1 Laatst bewerkt door Dimitri (24-08-12 20:14:39)

Onderwerp: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Hey,

sommigen onder jullie zullen misschien al mijn topic gelezen hebben waarin ik me voorstel (hier). Ik ben dus de laatste week bezig geweest om mijn trainingen in te delen door heel wat info op te zoeken. Een unicum voor mij daar ik nog nooit eerder aan de hand van een schema getraind heb.

Twee problemen natuurlijk. Ik heb geen ervaring met schema's maken en al totaal geen ervaring met triathlon. Het algemene idee was om veruit mijn zwakste sport het meest aandacht te geven op dit moment. Dus heb ik een loopschema laten samenstellen via de site van runnersweb.nl. Dan heb ik vervolgens de rustdagen min of meer ingevuld aan de hand van mijn eigen werkschema en de tijd dat mijn vrouw en kind wel of niet aanwezig zijn thuis.

Het idee was dat mijn zwemmen al vrij goed is (recreantenniveau weliswaar) en dat het trainen voor tijdritten met intervallen dient te gebeuren enkele maanden voor er eens een echte wedstrijd is. Dus heb ik de zwemtrainingen meestal opgevat als een uurtje zwemmen en af en toe wat techniek oefeningen zoals ik menige jaren geleden deed toen ik nog in de zwemclub zat. (oksel tikken, vingers slepen over het water, goed ver hand insteken, letten op de beweging onder water). Voor het fietsen zie ik het meer als een uur of 3 fietsen en de hartslag in de gaten houden en veel afwisseling in het type parcours. Vanuit mijn woonplaats kan ik volledig vlak, licht hellend of pittige korte tot iets langere hellingen doen.

Mijn vraag is nu als iemand de zin en tijd heeft om eens (vluchtig) naar mijn schema te kijken die ik opgesteld heb. Het loopschema gaat in vanaf maandag en loopt voor 16 weken. Ik ken mijn werkschema maar tot 31 oktober dus verder dan die datum heb ik nog geen extra trainingen gepland. En ja, ik loop dus heel traag als je mijn uiteindelijke doel ziet na die 16 weken  big_smile

In bijlage mijn schema.

Alvast bedankt!!

2

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Niemand zin blijkbaar. Geen probleem. Ik hoop dat het wel zal lukken. Ondertussen week 1 van dit schema afgehaspeld en geen problemen gehad.

bijkomend vraagje, hoeveel uur trainen de meesten onder jullie? Ik heb deze een gezamelijke trainingsarbeid van ca. 9u Naarmate het lopen wat beter gaat en de conditie er wat doorkomt, denk ik naar een 12-13u/week te gaan. Is dit nou veel, weinig of gemiddeld?

3

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Beste Dimitri, met een uur of 9 kun je prima een kwart doen. 12 uur lijkt me een beetje veel voor dat soort afstanden. Probeer ca. 50% van je tijd op de fiets door te brengen. 3 uur achter elkaar fietsen is een beetje overkill als je een kwart wilt doen. Je kunt dan beter meer tijd in intervallen en koppeltrainingen stoppen. Train wat je gaat racen..... Je wordt sterker van rust, niet van overtraining.

Om je een beeld te geven: voor een seizoen met kwartjes train ik 5-9 uur, voor een halve 12-15 uur, en voor mijn hele ironman was ik per week 15-22 uur kwijt.... Maar dat blijft persoonlijk natuurlijk.... Succes.

triathlon is 3x leuker!

4

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Dag Dimitri,

Schema's heb je in vele maten en soorten en zijn afhankelijk voor datgene wat je wil bereiken, maar ook van je fysieke belastbaarheid. Daarom is het lastig om er wat van te vinden. Maar wat mij in eerste instantie opvalt is dat je de 10 km. in een tempo van 5.08 min./km. wil lopen, terwijl je in deze periode dat tempo nergens traint. Die 10 km is voor de meesten een afstand die je op je aeobe/anaerobe drempel loopt. Wil je dus succesvol zijn, zul je juist hierop moeten trainen, dwz tempo's die rondom je omslagpunt liggen. Je kan dit bereiken door meer intervallen in je training toe te voegen, bijv 5x1000 m in een tempo van rond de 5 min./ km. neem na elke sessie zoveel rust dat je vrijwel hersteld weer aan de volgende km. begint. Let wel, dit is een voorbeeld, maar je snapt het principe.
Verder valt mij op dat je mn aan het eind veel lange duurlopen  van 17+ km hebt, niet slecht, maar of het erg bijdragend is aan je doelstelling, vraag ik mij af. Ik zou toch wat meer snelheid inbouwen en de afstand inkorten. Natuurlijk is een lange duurloop op zijn tijd nuttig.

