1 Laatst bewerkt door Krentenbol (28-08-12 21:38:52)

Onderwerp: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Hallo mensen, ik ben een beginner op het gebied van de triatlon. Ben sinds enkele dagen 16. Lengte 1,87m, gewicht 80-81kg.

Ik weet niet wat van toepassing is, maar zal zoveel mogelijk informatie geven over mij, en mijn sportgeschiedenis.

Ik heb sinds mijn 4 tot 14e gejudood, van mijn 9e tot 12e op Nederlands niveau. Op het toppunt 10 uur training in de week. Altijd al een fan geweest van fietsen, ik fiets nu 2-3 uur op een dag minstens een maal in de week, vaak met een minimaal tempo van 30km per uur. Nu voetbal ik al een jaar of 6. Mid-mid voor de kenners onder ons. Hardlopen, doe ik graag, vaak ook een keer in de week minstens een uurtje. Zwemmen, doe ik graag, maar is wat lastiger om voor te trainen vind ik. Ben een echte buiten zwemmer, maar in de winter is dat geen succes en laat ik het dan vaak ook schieten. In de vakantie tijd heb ik minstens 2 keer per week gezwommen vaak gewoon een uur aan een stuk door. Nooit geen zwem geschiedenis gehad.

Daarnaast train ik ook nog twee keer in de week met voetbal, trainingen van anderhalf uur. En een wedstrijd van 90 minuten(A-team, vervroegd over).

Zou er iemand mij een voorbeeld van een schema kunnen geven of aan kunnen raden, of nog andere tips? Ze zijn allemaal zeer welkom ik weet namelijk niet zo goed waar ik echt wil beginnen. Maar ik weet een ding wel en dat is dat ik een triatlon wil gaan doen.

Groet,
Krentenbol

2

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Een schema voor een IM of een OD of sprint afstand? En waarom beginnen jullie steeds over dat voetballen? Dat is toch geen sport tongue

3

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Alles met een bal is in principe een spel Ronnyke, geen sport! En dat buitenwaterzwemmen schiet er in de winter bij mij ook vaak bij in, maar daar hebben er meer last van.

4

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

@Ronnyke, Ik zou graag begin met een sprintafstand, niet té hard van stapel gaan. Als dat me bevalt zou ik altijd door kunnen gaan naar een OD.

@Dorter, ik vond het geen nutteloze informatie om er bij te zetten, geeft in elk geval weer dat ik iets aan sport doe.

5

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Dat was een poging tot humor. Dat zul je hier op dit forum nog wel eens vaker aantreffen. Trek je er niet teveel van aan.

Als ik kijk naar je totale trainingsarbeid qua lopen en fietsen is dat wel in orde voor deelname aan een 1/8. Het zou wel iets handiger zijn om beiden in tweeen te knippen. Het trainingsresultaat is een week na de inspanning nihil. Als ik er wat van zou mogen zeggen zou je wellicht beter 2x anderhalf uur kunnen fietsen en 2x een half uur hardlopen. Misschien 1 loopje direct achter het fietsen aan doen, totaal 3 trainingsmomenten in de week. Zwemmen nog toevoegen (kan ook goed gecombineerd worden met lopen naar het zwembad en terug), dan ben je een heel eind.

Voor je met schema's aan de gang gaat moet je je afvragen wat je precies wilt met triathlon; wil je in de top meestrijden om het podium, of wil je gewoon lekker actief bezig zijn met jezelf en strijden tegen jezelf in plaats van tegen een ander? En wanneer wil je aan een triathlon deel gaan nemen (begin/eind van het seizoen). Moet het passen in je voetbalseizoen? Laat je voetbal voor wat het is?

Hoe raakt een 16-jarige anno 2012 overigens geinteresseerd in triathlon? Hulde overigens, de triathlonsport kan absoluut meer jeugdige atleten gebruiken.

6

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Ahh oke, naja, ik vatte het waarschijnlijk verkeerd op. Zou het bijvoorbeeld wel op de volgende manier mogen: Half uur hardlopen, korte rust periode, half uur hardlopen. Of moet ik het echt verspreiden? Is het dan ook goed om in dat half uur voluit te gaan, of juist reserves overhouden? Het combineren van beide zou ook kunnen, geeft wel meer variatie dus ook meer lol lijkt me.

