1

Onderwerp: Op zoek naar een uitdaging

Hey,

Mijn naam is dus Dimitri, 29 jaar oud en na een jaar van quasi inactiviteit en vele extra kilo's vanwege een opleiding voor het werk, wil ik terug beginnen met sporten. Door mijn nieuw werkregime heb ik wekelijks toch wel wat tijd om te trainen en toen is het idee in mijn hoofd geslopen om eindelijk eens de stap naar triathlon te nemen.

Ik heb van mijn 9 tot 12 competitiezwemmen gedaan en was voor de borstcrawl wel vrij goed. Maar gewoon baantjes trekken lag me niet zo en ik ben dan 6 jaar overgestapt naar waterpolo. Aan mijn 19j heb ik de handdoek in de ring gegooid en was ik het sporten beu. 5 jaar en quasi 40kg ( lol ) later heb ik dan beslist om toch eens iets aan mijn gewicht en conditie te doen en toen ben ik met de fiets beginnen rijden.

Enkele jaren later blijkt dat ik een klein beetje aanleg heb voor tijdrijden en ik doe dan puur voor de lol enkele duo-tijdritten met een compagnon. Beste prestaties liggen tot dan toe op een 42-43km/u over 20km afstand. Maar dan kwam er plots een kindje in huis en veranderde ik het jaar erna (vorig jaar dus) van werk en moest ik eerst een jaartje bijscholing volgen. Weg conditie en +10kg erbij  mad

Ik ben nu terug in vol werkregime in een ploegensysteem en heb nu terug tijd om volop te sporten. Het vorige jaar heb ik met mondjesmaat proberen te lopen maar te weinig om echt progressie te maken.

Nu ben ik dus sedert 4 weken terug aan het sporten. Eerst begonnen met wat zwemmen. Ik woon vlakbij een zwembad die al vanaf 7u 's ochtends open is voor mensen die een abonnement kopen en tot 21u 's avonds. Groot was mijn verbazing dat je met een beetje van techniek toch nog behoorlijke tijden kan bijeen zwemmen. Het fietsen verloopt nog niet zo ideaal maar ik heb geen probleem om ritjes af te werken aan een duurtempo van 27-28km/u over een 100km.

En het lopen, tja, nooit mijn favoriete sport geweest maar wel ideaal om te doen als je maar een uurtje tijd hebt om te sporten. Gewoon even vlug die schoenen aan en een rondje lopen.

Toevallig kwam ik vorige week weer op een site van triathlon en plots begon ik weer te dromen om het zelf niet eventjes te proberen. Ik heb al aflossingsduatlons gedaan (enkel fietsgedeelte) uit gebrek aan training in het lopen of zwemmen maar nu wil ik er echt eens voor gaan.

Ik strijd al mijn ganse leven tegen de kilo's en enkel door te sporten en een doel voor ogen te hebben, kan ik het karakter opbrengen om me min of meer aan een gezonde eetstijl te houden. De reden dat ik lid wil worden op dit forum is om trainingstips en -schema's te kunnen bekijken en vooral om veel ervaringen van andere mensen te kunnen lezen.

Mijn uiteindelijk doel is om in 2014 mee te doen op een 1/4de triathlon en misschien volgend jaar al eens een 1/8ste te proberen. Maar eerst en vooral die basisconditie aanscherpen en minsten 7kilo nog af te vallen. Momenteel ben ik vooral op zoek naar een zwem- en loopschema's. 2,5km zwemmen lukt aan een tempo van 30s/lengte van 25m maar daar zit zeker nog marge op. Vorige week eens wat harder gezwommen en 16minuten gedaan over 1000m dus een 24-25tal seconden per lengte.

Deze ochtend nog gaan lopen en nauwelijks 5:45/km over 6km lopen gehaald.  mad Mijn "beste" tijd die ik ooit gehaald heb is 52:44 over 10km.

En zo blijf ik maar schrijven hier! big_smile In ieder geval, ik hoop dat ik heel wat ervaringen, tips en schema's kan vinden die me vooruit stuwen.

groetjes

Dimi

2

Re: Op zoek naar een uitdaging

Kijk, iemand met realistische en haalbare doelstellingen. Doe je voordeel met onze ervaringen, dan is een 1/8 in 2013 echt geen probleem en met een beetje enthousiasme is een 1/4 misschien ook al wel mogelijk. Maar het belangrijkste is dat doelstellingen je plezier in het sporten niet in de weg staan. Welkom.

3

Re: Op zoek naar een uitdaging

Sport is leuk maar als je het doet voor af te vallen.... Ik heb ook aanleg voor bij te komen dus ook al train ik vrij veel toch moet ik constant opletten wat ik eet. Verder veel succes.

