1

Onderwerp: droogtraining

Wie heeft ervaring met droogtraining met bv training cordz, en wil je die ervaring delen met dit forum?  Is dit een redelijk alternatief als het zwembadbezoek te tijdrovend is? En ook omdat chloor niet mijn favoriete geurtje is?
Zwemgroet,
Arend

2

Re: droogtraining

arend schreef:

Wie heeft ervaring met droogtraining met bv training cordz, en wil je die ervaring delen met dit forum?  Is dit een redelijk alternatief als het zwembadbezoek te tijdrovend is? En ook omdat chloor niet mijn favoriete geurtje is?
Zwemgroet,
Arend

Beetje maar ik lig 10x liever in het water, of het nou een chloorbad of open water is. Gebruik ze ook alleen een beetje voor krachttraining van zwemspecifieke spieren. Er gaat niets boven "waterfeel".

3 Laatst bewerkt door Swann (10-10-12 17:12:30)

Re: droogtraining

Sinds kort met cordz aan de slag. Maar heb veel te weinig (in alles rond triathlon wink ) ervaring om over het zin en de onzin hiervan nuttige dingen te zeggen. Er bestaan natuurlijk wat machines die vast enige zin hebben, maar die haal je niet zomaar in huis  hmm .

Wil wel meeliften op het onderwerp. Mijn benen zijn mijn grote zorg bij het zwemmen. Ze eten (te) veel energie op. Als ik met pull buoy of met flippertjes train wordt het zwemleven steeds beter en mooier. Ik ga op de armen vooruit (Joepie! lol ). Mijn benen zijn echter slap en zwak  sad . Het zal vast ook wat techniek zijn (maar daar wordt naar gekeken), maar ik ben ook bang dat ik mijn uithoudingsvermogen rond de benen echt moet trainen en hier ook tijd en energie in moet steken.

Nu mijn dryland trainingsvraag:
(Hoe) kan ik mijn kicks op uithoudingsvermogen trainen op land? Een deskundige heeft al aangegeven dat het zwembad hier niet overtroffen kan worden, en ik doe dus braaf watertrainingen op dit gebied, maar ik wil graag snel, snel, snel ... mocht iemand hierover iets geniaals kunnen zeggen...

4

Re: droogtraining

De kracht van je benen gebruik je bij buitenwater zwemmen maar 10-20% meer niet. Persoonlijk gebruik ik mijn benen buiten bijna helemaal niet af en toe een paar keer maar meer niet, zwem voor de rest alles op mijn armen, en zwem toch 15.30 min op de km. Dus persoonlijk zou ik niet zo veel energie in het benen zwemmen stoppen.

5

Re: droogtraining

denniss schreef:

De kracht van je benen gebruik je bij buitenwater zwemmen maar 10-20% meer niet. Persoonlijk gebruik ik mijn benen buiten bijna helemaal niet af en toe een paar keer maar meer niet, zwem voor de rest alles op mijn armen, en zwem toch 15.30 min op de km. Dus persoonlijk zou ik niet zo veel energie in het benen zwemmen stoppen.

Zelfs zoveel niet. Als triatleet gebruik je je benen enkel voor stabiliteit, draaien van de romp/lichaam en het drijfvermogen te vergroten. Zo zwemmen de meeste buitenzwemmers zelfs maar met 2 kicks/volledige slag.

6

Re: droogtraining

@Arend:

Swimming Anatomy is wel een mooi boek over droogtrainen van Ian MCLeod, met een verwijzing van de gerelateerde spiergroepen e.d. Hij is als eBook te krijgen en ik denk dat je ook wel ergens een 'thuiskopie' van het net kan plukken.

Dimitri schreef:
denniss schreef:

De kracht van je benen gebruik je bij buitenwater zwemmen maar 10-20% meer niet. Persoonlijk gebruik ik mijn benen buiten bijna helemaal niet af en toe een paar keer maar meer niet, zwem voor de rest alles op mijn armen, en zwem toch 15.30 min op de km. Dus persoonlijk zou ik niet zo veel energie in het benen zwemmen stoppen.

Zelfs zoveel niet. Als triatleet gebruik je je benen enkel voor stabiliteit, draaien van de romp/lichaam en het drijfvermogen te vergroten. Zo zwemmen de meeste buitenzwemmers zelfs maar met 2 kicks/volledige slag.

Denniss, Dimitri wordt zelf sowieso wel blij van sterkere benen, maar misschien is het probleem dus kleiner dan ik dacht smile.

7

Re: droogtraining

Benen zijn voor de voortstuwing niet zo belangrijk voor de langere afstanden maar dat wil niet zeggen dat ze geen belangrijke functie hebben. Als je wilt voelen hoe het is om echt zonder beenslag te zwemmen moet je maar eens met een enkelbandje gaan zwemmen. Voeten goed aan elkaar binden en kijk maar eens hoe dat gaat. Ik zwem met een heel rustig uitgevoerde two beat kick, en een enkelbandje is toch al flink langzamer voor mij. De meesten die normaal alleen met een volledige 6 beenslagen per volledige slag zwemmen komen met een enkelband om nog amper aan de overkant van een 25 meter bad. Zelfs als ze goede zwemmers zijn.

Wat je in ieder geval moet oefenen is om met een rustige beenslag zonder hoge hartslag goed in het water te kunnen liggen. Dus bijvoorbeeld 300 meter rustig beenslag zwemmen. Tijd boeit niet, wel of je goed horizontaal ligt. En waar je daarbij goed op moet letten is dat je beenslag met kickboard symmetrisch is. Oefen desnoods een been tegelijk en kijk of je een zwak been hebt. Benen op uithoudingsvermogen trainen hoeft volgens mij niet zo nodig. Het gaat wat benen betreft vooral om de techniek.

8

Re: droogtraining

@Thijs,

Thx, mijn rechterbeen is idd (motorisch nog!) zwakker dan mijn linker. Na een weekje rondkijken, rondvragen en zwemmen blijkt het inderdaad meer een techniekissue  dan een krachtissue te zijn. De motoriek is nog niet echt in orde  hmm Wat ik het moeilijkste vind van zwemmen, is dat je echt gevoel moet hebben wanneer je het goed doet (je kan niet zomaar een metertje aansluiten). Dus ik vraag mijzelf steeds af, doe ik het nu echt vanuit mijn heupen, heb ik niet een te grote uitslag? Niet te gespannen maar wel gestrekte benen etc. Omdat ik daar (nog) geen gevoel voor heb is het nog lastig om 'solo' te trainen. Daarnaast is het vooral confronterend om of als een drenkeling in het water of als een vis op het droge  te liggen en te constateren dat je idd niet de controle hebt over je benen, die je zou willen hebben  tongue Maar dat is toch waar ik door heen moet, wil ik er ooit iets van bakken. Dus ga de komende tijd in alle rust op de techniek rond mijn benen concentreren  cool Met- en zonder plankje. Met- en zonder flippertjes! Moet alleen nog even voor een snorkel kijken. Zoals Churchill al zei: 'A man does what he must - in spite of personal consequences, in spite of obstacles and dangers and pressures - and that is the basis of all human morality'  lol