Mijn eerste triatlon wil ik graag voor mezelf doen, kijken hoe ik het er van af breng, of het écht iets voor mij is. Als het me ligt ben ik bereid voetbal er voor te laten liggen en me op de triatlon te concentreren.

En hoe ik bij de sport ben gekomen is meer omdat ik een echte conditionele uitdaging zocht. Natuurlijk kan ik die vinden bij gewoon hard fietsen of hard en ver hardlopen. Maar ik zocht iets anders, en juist de combinatie van de 3 sporten lag me wel. Ik zoek een uitdaging voor mezelf, ergens waar ik mijn energie in kwijt kan, en achteraf ook trots kan zijn op de prestatie die ik geleverd heb.

7

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Ik zou beginnen bij een triathlonvereniging in de buurt.

En kijken wat je wilt met de sport. Met je huidige trainingen zal je prima een 1/8e kunnen volbrengen.

8

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Beter echt verspreiden over meerdere dagen. Na een inspanning heeft je lichaam hersteltijd nodig, dit neemt ergens tussen 12 en 72 uur in beslag afhankelijk van de inspanning, duur en intensiteit (een licht herstelloopje zit rond 12 uur, een zware intervaltraining duurt veel langer). Na het herstel is je lichaam een klein beetje beter geworden (supercompensatie) maar dit kleine beetje zakt weer terug naar je oorspronkelijke niveau en dan heeft het je niks opgeleverd (behoudens lekker buiten spelen). De kunst is om precies op het hoogtepunt van de supercompensatie een nieuwe trainingsprikkel aan je lichaam te geven en zo train je in kleine stapjes je prestaties naar een hoger niveau. Makkelijker dan alles zelf uit gaan zitten puzzelen is lid worden bij een vereniging zoals Bleek al aangeeft. Op de site van de NTB staat aangegeven welke verenigingen er in Nederland zijn.

Wat je zelf al aangeeft; afwisseling is voor de progressie ook het bevorderlijkst. De ene training maak je wat langer en rustiger, de andere korter maar intensiever. En je kunt niet altijd volle bak trainen, jezelf slopen doe je in de wedstrijd en niet in de training. En afwisseling maakt het trainen ook leuker, wanneer je elke keer hetzelfde rondje in hetzelfde tempo loopt ben je het na een tijdje misschien zo spuugzat dat de drempel om lekker thuis te blijven steeds lager wordt.

Ik ben geen voetballiefhebber dus het is mij een groot plezier je erop te wijzen dat triathlon statistisch gezien een stuk minder blessuregevoelig is. Dat wil overigens niet zeggen dat triathlon totaal blessure-ongevoelig is, met lopen of fietsen kan er natuurlijk ook een hoop misgaan. Maar de kans dat je onderuit getrapt wordt is in elk geval tamelijk klein. En mocht je gebleseerd raken met lopen of fietsen, dan kan er vaak nog wel gezwommen worden.

Als je iets zoekt om je energie aan op te stoken, dan zoek je het in elk geval in de juiste hoek. Met een keur aan triathlonafstanden en randdisciplines (duathlon, zwemloop, wintertriathlon en alle vormen ook nog in offroad-variant) kun je je zo moe maken als je wilt.

9

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Moe maken kun je je inderdaad tongue deze winter tijdens de wintertriathlon in Nisramont was ik totaal op en zei ik nooit meer. En s'avonds zat ik al voor de pc naar een volgende wedstrijd te zoeken tongue verslavend...

10

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Dan zit ik dus zeker in de goede hoek, dus voor het best wil van mezelf kan ik dus beter iets korter trainen, maar wat intensiever kan dan ook geen kwaad. Alleen het zwemmen ben ik dan nog van plan om te trainen, aangezien ik vrij snel uitgeput raak door het zwemmen. Ligt dat aan de techniek van mij met zwemmen? Of is dat iets anders?