Als antwoord op je tweede vraag: voor een OD train ik gemiddeld zo'n 8-10 uur/week. Momenteel heb ik mijn volume wat uitgebreid voor de halve triathlon, tot zo'n 15 uur/week. Voordeel is wel, dat dit ook een positief effect heeft op de OD  smile

Succes in ieder geval, ik hoop dat je er wat mee kan!  wink

5 Laatst bewerkt door petitmas (02-09-12 23:44:06)

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Ynsnits...........zorg er voor dat je vrijwel hersteld bent na elke sessie????
Dat moet je dus juist NIET doen, dan went het lichaam nooit aan een zwaardere belasting.

Ik heb jaren bij een atletiekvereniging gelopen, maar nog nooit series van 1000 gedaan met een bijna volledig herstel.

Voor Dimitri : zoveel mogelijk koppeltrainingen doen in diverse variaties is altijd nuttig bij de voorbereiding op een kwart.

Voorbeelden :
5 km fietsen - 1 km lopen en dat 6 keer
30 km voluit fietsen - 5 km lopen op extensief duur tempo
hardlooptrainingen op de baan waarbij je niet meer dan 6000 intensieve meters maakt
Fietstrainingen van max 50 km waarbij je blokjes van 5 of 10 minuten vol gas geeft

Met dat soort trainingen ga je een kwart prima uitlopen


Heb naar je schema gekeken, maar ik begrijp al die afstanden van meer dan 5 km niet als je voor een kwart aan het trainen bent? Ook een "richttijd" van 51.24 begrijp ik niet

Als je voor het eerst een 10 gaat lopen wil je "rond de 50, 51, 52 of wat dan ook" lopen, maar niet 51,24

In 16 weken tijd zie ik 3 x een training van een x aantal keer 800 mt ???
Dat zouden MINIMAAL 16 trainingen moeten zijn. Wil je iets met je loopsnelheid doen dan is 1 baantraining in de week wel het absolute minimum. Ik heb het niet uitgevonden, maar al wel ruim 20 jaar gedaan  roll

Die kilometers maak je vanzelf wel gedurende de week en binnen 16 weken loop je heus wel een 10 km met al die trainingen uit je schema

Als ik goed geteld heb zie ik in 16 weken tijd 3 keer een koppeltraining van fietsen en lopen???
Dat moeten er ook minimaal 16 zijn, maar eigenlijk zou je voor het mooie na ELKE fietstraining moeten lopen, maar daar verschillen de meningen over. Maar 3 keer is in ieder geval VEEL te weinig.

Hoop dat je met dit gewauwel wat kunt. Als gezegd, ik put uit ervaring en niet uit studie

Succes

6

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Petitmas,

bedankt voor alle tips. Ervaring is zeker handig meegenomen. Dit schema heb ik laten genereren via runnersweb.nl. waar ik mijn snelste tijd op 10km diende in te geven, in hoeveel weken ik naar een wedstrijd wou toe werken (andere optie had ik niet), hoeveel trainingen ik per week wil doen en op welke dag ik mijn langste trainingen wil plaatsen. Aan de hand daarvan heeft die site die richttijd gegenereerd. Veel had ik daar dus niet aan te zeggen dus naar die tijd van 51:24 moet je niet zoeer kijken. Ik hou het ook eerder op 50 a 51 minuten nu. Wel weet ik dat dit loopschema voor mij wel al zwaar is  neutral  Momenteel denk ik ook dat ik het gewoo nniet aan kan om na elke fietstraining een loopje te doen.

Dus als ik het goed begrijp zou je pleiten om meer intervaltrainingen te doen en meer koppeltraingen? Probleempje is wel dat ik graag een 111 triathlon zou willen doen in juni met nadruk op gewoon uitdoen. (1 km zwemmen, 100 fietsen, 10km lopen)

Ik vind het toch behoorlijk lastig om een goed schema op te stellen  hmm

7

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Als je er geld voor over hebt.............er zijn er genoeg die een "op maat schema" voor je willen en kunnen maken.

8

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

petitmas schreef:

Ynsnits...........zorg er voor dat je vrijwel hersteld bent na elke sessie????
Dat moet je dus juist NIET doen, dan went het lichaam nooit aan een zwaardere belasting.

Ik heb jaren bij een atletiekvereniging gelopen, maar nog nooit series van 1000 gedaan met een bijna volledig herstel.