4

Re: Op zoek naar een uitdaging

ronnyke schreef:

Sport is leuk maar als je het doet voor af te vallen.... Ik heb ook aanleg voor bij te komen dus ook al train ik vrij veel toch moet ik constant opletten wat ik eet. Verder veel succes.

Ja, sporten alleen zal niet helpen maar uit ervaring weet ik dat ik makkelijker het karakter kan opbrengen om toch eens dat stuk chocolade te laten liggen als ik intensief aan het sporten ben.

5

Re: Op zoek naar een uitdaging

Dimitri schreef:
ronnyke schreef:

Sport is leuk maar als je het doet voor af te vallen.... Ik heb ook aanleg voor bij te komen dus ook al train ik vrij veel toch moet ik constant opletten wat ik eet. Verder veel succes.

Ja, sporten alleen zal niet helpen maar uit ervaring weet ik dat ik makkelijker het karakter kan opbrengen om toch eens dat stuk chocolade te laten liggen als ik intensief aan het sporten ben.

Triathlon is niet alleen een goede, maar ook nog eens een hele leuke manier om beter in je vel te gaan zitten. Goede keuze dus smile! Welkom en succes met trainen.

6

Re: Op zoek naar een uitdaging

Misschien een kleine update.

Ondertussen veel geleerd over triathlon door de vele posts hier te lezen. Zeer interessant allemaal! Ik ben blij te kunnen melden dat de (been)spieren en pezen de strijd opgegeven te hebben om te blijven protesteren na een looptraining en nu gewillig meewerken. Zodoende kan ik nu al vlot trainingen afwerken zonder de dag erna met stijve/pijnlijke spieren te zitten. Toppie!

Mijn looptijden op zich zijn niet echt verbeterd maar ik loop nu tenminste mijn 10km uit in 54min zonder last in de spieren. Dus moest ik er echt voor gaan, duik ik waarschijnlijk wel onder de 50min maar daar ik nu geen veldlopen oid. gepland heb in de komende 6 maand ofzo, wil ik gewoon blijven werken aan die basis. De rest komt zelf wel. Dat lopen geniet nu ook gewoon mijn voorkeur als zwaartepunt in mijn trainingsschema omdat dat gewoon het zwakst is.

Aangezien het zwembad waar ik train enkel maar horloges staan heeft op het begin en het eind van de banen ipv. langs de zijkant, is het aartsmoeilijk om deftig te trainen. Op de wishlist staat dus een waterdicht horloge om te kunnen beginnen met interval trainingen. Echter zwem ik op de 1000m een kleine 16 minuten in 25m bad. Daarmee zit het wel snor als recreant. De echt zware zwemtrainingen start ik dus niet.

Fietsen begint steeds beter te gaan ondanks ik niet veel fietstrainingen doe. Mijn vorige trainingsjaren als fietser zal daar wel voor veel tussenzitten. De conditie die ik opbouw met het lopen transfereert uitstekend naar het fietsen toe. Voor het fietsen zal ik ook pas in een maand of 4 starten met doorgedreven trainingen. Nu probeer ik gewoon 2x/week te fietsen en indien mogelijk daar onmiddellijk een transitie naar het lopen in te steken. Momenteel 5km. Loodzwaar die omschakeling yikes.

7

Re: Op zoek naar een uitdaging

Leuke je update, altijd interessant als een nieuweling laat weten hoe hij zich ontwikkelt. Jaloers op je tijden met zwemmen zeg! En geeft zeker een goed gevoel als je merkt dat je je 1e 10km probleemloos kan doen. Die tijd komt nog wel of vanzelf.

Succes in je overwinteren en dan lezen we vast wel welke tri's je op het oog hebt in 2013?

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

8

Re: Op zoek naar een uitdaging

Ik heb er nu al eentje op het oog. Redelijk ambitieus eigenlijk nl. de 111 La Roche. 1km zwemmen, 100km fietsen en 10km lopen. Het is naar het schijnt wel een loodzwaar parcours (1800HM voor het fietsen en de 10km is grotendeels in een bos met op en neergaande wegen).

Doel is simpelweg hopen op lekker goed weer (midden juni) en genieten van de omgeving. Het zwemmen en fietsen zijn op zich geen probleem maar dat lopen... Ik weet niet hoe mijn progressie zal zijn tegen dan dus maak ik er ook geen doel van om te zeggen van ik wil in die of die tijd finishen. Belangrijkste is dat ik mijn vriend klop die op hetzelfde moment gestart is met triathlontraining  en samen hebben we dit uitgekozen lol Hij hoopt me gewoon keihard te kunnen pakken op het lopen. Hij is een zeer slechte zwemmer.

Verder zal ik proberen hier en daar nog een kwart uit te kiezen maar as pas werk voor 2013. In principe met de trainingen die ik nu doe en de conditie die ik heb moet een kwart geen probleem zijn om uit te lopen.

