomer allemaal