Petitmas...als je goed gelezen hebt is de kern van mijn verhaal dat er meer intervaltraining gedaan zou moeten worden om je basissnelheid te vergroten. Wat dat betreft verschillen wij niet van mening denk ik. Je kan overigens eindeloos discussieren over intensieve of extensieve intervaltraining, waarbij je ook oeverloos kunt ouwe#$% over actieve/passieve rust, intensiteit, pauzeduur etc. etc.. Ik heb slechts een voorbeeld gegeven en dat ook zo benoemd. Het begrip "vrijwel hersteld" is ook vrij rekbaar en multi-interpretabel. Ik bedoel er iig niet mee dat je zoveel rust neemt dat je weer op je rusthartslag zit, maar zoveel rust dat je tenminste weer een "fris" aan een volgende 1000m kan beginnen.

9

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Ik heb deze nacht nog even aan jullie commentaar gedacht en ik wou graag nog een iets toevoegen die ik over het hoofd gezien heb. Dit schema is maar voor 16 weken. Mijn doel ligt halverwege juni. Ik weet niet wat jullie meningen hierover zijn maar aangezien dit schema puur in de winter valt en er met intervaltraining een maand of 3 voor het uiteindelijke doel nog meer dan genoeg tijd is, zie ik dit schema op de eerste plaats als een manier om de basisconditie op een hoog peil te zetten en op de tweede plaats om te zien hoe goed mijn lichaam reageert op deze trainingsarbeid. Zowel voor het fietsen als het zwemmen heb ik in dit schema ook niks van intervaltrainingen voor ogen. Gewoon zwemmen en fietsen om die bierpens eraf te krijgen.  cool

Ik heb nog nooit trainingsweken gehad waar ik zoveel aan sport deed of toch zeker niet zo potentieel belastend. Heeft het dan zin om nu al volop voor intervaltraining te gaan?
Ik weet dat er steeds meer boeken en artikels verschijnen die LSD trainingen naar beneden halen en boven alles gaan voor de intervaltraining maar ik ga er altijd een beetje van uit dat een volledig intervaltrainingsschema vooral is voor die mensen die niet genoeg tijd kunnen spenderen om te combineren. Ik kijk nu wel vooral naar de ervaringen die ik gelezen heb met het trainingsboek "Time Crunched Cyclist" van Carmichael die je dezelfde resultaten belooft in een 6-8tal uur waar je normaal het dubbele voor nodig hebt.

Petitmas, ik weet wel dat er genoeg mensen rondlopen die schema's opstellen tegen betaling echter heb ik daar de centen niet voor over. Het is nu vooral genieten en puur triathlontoerisme. Wat ik in de toekomst doe, dat weet ik natuurlijk niet.

10

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Beste Dimitri,

Je "twijfels" zijn heel legitiem. Sterker nog, ik vind het juist erg goed dat je voor jezelf de lat aanvankelijk niet te hoog wil leggen. De kans is denk ik het grootst dat je het op dan duur langer volhoudt en doorgaat met de triathlonsport.
Als je eerst je basisconditie wat wil verhogen door gewoon lekker te zwemmen of te fietsen, moet je dat vooral doen! niks mis mee. Je zult ongetwijfeld progressie boeken, mits je dit regelmatig doet. Op de lange termijn zal bij gelijkblijvende prikkels geen verbetering meer zichtbaar zijn. In dat geval kan verandering van een trainingsprikkel weer zorgen voor verdere verbetering van je conditie, mits prikkel sterk genoeg is enz.
Intervaltraining kan zo'n prikkel leveren en door juist rond het omslagpunt te trainen kun je snel progressie boeken, maar er schuilt ook het gevaar van blessures/overtraining als je onvoorzichtig of overmoedig te werk gaat. je traint nl meer op het randje.
Ikzelf ben 5 jaar geleden ook gewoon begonnen met een uurtje zwemmen/fietsen/hardlopen, zonder enige pretentie. In de loop der tijd ben ik steeds specifieker gaan trainen en is trainingsomvang ook toegenomen. Ik bemerk wel dat intervaltraining inmiddels een grote meerwaarde heeft op het prestatienivo, maar ik moet er niet aan denken om elke training op deze wijze af te werken. Zoals HansH ook zegt, heeft het lichaam ook rust nodig. Gewoon een lekkere fietstocht op zijn tijd  kan heel ontspannend zijn, zo ook een lange langzame duurloop.

Moraal van het verhaal: ga eerst maar genieten en ervaren of dit wat voor je is.

