1

Onderwerp: sprinten

met nog 2 triathlons te gaan waar ik totaal nog geen 45 minuten over hoop te doen vraagt dit wel enig aanpassingen in de training.
iemand nog goede ideeen

enschede 250-6-1.5
almere     300-7-2

2

Re: sprinten

Een inspanning van een ~20 min is natuurlijk niet bepaald een sprint te noemen wink
Vergelijkbaar met een 5km lopen ongeveer.
Ik zou met name je wissels goed doornemen die zijn erg belangrijk bij deze korte afstanden. En ook lichamelijk zwaar doordat het tempo hoger ligt.

3

Re: sprinten

20 jaar jonger worden mischien  lol

4

Re: sprinten

In enschede doe ik de sprint, maar in Almere ben ik er ook bij. En daar ben ik de startzwemmer, dus op dat onderdeel leg ik even de nadruk op ivm stayeren.

5

Re: sprinten

Veel kan je vergelijken met het trainen voor 1/8, zo verschillend zijn de energie systemen niet tussen 20 min of 1u.

Ik zou extra trainen op het fietsen. Voornamelijk het versnellen/demarreren en rijden op (erg) hoge snelheden (bijv. in een criterium of ergens op een baan). Dit trainen triatleten vaak weinig en dit is juist wat je in de korte afstanden moet kunnen verteren. Hard versnellen na een bocht en nog door kunnen gaan boven je 'omslagpunt'. Ook in stayerwedstrijden erg belangrijk om je groep bij te kunnen houden.

Daarna moet je nog wel goed kunnen lopen maar dat vind ik toch vaak vergelijkbaar met het lopen in een 1/8, zeker kwa trainingen. Het zwemmen is kwa training ook erg vergelijkbaar.

Bij stayerwedstrijden wordt vaak gezegd dat het fietsen niet meetelt maar ik heb nog nooit zoveel afgezien op de fiets als bij de eredivisiewedstrijden van dit seizoen. Het goed in een groep kunnen rijden, het verteren van versnellingen en gedeelten (ver) boven je omslagpunt kunnen rijden zijn gewoon een anderen manier van fietsen dan 20 of 40 km met je hoofd naar beneden op je wattage/hr meter kijken. Extra trainen op het fietsen dus (iig voor mij als mindere zwemmer).

6

Re: sprinten

Bij mij ook even geleden dat ik nog 1/8 gedaan heb maar dit weekend doe ik er twee na elkaar. :-)
Zaterdag in Namen (met beklimming van de Citadel onmiddellijk na het zwemmen tongue) en zondag in Balen (vlak).  Beide wel non-drafting.

Ik kan op dit moment moeilijk de intensiteit inschatten mn. voor het fietsen.

Ik zal vooral wel zaterdag een goede cooling down moeten doen en zondag een goede warming up.
Nog andere tips voor het combineren van twee sprint triatlons na elkaar?

7

Re: sprinten

wow, lastig parcoursje!! Veel succes!

8

Re: sprinten

zo de 2 korte afstanden zitten erop.
Ik kan jullie vertellen dat het toch echt iets heel anders is als een sprint triathlon.
20 minuten achter elkaar 1 ding doen is anders als elke x wisselen.
Je kan enorm in het rood gaan. De eerste wedstrijd in enschede moest ik dat bekopen met het lopen. Vooral mijn longen trokken het even niet (beetje astma).
in Almere ging dat iets beter, gewenning of toch iets behoudender gefietst al voelde dat niet zo.
vooral op het lopen na het fietsen moet ik meer trainen. Het was erg lastig om na het fietsen je tempo hoog te houden zowel qua conditie als moteriek.

Smaakt wel naar meer, enorm spectaculair!!