11

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Hoi Krentenbol

Had er al iemand geschreven dat het volgende ook heel leuk en nuttig kan zijn :

5km fietsen - 1 km lopen - 5 km fietsen - 1 km lopen enz tot je fietsen en lopen beide 4 keer hebt gedaan.

Je hebt er alleen maar voordeel van als je na een fietstraining altijd nog een stukje loopt, zelfs 2 km kan dan al genoeg zijn.

Je totale arbeid die je nu verricht is, zoals de anderen ook hebben gezegd, meer dan voldoende voor 1/8e, maar het gaat (ook) om de combinatie van de diverse trainingen.

Beste tip hierboven is lid worden van een tri-vereniging

Succes

12

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Dan zal ik maar eens op zoek gaan naar een vereniging. Maar dat afwisselen van lopen en fietsen lijkt me ook wel wat:).

Bedankt allemaal!

13

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Krentenbol schreef:

Dan zit ik dus zeker in de goede hoek, dus voor het best wil van mezelf kan ik dus beter iets korter trainen, maar wat intensiever kan dan ook geen kwaad. Alleen het zwemmen ben ik dan nog van plan om te trainen, aangezien ik vrij snel uitgeput raak door het zwemmen. Ligt dat aan de techniek van mij met zwemmen? Of is dat iets anders?

Vermoedelijk wel. Ik heb onlangs na 8 maanden zonder sport eventjes in het zwembad gesprongen en 2,5km gezwommen in minder dan een uurtje tijd, zo rond de 52-53 minuten. De basisconditie is er nog steeds niet maar het zwemmen lukt wel goed. Dat is omdat mijn techniek goed zit. Niet super, daarvoro zwem ik al veel te veel jaren niet meer maar wel vrij goed. Het enige wat ik toen wel had, was dat ik een flauw gevoel had in de benen maar dat kwam omdat mijn energie een beetje op was. Het was al een uur of 3-4 geleden dat ik gegeten had en na een inactiviteit van 8 maanden, was 2,5km wel een beetje overkill ;-)

Maar handig zou ook zijn te weten hoeveel je zwemt vooraleer je "vrij snel" uitgeput bent.

14

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Mijn excuses voor mijn late reactie. Maar precies weet ik het niet, maar het gevoel van vermoeidheid komt al vrij snel opzetten(5-10 minuten), maar wanneer ik er echt last van ga krijgen en het echt ten koste gaat van het tempo is toch wel na een kwartier. Dus te vroeg na mijn mening?

15

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Is het dan vermoeidheid in het algemeen of vermoeidheid van de armen? In het begin had ik nogal vaak vermoeidheid en branderig gevoel in de schouderspieren en zo opzij aan de arm bovenaan waar de schouder zit. Puur mdat die spieren niet meer gewend waren te molenwieken. En hoe lang train je het zwemmen al? Ik vermoed nog steeds dat het ligt aan je techniek en ook deels het niet getraind zijn. En heoveel afstand heb je dan al na een kwartier? Misschien zwem je ook al vrij vlug?

16

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Vooral vermoeidheid in de armen, maar over het algemeen ook meer dan me nodig lijkt. Maar ik vind het lastig om een schatting te maken, maar ik schat zoon 800 meter. Ik heb 6-8 weken lang minstens 2x in de week een half uur gezwommen, maar het tempo lijdt er onderweg wel veel onder.

Maar het lijkt me ook dat hard zwemmen met een verkeerde techniek een stuk vermoeiender is?

17

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Er wordt soms gezegd dat zwemmen 70% techniek is en 30% uithouding. Ik weet niet of die waardeverhoudingen echt kloppen maar het geeft je toch een idee van wat dus echt belangrijk is bij zwemmen. Je ziet ook vaak dat mensen die pas op latere leeftijd beginnen met vrije slag, die mensen toch vaak lessen nemen om het allemaal efficïenter te maken. En veel triatleten trainen blijkbaar toch ook vaak op techniek. (Of dat is toch wat ik opvang hier op het forum)

18

Re: 16 jarige beginner hulp nodig bij schema

Oke, dus wat extra zwemtraining bij een vereniging zou geen kwaad kunnen. Doe ik dat maar denk ik.