Succes!  smile

11

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Bedankt Ysnits. Ik heb er nog even over nagedacht en ga nu gewoon het schema dat ik heb opgesteld gewoon uitdoen. De einddatum ligt daarvoor in december. Dan zal ik even evalueren waar ik sta en en hoe ik de voorbije weken dan heb doorstaan. Ik heb in ieder geval al terug veel bijgeleerd van jullie reacties en ik zal er zeker rekening mee houden bij het opstellen van een nieuw schema.

12

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Hoi Dimitri

Vrijheid blijheid uiteraard. De slimste zet die je kunt doen is wel lid te worden van een vereniging, daar loopt altijd veel ervaring rond en het is het goedkoopste om te kunnen trainen.

Uiteraard heb ik gezien dat je schema einde jaar stopt, maar dat neemt niet weg dat de loopkilometers voor "een beginner" erg veel zijn om een 10 km te gaan lopen

Lees HET verhaal van Frank Heldoorn en 1 van de eerste dingen die hij zegt is : train nooit de hele afstand, 1 keer op de wedstrijddag is meer dan genoeg. Let wel, dit schreef hij vooral mbt de lange afstand.

Maar goed, eigenlijk is het allerbelangrijkste : luisteren naar je lichaam............en plezier hebben!

Succes

13

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

petitmas schreef:

Lees HET verhaal van Frank Heldoorn en 1 van de eerste dingen die hij zegt is : train nooit de hele afstand, 1 keer op de wedstrijddag is meer dan genoeg. Let wel, dit schreef hij vooral mbt de lange afstand.

Ik kan me niet voorstellen dat hij dat schreef over wedstrijdafstanden van tien kilometer of korter.

14

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

@dimitri, wat een details zeg. Afstand tot op honderd meter en snelheid tot op seconde per kilometer nauwkeurig voor maanden in het voren. Ik zou het persoonlijk simpeler houden. Maar ik ben dan ook vrij dom  wink

Oh, je kunt overigens beter voor op 1 december even een afspraakje met de fysiotherapeut maken.  tongue  Daar zijn die gedetailleerde schema's dan wel weer handig voor  wink

15

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

@Thijs,

dat schema is gewoon automatisch gegenereerd door een site (runnersweb.nl) Zelf heb ik er ook geen flauw benul van hoe te bepalen welk tempo ik moet aanhouden op intervallen en dergelijke. En bovendien is het gewoon ZEER moeilijk om zo een tempo echt aan te houden. Voor mij toch althans :s.

@petitmas

Dat vind ik wel raar, enkel de afstand lopen op de dag zelf. Hoe weet je dan dat je het aankan?
----
Even wat opzoekingen gedaan. Omdat ik een kennis heb die via die website ook getraind heeft voor een marathon, wou ik even weten hoe zo een schema er dan zou uitzien. En inderdaad, de volledige afstand wordt nooit getraind. Er wordt maximaal 32km gelopen aan een stuk, en dat komt pas op de voorlaatste trainingsweek.

Van een ding ben ik ondertussen 300% overtuigd, voor een volgend schema ga ik te luister bij een triathlonvereniging of iemand die zich even persoonlijk kan bezighouden met mij want zelf voel ik me ook te dom (of te onervaren) om een schema op te stellen.

16

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Een automatisch gegeneerd schema is per definitie onzin. 30 november laat daar een mooi voorbeeld van zien.  wink

Het makkelijkste schema dat je maken kan (vooral als je afstanden aan het opbouwen bent) is gewoon op vaste loopdagen ongeveer vaste afstanden vastleggen. Eén dag wat langer, een dag wat korter en de rest ertussen in.

En als je je dan moe voelt of ergens een pijntje hebt wandel je die afstand.
Als je je niet goed voelt loop je hem heel rustig.
En als je je na een warming up goed voelt versnel je. Als je je dan twee kilometer van huis nog steeds heel erg goed voelt ga je extra snel.

Dan krijg je alle snelheden gedaan. Je loopt je afstanden consistent, en naarmate je beter in vorm wordt ga je automatisch meer op snelheid lopen. En je wordt nooit "gedwongen" om te snel te lopen op dagen waarop dat niet gaat. Het is grotendeels zelfcorrigerend wat fouten betreft.

17

Re: loop- fiets en zwemschema mening gevraagd.

Wel Thijs,

dat maakt een schema en training in ieder geval een pak eenvoudiger en volgens mij ook leuker daar je dan afstemt op je eigen gevoel en niet op een schema.