9

Re: Op zoek naar een uitdaging

Dimitri schreef:

Ik heb er nu al eentje op het oog. Redelijk ambitieus eigenlijk nl. de 111 La Roche.

111LaRoche die wil ik ook eens doen! Heb ik dit jaar over gelezen, wie weet in 2013 maar ik ben geen echte klimmer, meer een buffelaar op het vlakke met fietsen. Maar de omgeving lijkt me waanzinnig  big_smile

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve

10

Re: Op zoek naar een uitdaging

Rose, ik ben ook totaal geen klimmer hoor maar ik heb daar al enkele keren gaan rijden met de fiets en de omgeving is fenomenaal daar. Als het weer dan nog een beetje meezit, wordt dat gewoon een topdag. Gewoon doen dus!

11

Re: Op zoek naar een uitdaging

Al 3 weken zo goed als niks van sport door omstandigheden op het werk vorige week en deze week mijn zoontje die ziek is en ik als babysitter fungeer op de momenten dat ik niet moet gaan werken. Zo leer je al vlug alles te relativeren en beseffen dat er toch meer in het leven is dan triathlon alleen. Volgende week, als de kleinen hopelijk volledig terug in orde is, ga ik er terug tegenaan.

12

Re: Op zoek naar een uitdaging

Rose69 schreef:
Dimitri schreef:

Ik heb er nu al eentje op het oog. Redelijk ambitieus eigenlijk nl. de 111 La Roche.

111LaRoche die wil ik ook eens doen! Heb ik dit jaar over gelezen, wie weet in 2013 maar ik ben geen echte klimmer, meer een buffelaar op het vlakke met fietsen. Maar de omgeving lijkt me waanzinnig  big_smile

Ik kasn deze alleen maar aanraden! Leuke, zware race goed georganiseerd!!

13

Re: Op zoek naar een uitdaging

Hey allen!

Grote update nadat ik dit forum een ganse tijd niet meer heb bezocht. Ik heb op sportief vlak sedert november 2012 een klote periode gehad. De motivatie was plots weg, gezondheidsproblemen bij mijn partner en de verandering van werk die toch zwaarder doorwoog dan ik voor mogelijk hield.

Deze zomer begon alles toch een beetje op zijn plooi te lopen en begon ik weer wat te sporten. Ik had niet echt een doel maar het ontbreken van de conditie en de extra kilo's begonnen danig op mijn zenuwen te werken. Dus heb ik me een doel gezocht en gevonden namelijk een fietsvakantie onder collega's eind mei 2014. Maar daar ik nog niet de volle tijd heb om meermaals per week te fietsen, begon ik ook opnieuw te lopen. Ondertussen loop ik een tweetal keer per week 11km aan 5m45/km en fiets ik eenmaal per week. De conditie is in stijgende lijn en de zin naar sporten is vol op aanwezig.

En natuurlijk begon dan het triathlonbeestje weer te kriebelen. Ik heb in mijn ganse leven nog nooit meerdere malen per week 11km gelopen. En 1x per week fietsen (zelfs nu in de winter) lukt. Dan is de stap gauw gezet om het nog iets beter aan te pakken en een 1/4de triathlon te doen. Doel is nu om in juli een 1/4de triathlon te doen in de stad waar ik woon. Doel is gewoon uitlopen. Reden daarvoor is omdat ik nul ervaring heb en ook omdat ik niet de middelen heb om te investeren in triathlon materiaal. De transities zullen door deze twee redenen alleen al minuten extra kosten maar dat deert me op dit moment niet.

Bovendien denk ik dat ik meer baat zal hebben om te investeren en me lid te maken in een triathlonclub.

14

Re: Op zoek naar een uitdaging

Goed bezig Dimitri, lekker dat je weer aan het sporten bent en er zo in zit. Dat is het beste en blijf je het meest gemotiveerd. Straks gaat alles helemaal vanzelf. Ivm voetblessure moet ik ook pas op de plaats doen maar neem mijn geduld om later wel goed op te bouwen. We hebben de tijd en in de tussen tijd ben ik bezig met Fitness thuis wat eindelijk eens wat 'core' oplevert. En met die aanwinst zal het straks met triatlon alleen beter gaan :-) Veel suc6 in 2014 en op naar een mooi seizoen Dimitri.

Carpe Diem | http://rosevdh69.blogspot.com

Doelen 2015: 26 juli Halve triathlon Challenge Poznan, Polen, 12 september Halve triathlon Challenge Almere
Hoogtepunten 2014: OD triathlon Utrecht (2e AG), 23/8 Ironman 70.3 in Budapest, Hongarije (5u21m47s - 7e AG45-49) PR op halve